AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Hvordan gjør man det med 50/50 betaling av alle utgifter ved skilsmisse, dersom den ene har fått veldig mye mindre i lønning hver mnd? Vi har høye faste utgifter, mannen tjener bra, mens jeg har ikke engang råd til halve utgiftene på hele lønnen min. Hvordan løses dette etter loven? Ingen felles barn. Mannen ønsket i sin tid en dyr bolig og mange goder i livet som ikke kan stoppes umiddelbart. Han har hele veien vært hovedforsørger, men vil dele nå som jeg ønsker skilsmisse. Anonymkode: 81470...cb2
Gjest Bromance Skrevet 26. mai 2024 #2 Skrevet 26. mai 2024 Dere har gjensidig forsørgelsesplikt når dere er gift. Så frem til skilsmissen / seperasjon / boet er gjort opp så får han bare finne seg i å forsørge deg som før. Dette er bare en "hevnaksjon" fordi det er du som vil skilles.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #3 Skrevet 26. mai 2024 I det man søker separasjon opphører forsørgelsesplikten og det økonomiske fellesskapet. En eller begge flytter, og man fordeler felleseiet. Hvilke utgifter mener du skal fordeles 50/50? Anonymkode: 534a2...784 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #4 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I det man søker separasjon opphører forsørgelsesplikten og det økonomiske fellesskapet. En eller begge flytter, og man fordeler felleseiet. Hvilke utgifter mener du skal fordeles 50/50? Anonymkode: 534a2...784 Boliglån, strøm, alarm, tv/internett, kommunale avgifter osv. Alt dette må fordeles frem til oppsigelsestid er utløpt og/eller frem til vi får solgt. Grunnet overnevnte kostnad så har jeg verken råd til å bli boende i huset for å betale husleie til den som har flyttet ut, eller til å finne meg noe å leie fordi alle utgiftene vil gå til overnevnte. Anonymkode: 81470...cb2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #5 Skrevet 26. mai 2024 Bromance skrev (19 minutter siden): Dette er bare en "hevnaksjon" fordi det er du som vil skilles. Han har sagt tidligere at han vil gjøre livet mitt til et mareritt om jeg flytter. Så utgangspunktet her er rimelig svart. Anonymkode: 81470...cb2 1
Gjest Bromance Skrevet 26. mai 2024 #6 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har sagt tidligere at han vil gjøre livet mitt til et mareritt om jeg flytter. Så utgangspunktet her er rimelig svart. Anonymkode: 81470...cb2 Jeg får vondt av deg 💖 men du må bare stå på ditt 🙂 Godt du kommer deg bort fra en slik mann 💪 - du er antakeligvis sterkere enn du tror.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #7 Skrevet 26. mai 2024 Inntektsbrøk? Tjener han 80% av husholdningens felles inntwkter betaler han også 80% av utgiftene Anonymkode: b24e8...af3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #8 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Inntektsbrøk? Tjener han 80% av husholdningens felles inntwkter betaler han også 80% av utgiftene Anonymkode: b24e8...af3 Ut fra hva ts skriver er han ikke lenger en del av husholdningen. Anonymkode: 534a2...784
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #9 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Boliglån, strøm, alarm, tv/internett, kommunale avgifter osv. Alt dette må fordeles frem til oppsigelsestid er utløpt og/eller frem til vi får solgt. Grunnet overnevnte kostnad så har jeg verken råd til å bli boende i huset for å betale husleie til den som har flyttet ut, eller til å finne meg noe å leie fordi alle utgiftene vil gå til overnevnte. Anonymkode: 81470...cb2 På dato for separasjon fordeles boet. Dersom det er felles lån får du ansvaret for halvparten uavhengig av inntekt. Løpende utgifter betales av den som velger å bo i huset. Flytter begge, må utgiftene deles likt. Jeg hadde ikke akseptert husleie for perioden fra huset er lagt ut til salg og fram til overtakelse, men den som bor i huset sørger for renhold osv. Flytter begge it, må dere enten leie ut eller drle løpende utgifter likt. Anonymkode: 534a2...784 2
Brunello Skrevet 26. mai 2024 #10 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Inntektsbrøk? Tjener han 80% av husholdningens felles inntwkter betaler han også 80% av utgiftene Anonymkode: b24e8...af3 Ja, dette gjør mange selvsagt når man bor sammen. Ikke fullt så mange gidder etter at det er slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #11 Skrevet 26. mai 2024 Jeg var ikke gift, men samboer. Jeg skaffet meg en bi jobb. Tok på meg mange vakter som mulig i tillegg til hoved jobb. Vi bodde sammen i et halvt år, før han flyttet. Så ble jeg igjen i 2 mnd før jeg flyttet. Da sørger jeg for å få avdragsfrihet. Betalte kun renter de to mnd. Bijobben gjorde at jeg fikk lån til ny bolig. Jeg kjøpte meg innbo av penger som vi fikk av å selge felles innbo. Anonymkode: f036e...078
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #12 Skrevet 26. mai 2024 Jeg vet ikke hva reglene er, men meg og min eksmann delte det likt videre. Jeg flyttet ut, så jeg kunne kreve husleie av han som da dekket de utgiftene jeg skulle ha betalt ifm huset. Det vi gjorde var at vi tok alle kostnader knyttet til huset, samt min husleie og delte på to. Så da var alt i en pott og vi betalte like mye på hele potten til alt var gjort opp. Anonymkode: 32f80...4f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå