Påkrevd Skrevet 31. mai 2024 #21 Skrevet 31. mai 2024 Capitan Fracassa skrev (På 26.5.2024 den 20.10): Dette er total svada og fantasi, helt uten noen dokumentasjon, og funnet på i nyere tid. Du kan like gjerne hevde at man ikke har noen beretninger om Jesu ungdomstid fordi han var kidnappet av aliens eller besøkte Atlantis. Ja, hvorfor ikke, egentlig? Gammel svada og fantasi er da ikke noe bedre enn svada og fantasi fra nyere tid. Hvis man kan komme unna med å spekulere i at fyren gikk på vannet, forvandlet vann til vin, helbredet "uhelbredelige" og sto opp fra de døde, synes jeg ikke at en teori om cannabis er helt far fetched. Det er jo tross alt en plante som beviselig faktisk har vært brukt flittig opp igjennom tidene. Spør du meg, er det en million ganger så sannsynlig at han brukte cannabis enn noe som helst av det andre surret. Skal man først kritisere validiteten på Jesus-teorier, så kommer cannabis nederst på lista. 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #22 Skrevet 31. mai 2024 On 5/29/2024 at 8:48 PM, Capitan Fracassa said: Ja, det finnes ikke bevis mot dette heller, så i følge Anonymkode: 38009...cad bør vi vel tro på dette også. 😛 Om man allerede tror på bibelen og innholdet i den, så hvorfor ikke? Anonymkode: 5c02d...132
Capitan Fracassa Skrevet 31. mai 2024 #23 Skrevet 31. mai 2024 Påkrevd skrev (21 minutter siden): Ja, hvorfor ikke, egentlig? Gammel svada og fantasi er da ikke noe bedre enn svada og fantasi fra nyere tid. Helt enig i at gammel svada uten tilfredsstillende bevis er like dårlig som ny. Men det betyr bare at både gammel og ny svada er irrasjonelt å tro på. Sitat Hvis man kan komme unna med å spekulere i at fyren gikk på vannet, forvandlet vann til vin, helbredet "uhelbredelige" og sto opp fra de døde, synes jeg ikke at en teori om cannabis er helt far fetched. Det er en vesentlig forskjell, nemlig at den gamle svadaen er påstått i tekster som er skrevet "bare" 40-80 år etter at de skal ha skjedd, mens ideen om cannabis ikke stemmer med disse tekstene. Men jeg er helt enig i at tekster skrevet av anonyme forfattere som ikke var øyenvitner, 40-80 år etter mulige mytologiske hendelser også er elendige bevis. Særlig siden det ikke finnes bevis for at slike hendelser en gang er mulig. Påkrevd skrev (27 minutter siden): Spør du meg, er det en million ganger så sannsynlig at han brukte cannabis enn noe som helst av det andre surret. Skal man først kritisere validiteten på Jesus-teorier, så kommer cannabis nederst på lista. Tja, jeg er vel ganske enig med deg her 😊
Druid Skrevet 31. mai 2024 #24 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 18.31): Jeg kom over noe. Dette: https://dengronnesti.com/jesus-kristus-og-cannabis/ Er det svada? Diskuter. "Bibelen har ingen beretning om Jesus liv fra 13 til 29 år. Årsaken er at han i løpet av denne tiden oppdaget Afghanistan, Pakistan, Kashmir, India og Tibet. Det var i løpet av disse seksten årene han ville ha oppdaget cannabisolje, og det er også perioden i livet hans da han ble et buddhistisk munkenavn, Issa." Anonymkode: 38009...cad Ja, det er svada. For det første, var det ingen grunn til at Jesus skulle reise noe sted for å oppdage cannabis: Midtøsten og områdene Jesus kom fra, var sentral hub for all handel, og det var neppe noen typer rusmidler eller naturpreparater som ikke kom innom hans nærhet. Hadde cannabis eller lignende vært viktig for jesus spirituelle utvikling, ville vi sett det i større grad i budskapet hans.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #25 Skrevet 31. mai 2024 Bibelen er omskrevet opptil flere ganger. Dere kan godt kalle det svada, men hvorfor skulle ikke jesus ville reise se andre deler av verden ? er ikke det naturlig ? var ikke jesus å et menneske som likte vandre til andre steder? hadde du likt å kun være i din egen fødeby hele livet? Tilbake i den tid jesus levde, er min tro at cannabis ikke var et rusmiddel. Det var få som visste om den plantens egenskaper , men jesus visste om det og dermed ble andre rundt overrasket når noen endelig kunne gjøre dem frisk...... Syns en skal være forsiktig før en utnevner noe som svada, om en ikke har undersøkt skikkelig og satt seg inni begge sider av denne saken. Ja det er ikke så rasjonelt å tro på noe uten sikre beviser, men skal en vente med sikre beviser vil en aldri vite (noe vi forsåvidt aldri vil). Det begrenser å menneskelig utvikling. Nå er det mange sykdommer og mange er syke eller sliter med et eller annet, me, ms, kreft... hva om cannabis var mer til bruk for sykehus og apotek, at flere ville vært friske? og jeg tror ikke på påskeharen, selv om trur på dette. Anonymkode: 38009...cad
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2024 #26 Skrevet 31. mai 2024 ufiltrert skrev (På 28.5.2024 den 11.23): For å si det sånn: det har blitt brukt av "alt og alle ved ønske og behov" i alle tider der det har funnets. Og de siste 40-50 årene har hatt bullshit "war on drugs" og saueflokkmentalitet. Så ja uten å sjekke kilder så vil jeg påstå at Jesus puff puff pass. Nettopp, har studert Bibelen mye, og han må ha brukt cannabisolje ja, hvis har er Guds sønn og frelser og det ikke kom noen lover mot narkotika de første 2000 årene etter han døde og sto opp igjen er det rart hvis han ikke benyttet cannabis og opiumsvalmuer. Hans far skapte jo de medisinplanter og han selv gjorde vann til vin i ett bryllup. Vi drikker fremdeles vin i nattverd for å minnes han❤️🙏 Anonymkode: 64706...d08 1
Capitan Fracassa Skrevet 31. mai 2024 #27 Skrevet 31. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Bibelen er omskrevet opptil flere ganger. Nei, det stemmer strengt tatt ikke. Noen av tekstene, som f.eks. Johannes-evangeliet ble nok endret en del fra de første manuskriptene til det som endte opp i Bibelen, men det er allikevel helt feil å si at Bibelen er omskrevet flere ganger. Sitat Dere kan godt kalle det svada, men hvorfor skulle ikke jesus ville reise se andre deler av verden ? er ikke det naturlig ? Nei, det ville vært ekstremt unaturlig for en tømrersønn fra en av de mest tilbakestående og fattige områdene i Israel. Det ville også vært helt unaturlig for en rikmannssønn fra Jerusalem å reise til India på den tiden, og det er ingen ting i tekstene som tyder på at Jesus noengang snakket noe annet enn Arameisk. Sitat var ikke jesus å et menneske som likte vandre til andre steder? hadde du likt å kun være i din egen fødeby hele livet? På den tiden holdt de aller fleste mennesker seg i samme område hele livet. Og Jesus holdt seg i følge tekstene til sitt lokale område bortsett fra et par turer til Jerusalem, hvor det vel tilogmed er stor tvil om annet enn den siste var noe mer enn myter. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tilbake i den tid jesus levde, er min tro at cannabis ikke var et rusmiddel. Det var få som visste om den plantens egenskaper , men jesus visste om det At Jesus visste om det er ren spekulasjon uten noe bevis. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Syns en skal være forsiktig før en utnevner noe som svada, om en ikke har undersøkt skikkelig og satt seg inni begge sider av denne saken. Men er det noe å sette seg inn i når det gjelder din side, annet enn at du spekulerer fritt, uten bevis? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det er ikke så rasjonelt å tro på noe uten sikre beviser, men skal en vente med sikre beviser vil en aldri vite (noe vi forsåvidt aldri vil). Det begrenser å menneskelig utvikling. Stråmann. Vi krever ikke sikre beviser, bare beviser gode nok til å gjøre det rasjonelt å tro på påstanden. I ditt tilfelle peker tilgjengelige bevis klart mot påstanden om at Jesus reiste til India, og det er ingen bevis for det - så å late som om vi skeptikere krever sikre bevis er tull. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er det mange sykdommer og mange er syke eller sliter med et eller annet, me, ms, kreft... hva om cannabis var mer til bruk for sykehus og apotek, at flere ville vært friske? Tja, hvis seriøse studier viser at cannabis har helbredende effekt på me, ms, kreft ol. vil det bli brukt.
Furuskog Skrevet 31. mai 2024 #28 Skrevet 31. mai 2024 Jeg er ærlig talt skeptisk til at den «Jesus» vi kjenner fra kristendommen eksisterte i det hele tatt. (Men det er jo en egen diskusjon. Jeg har ikke noe hat mot kristne, dog tror jeg både abrahamittiske religioner og andre religiøse bevegelser i all hovedsak er utdaterte, psykologiske kontrollsystemer ment for massene.) Men at cannabis har blitt brukt svært lenge, og kan være en utmerket medisinplante for mange, er det ingen tvil om. Effekten kan nesten oppleves smått åndelig også, om dosen er stor nok. Enkelte har nærmest et religiøst forhold til denne planten, og ikke minst kulturen rundt, men det blir for meg like «teit» som f.eks. abrahamittiske religioner eller såkalt «New Age». 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå