skrue Skrevet 29. juli #1021 Skrevet 29. juli Perine skrev (8 timer siden): Kjært barn har mange navn. Jeg hører alt fra dalia til jåginå, jørginer og jeoginer ❤ men de lyser opp og pynter så fint uansett hva de kalles. Jeg hadde mange før, men orket ikke lenger inn- og ut vår og høst - jobben, så jeg ga dem bort. Noen av dem hadde jeg fått via noen som drev med en forening for Plantearven, så de var virkelig gamle sorter. Anbefaler å iallfall bruke dahlia når man søker på nett. Det er det botaniske navnet og man vil få mange fler treff enn om man bruker georgine. Det er favorittplaten her, men det er som du skriver endel jobb når knollene blir mange (og det blir det lett med dahlia) og alle må inn før jorden fryser på høsten. 1
Perine Skrevet 29. juli Forfatter #1022 Skrevet 29. juli (endret) Helt utrolig hvordan været kan skifte fra den ene dagen til den andre. Nå er jeg veldig glad for at jeg fikk tatt plenen i går, selv om jeg ikke hadde lyst til det da. Jeg rakk på butikken og rundt med vannslangen i noen av plantene som står under tak før det braket løs og bøttet ned. Jeg tenker at skogen blir glad for en våt dag. Endret 29. juli av Perine 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #1023 Skrevet 30. juli Hei alle hageflinke her! Er det noen som har et godt tips til fine bunndekkere i blomsterbed, som er dekorative/blomstrer nå i juli/august? Gjerne lignende eller omtrent like lave som kryptimian, krypveronika, teppeslør, lav vårfloks. Har mye av disse, men de fleste er ferdig blomstret for i år (H2). Anonymkode: d4eee...ecf
AnonymBruker Skrevet 30. juli #1024 Skrevet 30. juli Plukket en skål hageblåbær. Det har jeg gjort hver dag i en uke nå.... Begynner å bli ganske lei. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei alle hageflinke her! Er det noen som har et godt tips til fine bunndekkere i blomsterbed, som er dekorative/blomstrer nå i juli/august? Gjerne lignende eller omtrent like lave som kryptimian, krypveronika, teppeslør, lav vårfloks. Har mye av disse, men de fleste er ferdig blomstret for i år (H2). Anonymkode: d4eee...ecf Synes Alunrot er nydelig, men tar litt tid før den blir stor. Bunndekkerosene mine er også nydelig nå. Ellers bruker jeg ofte chatGPT når jeg vil ha noe nytt. Da kan du også mate inn om du vil det skal være vintergrønt, hva den skal trives sammen med, hvor vått/surt/mørkt det er, og så videre. Anonymkode: 6a3c9...eda
AnonymBruker Skrevet 30. juli #1025 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Plukket en skål hageblåbær. Det har jeg gjort hver dag i en uke nå.... Begynner å bli ganske lei. Synes Alunrot er nydelig, men tar litt tid før den blir stor. Bunndekkerosene mine er også nydelig nå. Ellers bruker jeg ofte chatGPT når jeg vil ha noe nytt. Da kan du også mate inn om du vil det skal være vintergrønt, hva den skal trives sammen med, hvor vått/surt/mørkt det er, og så videre. Anonymkode: 6a3c9...eda Takk for svar 😊 Har mye av både alunrot og bunndekkeroser, de er fine nå ja. Anonymkode: d4eee...ecf
AnonymBruker Skrevet 30. juli #1026 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hei alle hageflinke her! Er det noen som har et godt tips til fine bunndekkere i blomsterbed, som er dekorative/blomstrer nå i juli/august? Gjerne lignende eller omtrent like lave som kryptimian, krypveronika, teppeslør, lav vårfloks. Har mye av disse, men de fleste er ferdig blomstret for i år (H2). Anonymkode: d4eee...ecf Klatrevillvin Anonymkode: 8f321...6e1
AnonymBruker Skrevet 30. juli #1027 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Takk for svar 😊 Har mye av både alunrot og bunndekkeroser, de er fine nå ja. Anonymkode: d4eee...ecf Typisk at man tipser noen som vet mer enn en selv 😂 Har du erfaring med de som plantet i potte om vinter? Jeg har store potter på trapp (skygge). Vurderer å kombinere med hvit lyng som høstblomster. Anonymkode: 6a3c9...eda
AnonymBruker Skrevet 30. juli #1028 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Typisk at man tipser noen som vet mer enn en selv 😂 Har du erfaring med de som plantet i potte om vinter? Jeg har store potter på trapp (skygge). Vurderer å kombinere med hvit lyng som høstblomster. Anonymkode: 6a3c9...eda Glemte å nevne; mildt vestlandsklima. Neppe frost. Anonymkode: 6a3c9...eda
AnonymBruker Skrevet 30. juli #1029 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Typisk at man tipser noen som vet mer enn en selv 😂 Har du erfaring med de som plantet i potte om vinter? Jeg har store potter på trapp (skygge). Vurderer å kombinere med hvit lyng som høstblomster. Anonymkode: 6a3c9...eda Nei, jeg har kun alunrot som er plantet rett ut i bed, står innimellom andre stauder. Anonymkode: d4eee...ecf
AnonymBruker Skrevet 30. juli #1030 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Glemte å nevne; mildt vestlandsklima. Neppe frost. Anonymkode: 6a3c9...eda Da trenger du ikke ta de inn for vinteren? Jeg bor også på Vestlandet, mild sone (H2/H1) Anonymkode: d4eee...ecf
AnonymBruker Skrevet 30. juli #1031 Skrevet 30. juli AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Klatrevillvin Anonymkode: 8f321...6e1 Takk for tips 😊 Anonymkode: d4eee...ecf
Lesehest1 Skrevet 30. juli #1032 Skrevet 30. juli Jeg har ordnet noen planter i drivhuset, og klippet på en busk. Men som nevnt må jeg få meg en liten el-sag. Jeg lurer på hvordan jeg kan komme meg inni busken, for det vokser brennenesle og noen jeg kaller slyngplanter/lianer. Lange grønne snorer det kommer blomster på. En art i noen busker og en annen sort i en hekk. Den i hekken tvinner seg rundt greiner. Så burde jeg hatt på en genser, for jeg kommer jo borti brennenesle og kvister. Finnes forresten lange hagehansker?😄
skrue Skrevet 30. juli #1033 Skrevet 30. juli Lesehest1 skrev (26 minutter siden): Jeg har ordnet noen planter i drivhuset, og klippet på en busk. Men som nevnt må jeg få meg en liten el-sag. Jeg lurer på hvordan jeg kan komme meg inni busken, for det vokser brennenesle og noen jeg kaller slyngplanter/lianer. Lange grønne snorer det kommer blomster på. En art i noen busker og en annen sort i en hekk. Den i hekken tvinner seg rundt greiner. Så burde jeg hatt på en genser, for jeg kommer jo borti brennenesle og kvister. Finnes forresten lange hagehansker?😄 Lange grønne snorer med blomster - kanskje en slags kaprifol / vivendel?
Lesehest1 Skrevet 30. juli #1034 Skrevet 30. juli (endret) skrue skrev (1 time siden): Lange grønne snorer med blomster - kanskje en slags kaprifol / vivendel? Ja, den er det! Den andre typen har hvite blomster.😊 Strandvindel, kanskje. Endret 30. juli av Lesehest1
Perine Skrevet 31. juli Forfatter #1035 Skrevet 31. juli I dag har jeg høstet de første busktomatene. De var kjempegode 🥰 3
Lesehest1 Skrevet 31. juli #1036 Skrevet 31. juli Perine skrev (12 timer siden): I dag har jeg høstet de første busktomatene. De var kjempegode 🥰 Der var det jammen mange!😃 1
Lesehest1 Skrevet 31. juli #1037 Skrevet 31. juli Vannet. Det har rett og slett vært for varmt i dag.
Modni Skrevet 1. august #1039 Skrevet 1. august Lesehest1 skrev (På 30.7.2025 den 18.06): Jeg har ordnet noen planter i drivhuset, og klippet på en busk. Men som nevnt må jeg få meg en liten el-sag. Jeg lurer på hvordan jeg kan komme meg inni busken, for det vokser brennenesle og noen jeg kaller slyngplanter/lianer. Lange grønne snorer det kommer blomster på. En art i noen busker og en annen sort i en hekk. Den i hekken tvinner seg rundt greiner. Så burde jeg hatt på en genser, for jeg kommer jo borti brennenesle og kvister. Finnes forresten lange hagehansker?😄 Rosehansker - litt dyre men gull verdt- tykt skinn som dekker til albuen og mykt i hendene så jeg kan håndtere redskap og hyssing ved oppbinding 1
Lesehest1 Skrevet 1. august #1040 Skrevet 1. august Modni skrev (1 minutt siden): Rosehansker - litt dyre men gull verdt- tykt skinn som dekker til albuen og mykt i hendene så jeg kan håndtere redskap og hyssing ved oppbinding Det har jeg ikke hørt om, men det må sjekkes ut. Takk!☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå