Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Igår vannet jeg, plukket inn reddik og bant opp sukkererter. Hagen er fulltidsjobb nå, så jeg burde hatt ferie. 

Anonymkode: a313f...776

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobben med blodbeger som startet i januar begynner å gi avkastning.  Har endel i ampler og som her i en potte på en stolpe. Det fungerer veldig bra. 

IMG_2439.jpeg

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
skrue skrev (3 minutter siden):

Jobben med blodbeger som startet i januar begynner å gi avkastning.  Har endel i ampler og som her i en potte på en stolpe. Det fungerer veldig bra. 

IMG_2439.jpeg

Så fine dine er. Jeg startet også i januar, men i år er ikke mine mye å skryte av (ennå i alle fall).

Jeg fikk klippet gresset i går. I dag har jeg luket litt og skal begynne på hekken etterpå. Den vokser som ugress, og det blir noen turer på fyllinga. Gleder meg til noen fine dager med litt jobb og litt kos i hagen 🥰

Jeg lurer litt på hvordan det går med kantklipper/multiverktøy @Perine? Kanskje jeg har oversett oppdatering fra deg 😳

Anonymkode: 8983c...19b

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så fine dine er. Jeg startet også i januar, men i år er ikke mine mye å skryte av (ennå i alle fall).

Jeg fikk klippet gresset i går. I dag har jeg luket litt og skal begynne på hekken etterpå. Den vokser som ugress, og det blir noen turer på fyllinga. Gleder meg til noen fine dager med litt jobb og litt kos i hagen 🥰

Jeg lurer litt på hvordan det går med kantklipper/multiverktøy @Perine? Kanskje jeg har oversett oppdatering fra deg 😳

ehh...  Den kom i forrige uke, men Jeg får ikke til å montere den.  Mangler også en mutter til å feste håndtaket med. Elendig bruksanvisning og selger svarer ikke på mailen jeg sendte i helgen.  Delene virker ok, men det hjelper jo ikke stort.  Det er irriterende å ikke kunne finne ut av slike ting, og jeg går og skjeler litt på nabomannen. Lurer på om jeg tør å mase.  Men jeg er jo egentlig mest flau og irritert på meg selv som lot meg lure.  Jeg håper at jeg finner ut litt mer i løpet av uka, for jeg trenger denne tingen tror jeg.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
Perine skrev (21 timer siden):

Jeg klippet litt av plenen, men så kom det en regnbyge og jeg gikk inn.  Da det lettet igjen så var jeg ute og klippet bort alle rosene, dvs. jeg har noen klaseroser (Allotria) langs hele husveggen, og de har stått i full flor i flere uker.  Det ser så fælt ut når de begynner å drysse, og da pleier jeg å klippe dem ganske godt ned. Det går ikke lang tid før de blomstrer på nytt, men akkurat nå ser de litt stusselige ut.

Jeg fikk også kuttet noen lange stengler med uønsket bjørnebærkratt, så nå har jeg allerede fylt opp matavfallsdunken denne uka også. Det er helt fantastisk at vi får lov å kvitte oss med hageavfallet så greit.  Jeg har også fylt oppi en del gamle røtter og jord, så den trenger en ordentlig spyling etter neste tømming.  Før vi fikk denne ordntingen for noen år siden, så hadde jeg alltid noen hauger eller fulle "bur" , samlet opp og stresset med å kjøre det bort.

Må ikke glemme å fortelle at jeg har funnet, spist opp og nytt 5 nye modne jordbær fra krukkene mine i dag :) 

Her har vi fått beskjed om å ikke kaste hageavfall i matdunken. Men vi har fått en egen til hageavfall. Jeg kastet i matdunken tidligere.😊

Endret av Lesehest1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (5 minutter siden):

ehh...  Den kom i forrige uke, men Jeg får ikke til å montere den.  Mangler også en mutter til å feste håndtaket med. Elendig bruksanvisning og selger svarer ikke på mailen jeg sendte i helgen.  Delene virker ok, men det hjelper jo ikke stort.  Det er irriterende å ikke kunne finne ut av slike ting, og jeg går og skjeler litt på nabomannen. Lurer på om jeg tør å mase.  Men jeg er jo egentlig mest flau og irritert på meg selv som lot meg lure.  Jeg håper at jeg finner ut litt mer i løpet av uka, for jeg trenger denne tingen tror jeg.

Så kjedelig. Jeg så litt på løsninger fra Bosch etter at du postet om den. Jeg har 3 batterier fra de. Så da får jeg finne noe der kanskje. Håper du får svar og nytte av den etterhvert 🌹

• Hjerte 1
Skrevet
Lesehest1 skrev (2 minutter siden):

Her har vi fått beskjed om å ikke kaste hageavfall i matdunken. Men vi har fått en egen til hageavfall. Jeg kastet i matdunken tidligere.😊

Å ja, men det er sikkert like greit, eller?  Blir hageavfallet tømt hver uke?  Her tømmer de den hver uke.  De forandrer jo på reglene hele tiden, men jeg synes egentlig at vi har nok dunker her nå. 5 stk utenfor hvert hus.

Skrevet
Perine skrev (7 minutter siden):

Å ja, men det er sikkert like greit, eller?  Blir hageavfallet tømt hver uke?  Her tømmer de den hver uke.  De forandrer jo på reglene hele tiden, men jeg synes egentlig at vi har nok dunker her nå. 5 stk utenfor hvert hus.

Vi har fire dunker. Hageavfall er ganske nytt, og om sommeren tømmes den hver 14. dag tror jeg. Fra høsten av er det en gang om måneden. Ja, jeg synes det er greit med en hageavfallsdunk. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så kjedelig. Jeg så litt på løsninger fra Bosch etter at du postet om den. Jeg har 3 batterier fra de. Så da får jeg finne noe der kanskje. Håper du får svar og nytte av den etterhvert 🌹

Nå var jeg litt lei, så jeg tok frem kassa med greier og klarte å finne ut hvordan jeg skulle feste den lille beskytterskjermen og kutteskiva. La bort bruksanvisningen for å være mer fri.   Det var mye plunder, for jeg måtte løsne noen skruer for å komme til, og disse hadde jeg ikke regnet med at jeg skulle røre.  Det ble fart på skiva og jeg brukte den der asfalten møtte en murkant, på gresset altså.  Det gikk an. Men jeg vil heller prøve å feste en av knivtypene og prøve videre i morgen.

Det var ordentlig moro da den var i gang, og jeg brukte ikke opp batteriet på det kvarteret jeg brukte den.  I kveld orker jeg ikke.

Det hører jo til flere ting, inkl en større beskytterskjerm hvor hjulene kan settes på, men da må jeg fjerne den lille skjermen igjen, og den var vrien å få på.  Den kan jo brukes uten de hjulene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Luket litt og vannet. Og i noen minutter fikk jeg slappe av i en stol under epletreet mens ungene lekte i sandkassen.

Anonymkode: fa8d7...486

• Liker 1
Skrevet

I dag har jeg delt opp de små mangoldene som kommer opp, så jeg ikke har en klase med fem stykker, men bare 1-2 sammen. Har også luket litt krypsoleie som kryper inn i bedene mine, og lagt mer nesler i vann til gjødselvann. Ser at jeg helt klart må gjødsle mer.
Har også vært i drivhuset og sett på tomatene, som ser ut til å komme seg etter å ha sett skrantne ut i de forrige pottene de stod i.
Og plukket salat og annet bladgrønt.

Skrevet

I dag fikk jeg se at det firmaet som jeg bestilte hageredskapet fra, hadde lagt ut en skikkelig grundig og god monteringsvideo på hjemmesiden sin.  Nå fikk jeg satt den godt sammen, og den var utrolig grei. Jeg har kuttet gress og buskas, inntil murer, mellom busker og rundt stein og krukker med den i dag.  Jeg tror faktisk at den er verd en anbefaling 👍  Det var en ordentlig lettelse, for jeg holdt nesten på å gi opp da jeg slet med å montere den.

Monteringsvideo – TrimX – Hjemviks

Jeg bestilte den på hjemviks.com

Ellers har jeg klippet hele plenen, vasket noen krukker og spylt trappa, så da må jeg snart plante litt der.  Tomatplantene fikk seg også en klipp.  I fjor kjøpte jeg en busktomat som jeg likte veldig godt, og disse samlet jeg frø av og sådde i år.  Det er den eneste sorten jeg har i år.  Den er veldig grei, lav og trenger ikke å bindes.  Jeg plantet dem nok altfor tett, og jeg klipper bort mange blader slik at lyset slipper til.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (1 time siden):

I dag fikk jeg se at det firmaet som jeg bestilte hageredskapet fra, hadde lagt ut en skikkelig grundig og god monteringsvideo på hjemmesiden sin.  Nå fikk jeg satt den godt sammen, og den var utrolig grei. Jeg har kuttet gress og buskas, inntil murer, mellom busker og rundt stein og krukker med den i dag.  Jeg tror faktisk at den er verd en anbefaling 👍  Det var en ordentlig lettelse, for jeg holdt nesten på å gi opp da jeg slet med å montere den.

Monteringsvideo – TrimX – Hjemviks

Jeg bestilte den på hjemviks.com

Ellers har jeg klippet hele plenen, vasket noen krukker og spylt trappa, så da må jeg snart plante litt der.  Tomatplantene fikk seg også en klipp.  I fjor kjøpte jeg en busktomat som jeg likte veldig godt, og disse samlet jeg frø av og sådde i år.  Det er den eneste sorten jeg har i år.  Den er veldig grei, lav og trenger ikke å bindes.  Jeg plantet dem nok altfor tett, og jeg klipper bort mange blader slik at lyset slipper til.

Tusen takk for oppdatering🌹godt å høre at det ikke var et bomkjøp. 

Jeg har klippet ferdig utsiden av hekken mot den mest trafikerte veien (har vei på to sider, men det er bare 12 hus innenfor meg (om jeg regner rett). I morgen må jeg kjøre hageavfallet på dynga, det er noen poser 😂 25 thujaer av den billige sorten, så den vokser som ugress. Har spist 2 markjordbær fra de jeg flyttet opp i en kasse. De kommer med mange avløpere, så det er mer vekst enn bær. Usikker på om jeg må klippe de nye skuddene etterhvert i håp om å få flere bær? Blomkarsen har begynt å blomstre og sommerfuglene flagrer rundt. Liver er ikke det værste man har, og om lidt er kaffen klar (fra Svantes lykkelige dag)🥰 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for oppdatering🌹godt å høre at det ikke var et bomkjøp. 

Jeg har klippet ferdig utsiden av hekken mot den mest trafikerte veien (har vei på to sider, men det er bare 12 hus innenfor meg (om jeg regner rett). I morgen må jeg kjøre hageavfallet på dynga, det er noen poser 😂 25 thujaer av den billige sorten, så den vokser som ugress. Har spist 2 markjordbær fra de jeg flyttet opp i en kasse. De kommer med mange avløpere, så det er mer vekst enn bær. Usikker på om jeg må klippe de nye skuddene etterhvert i håp om å få flere bær? Blomkarsen har begynt å blomstre og sommerfuglene flagrer rundt. Liver er ikke det værste man har, og om lidt er kaffen klar (fra Svantes lykkelige dag)🥰 

Å  ja, det kan være mye jobb med thuja, jeg har ikke så mange, men den lukter ganske heftig, og det samme gjør avklippet når det ligger på bakken. Det blåser heller ikke bort, så man må rake det opp og få det vekk.  Men så er de jo ganske fine også, hvis vi passer på å klippe de jevnlig.  Jeg har prøvd å klippe min lille thujahekk ganske smal, og den er helt tett,  Jeg har også bare den aller billigste sorten, men den er gammel og har holdt godt.

Blomkarse har jeg gitt opp, for jeg tapte mot larvene hver gang.  Er du så heldig at du slipper slike, eller er du veldig flink til å pelle dem bort?  Det er så koselige blomster.

Jeg har også spist 2 jordbær i dag, mm..nam, 

AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (15 minutter siden):

Å  ja, det kan være mye jobb med thuja, jeg har ikke så mange, men den lukter ganske heftig, og det samme gjør avklippet når det ligger på bakken. Det blåser heller ikke bort, så man må rake det opp og få det vekk.  Men så er de jo ganske fine også, hvis vi passer på å klippe de jevnlig.  Jeg har prøvd å klippe min lille thujahekk ganske smal, og den er helt tett,  Jeg har også bare den aller billigste sorten, men den er gammel og har holdt godt.

Blomkarse har jeg gitt opp, for jeg tapte mot larvene hver gang.  Er du så heldig at du slipper slike, eller er du veldig flink til å pelle dem bort?  Det er så koselige blomster.

Jeg har også spist 2 jordbær i dag, mm..nam, 

Da vi flyttet hit telte vi 101 thujaer, jeg personlig hadde ikke valgt det som hekk da jeg ikke er veldig glad i at det blir så ensformig. De er også plassert litt merkelig synes jeg, 25 (+1) på hver side av tomta som er rektangulær. Men den gir jo god skjerming og er grønn året rundt, så den har sine fordeler. Blomkarsen blir litt spist opp, og jeg har ikke hjerte til å fjerne larvene 😂 men den er frodigere i år enn den ofte har vært. 

image.thumb.jpeg.986d52938d20e1ff178834db615ba228.jpeg

image.thumb.jpeg.d097dbd391589277c3e7d60c74a438de.jpeg

image.thumb.jpeg.64254f73d5996246f451c8cc93e1de67.jpeg Vaalmuene fortsetter å lyse opp 🥰

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Rusla en tur med vannkanne. Liker best å vanne med kanne og ikke spreder, tross stor hage. Da kan jeg følge med hva som skjer fra dag til dag og luke litt ugress hver dag. 

Anonymkode: a313f...776

Skrevet

Gått berserk på skvallerkål med kantklipper, stelt med blomstene i blomsterkassen og forbarmet meg over et blomsterbed jeg fylte med ny jord i fjor og hadde tenkt å plante med stauder, men som endte med å ligge brakk og har blitt et bed med alskens ugress og én rose som mirakuløst har klart seg etter jeg røsket opp alt og gravde opp hele bedet for 6 år siden. 

Skrevet

Jeg vannet i drivhuset i formiddag, og den slappe paprikaplanten kom seg heldigvis. Jeg måtte ha døra åpen på grunn av at det var så varmt i dag. I kveld fikk jeg lukt litt, og klippet av noen visne peonblomster. Jeg tror de skal klippes av? Jeg gjorde det ikke i fjor, og det kom nå blomster. Jeg så også at det minker i pallekarmen, så basilikum og noen løk har blitt spist av noen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var tidlig oppe i dag, så jeg har luket litt (ugresset gror raskt om dagen), satt på trammen og så på soloppgangen, matet fuglene litt og krøp litt rundt med kamera. Det er relativt mye innsekter om dagen, og det er hyggelig selv om jeg er litt redd de 😂

Jeg fikk blåklokker fra en tante for noen år siden. De har blitt flere for hvert år. Det er noe som virkelig gir sommerfølelse for meg 🥰 Isopen sprer seg som ugress her, men innsektene og sommerfuglene er veldig glad i den - og det er jeg blitt også.

image.thumb.jpeg.abc102463f6e7d36a1bdd27609ecc14f.jpeg

Valmuene står ikke lenge, men de er jo dekorative etterpå også

image.thumb.jpeg.5d425157ef4ed59f04836a7f3e5e435f.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg har satt tre stauder i jorda, og lukt og vannet. Det er utrolig varmt her nå, så jeg måtte inn etter en kort stund ute. Så det ble litt inn og ut.😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...