AnonymBruker Skrevet 2. april #541 Skrevet 2. april Hurrahei skrev (26 minutter siden): Tømt en pallekarm med jordskokk. De største tok jeg opp, de små ble plantet på nytt. Gjødslet og dekket med plantejord. I mrg blir det jordskokk-suppe 👍🏼 Takk for at du deler, jeg trodde jeg bare måtte la alle jeg ikke tok opp i fjor stå. Da skal jeg høste litt til påske da jeg får besøk. Tror jordskokkmos blir satt pris på om det er noen store igjen. Anonymkode: 8983c...19b
Maia70 Skrevet 2. april #542 Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg har ikke prøvd den annet enn at jeg plantet noen takløk i grusen oppe på en slik duk. Jeg fikk fjernet en støpt plate og det ble et sår som jeg laget litt mer organisk i form fordi det ikke var kantstein nok til å dekke åpningen. Det har fungert fint og ugresset som dukker opp i resten av den gruslagte gårsplassen har ikke bosatt seg der. Jeg har også skogsfiol i grusen, så jeg bedriver ikke annet enn manuell ugressbekjempning - det er ikke veldig effektiv 😂 Naboen min legger ut papp på plenen der han vil fjerne ugress eller gress og lage bed. Det har han funnet ut at fungerer godt (og er billig). Han er utrolig kreativ og lager så mye flott med lite penger. Anonymkode: 8983c...19b Flott, takk!
Wonders Skrevet 4. april #543 Skrevet 4. april (endret) Påskeliljer får ikke stå i fred Asså, alt blir jo spist opp i år… Eneste som står i fred er alt i drivhuset. Gresset begynner å bli grønt her, brudespireaen har grønne knopper og flere busker får blader. Har skjedd mye siste dagene. Venter på Sakura, når de japanske kirsebærtrærne våre blomstrer. I fjor kjøpte vi flere typer, både søyler der vi har liten plass, og de med større krone. Vi liker denne typen trær godt, blir spennende å se om de trives her etter ett år. Ellers har jeg satt opp sperringer så ingen dyr skal spise knopper og blomster, men det gikk som det måtte gå 😓 Endret 4. april av Wonders 2 3
AnonymBruker Skrevet 4. april #545 Skrevet 4. april Wonders skrev (2 timer siden): Påskeliljer får ikke stå i fred Asså, alt blir jo spist opp i år… Eneste som står i fred er alt i drivhuset. Gresset begynner å bli grønt her, brudespireaen har grønne knopper og flere busker får blader. Har skjedd mye siste dagene. Venter på Sakura, når de japanske kirsebærtrærne våre blomstrer. I fjor kjøpte vi flere typer, både søyler der vi har liten plass, og de med større krone. Vi liker denne typen trær godt, blir spennende å se om de trives her etter ett år. Ellers har jeg satt opp sperringer så ingen dyr skal spise knopper og blomster, men det gikk som det måtte gå 😓 Hvem spiser påskeliljer? Anonymkode: ca266...ed8
AnonymBruker Skrevet 4. april #546 Skrevet 4. april Masse rådyr her også... De har spist på tulipanene og krokusen, men heldigvis ikke på påskeliljene (enda). Den første leveringen av barrotsstauder kom idag, så nå er det bare å slenge seg i plantinga 😅 Anonymkode: 48a80...ebb
Thildamor Skrevet 4. april #547 Skrevet 4. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Masse rådyr her også... De har spist på tulipanene og krokusen, men heldigvis ikke på påskeliljene (enda). Den første leveringen av barrotsstauder kom idag, så nå er det bare å slenge seg i plantinga 😅 Anonymkode: 48a80...ebb Rådyr spiser ikke påskeliljer.
AnonymBruker Skrevet 5. april #548 Skrevet 5. april Thildamor skrev (18 timer siden): Rådyr spiser ikke påskeliljer. Trodde ikke jeg heller, men ser ut som noen overraskelse her har opplevd det motsatte... Jaja, stylterottene trenger jo mat de og 🤬 Ser heldigvis ut som at de har lest fasiten og gått forbi mine! Anonymkode: 48a80...ebb
AnonymBruker Skrevet 5. april #549 Skrevet 5. april Jeg har inntrykk av at det er mange her med mye kunnskap. Derfor tillater jeg meg å spørre om noen har lyst og ork til å svare. Når kan jeg begynne å herde alt jeg har sådd i år? Nå er det gode temperaturer på dagtid ute, og jeg har det ofte ikke så varmt inne (våknet til 15C i stua i dag da jeg ikke fyrte i går). Jeg tenkte sette de i litt høye smartbokser som skjermer for eventuell vind og ikke i direkte sol. Jeg har i lle fall - blodbeger Susanne med det sorte øye/thunbergia kardinalvindelstjerne ballongblomst blåklokker markjordbær krypslør engtjæreblomst løvemunn klatreløvemunn edderkoppblomst Et spørsmål til, jeg har ikke vært klar over at man bør beskjære kaprifol innimellom før jeg leste her at noen hadde gjort det 😂skylder på at jeg vokste opp høyt over bakken i Oslo. Er det for sent å gjøre det kommende uke? Bor i H3-H4, Anonymkode: 8983c...19b
Milda89 Skrevet 5. april #550 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har inntrykk av at det er mange her med mye kunnskap. Derfor tillater jeg meg å spørre om noen har lyst og ork til å svare. Når kan jeg begynne å herde alt jeg har sådd i år? Nå er det gode temperaturer på dagtid ute, og jeg har det ofte ikke så varmt inne (våknet til 15C i stua i dag da jeg ikke fyrte i går). Jeg tenkte sette de i litt høye smartbokser som skjermer for eventuell vind og ikke i direkte sol. Jeg har i lle fall - blodbeger Susanne med det sorte øye/thunbergia kardinalvindelstjerne ballongblomst blåklokker markjordbær krypslør engtjæreblomst løvemunn klatreløvemunn edderkoppblomst Et spørsmål til, jeg har ikke vært klar over at man bør beskjære kaprifol innimellom før jeg leste her at noen hadde gjort det 😂skylder på at jeg vokste opp høyt over bakken i Oslo. Er det for sent å gjøre det kommende uke? Bor i H3-H4, Anonymkode: 8983c...19b Flere av disse kunne du bare sådd rett ut, så hadde du sluppet herding. Men nå er det løpet kjørt for i år Men ja, du kan sikkert la de stå ute en stund midt på dagen når det er god temperatur. Personlig ville jeg nok ventet, plutselig glemmer du dem utendørs for lenge. 2
AnonymBruker Skrevet 5. april #551 Skrevet 5. april Milda89 skrev (55 minutter siden): Flere av disse kunne du bare sådd rett ut, så hadde du sluppet herding. Men nå er det løpet kjørt for i år Men ja, du kan sikkert la de stå ute en stund midt på dagen når det er god temperatur. Personlig ville jeg nok ventet, plutselig glemmer du dem utendørs for lenge. Tusen takk, jeg blir litt ivrig på vinteren når jeg sår blodbeger. Har erfaring med at jeg ikke er like flink til å holde det fuktig om jeg direktesår ute 😳 og at noe da ikke klarer seg. Samtidig blir det veldig fullt inne, så skal prøve å planlegge bedre neste vinter. Jeg får sette på varselur så jeg husker å ta de inn igjen. Anonymkode: 8983c...19b
AnonymBruker Skrevet 5. april #552 Skrevet 5. april Her ble tomatplantene fra i fjor fjernet, siden jeg har høstet helt til nå 🤣🍅 De har stått inne igjennom vinteren. Anonymkode: 3c4d1...253 1
AnonymBruker Skrevet 5. april #553 Skrevet 5. april Her har snøklokkene vist seg fra en annen vinkel Og pelargonian fortsetter å spre glede Anonymkode: 8983c...19b 2 1
melatonin Skrevet 5. april #554 Skrevet 5. april Kjøpte inn litt vårlyng, påskeliljer og stemor, plantet i veggpotter sammen med min sønn på 20mnd, tenkte det var fin aktivisering for han. Og han likte det! 🩵 1
Marcie Skrevet 5. april #555 Skrevet 5. april melatonin skrev (1 time siden): Kjøpte inn litt vårlyng, påskeliljer og stemor, plantet i veggpotter sammen med min sønn på 20mnd, tenkte det var fin aktivisering for han. Og han likte det! 🩵 så koselig! Da min sønn var liten, pleide jeg å ta ham med på plantesenteret, og det endte alltid med at jeg måtte kjøpe en eller annen blomst jeg ikke hadde planlagt, fordi han falt for den. Det ene året var det en begonia, som blomstret overdådig til langt ut på høsten, det andre året en sjokkrosa margeritt eller noe som jeg ville gått rett forbi, men som viste seg å være en vinner i krukkene, og det tredje år en sjokkrosa (igjen!) lewisia. Etter det kjøper jeg lewisia hvert år, og det er en blomst jeg ikke ville blitt oppmerksom på uten 4-åringens gode smak! 6
enkefru Skrevet 5. april #556 Skrevet 5. april Har fortsatt «våronna» på hytta som for det meste består av raking. Har fått sønn til å klippe ned or og hassel/osp/asp (?) som spretter opp og formerer seg som ugress. Har heldigvis en naturtomt, så det krever ikke at det er striglet, men rundt hyttene er greit at det er litt ryddig i det minste. Rakingen føles som et evighetsarbeid, men har fått unna det meste nå faktisk. Har holdt på fra kl 9 i morges, så kjenner jeg har gjort nok nå 😅 2
AnonymBruker Skrevet 5. april #557 Skrevet 5. april jeg har ikke gjort så mye enda, raket litt her om dagen, jeg og samboer har alderi hatt hage før så vi aner ikke hva vi skal begynne med jeg har tenkt til og lage grønnsaks hage men har null peiling på når vi kan begynne med det Anonymkode: e71b4...b23
Marcie Skrevet 5. april #558 Skrevet 5. april jeg har beskjært blåregnen og rosene idag, men så ble jeg veldig uvel og måtte gå inn, og nå nærmer det seg middag, så jeg må nok gi opp å få gjort mer i dag. Så ergerlig, for været er strålende, og jeg hadde planlagt å luke og rake og rydde. Hadde vært så fantastisk å fått unnagjort våronna første helg i april 🤯
AnonymBruker Skrevet 5. april #559 Skrevet 5. april Marcie skrev (4 timer siden): så koselig! Da min sønn var liten, pleide jeg å ta ham med på plantesenteret, og det endte alltid med at jeg måtte kjøpe en eller annen blomst jeg ikke hadde planlagt, fordi han falt for den. Det ene året var det en begonia, som blomstret overdådig til langt ut på høsten, det andre året en sjokkrosa margeritt eller noe som jeg ville gått rett forbi, men som viste seg å være en vinner i krukkene, og det tredje år en sjokkrosa (igjen!) lewisia. Etter det kjøper jeg lewisia hvert år, og det er en blomst jeg ikke ville blitt oppmerksom på uten 4-åringens gode smak! Så skjønt 🥰 Anonymkode: 8fed0...821
evolkova Skrevet 5. april #560 Skrevet 5. april HJELP! Idag har jeg kjøpt plantekasser og blomsterfrø for første gang (lecakuler, jord, blomsternæring og alt annet også selvfølgelig) og ønsker å gjøre det koselig på balkongen i sommer. Jeg lurer på når det er OK å plante frø ute på balkongen i oslo i år? Må jeg plante dem inne først og vente til mai før jeg kan ta dem med ut til kassene…? Blomstene jeg skal prøve å dyrke er ringblomst og fløyelsblomst. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå