Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

Bortsett fra å vanne og knipe visnede blomsterknopper, har jeg ikke gjort noe i hagen på lenge.  Bor i Lofoten og det er altfor varmt til å gjøre noe.  Jeg har nok med å søke etter skygge! 

Men nå meldes det om overskyet og litt regn mot helga, og det er helt greit for meg. Har fulgt nøye med staudene i sommer, og har merket meg hvilke som må deles og hvor jeg skal flytte dem når de er avblomstret.  

Og enda er vi bare i begynnelsen av august! :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bæsja.

Anonymkode: 308b0...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på syrinhortensia! Nå nærmer det seg hagesalg, så det er bare å brette opp erma, se seg ut noen plasser i hagen hvor man alltids får plass til *litt* til og la det stå til 😁

Jeg har også klippet snegler (🤮), vannet (før det begynte å regne 😆), dratt opp noen gulrøtter og rødbeter, og fundert på hva som blir neste hageprosjekt. Har også kost meg på finn og funnet mye fint som kunne passe, innen både krukker, potter og planter 😊

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har også lyst på syrinhortensia! Nå nærmer det seg hagesalg, så det er bare å brette opp erma, se seg ut noen plasser i hagen hvor man alltids får plass til *litt* til og la det stå til 😁

J

haha, akkurat det er det jeg holder på med og!! Sitter og ser ut meg ut små åpne flekker i hagen der jeg kanskje greier å skvise inn en liten rosebusk. Ser de har salg på roser på mitt lokale hagesenter, og kan nesten ikke vente til jeg får tid til å dra dit på lørdag.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucille skrev (7 timer siden):

haha, akkurat det er det jeg holder på med og!! Sitter og ser ut meg ut små åpne flekker i hagen der jeg kanskje greier å skvise inn en liten rosebusk. Ser de har salg på roser på mitt lokale hagesenter, og kan nesten ikke vente til jeg får tid til å dra dit på lørdag.

Herlig! 🤩 Får alltids plass til ei rosebusk, de er så søt og små når de står der på salg 😊😇

Jeg får 2 ledige krukker når sommerblomstene er ferdig, som jeg vurderer å fylle med forsøk på noe mer permanent. Også vurderer jeg å kjøpe ei krukke til. Jeg fant en ledig plass da jeg flytta litt rundt på ting. Syrinhortensi eller ei klatreplante, kanskje. Klematis har gått skeis et par ganger, men det kan hende jeg må prøve det én gang til også. Den må jeg i så fall finne plass til i bakken, da det nok blir for tøft i krukke her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Herlig! 🤩 Får alltids plass til ei rosebusk, de er så søt og små når de står der på salg 😊😇

Jeg får 2 ledige krukker når sommerblomstene er ferdig, som jeg vurderer å fylle med forsøk på noe mer permanent. Også vurderer jeg å kjøpe ei krukke til. Jeg fant en ledig plass da jeg flytta litt rundt på ting. Syrinhortensi eller ei klatreplante, kanskje. Klematis har gått skeis et par ganger, men det kan hende jeg må prøve det én gang til også. Den må jeg i så fall finne plass til i bakken, da det nok blir for tøft i krukke her.

God ide å finne noe permanent til krukkene. Jeg har ganske mange krukker, og det er er en stor, og dyr!, jobb å fylle dem med sommerblomster, så jeg har et prosjekt i i fjor og i år med å finne mer permanente planter til de fleste av dem. Foreløpig er det løytnantshjerter, salvie, strandnellik, rhododendron og en bunndekkerrose jeg har fått til å overvintre i krukke. Og perleblomster. Jeg har akkurat plantet en klematis i krukke, og er spent på hvordan det går. Men jeg bor i sone H1, så jeg har trua. Har prøvd syrinhortensia i krukke før, men den sto under et halvtak og jeg klarte ikke å huske å vanne den nok, så den visnet. 

Nå har jeg hentet hjem fra hytta en av mormors gammeldagse sinkbaljer, den er diger!!, som jeg tenkte var stor nok til en busk eller noe. Men den er ikke veldig dyp, så jeg tror kanskje det blir tett i tett med høstløk heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg ryddet bort noen ferdige vekster, dvs. pottene med squash og sukkererter. Løsnet klumpene med jord og røtter og tråkket de godt ned i noen huller i plenen.  Jeg må strø på litt gressfrø der etterhvert. 
Nå begynner stadig flere av sommerblomstene å bli ferdige her, og jeg har glemt litt vanning i alt regnværet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sanket litt frø denne uka. Krypslør, mere ringblomster, blomkarse og ballomgblomst. Erteblomstene står veldig fint ennå. De ble stående alt for lenge i et par druebeger med såjord på terassen. Glad de overlevde en litt stemoderlig behandling. Nå lukter de godt.  Det er første gang jeg har sådd erteblomster fra egne frø. Det skal jeg fortsette med. 

I dag har jeg klippet gresset og er fornøyd med den innsatsen da det er meldt regn i morgen.

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vrimler av snegler rundt her, og jeg plukker og plukker..  Leste nettopp et innlegg på facebook, og det skal prøves i morgen:

Her er oppskriften på sneglefellen: Visp godt sammen 1 pk tørrgjær, 1dl sukker, 1 dl hv.mel og 1 liter vann. Ha blandingen i 2 isbokser e.l. og sett boksene på strategiske plasser litt skjult i hagen. Jeg la lokk over slik at det bare er en liten åpning på boksen. Dette fordi det har regnet litt og at blandingen ikke skulle bli for utvannet. Nesten gratis å lage og jeg er veldig overrasket selv over hvor godt det virket.. Lykke til med fangsten!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (1 time siden):

Det vrimler av snegler rundt her, og jeg plukker og plukker..  Leste nettopp et innlegg på facebook, og det skal prøves i morgen:

Her er oppskriften på sneglefellen: Visp godt sammen 1 pk tørrgjær, 1dl sukker, 1 dl hv.mel og 1 liter vann. Ha blandingen i 2 isbokser e.l. og sett boksene på strategiske plasser litt skjult i hagen. Jeg la lokk over slik at det bare er en liten åpning på boksen. Dette fordi det har regnet litt og at blandingen ikke skulle bli for utvannet. Nesten gratis å lage og jeg er veldig overrasket selv over hvor godt det virket.. Lykke til med fangsten!

Spent på utfallet!

Her er det også mere snegler enn hva jeg innbiller meg normalen har vært de siste årene. Jeg klipper dem med saks. Fikk ikke gått noen runde i kveld før det plutselig var for mørkt, men i morgen skal jeg jakte igjen 😈

Ellers så graver jeg litt og funderer og flytter rundt på krukker og prøver å korte ned lista over ting jeg skal se etter når hagesalget blir uimotståelig bra 😅 

Prøver også å gjøre opp status for kjøkkenhagen. Hva var verdt innsatsen, og hva gidder jeg ikke gjenta. Og hva bør flyttes rundt til nye plasser for at de ikke skal stå for mange år på samme plass. Koser meg! Selv om jeg egentlig syns det er litt skrekkelig at sommeren allerede er på hell 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har hund så hjelper det å legge hunderhår rundt forbi i hagen. Det liker ikke sneglene.

Anonymkode: b8b50...937

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort noe ennå annet enn å drikke kaffe da sola var fremme og lukte på erteblomstene. Planlegger litt mer hekkeklipping etterpå før regnet kommer. 

image.thumb.jpeg.30dcd9ff69a6ed5416509060c35bf356.jpeg

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steg 1 i sneglekampen.  Jeg har laget to sneglefeller og satt ute 😈

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvor human eller inhuman metode dette er, og vet foreløpig ikke om det i det hele tatt fungerer.  Det blir kanskje med ett forsøk.  Får se.

Oppskrift: 1 dl sukker, 1 dl mel, 1 pakke tørrgjær og 1 liter lunkent vann.  Utstyr: tapetkniv og tomme isbokser. La en murstein oppå lokkene for at boksene ikke skal velte.

IMG_2587.jpeg

Endret av Perine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Plantet røsslyng.

Anonymkode: 43c93...e62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært og kjøpt  nye roser, og plantet. Hadde masse roser før, men mange er borte, eller blomstrer ikke, så jeg har prøvd å anlegge staudebed heller der de sto, men jeg får det ikke helt til. Så nå har jeg bestemt meg for å supplere med nye roser. Valgte de som sto i fullt flor på hagesenteret, da jeg jobber med å vri hagen til å se mest smashing ut på våren og ettersommeren ,og ikke i juli når vi stort er borte.

Ellers har jeg prøvd å ta stiklinger av salvie. Mulig det er litt sent på året, men håper jeg får det til.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt massebegravelse av sneglelik fra fellene. Det virket med den blandingen i isboksene, så jeg har laget to til, så nå har jeg fire. 
Ellers har jeg klippet og kuttet mer av urtene. Timian, oregano og salvie som tørkes, og persille og gressløk som bare kuttes smått og fryses.   Jeg har en som heter selleripersille, altså en bladpersille med et hint av selleriduft. Jeg synes det smaker som helt vanlig persille.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg klipte og vasket persille i går. I dag kjørte jeg den sammen med olivenolje og litt salt i foodprossessoren med knivinnsatsen og dyttet i et glass. Jeg har tenkt å kjøpe hvitløk og lage en persille/hvitløksblanding i morgen. Har klippet halvparten av gressplenen, og tråkket nesten på en snegle. Det har blitt mindre de siste årene, men spørs om jeg ikke må prøve meg på en felle eller to jeg også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg spist blåbær i hagen. Vurderer å kjøpe en busk til nå, da jeg har lest at det er lurt å ha to sorter som kan krysspolineres. Jeg har lagt ut et par meiseboller til til småfulene. Etterpå skal jeg fylle på peanøtter. Flaggmeisene spiser jevnt og trutt av de.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 12.12):

Jeg har ikke gjort noe ennå annet enn å drikke kaffe da sola var fremme og lukte på erteblomstene. Planlegger litt mer hekkeklipping etterpå før regnet kommer. 

image.thumb.jpeg.30dcd9ff69a6ed5416509060c35bf356.jpeg

Vakre erteblomster! 🤩

Mine har vokst veldig sakte i år, men denne uka spratt de endelig. Det lukter nydelig! 

Ellers klarte jeg omsider å få tak i jordbærplanter på salg. De er flerårige, og jeg håper at de klarer seg gjennom vinteren i pallekarmene mine 🤞

Anonymkode: 89083...504

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vakre erteblomster! 🤩

Mine har vokst veldig sakte i år, men denne uka spratt de endelig. Det lukter nydelig! 

Ellers klarte jeg omsider å få tak i jordbærplanter på salg. De er flerårige, og jeg håper at de klarer seg gjennom vinteren i pallekarmene mine 🤞

Anonymkode: 89083...504

Ååå, jordbær står på ønskelista her også. Samt at jeg hvert år tenker jeg skal grave opp markjordbærene som vokser under terassen og gi de et bedre voksested hvor jeg får større glede av de. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...