AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Til dere som vet; når man går på jerntilskudd og skal ta blodprøver for å sjekke ferritin-nivåer, hvor lenge før blodprøvetaking bør man pause jerntabletter for å ikke få falske høye verdier? Anonymkode: 6631b...e33
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #4 Skrevet 27. mai 2024 Millinea skrev (38 minutter siden): 1 uke En hel uke ja! Takk😊 Anonymkode: 6631b...e33
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #5 Skrevet 27. mai 2024 Vikarlegen min sa en uke eller to tror jeg, fastlegen sa det ikke var nødvendig med pause. Opplevde ikke falske høye verdier uten pause, det gikk jevnt og trutt oppover, men ikke unormalt mye. Anonymkode: 06fef...b04
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #6 Skrevet 27. mai 2024 Dette er prosedyre dersom den skal analyseres hos fürst: "Prøven bør ikke tas i startfasen av en jernbehandling. Man kan da få en falsk forhøyet verdi. Igangværende jernbehandling behøver man ikke seponere." Dersom du allerede har gått på behandling en stund så skal du altså ikke seponere (avslutte). Anonymkode: 84e22...216
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2024 #7 Skrevet 27. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er prosedyre dersom den skal analyseres hos fürst: "Prøven bør ikke tas i startfasen av en jernbehandling. Man kan da få en falsk forhøyet verdi. Igangværende jernbehandling behøver man ikke seponere." Dersom du allerede har gått på behandling en stund så skal du altså ikke seponere (avslutte). Anonymkode: 84e22...216 Ok, tusen takk😊 Anonymkode: 6631b...e33
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #8 Skrevet 29. mai 2024 Dette visste jeg ikke, nyttig. Jeg har stadig for lite jern, ikke anemi men lave lagre. Går på tilskudd nå så da skal jeg passe på å slutte en uke før neste blodprøve. Tilskudd får lagret mitt opp på rundt 50, men når jeg slutter så tappes det sakte men sikkert. Noen som het om man kan få symptomer selv om man ligger akkurat innafor? Jeg har symptomene på jernmangel men jeg ligger innafor. På andre vitaminer som B og D merker jeg helt klart forskjell på lavt nivå og godt nivå. Skulle ønske det var litt mer fokus på dette, kunne hjulpet mange. Anonymkode: 6fbba...998
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #9 Skrevet 29. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette visste jeg ikke, nyttig. Jeg har stadig for lite jern, ikke anemi men lave lagre. Går på tilskudd nå så da skal jeg passe på å slutte en uke før neste blodprøve. Tilskudd får lagret mitt opp på rundt 50, men når jeg slutter så tappes det sakte men sikkert. Noen som het om man kan få symptomer selv om man ligger akkurat innafor? Jeg har symptomene på jernmangel men jeg ligger innafor. På andre vitaminer som B og D merker jeg helt klart forskjell på lavt nivå og godt nivå. Skulle ønske det var litt mer fokus på dette, kunne hjulpet mange. Anonymkode: 6fbba...998 Ferritin på 50 er jo veldig bra da? Jeg har 8😅 Jeg har på det meste hatt 12 en sjelden gang, noen ganger 11, ofte 10, og av og til ned mot 8-9 som nå. Anonymkode: 6631b...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå