Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

Perine skrev (13 minutter siden):

Jeg så trefarget på Kiwi, sjekk der også.  Jeg kjøpte bare slike røde til 24 kr. De flerfargede kostet 59 tror jeg.

Å, takk for tips! :tommelopp: Har en Kiwi rett borti veien.

Anonymkode: b5f11...bbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøpte to pakker med små løk på Plantasjen. De hadde masse flott, men jeg vet ikke hvor jeg skulle gjort av det.  Nå blir det bare 2-3 potter. De små gule skal visst blomstre veldig tidlig, februar-mars, og resten i  mars-april.

Løkblomster.jpg

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (16 minutter siden):

Jeg kjøpte to pakker med små løk på Plantasjen. De hadde masse flott, men jeg vet ikke hvor jeg skulle gjort av det.  Nå blir det bare 2-3 potter. De små gule skal visst blomstre veldig tidlig, februar-mars, og resten i  mars-april.

Løkblomster.jpg

Jeg har en variant? av de gule, men de het "bare" vinterblom så de er kanskje mindre. Veldig fine, og jeg håper de formerer/sprer seg. De har blomstret 3 år nå. I følge moseplassen, så kan knollene/løkene gjerne legges i vann i et døgn før de plantes.

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterblom er så koselig! Kom noen pakker til meg i posten i dag, elsker at de kommer så tidlig:)

Har masse løk som må i jorda, men har allerede hageabstinenser 😅 Hvordan skal dette gå gjennom vinteren!

Anonymkode: 48a80...ebb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en variant? av de gule, men de het "bare" vinterblom så de er kanskje mindre. Veldig fine, og jeg håper de formerer/sprer seg. De har blomstret 3 år nå. I følge moseplassen, så kan knollene/løkene gjerne legges i vann i et døgn før de plantes.

Tusen takk. Så gøy å få svar av noen med kjennskap til blomstene 😀

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vinterblom er så koselig! Kom noen pakker til meg i posten i dag, elsker at de kommer så tidlig:)

Har masse løk som må i jorda, men har allerede hageabstinenser 😅 Hvordan skal dette gå gjennom vinteren!

Ha ha 🤣 Vi kan hekle noen blomster og dyrke isroser på vinduene, kanskje..  men, nei da, månedene går fort de..

Endret av Perine
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nå som det er høst legger jeg merke til rundt omkring i hagene, og på kommunens levegger, en klatreplante som har veldig intenst røde blader. Noen som vet hva det er? Kan det være villvin?

Noen som vet om de er i salg nå, og om de kan stå i krukke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (4 timer siden):

nå som det er høst legger jeg merke til rundt omkring i hagene, og på kommunens levegger, en klatreplante som har veldig intenst røde blader. Noen som vet hva det er? Kan det være villvin?

Noen som vet om de er i salg nå, og om de kan stå i krukke?

Villvin kan nok fint overleve i en stor krukke i H1. Jeg ser den vokser over alt her nede, noen steder kun i små bergsprekker.

Anonymkode: 2c6f3...9be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går tror jeg kanskje at jeg klippet plenen for siste gang i år.  Er så fornøyd med å være litt mer ajour med slikt i år, enn på mange år.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten på siden av trådens tema, men ikke helt?

Jeg vurderer å sy plantebager i vinter. Har noen erfaring med å dyrke i slike? Jeg fant denne fremgangsmåten hvor de bruker ugressduk. Jeg har både det og jutevev. Tror kanskje jeg vil sy de med dobbel ugressduk og kle de med jute. Blir det gjennomført og vellykket, så deler jeg nok resultatet her 😊

Årets tomatsyltetøy med ingefær er så godt at jeg vil prøve å dyrke mer (grønne) tomater neste år.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig hatt tid til å plante om et par busker/prydtrær som har vokst ut av krukkene sine. Fornøyd! Jeg har også speidet litt rundt i hagen for å se hvor det kan være plass dersom jeg skulle finne noen fine, gode kjøpe på salg 😁 Er skikkelig svak for blærespirea, og har funnet et par gode plasser dersom det skulle dukke opp nettopp det. Også har jeg en plan om å kjøpe et par små lyng i morgen 😊

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (På 5.10.2024 den 10.13):

I går tror jeg kanskje at jeg klippet plenen for siste gang i år.  Er så fornøyd med å være litt mer ajour med slikt i år, enn på mange år.  

samme her! Klippet den i går, og tror nok det var siste gang, for jeg føler at årstidene skifter her nå. Håper jeg traff godt i forhold til at den ikke skal være pinnkort gjennom vinteren, men heller ikke så lang at hagen ser ustelt ut. Det har jeg bommet på tidligere. Neste vår har jeg tenkt å følge No Mow May-oppfordringen, så det er litt viktig at jeg treffer med klippingen i høst, så den ikke ser verre ut enn den må hele våren!!

Ellers har vi bygget en ny bod med masse hyller i sommer, så jeg har tatt et ryddekrafttak i helgen, og fått inn de fleste hagemøblene og parasollen og masse rot som vi har vært nødt til å ha i putekasser ute før. Er så fornøyd!!

Endret av Lucille
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (26 minutter siden):

samme her! Klippet den i går, og tror nok det var siste gang, for jeg føler at årstidene skifter her nå. Håper jeg traff godt i forhold til at den ikke skal være pinnkort gjennom vinteren, men heller ikke så lang at hagen ser ustelt ut. Det har jeg bommet på tidligere. Neste vår har jeg tenkt å følge No Mow May-oppfordringen, så det er litt viktig at jeg treffer med klippingen i høst, så den ikke ser verre ut enn den må hele våren!!

Ellers har vi bygget en ny bod med masse hyller i vommer, så jeg har tatt et ryddekrafttak i helgen, og fått inn de fleste hagemøblene og parasollen og masse rot som vi har vært nødt til å ha i putekasser ute før. Er så fornøyd!!

Jøss, godt jobba 😀Det hjelper nok godt med den boden, for det er alltid masse som skal oppbevares.  Jeg har dobbel garasje, men kun 1 bil og likevel er garasjen full. Det er sikkert noe jeg kunne ha kvittet meg med, men sånn er det.

Plenen min har vært altfor lang de siste vårene,  for jeg har ikke vært bra, og høsten er vanskelig å planlegge pga regn og byger hele tiden.  Klippe vått gress er heller ikke moro, og å starte på våren når det ligger en halvmeter gress fra høsten før, er heller ikke moro.  Så jeg har klart meg mye bedre i år.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (7 timer siden):

Jøss, godt jobba 😀Det hjelper nok godt med den boden, for det er alltid masse som skal oppbevares.  Jeg har dobbel garasje, men kun 1 bil og likevel er garasjen full. Det er sikkert noe jeg kunne ha kvittet meg med, men sånn er det.

Plenen min har vært altfor lang de siste vårene,  for jeg har ikke vært bra, og høsten er vanskelig å planlegge pga regn og byger hele tiden.  Klippe vått gress er heller ikke moro, og å starte på våren når det ligger en halvmeter gress fra høsten før, er heller ikke moro.  Så jeg har klart meg mye bedre i år.

Ja, jeg vet. Så bra at du har klart det i år! Har som sagt slitt med den timingen selv, og det at jeg blir så tappet for tiltakslyst når høsten og vinteren kommer, så jeg kjente meg igjen i det du skrev om den gode følelsen av å ha kontroll i år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet cypressen i dag. Får vondt, den er så vakker. Men en halv meter måtte den bøte med. Den står innimellom thuja’n, som også ble trimmet kort ved øra. 

Grantreet ble også stusset. Til slutt var hele tilhengeren full, gitt. 

Det kjipeste er å rake opp alt småtteri som faller ned. Jeg liker at det er ryddig etterpå. Men orket ikke ta alt. Nå ligger det på bakken og i blomsterbedet å roper på meg 🤪

image.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rakt litt diverse bort fra plenen. Det går rett i bedene, og får ligge der og bli jord til neste år :)

Salg på hagesenter og den lokale Plantasjen, så da ble det litt flere stauder og krukker (selv om jeg har mer enn nok fra før). Skulle ønske det var bedre utvalg av juleroser/heleborus og alunrut, men får kjøpe flere som stauder til våren igjen! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wonders skrev (9 timer siden):

Klippet cypressen i dag. Får vondt, den er så vakker. Men en halv meter måtte den bøte med. Den står innimellom thuja’n, som også ble trimmet kort ved øra. 

Grantreet ble også stusset. Til slutt var hele tilhengeren full, gitt. 

Det kjipeste er å rake opp alt småtteri som faller ned. Jeg liker at det er ryddig etterpå. Men orket ikke ta alt. Nå ligger det på bakken og i blomsterbedet å roper på meg 🤪

image.jpg

du er flink!! Jeg har en diger sypress som det er helt nødvendig å klippe smalere, men jeg gruer meg veldig til den jobben, både pga avkappet og rotet, men særlig fordi jeg erredd det ikke det går an å få det fint når man tar bredden istedet for høyden. Så jeg utsetter det nok noen måneder til.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tømt drivhuset for slitne tomatplanter og vasket halvparten av vinduene. Det er så høyt under taket at det tar litt tid, siden jeg må stå på gardintrapp. Men det er veldig deilig å være ferdig med ryddingen. Jeg synes årets tomatavling har vært litt dårlig, så jeg har ikke så mye tomatsaus i fryseren som jeg skulle ønske.

Anonymkode: 2c6f3...9be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker tulipaner så mye, at jeg og mannen tok med et vennepar til Amsterdam og Keukenhof.

Men her vi bor, blir rubbel og bit spist opp av rådyr.  Jeg har prøvd det meste, til ingen nytte. Jeg skifter taktikk i år. Handlet dette for en skarve 500-lapp på  Hageglede .no i dag. 

Jeg har kjøpt  storblomstrende krokus i fargemix,  10 blomsterløk. Siden det  er så dekorativt, kjøpte jeg 3 pakker, så 30 stk.   Klosterklokke,  det var bare 3 i hver pakke, så jeg kjøpte 2 så det ikke ser så puslete ut. Kjøpte Hyasint pink surprise, 5 stykker i 1 pakke, svibler. Storkronede  påskeliljer megamix-pakke med 15 blomsterløk.

Høsten kan godt være mørk, jeg finner gleder i det jeg plantet i sommer fortsatt. Om en plante ikke funker, noterer jeg det i notisblokken min. Kaster det som jeg ikke fikk til i komposten, og går videre. Pytt sann.  Det er en slags planleggingsbok, med hele vinteren foran meg. Jeg orker ikke stresse med blomster, det skal være lettstelt og selvgående.  Jeg liker godt å lese i boka mi, for jeg gjør meg opp erfaringer. Drømmer meg bort i Hagen Min på NRK. Jeg kan legge tilrette for våren, for det jeg planter, kommer opp igjen år etter år. 

Flere som liker å planlegge? Flere som ikke får ha tulipaner i fred? Hønsenetting er ikke ment å henge over tulipaner for sikkerhet mot glupske ganer, har jeg rett? 💔

Endret av Wonders
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker tulipaner, men har også problem med rådyr. Så her gjør jeg et nytt forsøk på å ha dem i krukker på terrassen hvor de ikke kommer til, og håper jeg får det til i år. 

Like før jeg lager et rådyrbur hvor jeg kan ha plantene mine i fred! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...