Gå til innhold

Liker ikke folk fra Oslo og omegn Hedmark og Oppland?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er født og oppvokst i Oslo...synes mange av dialektene er sjarmerende og har møtt mange hyggelige folk fra Innlandet. Kunne godt tenkt meg å bo "på landet" hvis bygdedyret ikke var noe problem og familie/venner fulgte med.😅 Har heller ikke hørt andre snakke negativt om dere. På nett leser jeg derimot en god del stygge kommentarer om hvordan Oslofolk er...men sånn er det vel, noen liker å generalisere og skjønner ikke at negative nyheter selger mer enn positive. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er fra Oslo. Og liker ikke mange fra Hedmark. Og jeg har selv bodd der i 10 år, har familie der. Min familie og, mener Hedmark er et dritt sted. Men nå er jeg veldig glad i min familie. Og jeg går jo ikke rundt og tror alle fra Hedmark er dårlige mennesker. 

Anonymkode: b55a7...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer også på hvordan folk kan trives på bittesmå steder. Det betyr ikke at jeg har noe i mot området som sådan. Jeg er glad i Helgelandskysten, men skjønner ikke hvordan folk kan bo der. Elsker Femundsmarka, men igjen, skjønner ikke hvordan man klarer å bo der.

Anonymkode: 0bf91...ca5

Jeg kjenner en god del av de som bor rundt Femunden (i selve marka bor det vel ikke så mange), og de menneskene er de mest sosiale jeg kjenner. En venninne bodde nede ved sjøen, og hadde 4 km innkjørsel, og de hadde besøk hele tiden. Venner, turister, familie.

Så jo, jeg skjønner godt hvorfor folk vil bo der. I mine øyne har du Norges vakreste natur som man aldri blir lei, og de som bor der er også mennesker som liker jakt og fiske - som man ikke får i samme grad i mer urbane strøk.

Anonymkode: 3755f...db1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er fra Oslo. Og liker ikke mange fra Hedmark. Og jeg har selv bodd der i 10 år, har familie der. Min familie og, mener Hedmark er et dritt sted. Men nå er jeg veldig glad i min familie. Og jeg går jo ikke rundt og tror alle fra Hedmark er dårlige mennesker. 

Anonymkode: b55a7...93f

Kjenner du mange derfra?

Anonymkode: e594d...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra Hedmark og bor i Oslo, og har litt motsatt opplevelse. Folk jeg treffer i Oslo sier ofte at de liker dialekta mi, at hjembyen min virker hyggelig, etc.

Men jeg kan knapt bevege meg i hjembyen min uten å møte folk som lurer på om jeg virkelig har flyttet til Oslo, om jeg bor i et kaninbur, om jeg ikke er redd på grunn av all kriminaliteten og om hvordan jeg orker alle de jævla kaffelattedrikkerne.

Det er faktisk ganske slitsomt. Tror at mye av atferden skyldes misunnelse, at man forbinder byen med rike og vellykkede mennesker og må finne på begrunnelser på hvorfor det er «fælt» og at de i alle fall ikke ville bodd der om de kunne velge.

Jeg bor i en sliten leilighet i utkanten av Oslo, og er verken rik eller vellykket. Men jeg elsker Oslo, marka, øyene, kulturtilbudet og omgangskretsen min her. Å flytte hit er det beste valget jeg har tatt. :) 

Anonymkode: 547f9...e25

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker ikke Manal folk. De er så sirumpa trege.

Anonymkode: 1a954...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg liker ikke Manal folk. De er så sirumpa trege.

Mandal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier fortsatt Hedmark og Oppland selv om det heter Innlandet nå. Jeg skjærer ikke alle over en kam, men jeg har oppgjennom snakket med en del folk fra Oslo og de har syntes jeg har rar dialekt (er fra et lite sted i Hedmark/ og de skjønte ikke at jeg orket og bo på i et så dritkjedelig sted. 

Hva synes dere Oslofolk her inne om Hedmark og Oppland?

Er fra Oslo. Født og oppvokst. Planlegger å flytte til Lesja/Nord Gudbrandsdalen.

Dritt lei hele Oslo.

Anonymkode: 29e17...39a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er fra Hedmark og bor i Oslo, og har litt motsatt opplevelse. Folk jeg treffer i Oslo sier ofte at de liker dialekta mi, at hjembyen min virker hyggelig, etc.

Men jeg kan knapt bevege meg i hjembyen min uten å møte folk som lurer på om jeg virkelig har flyttet til Oslo, om jeg bor i et kaninbur, om jeg ikke er redd på grunn av all kriminaliteten og om hvordan jeg orker alle de jævla kaffelattedrikkerne.

Det er faktisk ganske slitsomt. Tror at mye av atferden skyldes misunnelse, at man forbinder byen med rike og vellykkede mennesker og må finne på begrunnelser på hvorfor det er «fælt» og at de i alle fall ikke ville bodd der om de kunne velge.

Jeg bor i en sliten leilighet i utkanten av Oslo, og er verken rik eller vellykket. Men jeg elsker Oslo, marka, øyene, kulturtilbudet og omgangskretsen min her. Å flytte hit er det beste valget jeg har tatt. :) 

Anonymkode: 547f9...e25

Dette tror jeg faktisk ikke på.

Joda, en og annen har jeg snakket med opp gjennom årene som griner på nesa av tanken på å bo i Oslo, men at man ikke klarer å gå i fred på gata på grunn av alle som skal disse Oslo er i beste fall kraftig overdrevet.

Anonymkode: 3755f...db1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra (Oslo) omland. Vi har både kaffelatte og (svak) dialekt her. Om noen ikke liker oss, så er det HELT greit. Da liker vi sikkert ikke deg heller. 

Endret av Stor pike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv er jeg uslitt av oslo etter en dag. Og jeg syntes jeg stinker. Så beste med oslo er å komme hjem igjen på bygda. Elsker fugkekvitter fremfor random støy. 

Deilig å kunne være heller litt av og på enn i et konstant hamster hjul. Har bodd sentealt med naboer vegg i vegg. Forsåvidt hyggelige naboer. Men jeg blir rett og slett stressa av å høre alt naboen gjør og at naboen hører alt jeg gjør. 

Jeg syntes generelt oslofolk er ok. Men det er endel ganske nedlatende og frekke folk der. De liker jeg ikke så godt. De burde kanskje bodd på bygda en stund å lært hva hensyn og delingskultur er. Jeg vet ikke hvorfor de er sånn. 

Men ikke alle oslofolk er sånn da. Men de som er sånn er veldig lik i sin dårlige oppførsel.  Også syntes jeg sånn bakgård oppførsel er litt rar. Mer som en kollektiv maske. Med mye rare utrykk som mulig mest er kult for  byfolk. Fra mitt ståsted virker de bare litt rare uten kontakt med en verden utenfor seg selv

Anonymkode: 40db5...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En av årsakene til det er at de faktisk produserer maten du har på border, er der treverket og mye av materialer til å bygge din og andres bolig.

Innlandet er en jordbruk og skog fylke. Og da har en ofte lavere inntekt.

Men samtidig har vi og en av industrien som øker mest

Anonymkode: f5dc2...6d6

Men dette har også Aurskog Høland som er Akershus og Marker som er Østfold. Så det er ikke kun innlandet som det er sånn.

Anonymkode: 41368...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer fra Asker, men flytter til Lillehammer til høsten!

Anonymkode: 2a98b...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Digger Innlandet. Er noe hjemmekoselig både med stedene og Dialektene. Er fra et av stedene selv og kunne aldri bodd i Oslo på eller Sørlandet, Vestlandet osv. .

Men jeg misliker jo ikke folk fra disse stedene selv om jeg ikke kunne bodd der. Kjenner noen og de er fine folk. Kan jo ikke snakke for alle da jeg ikke kjenner de fleste der, men går ikke rundt og misliker folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden min bedre halvdel.derifra, kan jeg vel ikke si meg enig i det..

Anonymkode: fee71...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 16.10):

Liker ikke folk fra Hedmark og Oppland. Uslige og rare folk, er ikke rart at Innlandet er fylket med lavest gjennomsnittsinntekt.

Anonymkode: 9c4c9...8a6

Er du så trangsynt du da?

Anonymkode: 0e7e3...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

"Uslige folk", hva er det for noe?

Synes mange av innleggene i tråden bærer preg av overdrivelse. Det er veldig mange Oslofolk som har hytter oppover Gudbrandsdalen, og som reiser regelmessig til Innlandet. Det gjør de selvsagt fordi det er ok natur, koselig å ta en tur innom Lillehammer, og det er forholdsvis kort vei til Oslo. Har aldri hørt noen som har snakket stygt om folk fra Innlandet, selv om noen kan tøyse godmodig med enkelte av dialektene, som for eksempel de fra Kvam :) og han hjølma luggume kokken (Brimi). 

Og, det er vel få som anser Oslofolk som så "fine" lenger. Det blir stadig mer slum og ghetto i Oslo, dessverre.

Anonymkode: bc688...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker

Skjønner at hedmarksdialektene kan være litt vanskelig å forstå for noen. Er en del ord og utrykk som andre ikke har i sin dialekt. Men sånn er det jo med alle dialekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...