Amossa Skrevet 18. august #161 Del Skrevet 18. august I dag har jeg klippet ned flere avblomstrede stauder, bl.a. kattemynte, ridderspore og iris. Revebjellene lar jeg stå slik at frøene kan tørke. Bruker å riste dem der jeg vil ha revebjeller til neste år. Har martagonliljer på to steder i hagen, og de er for lengst avblomstret. Bare den lange stilken står igjen. Er usikker på om den kan klippes ned, eller om den bør stå. Lurer også på om roten kan deles, for vil gjerne ha flere. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #162 Del Skrevet 18. august Amossa skrev (11 minutter siden): I dag har jeg klippet ned flere avblomstrede stauder, bl.a. kattemynte, ridderspore og iris. Revebjellene lar jeg stå slik at frøene kan tørke. Bruker å riste dem der jeg vil ha revebjeller til neste år. Har martagonliljer på to steder i hagen, og de er for lengst avblomstret. Bare den lange stilken står igjen. Er usikker på om den kan klippes ned, eller om den bør stå. Lurer også på om roten kan deles, for vil gjerne ha flere. Noen som vet? Jeg visste ikke hva martagonliljer var, så jeg googlet. Så flotte de er! Nå fikk jeg lyst på også 🥰 I følge moseplassen så kan den så seg selv. men det står også at det tar tid å få planter fra frø. Det står også at det er en løkplante, så da er det nok ikke mulig å dele. https://moseplassen.no/2018/07/martagonlilje-en-romantisk-bestemorshageblomst/ Anonymkode: 8983c...19b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. august Forfatter #163 Del Skrevet 18. august (endret) AnonymBruker skrev (På 16.8.2024 den 18.12): Jeg klipte og vasket persille i går. I dag kjørte jeg den sammen med olivenolje og litt salt i foodprossessoren med knivinnsatsen og dyttet i et glass. Jeg har tenkt å kjøpe hvitløk og lage en persille/hvitløksblanding i morgen. Har klippet halvparten av gressplenen, og tråkket nesten på en snegle. Det har blitt mindre de siste årene, men spørs om jeg ikke må prøve meg på en felle eller to jeg også. Anonymkode: 8983c...19b Det høres spennende ut 😊 Hva bruker du slik urteolje til? Og hvordan oppbevarer du den? Endret 18. august av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. august Forfatter #164 Del Skrevet 18. august (endret) Jeg prøver å ta vare på urtene mine og prøve litt nye ting. Nå har jeg mye i fryseboksen, og noe tørket på glass. I dag så jeg på salvieplanten min og minnes salvieteen vi fikk hjemme da vi ble forkjølet. De brukte aldri denne urten til noe annet enn te, og den ble laget med melk og honning. Jeg elsket denne teen. Jeg har etterhvert lært meg at salvie kan være godt på grillspyd sammen med biter av lever, løk og kjøtt, og leser at det passer godt i forskjellige varmretter. Jeg har derfor kokt opp en liten gryte med frisk salvie, i vann. Det fikk stå og trekke og avkjøles en stund før jeg tømte gryta i blenderen og moset alt sammen. Dette silte jeg i en ren gasklut og fikk fjernet all massen. Denne «saften» skal bare avkjøles helt før jeg heller den oppi isbitposer og putter i frysen. Ser for meg at en slik isbit kan gi god smak i diverse mat i vinter. (F.eks i stekepanna med bacon eller flesk, eller med pasta og smeltet smør) Prøve og feile, og kanskje det blir bra 😊 og kanskje jeg gjør det samme med timian og oregano….. Salvie-info https://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/salv_off.htm Endret 18. august av Perine 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 18. august #165 Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg visste ikke hva martagonliljer var, så jeg googlet. Så flotte de er! Nå fikk jeg lyst på også 🥰 I følge moseplassen så kan den så seg selv. men det står også at det tar tid å få planter fra frø. Det står også at det er en løkplante, så da er det nok ikke mulig å dele. https://moseplassen.no/2018/07/martagonlilje-en-romantisk-bestemorshageblomst/ Anonymkode: 8983c...19b Takk for svar og lenke. Frø som tar lang tid har jeg ikke tålmodighet til, så da lar jeg dem stå der de står Den ene ble nesten 2 meter høy denne sommeren, med kraftig stengel. Virkelig et syn der den stakk opp midt i mellom andre stauder. Klarer seg godt hos meg som bor i klimasone 6. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #166 Del Skrevet 18. august Perine skrev (2 timer siden): Det høres spennende ut 😊 Hva bruker du slik urteolje til? Og hvordan oppbevarer du den? Det er mest urter, og jeg bruker det mer eller mindre som pesto. Kan ha litt på toppen av supper f.eks, eller jeg tar en skje ved siden av eller på kjøtt eller fisk. Det kan også være godt på hvitost synes jeg. Oppbevarer glasset i kjøleskapet. Jeg får ofte litt ramsløk av en slektning som hun behandler slik, og jeg har funnet ut at det er en grei måte å ta vare på urtene. Det går fint an å gjøre det litt mer forseggjort også om du har lyst https://www.insidetherustickitchen.com/parsley-pesto-recipe-fresh-and-easy/ Jeg har tidligere laget sellerisalt, og jeg vurderer å lage urtesalt også. https://www.nrk.no/mat/hjemmelaget-urtesalt-1.14258624 Salvie er veldig godt, takk for en god ide. Anonymkode: 8983c...19b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. august Forfatter #167 Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er mest urter, og jeg bruker det mer eller mindre som pesto. Kan ha litt på toppen av supper f.eks, eller jeg tar en skje ved siden av eller på kjøtt eller fisk. Det kan også være godt på hvitost synes jeg. Oppbevarer glasset i kjøleskapet. Jeg får ofte litt ramsløk av en slektning som hun behandler slik, og jeg har funnet ut at det er en grei måte å ta vare på urtene. Det går fint an å gjøre det litt mer forseggjort også om du har lyst https://www.insidetherustickitchen.com/parsley-pesto-recipe-fresh-and-easy/ Jeg har tidligere laget sellerisalt, og jeg vurderer å lage urtesalt også. https://www.nrk.no/mat/hjemmelaget-urtesalt-1.14258624 Salvie er veldig godt, takk for en god ide. Anonymkode: 8983c...19b Tusen takk for svar og flotte tips 😊 ramsløk er jo veldig populært, men jeg har aldri funnet noen god anvendelse for den, men dette høres godt ut. Jeg skal plukke litt og prøve neste år. Ellers er det veldig moro, synes jeg, å ha litt sånne spiselige vekster i hagen, og ikke bare til pynt. Jeg har ganske liten tomt, og klarer ikke å krype rundt i bed, så nesten alt jeg har er i krukker og baljer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august #168 Del Skrevet 18. august Perine skrev (På 16.8.2024 den 18.02): Jeg har hatt massebegravelse av sneglelik fra fellene. Det virket med den blandingen i isboksene, så jeg har laget to til, så nå har jeg fire. Ellers har jeg klippet og kuttet mer av urtene. Timian, oregano og salvie som tørkes, og persille og gressløk som bare kuttes smått og fryses. Jeg har en som heter selleripersille, altså en bladpersille med et hint av selleriduft. Jeg synes det smaker som helt vanlig persille. Så de krabber inn hulla på sidene og drukner lykkelig i sukkerrus? Mulig jeg også må prøve. I kveld fant jeg enda en frekk j@v3l spankulerende tvers over de nylagte hellene mine i hagen 🤬 Anonymkode: 8fed0...821 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. august Forfatter #169 Del Skrevet 18. august AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så de krabber inn hulla på sidene og drukner lykkelig i sukkerrus? Mulig jeg også må prøve. I kveld fant jeg enda en frekk j@v3l spankulerende tvers over de nylagte hellene mine i hagen 🤬 Anonymkode: 8fed0...821 Ja, og det er tett trafikk med antydning til kø der de kræler seg sakte opp langs sidene av boksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 22. august Forfatter #170 Del Skrevet 22. august Tomatplantene så litt stusselige ut nå, så jeg plukket av alle tomatene og tømte og spylte pottene. Jorden dyttet jeg rundt et par busker og fylte opp krukka der ringblomstene har stått. Masse ringblomstfrø tatt inn til tørk. I morgen vil jeg kjøpe 3 høstlyng til den knallblå krukka. Da jeg kom inn, så veide jeg tomatene, det ble 1,2 kg, og mest grønne. Jeg kokte en slags marmelade av disse, 3 dl vann, med. 1 dl sukker, et grønt eple og en sitron. For gøy så rørte jeg inn 1 dl chiafrø før jeg frøs det ned. Blir kanskje godt til middager med brun saus, hvor jeg ellers pleier å ha litt tyttebærsyltetøy til? Jeg har virkelig hatt mye glede av disse to tomatplantene i sommer, og har frosset ned alle de modne som jeg ikke har rukket å spise i løpet av sommeren. Neste plante ut blir antakelig agurken. Det er et par stykker på vei, men de modnes saktere nå. Verandakassene trenger en opprydning de også. Plenen må klippes. Hekken gror. Det er kos, men også mye jobb og styr for å passe hage og vekster gjennom sesongen. Jeg har godt av å pusle rundt i mitt eget tempo. Kveldene blir mørkere og temperaturen faller. Det har vært mye vått vær. Noterer for meg selv: neste år vil jeg kjøpe Lecakuler og fylle i strømpebukser, så får jeg ordentlig og gjenbrukbar drenering i de store pottene mine. Det ble for dårlig i år. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #171 Del Skrevet 22. august Perine skrev (På 26.5.2024 den 19.03): Jeg savner en samletråd her, og starter den nå 🌱🌸🪴🥀 I dag har jeg sådd sukkererter og popcorn. Begge typene hadde lagt i vann siden i går, for jeg leste at de ville spire litt raskere om de var bløtlagt. Det rakk jeg akkurat før tordenværet kom og det bøttet ned med regn. Sukkerertene er en halvhøy type, 60-80 cm høyde. Jeg hadde ikke noe egnet plass til det, men fant to like plastpotter som var ca 35 cm høye. De festet jeg bunn mot bunn, slik at den nederste ble en fot for potten oppå. Da kan dLIHge kanskje bare henge utover pottekanten uten å behøve noen ekstra støtte, tenkte jeg. LIGGET! Anonymkode: 67a1b...757 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 22. august Forfatter #172 Del Skrevet 22. august (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): LIGGET! Anonymkode: 67a1b...757 Dette er en hagetråd. Anbefaler deg å ta diskusjoner om språk på https://forum.kvinneguiden.no/forum/114-språk-og-navn/ Endret 22. august av Perine 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #173 Del Skrevet 22. august Etter å ha lest om tomatene dine @Perine, så skal jeg knipe av blomstene på mine og sette et par av toppene i potter så jeg kan prøve å overvintre de igjen. Jeg vil også prøve å klippe av et par topper for å prøve å dyrke de hydroponisk. Skal kjøpe hydroponisk næring, da de jeg har som bare har fått bokashia vokser veldig sent/lite. Synes agurkene fortsatt vokser greit, så de får også stå ute litt til, men jeg har veldig lyst på et lite drivhus. Da tror jeg sesongen hadde blitt mye lenger. Anonymkode: 8983c...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 22. august Forfatter #174 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Etter å ha lest om tomatene dine @Perine, så skal jeg knipe av blomstene på mine og sette et par av toppene i potter så jeg kan prøve å overvintre de igjen. Jeg vil også prøve å klippe av et par topper for å prøve å dyrke de hydroponisk. Skal kjøpe hydroponisk næring, da de jeg har som bare har fått bokashia vokser veldig sent/lite. Synes agurkene fortsatt vokser greit, så de får også stå ute litt til, men jeg har veldig lyst på et lite drivhus. Da tror jeg sesongen hadde blitt mye lenger. Anonymkode: 8983c...19b Jeg hadde drivhus for noen år siden og savner det veldig, så jeg forstår godt at du har lyst på det. Det høres spennende ut med tomatdyrkingen din. Jeg håper at du forteller om de erfaringene du gjør 😊 Jeg tar heller vare på noen frø og sår inne i februar. Det gikk alltid bra før. Da tar jeg bare en moden tomat og gnir mot en sil, skyller og legger frøene på et tynt toalettpapir. Så tørker de fast der. Når jeg skal så dem, så legger jeg bare en bit av papiret med frø på i potta og dekker med litt jord og plast. Papiret forsvinner og det er lett å prikle når småplantene begynner å gro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #175 Del Skrevet 22. august Perine skrev (10 minutter siden): Jeg hadde drivhus for noen år siden og savner det veldig, så jeg forstår godt at du har lyst på det. Det høres spennende ut med tomatdyrkingen din. Jeg håper at du forteller om de erfaringene du gjør 😊 Jeg tar heller vare på noen frø og sår inne i februar. Det gikk alltid bra før. Da tar jeg bare en moden tomat og gnir mot en sil, skyller og legger frøene på et tynt toalettpapir. Så tørker de fast der. Når jeg skal så dem, så legger jeg bare en bit av papiret med frø på i potta og dekker med litt jord og plast. Papiret forsvinner og det er lett å prikle når småplantene begynner å gro. Jeg skal oppdatere etterhvert 👍 Synes selv det er enklere med overvintring av tomatplanter om det går, jeg har så mye annet jeg ønsker å så. så det går mest på plassen og hvor mye tid det tar med spraying/vanning. Med hydroponisk dyrking er håpet at jeg kan ha tomater resten av året også, men mulig jeg må starte med frø for å få det til. Anonymkode: 8983c...19b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 22. august Forfatter #176 Del Skrevet 22. august (endret) I dag har jeg kjøpt med meg 5 høstlyngplanter «calluna» fra Kiwi, da jeg var ute og nesten månedshandlet på trippetrumftorsdagen. Det striregner ute, så plantene får vente på oppholdsvær før de kommer i jorden. 🌸🍁☔️ Endret 22. august av Perine 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 22. august #177 Del Skrevet 22. august I dag har jeg satt inn utemøbler med Visir. Var så heldig å finne spisebord og 6 stoler i tre på finn.no. All beskyttelse var borte og oljen trakk inn som på en svamp. De skal males senere. Hos meg er mye avblomstret i hagen nå, men jeg synes blader i forskjellige høstfarger gjør seg fint. Hosta står i blomst, og det samme gjør Apotekerkattost og floks. Stokkrosene fra i fjor står med knopper, og jeg lurer på om de rekker å blomstre før frosten kommer. På terrassen har jeg 3 store potter med blodbeger som vokser i tråd opp til taket. Det er meldt kuling til helga, så nå spørs det om de klarer seg. Kanskje jeg flytter dem til lune plass i morgen... Tror jeg bør gjøre det med flere potter, for nå blir det høstvær her i nord 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 24. august Forfatter #178 Del Skrevet 24. august L Amossa skrev (På 22.8.2024 den 20.54): I dag har jeg satt inn utemøbler med Visir. Var så heldig å finne spisebord og 6 stoler i tre på finn.no. All beskyttelse var borte og oljen trakk inn som på en svamp. De skal males senere. Hos meg er mye avblomstret i hagen nå, men jeg synes blader i forskjellige høstfarger gjør seg fint. Hosta står i blomst, og det samme gjør Apotekerkattost og floks. Stokkrosene fra i fjor står med knopper, og jeg lurer på om de rekker å blomstre før frosten kommer. På terrassen har jeg 3 store potter med blodbeger som vokser i tråd opp til taket. Det er meldt kuling til helga, så nå spørs det om de klarer seg. Kanskje jeg flytter dem til lune plass i morgen... Tror jeg bør gjøre det med flere potter, for nå blir det høstvær her i nord Jeg så på værmeldinga at stormen Lillian var på vei nordover med enda kraftigere uvær enn det var i sør i dag, så det er sikkert lurt å redde de vakre blodbegrene. Det høres ut som du har en flott hage 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 24. august #179 Del Skrevet 24. august Perine skrev (10 timer siden): L Jeg så på værmeldinga at stormen Lillian var på vei nordover med enda kraftigere uvær enn det var i sør i dag, så det er sikkert lurt å redde de vakre blodbegrene. Det høres ut som du har en flott hage 😊 Stormen Lillian har akkurat startet. Mannen og jeg har båret potter med Blodbeger rundt huset til lunere sted, og jeg har også flyttet alle pottene med pelargonium. De største pottene lar seg ikke flytte, men jeg håper plantene ikke knekker. Utemøbler er satt i le, og barnebarnas trampoline er festet med stropper. Trær og busker står med blader, og da er de ekstra utsatt for vind. Krysser fingrene! Hage er en fin hobby som er god for både kropp og sjel 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august #180 Del Skrevet 24. august Perine skrev (På 22.8.2024 den 17.09): I dag har jeg kjøpt med meg 5 høstlyngplanter «calluna» fra Kiwi, da jeg var ute og nesten månedshandlet på trippetrumftorsdagen. Det striregner ute, så plantene får vente på oppholdsvær før de kommer i jorden. 🌸🍁☔️ uff neiii, det er fortsatt tidlig med lyng 😩 Det er fortsatt sommer selv om været ikke ser slik ut. Anonymkode: b3a54...bd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå