Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

Har nylig priklet om tomatene. I dag var det litt beskjæring av diverse vintergrønne busker som har vokst seg utover trappa i hagen :)

Fikk også rydda bort gammelt rusk og rask, samt kostet over platting og veranda. Deilig med sol 🌞

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg sådde tomater i dag, og venter svært utålmodig på spiring 😅

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg sådde tomater i dag, og venter svært utålmodig på spiring 😅

Mine spirte etter to dager, så det er ikke så sikkert du trenger så mye tålmodighet...

Jeg har ryddet vekk rester av gamle stauder og oppdaget mengder av krokus under restene. For en glede!

Anonymkode: 2c6f3...9be

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mine spirte etter to dager, så det er ikke så sikkert du trenger så mye tålmodighet...

Jeg har ryddet vekk rester av gamle stauder og oppdaget mengder av krokus under restene. For en glede!

Hvordan sto dine før spiring? Jeg har ikke så god plass, så det står i romtemperatur i stua og får mye sollys og noe solsteik hvis været er bra.

Nå må jeg gå å sjekke om det har skjedd noe siden sist 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan sto dine før spiring? Jeg har ikke så god plass, så det står i romtemperatur i stua og får mye sollys og noe solsteik hvis været er bra.

Nå må jeg gå å sjekke om det har skjedd noe siden sist 😄

Mine sto bare i stua, foran et sydvendt vindu. Ikke alle sortene spirte like fort. Tigerella brukte hele fire og en halv dag…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er planen å beskjære eple-og pæretrær, legge ut litt gjødsel til rohododendron og hortensiaene, rydde et overvokst buskas av forsythia (har lyst til å fjerne hele busken, de vokser så enormt og sjarmerer ikke meg!), samt å sette dahlia-knoller til forkultivering. Får se hva jeg rekker av alt dette i dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye som begynner å skje nå, men det siste er tagetes. Jeg driver frem tagetes fra egne frø. For å gjøre det enkelt legger jeg frøene i fuktig kjøkkenpapir i en tett plastboks. Så setter jeg frøene i potter etterhvert som de spirer (tar kanskje tre dager før de begynner å spire)  Et oppe 70 potter nå, skal ha 100 (bruker cellepotter med ti celler i hver).  Neste alle typer frø som er store nok til å håndteres  kan drives fram på fuktig papir. Synes det er greit for da ser jeg hvilke som spirer før de kommer i jord. Men, man må være forsiktig når de flyttes til jord, røtter og skudd må ikke skades. Bruker ofte pinsett til slikt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ennå da det er tidlig, men for å forplikte meg selv;

Plante påskeliljer.

Klippe ned døde planter, rense bedd, og hive på kukompost. 

Fjerne urter og jordbærplanter som ikke har klart vinteren, og lage en liste over hva jeg må kjøpe inn. 

Vaske glassrekkverk og vinduer. (blir vel stort sett mannens jobb...)  

Anonymkode: 6a3c9...eda

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fått georginene i jord- satt de i brødposer for forkultivering inne. Noen var blitt vel tørre i løpet av vinteren så spent på hva som kommer opp, får kanskje kjøpe noen fler 😉

pottet om fjorårets løkblomster som har begynt spire- noe til terrassen og noe i drivhuset, positivt overrasket, heiv alle avblomstrede påskeblomster i en kasse i kjelleren i fjor og nå var det små spirer på alle- fint med gjenbruk som ikke krever så mye styr. 

Nyter nå sola på terrassen, resten av hageryddinga får bli en annen dag ( ingen stikker av med jobben der) . 

Anonymkode: ab0e7...4e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utesesongen har offisielt begynt! Vi skal gjøre om en del, så nå har vi begynt med graving, flytting, tømming av krukker som burde ha blitt tømt i høst, anlegger nye bed, og bare tusler rundt og puster 🤩

Kvelden blir brukt til å surfe rundt på nettbutikkene, og forhåpentligvis blir det ikke altfor dyrt 🫣

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen luka beddet og klippa døde greiner, jeg hogga ved😅 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måkt snø av verandaen, priklet og satt planter i dyrketralla i kjelleren. På torsdag freste jeg en fin vei til kjellerinngangen, men nå ser det ut til at vi skal ha en del varmegrader en stund. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjennomførte nesten alt i går, og gleder meg til å fortsette i dag. Alle bedd er preppet og klare for vekst, og noen nye planter. Vi brukte også en del tid på å diskutere et-par løsninger og større innkjøp. Vaskejobben gjenstår. 

Hvorfor er det så utrolig lystbetont å jobbe time etter time i hagen når den første vårsola titter frem? Skulle gjerne hatt samme energi når kjøkkenet skal vaskes ned 😅

I dag har jeg; laget innkjøpslister for hagesenter, klikket hjem ny trommel for hageslange med utstyr. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går plantet jeg stemorsblomster i krukker både på terrassen og i hagen. Ser at de er litt pjuskete i dag etter nattens minusgrader, men de kommer seg nok. Stemorsblomster tåler mye. Husker et år at det kom opp fjorårets blomster gjennom isen i bedet 😃 Så vurderer vi å beskjære epletreet, men er litt skeptisk til det siden det fremdeles er en del nattefrost ennå. Så om noen her har erfaringer med beskjæring og nattefrost nå på våren så fyr gjerne løs med tips og erfaringer!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I går sådde jeg poteter fra innhøsting i fjor. Di hadde fått lange groer. Er ikke så farlig om di ikke overlever, har ett lass med settepoteter som kommer men spennende å se allikevel 😊 Fikk også tatt en liten kamp med skvallerkålen rundt omkring, og så da samtidig at peonene som jeg flyttet rundt på i fjor høst allerede begynner å titte frem 😍

Anonymkode: 57cb5...5ed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I går sådde jeg poteter fra innhøsting i fjor. Di hadde fått lange groer. Er ikke så farlig om di ikke overlever, har ett lass med settepoteter som kommer men spennende å se allikevel 😊 Fikk også tatt en liten kamp med skvallerkålen rundt omkring, og så da samtidig at peonene som jeg flyttet rundt på i fjor høst allerede begynner å titte frem 😍

Anonymkode: 57cb5...5ed

Skulle ikke være anonym på denne ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
skrue skrev (På 22.3.2025 den 8.53):

Mye som begynner å skje nå, men det siste er tagetes. Jeg driver frem tagetes fra egne frø. For å gjøre det enkelt legger jeg frøene i fuktig kjøkkenpapir i en tett plastboks. Så setter jeg frøene i potter etterhvert som de spirer (tar kanskje tre dager før de begynner å spire)  Et oppe 70 potter nå, skal ha 100 (bruker cellepotter med ti celler i hver).  Neste alle typer frø som er store nok til å håndteres  kan drives fram på fuktig papir. Synes det er greit for da ser jeg hvilke som spirer før de kommer i jord. Men, man må være forsiktig når de flyttes til jord, røtter og skudd må ikke skades. Bruker ofte pinsett til slikt. 

Takk for fine tips! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 6.35):

Hvorfor er det så utrolig lystbetont å jobbe time etter time i hagen når den første vårsola titter frem? Skulle gjerne hatt samme energi når kjøkkenet skal vaskes ned 😅

Kan ikke helt forklare det, men jeg er helt enig! 

Jobbet ute forrige helg, timene fløy forbi mens jeg hørte på lydbok og fikset opp på uteplassen. Det er hundre andre ting jeg burde ha gjort, men jeg har gledet meg til å sette i gang i hele vinter ☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoller (Skaugumbegonia) er tatt ut fra mørket og frem i lyset. 

Har også raket litt løv og gress, brent bråte. Fortsatt veldig vått her i Trøndelag, så litt begrenset hva som kan gjøres ute. Håper påska blir fin 😎

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...