Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?

Perine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går: kverka mange snegler 😖 I regnet var det plutselig mange av dem.

Så spiste jeg enda litt flere moreller, og det hjalp på humøret etterpå 😊

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter lang tid med strålende sommervær, var det meldt regn i dag.  Derfor har jeg gjødslet (hønsegjødsel) og ryddet inn hageputer og -redskap.  Nå regner det godt, og det er bra, for det var veldig tørt over alt i hagen.  Dessuten er det på høy tid å gjøre noe inne i huset også :)

Det har vært altfor varmt til å gjøre noe i hagen midt på dagen, men fint morgen og kveld om jeg flytter meg etter hvor det er skygge.  Det er ikke mye ugress nå, men jeg klipper av visne blomster (roser, kornblomst).  Har også klippet ned noen avblomstrede stauder, så ble det luftigere for de som kommer opp nå.  
Det er veldig mye jordbær, og mange bokser er lagt i fryseren.  Har også plukket en del liter multebær, så nå er desserten til julaften reddet. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å luke i verandakassene, men det er håpløst å få røsket opp med roten når det har infiltrert alt. Jeg har plantet femtunge og millionbells, og disse breier seg jo godt utover, og innimellom alt vokser det ugress som vassarv og diverse.  Alle plantene inkl ugresset liker seg med hønsegjødsel i jorden.  Fikk nå iallfall fjernet en bøtte full av ugress oppi der.

Notert Ferromol på handlelisten, for nå er det ekstremt mange snegler her pga det ustabile og fuktige været.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg har klipt plen, luka litt, og flytta en staude 😊

Det nærmer seg brått høsten, men det betyr jo hagelandsalg! 😁 

Anonymkode: 8fed0...821

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fin tråd!

jeg har klippet plenen etter ferien, og begynt så smått å luke etter mange uker borte. Skifter ut blomster i noen av krukkene. Har saget ned en syrin som er død, og planlegger å flytte en rose dit den sto.

Har lagt inn en stor bestilling på høstløk, og vært nøye med at alle er flerårige og at de (fleste) kan spre seg.

Har bestilt en kant til bedene, det har stått på ønskelisten lenge.

Imorgen må jeg få bundet opp noen lange grener med tunge blomster på syrinhortensiaen som jeg plantet i fjor.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er hagen større enn ferdighetene og kapasiteten, men jeg koser meg med den allikevel. I dag har jeg flyttet litt rundt på noen potter. Den ene har vært fyllt av øyeblomst som nå er på hell. Har klippet den litt ned og prøver å redde frø til neste sommer. Har også sikret meg noen avblomstrede ringblomster for neste års planter. Har vannet blodbegerplantene som i år ble veldig fine. Luktet på blomsterertene og klippet litt persille til suppe. Fikk litt ettermiddagssol til kaffekoppen. Noe av det beste med hage er å gå barbent rundt i gresset og se på det som gror og humlene, biene og sommerfuglene som lever sitt liv.

Jeg gjør nok noe galt, for mine tomater er ikke modne ennå. Har tre busktomater. Den største som også har flest tomater overvintret på vaskerommet, så det var ikke fordi jeg var sent ute med å så i år. Dere som er i gang med å spise, har dere drivhus? Hva gjødsler dere med?

I morgen er planen å klippe gresset. Hekken er et prosjekt for hele sommeren, så kanskje jeg kommer litt videre med å stusse den også om jeg orker.

Det var godt å lese at noen andre også ikke holder unna inne i hagesesongen 👍

Anonymkode: 8983c...19b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her er hagen større enn ferdighetene og kapasiteten, men jeg koser meg med den allikevel. I dag har jeg flyttet litt rundt på noen potter. Den ene har vært fyllt av øyeblomst som nå er på hell. Har klippet den litt ned og prøver å redde frø til neste sommer. Har også sikret meg noen avblomstrede ringblomster for neste års planter. Har vannet blodbegerplantene som i år ble veldig fine. Luktet på blomsterertene og klippet litt persille til suppe. Fikk litt ettermiddagssol til kaffekoppen. Noe av det beste med hage er å gå barbent rundt i gresset og se på det som gror og humlene, biene og sommerfuglene som lever sitt liv.

Jeg gjør nok noe galt, for mine tomater er ikke modne ennå. Har tre busktomater. Den største som også har flest tomater overvintret på vaskerommet, så det var ikke fordi jeg var sent ute med å så i år. Dere som er i gang med å spise, har dere drivhus? Hva gjødsler dere med?

I morgen er planen å klippe gresset. Hekken er et prosjekt for hele sommeren, så kanskje jeg kommer litt videre med å stusse den også om jeg orker.

Det var godt å lese at noen andre også ikke holder unna inne i hagesesongen 👍

Jeg samler også frø av ringblomstene, de lyser så fint opp i gult og oransj der de står. Øyeblomst kjenner jeg ikke til, men tomater har jeg to planter av. Busktomaten har levert store mengder allerede og det er fortsatt masse på vei. Den andre skulle visst være cherrytomat, men virker større enn det. Der er det ikke så mange modne ennå. Mine står også ute.

Busktomaten min

IMG_2532.jpeg
gjødslet med hønsegjødsel, som forresten heter «naturgjødsel» nå.  

Endret av Perine
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (7 timer siden):

Jeg samler også frø av ringblomstene, de lyser så fint opp i gult og oransj der de står. Øyeblomst kjenner jeg ikke til, men tomater har jeg to planter av. Busktomaten har levert store mengder allerede og det er fortsatt masse på vei. Den andre skulle visst være cherrytomat, men virker større enn det. Der er det ikke så mange modne ennå. Mine står også ute.

Busktomaten min

IMG_2532.jpeg
gjødslet med hønsegjødsel, som forresten heter «naturgjødsel» nå.  

Mulig jeg har oversett noe tidligere i tråden. Fjerner du blad over tomatene? (Skikkelig byjente som vokste opp i 7.etg), kanskje jeg må gjøre det for at sola skal komme til? Jeg kjøpte busktomatfrø i fjor fordi det stod at man ikke trengte å ta tyvene. Så her får de vokse som de vil. Det ble litt syltetøy med grønne tomater i fjor 😂og chutney med grønne tomater og epler.

Her er noen av mine, bildet er tatt undenfra fordi de har masse blad over.

image.thumb.jpeg.9c38c2b0922f55d92f30dcb35dc33d4b.jpeg

Takk for at du skrev om navneendring på hønsegjødsel. Jeg har ikke funnet det i år og trodde jeg var for sent ute/at det var utsolgt 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mulig jeg har oversett noe tidligere i tråden. Fjerner du blad over tomatene? (Skikkelig byjente som vokste opp i 7.etg), kanskje jeg må gjøre det for at sola skal komme til? Jeg kjøpte busktomatfrø i fjor fordi det stod at man ikke trengte å ta tyvene. Så her får de vokse som de vil. Det ble litt syltetøy med grønne tomater i fjor 😂og chutney med grønne tomater og epler.

Her er noen av mine, bildet er tatt undenfra fordi de har masse blad over.

image.thumb.jpeg.9c38c2b0922f55d92f30dcb35dc33d4b.jpeg

Takk for at du skrev om navneendring på hønsegjødsel. Jeg har ikke funnet det i år og trodde jeg var for sent ute/at det var utsolgt 😂

Tomatene dine ser jo flotte ut de 😊. Jeg har forsøkt å fjerne en del av bladene som skygger for sola. Planten tåler det veldig godt, og trenger ikke masse blader.  Jeg har heller ikke fjernet «tyver» på denne, for den er så tett og vanskelig å komme til på.

I år kjøpte jeg to tomatplanter på hagesenteret, men neste vår vil jeg så noen med frø av årets tomater. 

Nam.. tomatchutney. Takk for tips 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Perine skrev (3 minutter siden):

Tomatene dine ser jo flotte ut de 😊. Jeg har forsøkt å fjerne en del av bladene som skygger for sola. Planten tåler det veldig godt, og trenger ikke masse blader.  Jeg har heller ikke fjernet «tyver» på denne, for den er så tett og vanskelig å komme til på.

I år kjøpte jeg to tomatplanter på hagesenteret, men neste vår vil jeg så noen med frø av årets tomater. 

Nam.. tomatchutney. Takk for tips 😊

Tusen takk, da går jeg ut og klipper noen av "parasollbladene". Jeg har ikke tenkt på det før jeg så bildet av dine. Jeg klippet av toppen på et par av buskene i fjor høst og satte i jord etter å ha sett en danske som overvintret sine på youtube. Vannet de litt gjennom vinteren (tror de burde fått litt mer vann) og en overlevde. Den er blitt stor og sterk i år med mange (grønne) tomater. Dersom du har plass og er hjemme mesteparten av vinteren, er det ikke så dumt. Jeg føler det er en tjuvstart i forhold til å så frø. I år skal jeg prøve med plantelys på timer og litt pollinering med pensel - for å se om jeg også får avling. tidligere. Mine blomstret tidlig på våren (fra februar), men jeg knep de bare av.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetdyrking 16.mai - 6.august. MISLYKKET.
Feil type potet (Asterix fra grønnsaksskuffen), feil gjødsling, vanning + +  Tømte murerbalja og høstet poteter i dag, men det ble virkelig en sørgelig avling. Bare noe småtteri i bunnen av bøtta. Bedre lykke neste år. Legger ut bilder til spott og spe.  Både potetris, rusk og røtter fra jorden er pakket inn og lagt i restavfallsdunken og jorden tilbake i balja og dekket til for neste sesong.

IMG_5421.jpeg

Endret av Perine
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I dag har jeg kost meg i hagen. Drakk et glass hvitvin som var igjen fra helgen og en kopp kaffe. 

Fant en kornblomst mellom legevendelroten, trodde de ikke kom opp i år..

image.jpeg.836f9a8586ba729de127adce4695bfed.jpegimage.jpeg.f2711403347a9b04ce7e499fc1a60b5a.jpeg

Jeg har hørt på gresshopper og sett humlene jobbe. Håper på agurker etterhvert. Foreløpig er det bare noen som har startet å vokse.

image.jpeg.fe830df2956328ccf5867619abe5a579.jpeg

Jeg har også flyttet litt andemat fra "dammen" (en murerbalje) til vannspeilet i et billig pottefat fra jula med noen steiner for "landing". Det står like ved en fuglemater, og både nabokatten, fugler, sommerfugler og innsekter er innom der.

image.jpeg.d3ab40350de18b89fecc47a2e0b4c20c.jpeg

I tillegg så undrer jeg meg over hvorfor hortensiaen blir rosa etter at den startet som hvit, tror det har noe med jorda å gjøre?

image.jpeg.66aefd83d7d8c2c45e35f8a1cf5df684.jpeg

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

😂 Takk for tips @Perine føler meg ikke helt klar for å lage "gullvann" 😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

I tillegg så undrer jeg meg over hvorfor hortensiaen blir rosa etter at den startet som hvit, tror det har noe med jorda å gjøre?

image.jpeg.66aefd83d7d8c2c45e35f8a1cf5df684.jpeg

Fargen på hortensia kommer an på ph-nivået i jorda, men jeg trodde bare det gjaldt de rosa og blå. Mener jeg leste et sted at de hvite ikke skifter farge, men jeg jo ser på bildet ditt at den er rosa. Er det nytt i år at den blir rosa, eller er det rett og slett det at blomstene går fra hvitt til rosa når de har blomstret en stund?

sånn er ihvertfall syrinhortensiaen min, der starter blomstene som hvite før de skifter langsomt til rosa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lucille skrev (6 minutter siden):

Fargen på hortensia kommer an på ph-nivået i jorda, men jeg trodde bare det gjaldt de rosa og blå. Mener jeg leste et sted at de hvite ikke skifter farge, men jeg jo ser på bildet ditt at den er rosa. Er det nytt i år at den blir rosa, eller er det rett og slett det at blomstene går fra hvitt til rosa når de har blomstret en stund?

sånn er ihvertfall syrinhortensiaen min, der starter blomstene som hvite før de skifter langsomt til rosa.

Ja, det er nytt i år. Kjøpte den om høsten for 4 år siden og den har blomstret med hvite blomster helt til den begynte å skifte farge i slutten av juli. Jeg husker ikke hvilken type hortensia det er, blomstene ligner klatrehortensiaen sine synes jeg - men det er en busk. Synes også fargen er fin, så det er jo ikke noe problem - det bare førte til litt undring 😊Jeg har også lyst på syrinhortensia, de er så flotte 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, det er nytt i år. Kjøpte den om høsten for 4 år siden og den har blomstret med hvite blomster helt til den begynte å skifte farge i slutten av juli. Jeg husker ikke hvilken type hortensia det er, blomstene ligner klatrehortensiaen sine synes jeg - men det er en busk. Synes også fargen er fin, så det er jo ikke noe problem - det bare førte til litt undring 😊Jeg har også lyst på syrinhortensia, de er så flotte 🥰

ja, syrinhortensia er utrolig vakkert, men jeg sliter litt med at min er sånn at grenene med blomster legger seg ned, så jeg må finne en god måte å binde den opp på. Forsøkte i går med en sånn kjegleformet espalier, men det var ikke helt vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...