Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

Ryddet i hagen og er klar for vinteren.

Anonymkode: 566ec...462

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har god erfaring med botaniske/ville tulipaner. Det er ikke mye rådyr her, men det kommer noen innimellom. Villtulipanene har fått stå i fred, og de har blitt flere. Jeg plantet de første for ca 15 år siden.

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har god erfaring med botaniske/ville tulipaner. Det er ikke mye rådyr her, men det kommer noen innimellom. Villtulipanene har fått stå i fred, og de har blitt flere. Jeg plantet de første for ca 15 år siden.

Jeg som trodde jeg var ferdig med å plante blomsterløk etter å ha satt flere idag... 

...men det blir aldri nok blir det vel 😂

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun sett ut på den og ser at det er kommet et hvitt lag der ute.

Anonymkode: 43c93...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kun sett ut på den og ser at det er kommet et hvitt lag der ute.

Å nei... kommer vinteren alt? ❄️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ser ut på øs pøs regn,  vind, gult og brunt løv og +5 grader

= midt på høsten

Endret av Perine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wonders skrev (På 11.10.2024 den 4.14):

Jeg elsker tulipaner så mye, at jeg og mannen tok med et vennepar til Amsterdam og Keukenhof.

Men her vi bor, blir rubbel og bit spist opp av rådyr.  Jeg har prøvd det meste, til ingen nytte. Jeg skifter taktikk i år. Handlet dette for en skarve 500-lapp på  Hageglede .no i dag. 

Jeg har kjøpt  storblomstrende krokus i fargemix,  10 blomsterløk. Siden det  er så dekorativt, kjøpte jeg 3 pakker, så 30 stk.   Klosterklokke,  det var bare 3 i hver pakke, så jeg kjøpte 2 så det ikke ser så puslete ut. Kjøpte Hyasint pink surprise, 5 stykker i 1 pakke, svibler. Storkronede  påskeliljer megamix-pakke med 15 blomsterløk.

Høsten kan godt være mørk, jeg finner gleder i det jeg plantet i sommer fortsatt. Om en plante ikke funker, noterer jeg det i notisblokken min. Kaster det som jeg ikke fikk til i komposten, og går videre. Pytt sann.  Det er en slags planleggingsbok, med hele vinteren foran meg. Jeg orker ikke stresse med blomster, det skal være lettstelt og selvgående.  Jeg liker godt å lese i boka mi, for jeg gjør meg opp erfaringer. Drømmer meg bort i Hagen Min på NRK. Jeg kan legge tilrette for våren, for det jeg planter, kommer opp igjen år etter år. 

Flere som liker å planlegge? Flere som ikke får ha tulipaner i fred? Hønsenetting er ikke ment å henge over tulipaner for sikkerhet mot glupske ganer, har jeg rett? 💔

Obs Krokus er også en rådyrfarvoritt 😫 

Her er det masse rådyr og de har siste året blitt så «tamme» de ikke engang løper når de ser mennesker 🤬. Eneste som fungerer her er hønsenetting, men det er jo ganske stygt. Jeg ha tulipaner og krokus, så de planter jeg i mindre grupper som jeg dekker over med hønsenetting så snart snøen går. Så nyter jeg blomstene gjennom nettingen mens jeg banner av rådyrene. Må også dekke over roseknopper og kjøkkenhagen. 

Påskeliljer, andre narcisser, snøklokker og allium får stå i fred her. Bruker også mye akeleier for å få fargerik blomstring som erstatning for de sene tulipanene jeg sjeldent får se i blomst. 

Anonymkode: 8aa86...b01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satte de siste påskeliljene i går etter jobb. Har allerede kjøpt og satt en haug, men ble overmodig og skjønte jeg ville få plass til mer :danse2:. Må velge mye påskeliljer for tulipaner fungerer dårlig her på grunn av rådyr. 
Fikk også røsket opp litt ugress rundt kjøkkenhagen. Har enda en del å gjøre utover men ser det skal regne hele helgen. Dårlig timing

Anonymkode: 8aa86...b01

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wonders skrev (På 11.10.2024 den 4.14):

Jeg elsker tulipaner så mye, at jeg og mannen tok med et vennepar til Amsterdam og Keukenhof.

Men her vi bor, blir rubbel og bit spist opp av rådyr.  Jeg har prøvd det meste, til ingen nytte. Jeg skifter taktikk i år. Handlet dette for en skarve 500-lapp på  Hageglede .no i dag. 

Jeg har kjøpt  storblomstrende krokus i fargemix,  10 blomsterløk. Siden det  er så dekorativt, kjøpte jeg 3 pakker, så 30 stk.   Klosterklokke,  det var bare 3 i hver pakke, så jeg kjøpte 2 så det ikke ser så puslete ut. Kjøpte Hyasint pink surprise, 5 stykker i 1 pakke, svibler. Storkronede  påskeliljer megamix-pakke med 15 blomsterløk.

Høsten kan godt være mørk, jeg finner gleder i det jeg plantet i sommer fortsatt. Om en plante ikke funker, noterer jeg det i notisblokken min. Kaster det som jeg ikke fikk til i komposten, og går videre. Pytt sann.  Det er en slags planleggingsbok, med hele vinteren foran meg. Jeg orker ikke stresse med blomster, det skal være lettstelt og selvgående.  Jeg liker godt å lese i boka mi, for jeg gjør meg opp erfaringer. Drømmer meg bort i Hagen Min på NRK. Jeg kan legge tilrette for våren, for det jeg planter, kommer opp igjen år etter år. 

Flere som liker å planlegge? Flere som ikke får ha tulipaner i fred? Hønsenetting er ikke ment å henge over tulipaner for sikkerhet mot glupske ganer, har jeg rett? 💔

Jeg er også en som planlegger.  Har en ringperm hvor jeg samler info om min egen hage.  F.eks. har jeg liste over alle stauder, trær og busker - alle med hvert sitt nummer.  Så har jeg stor tegning av hvert bed hvor plantene er tegnet (kruseduller) med nummeret for plantenavnet.  Der noterer jeg hvilke planter som må flyttes, deles, fjernes osv.  Slikt ser man jo gjennom sesongen og har gjerne glemt når tid for omplanting kommer.
Den som tror at vi hagegale tar ferie om vinteren tar feil :)  I dag er det regn og surt her, og jeg gjør klart på planterommet.  Der har jeg led-lys og to brede hyller.  Nå skal pelargoniapottene og pottene med blodbeger dit.  I romjula sår jeg de aller første plantene, og utover senvinteren kommer det flere. 
PS.  Hagen Min på NRK, men det er også programmene med Monty Don.  Man kan også drømme seg bort på Youtube (søk på f.eks.  cottage garden).  Jeg leser også i bladet "Hageliv &Uterom" - om og om igjen.   

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (16 timer siden):

Å nei... kommer vinteren alt? ❄️

Her snødde det i går,og det var litt hvitt ute i dag. Vi bor i Molde.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 time siden):

Jeg er også en som planlegger.  Har en ringperm hvor jeg samler info om min egen hage.  F.eks. har jeg liste over alle stauder, trær og busker - alle med hvert sitt nummer.  Så har jeg stor tegning av hvert bed hvor plantene er tegnet (kruseduller) med nummeret for plantenavnet.  Der noterer jeg hvilke planter som må flyttes, deles, fjernes osv.  Slikt ser man jo gjennom sesongen og har gjerne glemt når tid for omplanting kommer.
Den som tror at vi hagegale tar ferie om vinteren tar feil :)  I dag er det regn og surt her, og jeg gjør klart på planterommet.  Der har jeg led-lys og to brede hyller.  Nå skal pelargoniapottene og pottene med blodbeger dit.  I romjula sår jeg de aller første plantene, og utover senvinteren kommer det flere. 
PS.  Hagen Min på NRK, men det er også programmene med Monty D💚on.  Man kan også drømme seg bort på Youtube (søk på f.eks.  cottage garden).  Jeg leser også i bladet "Hageliv &Uterom" - om og om igjen.   

Det er virkelig imponerende, og gjør sikkert hagekosen enda bedre!  Herlig, men huff, jeg har lagt utallige planer og hatt gode begynnelser noen ganger før det bare har kokt bort eller flammen sluknet på en måte.  Men jeg er overbevist om at hage er en sunn og god interesse, uansett hvilket nivå vi holder oss på.

Vær så snill å fortelle og inspirere oss litt om hva som foregår av hagepussel hos deg utover høst og vinter da.. 💚

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag grov jeg opp og kastet alt som sto i blomsterkassene.  Det ble en full søppelsekk. bu-hu, det er alltid like trist, selv om de hadde gjort sitt.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg boksen fra Hageglede. Og det var ren glede. Jeg har gått inn på mine bilder og snap fra i vinter, og fra våren. For å se hvor snøen smelter først rundt på tomten vår. Og skal plante krokus litt histen og pisten. 

Tusen takk for at dere inspirerer meg så mye her inne, slik at jeg også kommer meg ut mer. Jeg planter i regn eller solskinn. Spiller ingen rolle.

Det er så kaldt å  jobbe i hagen for tiden. Jeg må ha på mathansker over tykkere hagehansker for ikke å fryse for mye. 

Så vil jeg tipse om en app som er gull verd. Den koster litt i året, og har spart meg for mye tid med oppslag og grubling. 

IMG_7009.jpeg

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fortsatt på fjellet, men jeg sitter og verker i fingeren for å bestille blomsterløk fra Hageglede. Høstkrokus står på ønskelista med mye annet.

Ikke noe hagearbeid her, men nydelig utsikt, frisk luft og et par kalde bad har det blitt 😊

image.thumb.jpeg.7827b0863f2b07f3e0a2bec5995ed274.jpeg

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært på hagesenter i dag, for å se om de hadde noe med fine høstblader. Tok bilde av et tre som jeg skal sjekke nærmere, men ellers kom jeg hjem med en ny ampel med en julerose i. Det var ikke akkurat meningen, men hva skal man gjøre når de står der og sjarmerer?

Her er bilde av sånn tre jeg så på hagesenteret - det hadde helt intenst røde blader:

https://en.wikipedia.org/wiki/Euonymus_alatus

220px-Euonymous_alatus.jpg

Dette ser ut som en busk, mens det jeg så var et oppstammet tre. Fant ut at den heter vingebeinved på norsk. Undres om det passer i krukke?

Endret av Lucille
  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (26 minutter siden):

jeg har vært på hagesenter i dag, for å se om de hadde noe med fine høstblader. Tok bilde av et tre som jeg skal sjekke nærmere, men ellers kom jeg hjem med en ny ampel med en julerose i. Det var ikke akkurat meningen, men hva skal man gjøre når de står der og sjarmerer?

Her er bilde av sånn tre jeg så på hagesenteret - det hadde helt intenst røde blader:

Dette ser ut som en busk, mens det jeg så var et oppstammet tre. Fant ut at den heter vingebeinved på norsk. Undres om det passer i krukke?

Så nydelig fargeklatt da ❤

Hagesenter er skumle saker 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Perine skrev (1 minutt siden):

Så nydelig fargeklatt da ❤

Hagesenter er skumle saker 😂

skulle tro det var trygt i midten av oktober, da!!!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (Akkurat nå):

skulle tro det var trygt i midten av oktober, da!!!

Så det trodde du ja.....  :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gravde opp georgineknollene i går. Klarte selvsagt å ødelegge en med spaden. Aldri hatt georginer før, så er spent på om jeg får dem til å overleve i boden i vinter. 

Anonymkode: db6bf...b89

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (9 timer siden):

Den var flott. Ser de selger en stor og dyr i vedlikeholdsfri krukke hos plantespesialisten. Det står at den er hardfør til H5, så jeg vil anta at den kan overleve i en stor krukke hos deg? (Tror du bor i en mildere sone?) https://www.plantespesialisten.no/products/vingebeinved-compactus-flerstammet-skjermform

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...