Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Perine skrev (8 timer siden):

Kjært barn har mange navn. Jeg hører alt fra dalia til jåginå, jørginer og jeoginer ❤ men de lyser opp og pynter så fint uansett hva de kalles.  Jeg hadde mange før, men orket ikke lenger inn- og ut vår og høst - jobben, så jeg ga dem bort. Noen av dem hadde jeg fått via noen som drev med en forening for Plantearven, så de var virkelig gamle sorter.

Anbefaler å iallfall bruke dahlia når man søker på nett. Det er det botaniske navnet og man vil få mange fler treff enn om man bruker georgine.  Det er favorittplaten her, men det er som du skriver endel jobb når knollene blir mange (og det blir det  lett med dahlia) og alle må inn før jorden fryser på høsten. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Helt utrolig hvordan været kan skifte fra den ene dagen til den andre. Nå er jeg veldig glad for at jeg fikk tatt plenen i går, selv om jeg ikke hadde lyst til det da. Jeg rakk på butikken og rundt med vannslangen i noen av plantene som står under tak før det braket løs og bøttet ned.  Jeg tenker at skogen blir glad for en våt dag.

Endret av Perine
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei alle hageflinke her! Er det noen som har et godt tips til fine bunndekkere i blomsterbed, som er dekorative/blomstrer nå i juli/august? Gjerne lignende eller omtrent like lave som kryptimian, krypveronika, teppeslør, lav vårfloks. Har mye av disse, men de fleste er ferdig blomstret for i år (H2).

Anonymkode: d4eee...ecf

AnonymBruker
Skrevet

Plukket en skål hageblåbær. Det har jeg gjort hver dag i en uke nå.... Begynner å bli ganske lei. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei alle hageflinke her! Er det noen som har et godt tips til fine bunndekkere i blomsterbed, som er dekorative/blomstrer nå i juli/august? Gjerne lignende eller omtrent like lave som kryptimian, krypveronika, teppeslør, lav vårfloks. Har mye av disse, men de fleste er ferdig blomstret for i år (H2).

Synes Alunrot er nydelig, men tar litt tid før den blir stor. Bunndekkerosene mine er også nydelig nå. 

Ellers bruker jeg ofte chatGPT når jeg vil ha noe nytt. Da kan du også mate inn om du vil det skal være vintergrønt, hva den skal trives sammen med, hvor vått/surt/mørkt det er, og så videre. 

Anonymkode: 6a3c9...eda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Plukket en skål hageblåbær. Det har jeg gjort hver dag i en uke nå.... Begynner å bli ganske lei. 

Synes Alunrot er nydelig, men tar litt tid før den blir stor. Bunndekkerosene mine er også nydelig nå. 

Ellers bruker jeg ofte chatGPT når jeg vil ha noe nytt. Da kan du også mate inn om du vil det skal være vintergrønt, hva den skal trives sammen med, hvor vått/surt/mørkt det er, og så videre. 

Takk for svar 😊 Har mye av både alunrot og bunndekkeroser, de er fine nå ja. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Klatrevillvin

Anonymkode: 8f321...6e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Takk for svar 😊 Har mye av både alunrot og bunndekkeroser, de er fine nå ja. 

Typisk at man tipser noen som vet mer enn en selv 😂

Har du erfaring med de som plantet i potte om vinter? Jeg har store potter på trapp (skygge). Vurderer å kombinere med hvit lyng som høstblomster. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du erfaring med de som plantet i potte om vinter? Jeg har store potter på trapp (skygge). Vurderer å kombinere med hvit lyng som høstblomster. 

Glemte å nevne; mildt vestlandsklima. Neppe frost. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, jeg har kun alunrot som er plantet rett ut i bed, står innimellom andre stauder. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Glemte å nevne; mildt vestlandsklima. Neppe frost. 

Da trenger du ikke ta de inn for vinteren? Jeg bor også på Vestlandet, mild sone (H2/H1)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Klatrevillvin

Anonymkode: 8f321...6e1

Takk for tips 😊

Skrevet

Jeg har ordnet noen planter i drivhuset, og klippet på en busk. Men som nevnt må jeg få meg en liten el-sag. Jeg lurer på hvordan jeg kan komme meg inni busken, for det vokser brennenesle og noen jeg kaller slyngplanter/lianer. Lange grønne snorer det kommer blomster på. En art i noen busker og en annen sort i en hekk. Den i hekken tvinner seg rundt greiner. 
Så burde jeg hatt på en genser, for jeg kommer jo borti brennenesle og kvister. Finnes forresten lange hagehansker?😄

Skrevet
Lesehest1 skrev (26 minutter siden):

Jeg har ordnet noen planter i drivhuset, og klippet på en busk. Men som nevnt må jeg få meg en liten el-sag. Jeg lurer på hvordan jeg kan komme meg inni busken, for det vokser brennenesle og noen jeg kaller slyngplanter/lianer. Lange grønne snorer det kommer blomster på. En art i noen busker og en annen sort i en hekk. Den i hekken tvinner seg rundt greiner. 
Så burde jeg hatt på en genser, for jeg kommer jo borti brennenesle og kvister. Finnes forresten lange hagehansker?😄

Lange grønne snorer med blomster - kanskje en slags kaprifol / vivendel? 

Skrevet (endret)
skrue skrev (1 time siden):

Lange grønne snorer med blomster - kanskje en slags kaprifol / vivendel? 

Ja, den er det! Den andre typen har hvite blomster.😊 Strandvindel, kanskje. 

Endret av Lesehest1
Skrevet

I dag har jeg høstet de første busktomatene. De var kjempegode 🥰

tomat310725.jpg

• Hjerte 3
Skrevet
Perine skrev (12 timer siden):

I dag har jeg høstet de første busktomatene. De var kjempegode 🥰

tomat310725.jpg

Der var det jammen mange!😃

• Hjerte 1
Skrevet

Vannet. Det har rett og slett vært for varmt i dag. 

Skrevet

Hakka brunsnegler 🤨

• Liker 1
Skrevet
Lesehest1 skrev (På 30.7.2025 den 18.06):

Rosehansker - litt dyre men gull verdt- tykt skinn som dekker til albuen og mykt i hendene så jeg kan håndtere redskap og hyssing ved oppbinding 

• Nyttig 1
Skrevet
Modni skrev (1 minutt siden):

Rosehansker - litt dyre men gull verdt- tykt skinn som dekker til albuen og mykt i hendene så jeg kan håndtere redskap og hyssing ved oppbinding 

Det har jeg ikke hørt om, men det må sjekkes ut. Takk!☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...