Gå til innhold

Dieseltrollmotgift: Så sjeldent er det behov for å bytte batteri på elbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elmotorer og forbrenningsmotorer har fordeler og ulemper.

På den ene siden er elmotorer renere og mer effektive. På den annen side er elmotorer kraftigere.

Forbrenningsmotorer bråker, men det er prisen man betaler for lavt dreiemoment.

Altså er det vanskelig å si hva som er best alt i alt.

(Stjålet fra xkcd.com)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (12 timer siden):

Det er egentlig tullete å diskutere, da det er forbudt å kjøre i seks timer uten stopp. All forskning viser at ingen mennesker klarer å opprettholde konsentrasjonen en må ha for å kjøre bil så lenge uten pauser.

Det er det dummeste jeg har hørt i hele dag. Selvsagt er det ikke ulovlig å kjøre i seks(!) timer, ikke er det spesielt lenge å konsentrere seg heller. jeg har kjørt mye lengre enn det i strekk.

Anonymkode: d3d0a...b0b

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Men hvorfor skal den bilen gå minst 400km uten behov for å lade, og attpåtil i intervallet 20-80% av batteriet? Da bruker du ikke engang 40% av kapasiteten til batteriet.. 

Jeg vil veldig gjerne ha en hytte langs sjøen, men den skal ligge maks 40 minutter fra Oslo, ha egen strandlinje og badehus, dypvannsbrygge og maks koste 2 mill. Mange fine krav, men totalt urealistisk. 

Så det enkleste for deg er å beholde fossilbilen etpar år til, så kommer nok Model3 Longrange ned i akseptabel pris. Men selv den, som går rundt 600km tilfredsstiller ikke rekkeviddekravet ditt, som er nesten 700km. 

Here we go!

Tysk motorvei. Du ligger i 160km/t. 

400km kjører du på 2 timer og 30 minutter.

En tysk hurtiglader til 25kwt har hvilken ladehastighet? Jo de har noen tesla stasjoner med teoretisk høyere hastighet rundt omkring.

Jeg og mine kolleger pendler ofte mellom München og Trondheim. Jeg ønsker gjerne å klare turen med maks to overnattinger.

Vi er 4 folk dvs. bil er den rimligste og mest miljøvennlige måten å reise på. Vi kan bytte sjåfør underveis.

Bilen må ha litt rekkevidde. Om vi må stoppe hver avkjøring for å lade så er ikke det hensiktsmessig.

Med Toyota klarer vi danmark på første fyll, litt forbi Berlin på andre fyll og München på tredje fyll mens vi har gode marginer. 

Vi prøvde turen med en elektrisk leiebil, den gangen en Tesla Model S med lovet om 500km rekkevidde. I Tyskland endte vi opp med 150km på motorveien på vinteren med varme på og vi rakk ikke ladestasjonen. De vi stoppet hos var ikke i drift eller lovde å lade 20% innen 8 timer.

Det endte med veiservice.

Vi trenger en elbil som klarer 400km uansett forhold. 

Vi ser at det finnes biler som klarer 400km uansett forhold f.eks. fra toyota til 250k. 

Jeg mener at elbiler må kunne konkurrere med dette for å bli hverdagsen til folk flest. 

Om det så blir 300k spiller ingen rolle. Men over en halv mill er for mye for vanlige folk.

Anonymkode: 923af...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det finnes flere ladestasjoner i Tyskland. Elbil gjør turen 4 timer lenger pga. ladestopp. Om man planlegger litt kan man antagelig redusere det noe, siden man kan lade mens man sover på hotell. 

ABRP er blant de bedre til å planlegge kjøreturen, og den justeres dynamisk om man bruker appen i bilen eller bruker Carplay eller Android Auto 

image.thumb.png.9c2c1f5ea3dc2d3981b4409123005b40.png

Og hva er en tysk ladestasjon med 25kWt? 25kW er effekt, 25kWt er en mengde strøm. Litt som å kjøre 25km eller kjøre i 25km/t. 

 

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (16 timer siden):

Det er egentlig tullete å diskutere, da det er forbudt å kjøre i seks timer uten stopp. All forskning viser at ingen mennesker klarer å opprettholde konsentrasjonen en må ha for å kjøre bil så lenge uten pauser.

Det er ikke tullete å diskutere det. For det tar ikke bare 20 minutter å lade en elbil hvis du skal lade den helt opp. Jeg kan og fortelle deg at jeg er vant sjåfør som kan kjøre langt og jeg kjører ofte langt. Vet du hva det vil si å kjøre seks-syv timer? 50 mil. 60 mil. 70 mil. Har du erfaring med sånne strekninger? Jevnlig og ofte. Er det da praktisk å ha en elbil på sånne strekninger? Jeg bruker ikke elbil når jeg skal kjøre langt. Det er bedre å ha en dieselbil som du kan kjøre over 100 mil med. Jeg bruker selvfølgelig å stoppe ved behov. Men jeg er takknemlig for å slippe å lade bilen. Og skulle jeg ha behov for å fylle diesel så tar det toppen fem minutter. Her må man tenke praktisk på behovene man har, for seg selv og for andre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (16 timer siden):

Ja, el-biler brenner kraftigere. Men man bør tenke mye mer på sikkerhet. Nye el-biler er langt mer trafikksikre enn eldre biler. Så skal man tenke på hva som er mest risikofylt, er det ikke nye el-biler som kommer dårligst ut,

Ja det er sikkert at det er trafikksikkert at en bil får et så varmt batteri som eksploderer og man dør momentant i en bilbrann. Her må man tenke på sikkerhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, gunsteam said:

Ja det er sikkert at det er trafikksikkert at en bil får et så varmt batteri som eksploderer og man dør momentant i en bilbrann. Her må man tenke på sikkerhet. 

Hva sa du sa du? Hvis det brenner så godt i bilen at elbatteriet tar fyr er du allerede død for lengst. Da hadde jeg vært mer bekymret for å havne oppned med en vanlig bil med lekkasje og bensin som renner ned mot varme bremseskiver. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 10.09):

Ja, ca 2,5%

Anonymkode: 6baa9...e58

Slik jeg leser den amerikanske statistikken så er 12-15 år en kritisk alder, og hvis du må bytte batteri på en 13 år gammel bil så blir det mest sannsynig kondemnering fordi batteriprisen overgår restverdien. Lav restverdi er sannsynligvis en årsak til at mange ikke kjøper nytt batteri på eldre elbiler.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Here we go!

Tysk motorvei. Du ligger i 160km/t. 

400km kjører du på 2 timer og 30 minutter.

En tysk hurtiglader til 25kwt har hvilken ladehastighet? Jo de har noen tesla stasjoner med teoretisk høyere hastighet rundt omkring.

Jeg og mine kolleger pendler ofte mellom München og Trondheim. Jeg ønsker gjerne å klare turen med maks to overnattinger.

Vi er 4 folk dvs. bil er den rimligste og mest miljøvennlige måten å reise på. Vi kan bytte sjåfør underveis.

Bilen må ha litt rekkevidde. Om vi må stoppe hver avkjøring for å lade så er ikke det hensiktsmessig.

Med Toyota klarer vi danmark på første fyll, litt forbi Berlin på andre fyll og München på tredje fyll mens vi har gode marginer. 

Vi prøvde turen med en elektrisk leiebil, den gangen en Tesla Model S med lovet om 500km rekkevidde. I Tyskland endte vi opp med 150km på motorveien på vinteren med varme på og vi rakk ikke ladestasjonen. De vi stoppet hos var ikke i drift eller lovde å lade 20% innen 8 timer.

Det endte med veiservice.

Vi trenger en elbil som klarer 400km uansett forhold. 

Vi ser at det finnes biler som klarer 400km uansett forhold f.eks. fra toyota til 250k. 

Jeg mener at elbiler må kunne konkurrere med dette for å bli hverdagsen til folk flest. 

Om det så blir 300k spiller ingen rolle. Men over en halv mill er for mye for vanlige folk.

Anonymkode: 923af...64e

Jeg tror du skal lete lenge for å finne elbiler som klarer 400 km i 160 på autobahn fordi luftmotstanden koster MYE energi. Jeg vil tro  at man bør begrense seg til 120 med elbil for å ha et noenlunde fornuftig strømforbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (13 minutter siden):

Jeg tror du skal lete lenge for å finne elbiler som klarer 400 km i 160 på autobahn fordi luftmotstanden koster MYE energi. Jeg vil tro  at man bør begrense seg til 120 med elbil for å ha et noenlunde fornuftig strømforbruk.

Nå er vel poenget her at man ikke ønsker å begrense seg. Man ønsker å bruke bilen som før og holde den farten man ønsker. Ta pauser når det passer sjåføren, ikke bilen. 

Anonymkode: a7cc6...903

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 16.07):

Ja, er interessert i å se det totale regnestykket her. Foreløpig kjører jeg som den fattige bomsen jeg er dieselkjerra mi fra 2014 🤌

Anonymkode: 61017...bae

Regnestykket er at elbiler muligens er 15000 billigere i drift pr år, og så kjøper du nytt batteri til 200 000 etter 14 år, eller det gjør du ikke, for da blir det heller skroting eller å fisle rundt med slitent batteri. Men kjøper du nytt batteri så kan du kanskje kjøre den elbilen i ti år til hvis ikke rusten tar knekken på den når den runder 17.

En vesentlig forskjell i min økonomi er at brukt bensinbil kan jeg kjøpe for penger jeg har liggende, mens elbilen trenger banklån, og jeg liker ikke å låne penger for å kjøpe bil, så derfor kjører jeg bensin (uten rekkeviddeangst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nå er vel poenget her at man ikke ønsker å begrense seg. Man ønsker å bruke bilen som før og holde den farten man ønsker. Ta pauser når det passer sjåføren, ikke bilen. 

Anonymkode: a7cc6...903

Det blir en avveining, og mye rart spiller inn , som f.eks. parkeringsprispolitikken. Ikke alle har råd til å unngå begrensninger. Når det er sagt, jeg kjører fortsatt bensinbil selv om jeg seriøst har lekt med tanken på batteribil. Litt ironisk at elbiler kjører fletta av bensinbiler, men må begrense farten for å ikke gå strømtom og følgelig blir frakjørt så det griner på autobahn.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Regnestykket er at elbiler muligens er 15000 billigere i drift pr år

Hvorfor så lite? Det er knapt nok penger for bensin for 10-12000 km. I tillegg kommer væsker, filtre, mer service, og alle andre utgifter knyttet til skatt, avgifter og drift. Vil tro det reelle tallet for besparelsen er 2-3 ganger så høyt.

Anonymkode: 6bda8...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Here we go!

Tysk motorvei. Du ligger i 160km/t. 

400km kjører du på 2 timer og 30 minutter.

En tysk hurtiglader til 25kwt har hvilken ladehastighet? Jo de har noen tesla stasjoner med teoretisk høyere hastighet rundt omkring.

Jeg og mine kolleger pendler ofte mellom München og Trondheim. Jeg ønsker gjerne å klare turen med maks to overnattinger.

Vi er 4 folk dvs. bil er den rimligste og mest miljøvennlige måten å reise på. Vi kan bytte sjåfør underveis.

Bilen må ha litt rekkevidde. Om vi må stoppe hver avkjøring for å lade så er ikke det hensiktsmessig.

Med Toyota klarer vi danmark på første fyll, litt forbi Berlin på andre fyll og München på tredje fyll mens vi har gode marginer. 

Vi prøvde turen med en elektrisk leiebil, den gangen en Tesla Model S med lovet om 500km rekkevidde. I Tyskland endte vi opp med 150km på motorveien på vinteren med varme på og vi rakk ikke ladestasjonen. De vi stoppet hos var ikke i drift eller lovde å lade 20% innen 8 timer.

Det endte med veiservice.

Vi trenger en elbil som klarer 400km uansett forhold. 

Vi ser at det finnes biler som klarer 400km uansett forhold f.eks. fra toyota til 250k. 

Jeg mener at elbiler må kunne konkurrere med dette for å bli hverdagsen til folk flest. 

Om det så blir 300k spiller ingen rolle. Men over en halv mill er for mye for vanlige folk.

Anonymkode: 923af...64e

Vel, har du ikke råd til å kjøpe en bil som oppfyller kravene dine, så må du senke ett eller flere av kravene dine. Du må kanskje innse at du ikke har råd til elbil, og kjøre fossibil i stedet. Det er helt greit. Ikke alle kan få de de ønsker seg.

Andre folk har kanskje andre behov og prioriteringer og finner en elbil som passer for seg og sitt forbruksmønster. Jeg kjører på lamgtur bare noen få ganger i året, og den ekstra halvtimen ved en ladestaasjon gjør meg ingenting de få gangene det trengs. For meg er det en ubetydelig ulempe sett imot fordelene ved elbil. 

Det virker som at du tror at vi som kjører elbil er frelste og at vi mener at alle bør kjøre elbil. Men det mener vi jo ikke, vi vet jo at elbil ikke passer for alle fordi folk har forskjellige prioriteringer og forskjellig økonomi.

Anonymkode: 5abe1...bce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor så lite? Det er knapt nok penger for bensin for 10-12000 km. I tillegg kommer væsker, filtre, mer service, og alle andre utgifter knyttet til skatt, avgifter og drift. Vil tro det reelle tallet for besparelsen er 2-3 ganger så høyt.

Anonymkode: 6bda8...f6d

Jeg vet ikke. Tror jeg selv betaler rundt 10000 -15000 i service og reparasjoner, 10000 i nedskriving av bilverdi, 15000 i bensin og 15000 i forsikring for min bensinbil. Det blir 55 000. En elbil er ikke gratis den heller.  Og skal du ha en brukt elbil til rundt 100 000 så  leveres den med rekkeviddeangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tilfeldige tall, dette, @I Grosny. I denne diskusjonen som i så mange andre så gjelder det å sammenlikne sammenliknbare produkter. En gammel jallabil til 50000 vs en ny elbil, eller omvendt, er ikke en diskusjon som det er verdt å bruke tid på.

Anonymkode: 6bda8...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min oppfatning av elbil er at disse er overlegne fossil på teknologi, støy, kjøreopplevelse osv, det jeg oppfatter at folk tar mindre inn over seg er restverdi og verditap. Her løper jo teknologien ifra slik at dagens elbil er morgendagens nytt. I tillegg kommer jo pris på reparasjoner den dagen garanti er utløpt og da spiller det liten trille at man har ladet hjemme store deler. Selv sverger jeg til en gammel VW Transporter 2007 som jeg kjøpte i 2014 til 73.000kr og nå selger for 43.000 uten store kostnader annet enn diesel og bompenger. Det blir garantert fossilt igjen da jeg tror disse stiger i verdi fremover da tilgang på deler er enklere og biler er mindre komplisert. Savner debatten på det totale kostnadsnivået og ikke bare regnestykket her og nå!! Dette gjelder også miljøet. En vedlikehokdt 17år gammel bil har ett miljø aspekter ved sin side som ikke blir forsvart idag mener jeg!

Anonymkode: 177b9...01c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (6 timer siden):

Ja det er sikkert at det er trafikksikkert at en bil får et så varmt batteri som eksploderer og man dør momentant i en bilbrann. Her må man tenke på sikkerhet. 

Det har skjedd hvor mange ganger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (6 timer siden):

Det er ikke tullete å diskutere det. For det tar ikke bare 20 minutter å lade en elbil hvis du skal lade den helt opp. Jeg kan og fortelle deg at jeg er vant sjåfør som kan kjøre langt og jeg kjører ofte langt. Vet du hva det vil si å kjøre seks-syv timer? 50 mil. 60 mil. 70 mil. Har du erfaring med sånne strekninger? Jevnlig og ofte. Er det da praktisk å ha en elbil på sånne strekninger? Jeg bruker ikke elbil når jeg skal kjøre langt. Det er bedre å ha en dieselbil som du kan kjøre over 100 mil med. Jeg bruker selvfølgelig å stoppe ved behov. Men jeg er takknemlig for å slippe å lade bilen. Og skulle jeg ha behov for å fylle diesel så tar det toppen fem minutter. Her må man tenke praktisk på behovene man har, for seg selv og for andre. 

Hvorfor i all verden skal man kjøre så langt ofte? Det går fly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er det dummeste jeg har hørt i hele dag. Selvsagt er det ikke ulovlig å kjøre i seks(!) timer, ikke er det spesielt lenge å konsentrere seg heller. jeg har kjørt mye lengre enn det i strekk.

Anonymkode: d3d0a...b0b

Jo, det er for lenge. Du er da ikke så aktsom du skal være når du kjører bil, og det er følgelig ikke lov.

Det samme gjelder for øvrig om man er veldig trøtt. Da er man ikke skikket til å kjøre bil. Mangel på hvile og søvn medfører at man er dårligere skikket til å kjøre bil enn når man har 0,5 i promille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...