Gå til innhold

Hva har du gjort i hagen i dag?


Perine

Anbefalte innlegg

Jeg savner en samletråd her, og starter den nå 🌱🌸🪴🥀

I dag har jeg sådd sukkererter og popcorn.  Begge typene hadde lagt i vann siden i går, for jeg leste at de ville spire litt raskere om de var bløtlagt.  Det rakk jeg akkurat før tordenværet kom og det bøttet ned med regn.

Sukkerertene er en halvhøy type, 60-80 cm høyde. Jeg hadde ikke noe egnet plass til det, men fant to like plastpotter som var ca 35 cm høye. De festet jeg bunn mot bunn, slik at den nederste ble en fot for potten oppå.  Da kan de kanskje bare henge utover pottekanten uten å behøve noen ekstra støtte, tenkte jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Idag har jeg rydda litt i skråningen min. Klippa bort litt gress og fått bord ugress. Og så har jeg rydda litt i bærhagen, gått en runde med kantklipper. 

Anonymkode: 5e8af...018

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i dag, men i går klippet jeg plenen. 

Anonymkode: c915a...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sådd frø og plantet KUN planter som er bra for pollinatorer og andre insekter. Skjønner ikke vitsen i å dyrke å plante noe annet.
Utenom grønnsaker da. 

Anonymkode: 7376b...435

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke i dag, men i går klippet jeg plenen. 

Anonymkode: c915a...122

Godt å få gjort slikt om det er regn i vente.  Jeg klippet min lille plen på torsdag.  Det vokser fort nå, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet vann i og vasket det oppblåsbare boblebadet😄 Luket litt i grusen, og fjernet noen løvetann fra plenen, før regnet kom.. Håper staudene jeg plantet i bedet for noen uker siden føler seg litt bedre etter regnet, de har hengt litt med hodet.

Anonymkode: 351a2...335

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne helgen har jeg;

-klippet en del av plenen. Lot mye stå til insektene 

-luket mange bed og fjernet bladene fra avblomstret løk

-laget et nytt bed og plantet masse gresskar der. Disse skal få kose seg i en solfylt skråning.

-plantet ut noen sommerblomster i balkongkassene. 

-flyttet skudd av en rose jeg vil ha 

-trimmet de 5 rosene jeg ikke har hatt tid til å trimme tidligere.

-flyttet 5-6 Dahlia ut i store Potter 

-gjødslet rhododendronene

-vannet vannet vannet; inne og ute 

-kverket 15 brunsnegler

-vendt kompost

 

jeg burde ha pottett om endel planter, men det rakk jeg ikke….

Anonymkode: 808a0...727

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne helgen har jeg;

-klippet en del av plenen. Lot mye stå til insektene 

-luket mange bed og fjernet bladene fra avblomstret løk

-laget et nytt bed og plantet masse gresskar der. Disse skal få kose seg i en solfylt skråning.

-plantet ut noen sommerblomster i balkongkassene. 

-flyttet skudd av en rose jeg vil ha 

-trimmet de 5 rosene jeg ikke har hatt tid til å trimme tidligere.

-flyttet 5-6 Dahlia ut i store Potter 

-gjødslet rhododendronene

-vannet vannet vannet; inne og ute 

-kverket 15 brunsnegler

-vendt kompost

 

jeg burde ha pottett om endel planter, men det rakk jeg ikke….

Anonymkode: 808a0...727

For en jobb!! Flink du 😊 Det er koselig også. Mine bedd er nedgrodd. Det er ikke store sakene, bare en kant med roser langs en vegg, og en smal kant utenfor terrassen, med et par stokkroser og litt diverse rot + masse kvekeugress. Der må jeg skjære med kniv for å få det opp.

Så gøy med gresskar. Det har jeg aldri prøvd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Perine said:

For en jobb!! Flink du 😊 Det er koselig også. Mine bedd er nedgrodd. Det er ikke store sakene, bare en kant med roser langs en vegg, og en smal kant utenfor terrassen, med et par stokkroser og litt diverse rot + masse kvekeugress. Der må jeg skjære med kniv for å få det opp.

Så gøy med gresskar. Det har jeg aldri prøvd.

Takk for koselig tråd 🥰

dette var endelig en helg for å gjøre mitt i Hagen. Har vært så mye styr alle helgene før, så ligger litt på etterskudd. 
sukkererter er morsomme. Men hvis du planter mais og sukkererter sammen kan ertene klatre på maisen. Du kan Google 3 søstre. Dette prinsippet kan fungere for dine også. Jeg har ofte latt sukkerertene klatre på solsikker. Det går også fint ☺️

Anonymkode: 808a0...727

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg fjernet visnet planteavfall fra fjorårets blomstring i hagen.  Er på lang nær ferdig, for jeg har en ganske stor hage.  Først når det er gjort, begynner jeg med luking og løsner på jorda i bedene.  Inne har jeg ca. 200 planter som jeg har sådd selv, som utålmodig venter på å komme ut.  
Siden jeg er så heldig å være pensjonist, har jeg god tid og trenger ikke å stresse. Krukkebedet på terrassen er nesten ferdig.  Satte stiklinger av en pelargonium  i vår, og nå står de i krukkene.  Fem vinduskasser er gjort klar til å plante i, men jeg har ikke bestemt hva som skal i.  Har 9 store, flotte blodbeger som jeg har sådd selv.  Tenker noe som er knall rosa vil bli pent sammen med dem i kassene, men da må jeg en tur på gartneriet :)  
Mannen min er ikke særlig hageinteressert, men han slår plener og steller jordbæråkeren.  I dag har han fjernet en stor rosebusk fra et bed også.  Der skal vi i stedet plante et tre.  
Mine planer for hagen er alltid større enn jeg rekker over, og sånn blir det sikkert i år også :)

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (3 timer siden):

I dag har jeg fjernet visnet planteavfall fra fjorårets blomstring i hagen.  Er på lang nær ferdig, for jeg har en ganske stor hage.  Først når det er gjort, begynner jeg med luking og løsner på jorda i bedene.  Inne har jeg ca. 200 planter som jeg har sådd selv, som utålmodig venter på å komme ut.  
Siden jeg er så heldig å være pensjonist, har jeg god tid og trenger ikke å stresse. Krukkebedet på terrassen er nesten ferdig.  Satte stiklinger av en pelargonium  i vår, og nå står de i krukkene.  Fem vinduskasser er gjort klar til å plante i, men jeg har ikke bestemt hva som skal i.  Har 9 store, flotte blodbeger som jeg har sådd selv.  Tenker noe som er knall rosa vil bli pent sammen med dem i kassene, men da må jeg en tur på gartneriet :)  
Mannen min er ikke særlig hageinteressert, men han slår plener og steller jordbæråkeren.  I dag har han fjernet en stor rosebusk fra et bed også.  Der skal vi i stedet plante et tre.  
Mine planer for hagen er alltid større enn jeg rekker over, og sånn blir det sikkert i år også :)

Å ja, planer er det nok av 😊 det er koselig også. Og man trenger aldri å kjede seg når man er glad i planter.  Jeg har gitt opp georginer og engletrompeter, for det ble for tungt for meg med slikt som måtte bæres ut og inn, men jeg koser meg med alt det andre 😊 Pelargonium er nyydelige.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg skrudd en bøyle på veggen og kveilet opp en liten hageslange på den. Det ble mer ryddig med en gang. Det er en sånn liten flex-slange.

Jeg har også klippet gress i en skråning der den ene hekken er. Jeg tok også og jevnet hekken min litt.  Foreløpig ligger alt avklippet der det havnet. Jeg får rake det opp snart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (20 timer siden):

Jeg savner en samletråd her, og starter den nå 🌱🌸🪴🥀

I dag har jeg sådd sukkererter og popcorn.  Begge typene hadde lagt i vann siden i går, for jeg leste at de ville spire litt raskere om de var bløtlagt.  Det rakk jeg akkurat før tordenværet kom og det bøttet ned med regn.

Sukkerertene er en halvhøy type, 60-80 cm høyde. Jeg hadde ikke noe egnet plass til det, men fant to like plastpotter som var ca 35 cm høye. De festet jeg bunn mot bunn, slik at den nederste ble en fot for potten oppå.  Da kan de kanskje bare henge utover pottekanten uten å behøve noen ekstra støtte, tenkte jeg.

https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/advarer-mot-trenden/81442699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg fått klippet plenene og tatt ugresset som popper opp overalt på tomta der jeg ikke kommer til med gressklipperen. Blanding mellom naturtomt, plen og generelt mange nivåer, kriker og kroker. Har fått luket et par pallekarmer og spadd opp gjorda for å fylle den men kompost, gressklipp og gammelt løv før jeg spadde på jorda igjen og plantet ut tomat og bønneplanter. Har også fått satt poteter. Alle pallekarmer og andre grønnsaksbed har også fått seg godt med vann. Det er tørt i Trøndelag. 

Anonymkode: 54314...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å så popcorn for gress er ingen god idé, da du risikerer å spre plantesykdommer som ikke finnes i norsk landbruk i dag.

Aller helst bør jorden og frøene bare destrueres, gjerne brennes eller kast i restavfallet, godt innpakket. Og så må krukker og redskaper klores.

Vi alle bør søke å ikke føre smitte videre. Og slik så mange kaster seg på denne popcorngress-trenden, så er det bare et tidspunkt før sykdommer spres. Samme gjelder forresten om man tar frø fra paprika fra matbutikken - dette er frø som ikke er godkjent for dyrking i Norge, og derfor kan de også spre sykdommer som vi kan kommet til å slite med i all fremtid om folk i uvitenhet sprer slikt.

Av samme grunn er det f.eks. også forbudt å bruke poteter fra matbutikker som settepoteter - fordi disse kan spre potetsykdommer som kan gjøre norsk jord udyrkbar for bl.a. poteter i mange, mange tiår fremover! I Norge har vi bare 3 % matjord av landarealet vårt. Da er det forferdelig ubetenksomt og uforsvarlig å med viten og vilje utsette norsk matjord for smitte som kan gjøre jorden udyrkbar! For smitte kan spres raskt.

Nå som det er gjort oppmerksom på at vi IKKE skal gjøre slikt, så håper jeg du velger å destruere frø og jorden du har brukt, Ts, på en forsvarlig måte, slik at du som er så glad i hage ikke bidrar til å risikere å spre smitte til norsk landbruk og matjord ❤️ 

 

 

Jeg har gjort mye hagearbeid på en besøksgård i det siste, dyrket mye hjemme som er tatt dit og er eller skal plantes ut. Har satt poteter og bondebønner, gulrøtter, reddiker, squash, og skal sette ut en god del til, ulike kåltyper, løk m.m.

Anonymkode: a41b8...1bd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Å så popcorn for gress er ingen god idé, da du risikerer å spre plantesykdommer som ikke finnes i norsk landbruk i dag.

Aller helst bør jorden og frøene bare destrueres, gjerne brennes eller kast i restavfallet, godt innpakket. Og så må krukker og redskaper klores.

Vi alle bør søke å ikke føre smitte videre. Og slik så mange kaster seg på denne popcorngress-trenden, så er det bare et tidspunkt før sykdommer spres. Samme gjelder forresten om man tar frø fra paprika fra matbutikken - dette er frø som ikke er godkjent for dyrking i Norge, og derfor kan de også spre sykdommer som vi kan kommet til å slite med i all fremtid om folk i uvitenhet sprer slikt.

Av samme grunn er det f.eks. også forbudt å bruke poteter fra matbutikker som settepoteter - fordi disse kan spre potetsykdommer som kan gjøre norsk jord udyrkbar for bl.a. poteter i mange, mange tiår fremover! I Norge har vi bare 3 % matjord av landarealet vårt. Da er det forferdelig ubetenksomt og uforsvarlig å med viten og vilje utsette norsk matjord for smitte som kan gjøre jorden udyrkbar! For smitte kan spres raskt.

Nå som det er gjort oppmerksom på at vi IKKE skal gjøre slikt, så håper jeg du velger å destruere frø og jorden du har brukt, Ts, på en forsvarlig måte, slik at du som er så glad i hage ikke bidrar til å risikere å spre smitte til norsk landbruk og matjord ❤️ 

 

 

Jeg har gjort mye hagearbeid på en besøksgård i det siste, dyrket mye hjemme som er tatt dit og er eller skal plantes ut. Har satt poteter og bondebønner, gulrøtter, reddiker, squash, og skal sette ut en god del til, ulike kåltyper, løk m.m.

Anonymkode: a41b8...1bd

Jeg koser meg i hagen 😊 og jeg er klar over farene ved å spre ting vi ikke ønsker i vår natur.  Om jeg dyrker slike ting i potter, så kaster jeg alltid både jord og planterester i restavfallet når sesongen er over.  Det er ikke store mengder
Jeg går ut fra at de fleste er klar over slike farer, almenkunnskap.  Jeg har alltid visst om det, og avisene gjentar det årlig.
Vi burde kanskje ha en egen tråd som omhandlet alle slags farer og advarsler rundt alt fra A til Å?  Advarsel klor, salt og eddik mot ugress. Advarsel mot avlivningsmetoder snegler, advarsel mot kreti og pleti, slik at man slipper å fylle opp med det overalt som kommentarer når glade hageentusiaster forteller om hva de har gjort i hagen sin i dag.  Da mister man fort interessen for å dele noe som helst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tømt plastbeholderen for ugress , ellers luket litt.

Anonymkode: 43c93...e62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg klippet av min timianplante og lagt utover et stykke tørkepapir på spisebordet mitt.  Der skal det få ligge og tørke et par uker før jeg knuser det og fyller på et glass.  Det er så godt krydder i ertesuppe og kompe, synes jeg😊. Jeg klipper også persille og gressløk gjennom hele sommeren og småkutter. Da kan jeg fylle på i boksene som står i frys.  Supert å ha tilgjengelig, alltid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...