Gå til innhold

Hage er oppskrytt.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Altså jeg sier selvsagt ikke neitakk til en liten hageflekk.  Men hvis jeg noengang skal kjøpe et hus skal det være en liten hage. Man trenger ikke mer enn at det er plass til en trampoline, evt en badebalje. 

Den viktigste Hagen er grøntområder som parker og skog. Hvis man f eks bor på Bøler har man skogen som hage. Bor man på Smestad har man Frognerparken. Bor man på Bygdøy har man skogen og stranden. Store hager er bortkastet plass. Og de fleste med litt penger betaler noen for gjøre jobben.

Hagearbeid er kjipt. Og gressplener har null verdi for naturen. De ødelegger naturen. Best å begrense seg litt. 

Hvis man derimot dyrker ting er det noe annet.  

Anonymkode: 84786...c59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Sitat

Hage er oppskrytt.

Ord fra en som er for fattig til å eie en skikkelig hage.

Anonymkode: 0b27f...39f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Virkelig…

Anonymkode: 85c79...ff5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjerp deg.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg elsker hagearbeid. Kan gå rundt i timesvis på kveldene å bare nyte de vakreste blomster. 

Anonymkode: 4d91c...f38

• Liker 10
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker min store hage og mine to drivhus ❤️. Hage er hobbyen min 🙂

Anonymkode: 12e5b...2f3

• Liker 6
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Virkelig…

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjerp deg.

Jeg ser at jeg traff spikeren rett på hodet, ja.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser at jeg traff spikeren rett på hodet, ja.

Nei, du fikk napp. Akkurat det du fisket etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg savner hage.Sitte på en varm veranda uten å ha mulighet til å holde på med blomster. Nei det er virkelig triste saker. Jeg savner hage🏡🏡

Anonymkode: 7e2c1...ed5

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir hva man gjør det til. Vi har stor hage, men passer på å ha MASSE blomster som hjelper insektene. Har også flere insektshotell rundt omkring. Vi har pallekarmer hvor vi dyrker egne grønnsaker og et drivhus som forsørger oss med div tomat, agurk, paprika osv. 

men, klart man må ha interesse av det for å sette pris på det. Jeg kan ikke forstå hvorfor noen gidder å bruke flerfoldige tusen på å fylle garasjen med verktøy for å skru på egen bil når man kan få et verksted til å reparere den (jada, sikkert dyrere, men igjen så handler det om interesse for å skru). 

Anonymkode: 01bed...a3d

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hage er nydelig ❤️ sitte å sole seg alene, grille eller henge i hengekøya og slappe av 🥰

Anonymkode: 5d570...ee1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser på hagen min som en kreativ lekeplass der jeg kan kose meg med å skape forskjellige miljø og prøve ut forskjellige ting. Jeg kommer nærmere naturen og kan observere den på nært hold. Har sett mange nye arter som jeg ikke hadde sett før etter jeg begynte å bruke mer tid på hagen og ale opp forskjellige blomster, urter og grønnsaker. Skogen er fin, men den tilhører alle. Hage er noe annet. Det er liksom en plass jeg deler kun med naturen (og de andre i familien så klart, men de har ikke den samme hage-interessen enda).

Men dersom man ikke er en person med mye kreativ skaperglede som stort sett er ferdig og ned i sofaen etter jobb, så skjønner jeg at man ser etter noe uten særlig vedlikehold. Det kan gå en del tid til hagen, særlig hvis den enda ikke er etablert og trenger stell.

Det er forresten ikke sant at gressplen er så dårlig nødvendigvis, alt er relativt. Kort gress er fint for mange fuglearter da det blir lettere for dem å få tak i innsekter som lever i jorda. Her om dagen så jeg faktisk en måltrostunge i hagen, så fin! Nøkkelen er å ha litt av alt ikke bare kjøre monokulturer.

Anonymkode: 1b393...3c9

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egentlig helt enig. 
hagen må ryddes, klippes gress, holdes fin hele tiden. Føler det er som du sier oppskrytt. Holder så lenge man kan ha en trampoline og 2-4 stoler der.

Foreldrene mine mener man bør ha stor hage, parkering til 10 biler og masse sitteplasser ute og inne. Men 99% av tiden er det kun de to som er hjemme i den store Hagen. 

Anonymkode: ab91d...023

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Elsker også hagen min, det kreative naturprosjektet mitt. Vi prøver oss fram med alskens soner og dyrkiningsmåter og plantesorter, og driver med kompost, mangfold og kjemisk fritt for thuja og Roundup. Har flaggermus, padder og småfugl, insekter og en haug med kart på frukttrær og bærbusker, og bare stortrives med det. Har til og med overbevist bymannen min om at hagearbeid er sunnere og mer stimulerende enn treningssenter, så nå graver, spar, bærer og kutter vi begge to.

Herlig, mosjon, kreativitet og en etterlengta nærhet til Livet selv.

Anonymkode: b06c6...33e

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke spesielt interessert i hage og kommer aldri til å kjøpe bolig med stor hage pga arbeidet det er med det. Jeg er heller ikke en sånn som elsker å sitte i solen på sommeren, og ligger heller inne på sofaen enn å sitte ute i hagen. Men en liten uteplass er fint. Akkurat nå bor vi slik at vi deler hage med 2 andre leiligheter og har vært heldige med å ha de nydeligste naboene. For meg er det perfekt, for de tar seg av veldig mye av hagearbeidet (pga interesse). Vi hjelper til og bidrar både praktisk og økonomisk selvsagt. Jeg ser at jeg her går mye mer ut i hagen enn jeg har vært vant til fra andre steder, men det handler om at det er koselig og sosialt å være i hagen med alt livet der med naboene og nabobarna og sånt. Jeg går ut for å skravle liksom. Pluss, hunden vår elsker å være ute der, så da må jeg være ute med henne også. Men jeg er definitivt ikke et hagemenneske så mye som et sosialt menneske. Jeg er derfor enig i at hage er svært oppskrytt, spesielt store hager. Men jeg skjønner jo at det ikke stemmer for alle. 

Jeg er forøvrig også totalt uinteressert i sjøutsikt og hadde aldri kastet bort pengene mine på det. Forstår absolutt ikke at folk er villige til å betale for det, men det er tydeligvis noe der jeg ikke helt har forstått all den tid det øker verdien på boliger noe voldsomt. 

Anonymkode: e2f09...a63

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du mener man heller bør Bugge fler hus tett i tett enn å ha grønne hager… Logisk. 

Anonymkode: f1fca...94f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei det er det absolutt ikke. Jeg vil gå så langt som å si at hagen min og plantene som gror det er det største lyspunktet i livet mitt.

Anonymkode: a9b71...dfe

• Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Man trenger ikke mer enn at det er plass til en trampoline

Anonymkode: 84786...c59

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Holder så lenge man kan ha en trampoline og 2-4 stoler der. 

Anonymkode: ab91d...023

Hva i all verden skal man med en trampoline?

Anonymkode: a33e5...a47

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva i all verden skal man med en trampoline?

Anonymkode: a33e5...a47

For å plage naboer 

Anonymkode: 2bba1...495

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter 30 år i blokk har jeg nå omsider kommet meg ut av byen og til et lite rekkehus med en liten hageflekk. Og jeg kjenner på at dette er noe jeg har savnet voldsomt de senere årene. Da jeg var ung var leilighet fint, i dag er livet annerledes, og det å ta morgenkaffen ute med beina i gresset er noe av det beste jeg kan tenke meg.

Anonymkode: 3f70c...d0a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...