Fjugur Skrevet 24. august #181 Del Skrevet 24. august I dag har klippet ned små-osp (ask?) som popper opp over alt hele tiden. Det var i alle fall det jeg skulle, men så lå det så mye grener fra tidligere trefelling igjen som jeg måtte plukke opp og, de var nesten grodd ned i bakken 😅 Har oppdaget at jeg har plommetre og jeg har funnet igjen en ripsbusk (den var litt stusselig). Har klippet ned litt rundt ripsen, så kanskje blir det mer liv i den neste år. Har flere småtrær som skal klippes, men sparer til i morgen, tror jeg…. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 24. august Forfatter #182 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (1 time siden): uff neiii, det er fortsatt tidlig med lyng 😩 Det er fortsatt sommer selv om været ikke ser slik ut. Anonymkode: b3a54...bd2 Ja, jeg er enig i det, men med høstlig vær og ønske om å ha noe i den krukka som varer litt, så er det ikke så mye fint å velge blant. Jeg kunne jo kjøpt noen ildtopper, for de tåler jo litt regn, men jeg var litt tom for idéer da jeg kjøpte denne lyngen. Jeg har ikke fått plantet ennå, så jeg kan jo ombestemme meg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 24. august Forfatter #183 Del Skrevet 24. august Fjugur skrev (39 minutter siden): I dag har klippet ned små-osp (ask?) som popper opp over alt hele tiden. Det var i alle fall det jeg skulle, men så lå det så mye grener fra tidligere trefelling igjen som jeg måtte plukke opp og, de var nesten grodd ned i bakken 😅 Har oppdaget at jeg har plommetre og jeg har funnet igjen en ripsbusk (den var litt stusselig). Har klippet ned litt rundt ripsen, så kanskje blir det mer liv i den neste år. Har flere småtrær som skal klippes, men sparer til i morgen, tror jeg…. Åh, sånn er det her også, at småtrær av rogn, hassel, eik og hyll popper ubedt opp der de finner på. Det kommer alt mulig, også bjørk og lønn. Osp og ask har jeg ikke sett her. Jeg går med en sånn hagesaks med langt skaft og kutter dem ned hele tiden. Jeg klarer ikke å få opp røttene med håndmakt. Noen ganger fester jeg en lastestropp mellom busk og tilhengerfestet på bilen og drar dem opp, men de kommer igjen. Jeg kastet ripsbuskene for noen år siden, men nå har jeg lyst på en ny rød, og en solbærbusk. Har egentlig ikke plass, og husker at det grodde masse ugress i de jeg hadde før, pluss at jeg orket ikke å plukke hvert år. Jeg la vin på rips, men det har jeg ikke lyst på nå lenger. Ripsbusken din ble nok glad for omtanken 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #184 Del Skrevet 24. august Kjøpt calluna til bed, erfaring med calluna som flerårig dekke i surjordbed noen? Er så fin og fargerik nå ☺️ Anonymkode: 8bf36...97a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjugur Skrevet 25. august #185 Del Skrevet 25. august Perine skrev (21 timer siden): Åh, sånn er det her også, at småtrær av rogn, hassel, eik og hyll popper ubedt opp der de finner på. Det kommer alt mulig, også bjørk og lønn. Osp og ask har jeg ikke sett her. Jeg går med en sånn hagesaks med langt skaft og kutter dem ned hele tiden. Jeg klarer ikke å få opp røttene med håndmakt. Noen ganger fester jeg en lastestropp mellom busk og tilhengerfestet på bilen og drar dem opp, men de kommer igjen. Jeg kastet ripsbuskene for noen år siden, men nå har jeg lyst på en ny rød, og en solbærbusk. Har egentlig ikke plass, og husker at det grodde masse ugress i de jeg hadde før, pluss at jeg orket ikke å plukke hvert år. Jeg la vin på rips, men det har jeg ikke lyst på nå lenger. Ripsbusken din ble nok glad for omtanken 😊 Det er nok lett blanding av alle de tresortene her og… mye i alle fall 😅 Jeg fortsatte aldri i går, og i dag er det så deilig å nyte sola, så tenker det kan vente med resten. Har ryddet inn utesofaen, solsenga og litt annet, utedusjen etc og ommøblert litt i hagen så jeg fortsatt har noe å sitte på ute på terrassen, tenker det holder for i dag 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #186 Del Skrevet 25. august Lucille skrev (På 8.8.2024 den 8.40): God ide å finne noe permanent til krukkene. Jeg har ganske mange krukker, og det er er en stor, og dyr!, jobb å fylle dem med sommerblomster, så jeg har et prosjekt i i fjor og i år med å finne mer permanente planter til de fleste av dem. Foreløpig er det løytnantshjerter, salvie, strandnellik, rhododendron og en bunndekkerrose jeg har fått til å overvintre i krukke. Og perleblomster. Jeg har akkurat plantet en klematis i krukke, og er spent på hvordan det går. Men jeg bor i sone H1, så jeg har trua. Har prøvd syrinhortensia i krukke før, men den sto under et halvtak og jeg klarte ikke å huske å vanne den nok, så den visnet. Nå har jeg hentet hjem fra hytta en av mormors gammeldagse sinkbaljer, den er diger!!, som jeg tenkte var stor nok til en busk eller noe. Men den er ikke veldig dyp, så jeg tror kanskje det blir tett i tett med høstløk heller. Kan jeg spørre om noe? Hvis du bor i sone H1, så antar jeg at du bor på Sørlandet, langs kysten? Jeg har akkurat flyttet dit fra sone H5 og drømmer om rosehagen. Men så hørte jeg at roser ikke er så glade i saltet fra havet, derfor burde jeg heller satse på andre ting. Er dette noe du har problemer med? Eller har ikke det noe å si? Anonymkode: 2c6f3...9be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #187 Del Skrevet 25. august Det ble et par timer på Hadeland og plantasjen idag. Kjøpte noen små stauder til et nytt bed, noen busker som skal fylle ut en plass hvor det nå bare er ugress, og så ble det noen poser med løk som skal pynte opp til våren. Jeg har også vært på sneglejakt(fant 5 som ble klippet), luket litt, og planlagt med mannen hva vi skal prioritere fremover. Til slutt prøvesmakte jeg et eple, men de må nok henge noen uker til. Anonymkode: fa8d7...486 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #188 Del Skrevet 25. august Når flytter dere inn uteplantene? Har en palme og en stor krukke med hortensia som jeg håper kan overvintre i kjølig kjeller(med mye dagslys) Går det an å vente til frosten nærmer seg? Er helt ny på dette med hage. Vi kjøpte huset i vår. Men har kost meg masse med å plante litt stauder og «bli kjent» med hagen. Har enormt mye groblader i plenen da, så mye tid går til å fjerne ugress… Anonymkode: 91e50...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august #189 Del Skrevet 27. august Jeg har kjøpt litt dyrkeutstyr for neste sesong på salg på plantasjen, og så gikk jeg ut for å støtte opp noen busker bedre, samt plante ei spontan staude, men så begynte det å regne - igjen 😒 - og jeg ble sur og gikk inn 🙈 Prøver igjen i morgen! 😆 Anonymkode: 8fed0...821 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 27. august Forfatter #190 Del Skrevet 27. august (endret) Jeg hadde drivhus for noen år siden, og da sådde jeg alltid noen frø av de tomatsortene som trivdes best hos meg. Det fikk jeg lyst til å gjøre nå også, og det var busktomaten som virkelig ga lønn for innsatsen med planter utendørs i år. Derfor har jeg tatt vare på noen frø, bare skylt i en sil og gravd ut på et stykke toalettpapir. Frøene fester seg til papiret, og slik kan de bare ligge frem til jeg skal så dem, da river jeg bare av en bit papir med frø på og legger oppå jorda og dekker til. Papiret går fort i oppløsning og forsvinner. I dag har jeg fått et 45cm langt bor med 4,5 cm i diameter til å sette på drillen og grave i jorda 😊 det gleder jeg meg til å prøve, forhåpentligvis i morgen om jeg orker noe mer enn plenklipp. Endret 27. august av Perine 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 27. august Forfatter #191 Del Skrevet 27. august AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 21.20): Når flytter dere inn uteplantene? Har en palme og en stor krukke med hortensia som jeg håper kan overvintre i kjølig kjeller(med mye dagslys) Går det an å vente til frosten nærmer seg? Er helt ny på dette med hage. Vi kjøpte huset i vår. Men har kost meg masse med å plante litt stauder og «bli kjent» med hagen. Har enormt mye groblader i plenen da, så mye tid går til å fjerne ugress… Anonymkode: 91e50...5fa Jeg tror det går bra om de kommer inn før det blir frost, kanskje når det er 2-3 plussgrader om nettene? Jeg har aldri forsøkt på palmer, og fant en side hvor det står noe om vinterstell av slike https://www.mestergronn.no/mg/blomstertips-pd/stelletips/slik-oppbevares-terrassepalmen-pa-vinteren.html Jeg har også masse groblader, og det er noe lort, men her har jeg bare gitt opp. Kanskje det hjelper med Plenrens? Lykke til og gratulerer med ny hage 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #192 Del Skrevet 28. august Lucille skrev (På 8.8.2024 den 8.40): God ide å finne noe permanent til krukkene. Jeg har ganske mange krukker, og det er er en stor, og dyr!, jobb å fylle dem med sommerblomster, så jeg har et prosjekt i i fjor og i år med å finne mer permanente planter til de fleste av dem. Foreløpig er det løytnantshjerter, salvie, strandnellik, rhododendron og en bunndekkerrose jeg har fått til å overvintre i krukke. Og perleblomster. Jeg har akkurat plantet en klematis i krukke, og er spent på hvordan det går. Men jeg bor i sone H1, så jeg har trua. Har prøvd syrinhortensia i krukke før, men den sto under et halvtak og jeg klarte ikke å huske å vanne den nok, så den visnet. Nå har jeg hentet hjem fra hytta en av mormors gammeldagse sinkbaljer, den er diger!!, som jeg tenkte var stor nok til en busk eller noe. Men den er ikke veldig dyp, så jeg tror kanskje det blir tett i tett med høstløk heller. Jeg har skyggestauder kun i krukker (fordi jeg bor midt i byen uten hage, og med nesten bare skygge på fasadesiden av huset ut mot gaten der det er plass til store krukker). Noen av dem har overlevd fint slik i over 20 år nå. Hosta (blir enorme tuer i store potter), ulike storkenebb, astilbe, fjellflokk og mange flere. Enkelte går ut etter noen år, men disse er de som holder lengst etter min erfaring. Fioler eller stemor som selvsår seg fungerer også fint i potte år etter år, og de blomstrer samtidig hele sommeren (noe som jo gjelder de færreste stauder). Når det er stauder i potte er det viktig å dele dem i blant, slik man ellers også gjør med stauder som vokser på friland. Jeg har ikke vært flink nok til det, men måtte til pers i år da noen ti år gamle stauder sluttet å blomstre. Håper på effekt til neste år igjen. Det andre som er viktig med krukkehage er å gjødsle. Normalt trenger jo ikke tøffe stauder slikt, men i potte blir det mye viktigere fordi røttene er innestengt og ikke kan hente næring selv der den er å finne i jordsmonnet. Pelletert hønsegjødsel er nok best, men det lukter litt for heftig for meg med krukkene helt inntil husveggen, så jeg går heller for helgjødsel, som er hønsegjødsel + kunstgjødsel. Hvis man ikke gjødsler minst et par ganger i løpet av voksesesongen blir krukkestaudene fort gule og stusslige. Anonymkode: b5f11...bbd 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #193 Del Skrevet 28. august I dag har jeg slått halvparten av plenene (har 1200m² til sammen), vannet i drivhuset og høstet frø fra div blomster. Anonymkode: c99b9...36a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #194 Del Skrevet 28. august Jeg har kjøpt 24 roser på salg😅 Nå gleder jeg meg til helgens planting. Jeg håper bare de takler sjøluften, da vi bor veldig nær sjøen. Anonymkode: 2c6f3...9be 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #195 Del Skrevet 28. august I dag var jeg og satte opp en hagestol igjen som hadde veltet i vinden da Lillian blåste forbi. Anonymkode: 2ac42...e3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
blåbærpai Skrevet 28. august #196 Del Skrevet 28. august Kasta/kompostert en del sommerblomster som hadde gjort sitt. Sjukt happy for å se rotknollene på et par selvsådde georginer😄 spent på om jeg klarer å tørke dem riktig til neste år.. laga til en stor balje med tørrkompost jeg kan mate til neste års plantekasser😇 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 29. august Forfatter #197 Del Skrevet 29. august (endret) Jeg begynte å klippe plenen, men rakk ikke så langt før det kom en liten regnbyge. Nå er gresset for vått til å fortsette. Noen timer senere: jeg fikk tatt resten av plenen, og plantet høstlyngplantene i den gamle blå krukka. Den var så fin i sommer med masse gule og oransje ringblomster, men de var ferdige nå. Lyngen pynter jo litt, den også, selv om den gir høstfølelse 🍁🍂 Endret 29. august av Perine 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 29. august Forfatter #198 Del Skrevet 29. august (endret) Jeg kom bare på noe…. Gikk ut igjen og plukket noen urter, gressløk, persille, timian og oregano, kom inn og renset det litt før det gikk i foodprocessoren sammen med 3 toppede ss grovt salt og et fedd hvitløk i biter. Her har jeg fordelt det utover et brett med bakepapir og inn til tørk i ovnen på 50 grader varmluft til det er tørt. I morgen skal jeg kjøre det i foodprocessoren igjen og fylle det på et krydderglass. Det er første gangen jeg prøver å lage urtesalt, og det var her et sted jeg leste om det. Urtesaltet ble veldig godt, men jeg kunne ha brukt mer urter og mindre salt - tror jeg Endret 30. august av Perine 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 31. august Forfatter #199 Del Skrevet 31. august (endret) I dag har jeg klippet hekk og smakt på salvien, Som jeg kokte ut saften av og frøs i isterningposer. Jeg la en isbit i bunnen av en tekopp og helte over melk, Så tok jeg to suketter oppi, helte over kokende vann og en pose vanlig te. Det ble godt, faktisk - kose-smak😊 Jeg fikk også gravd ned flere sneglelik og spylt og kastet fellene. Metoden virket, men ble litt for vemmelig å håndtere, æsj. Endret 31. august av Perine 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #200 Del Skrevet 31. august Jeg har også klippet hekk. Bonden slo kornet tidligere i uken, og i går pløyde han. Da føler jeg at jeg er litt friere til å gå på den siden av hekken og det er litt enklere å rydde opp etter seg. Jeg har tøyd strikken litt langt, så nå planlegger jeg et bad slik at jeg forhåpentligvis kan samle avklippet i morgen uten å ødelegge søndagsroen for naboene. Anonymkode: 8983c...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå