Gå til innhold

Dieseltrollmotgift: Så sjeldent er det behov for å bytte batteri på elbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

...og på toppen av det hele betaler man vanvittig lite for å "fylle" bilen hjemme. Det veier opp så, så mye. I mai brukte vi 270 kWt på å lade bilen og betalte 60 kr for det. Ved 15 kwt/100km blir det røfflig 1800 km. Med en bil som bruker 0,7 l/mil til 20 kr/l koster tilsvarende drivstoff over 2500 kroner. Ja, det er 42 ganger så mye. Og jeg får ikke fylt drivstoff hjemme.

Anonymkode: 6bda8...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/28/2024 at 8:38 PM, AnonymBruker said:

Ugh, tom. her er det en del folk som bare ikke klarer å ta poenget. Hva i all verden får folk til å tro at oljeindustrien er mer miljøvennlig? Det er ingen tall, ingen fakta, ingen erfaringsverdier som tilsier det. Men påstander...det kan man jo komme med. :S

Anonymkode: 6bda8...f6d

Det har jo vært flere studier på livsløpsutslipp i elbil vs fossil. Livsløp inkluderer alt fra gruveutvinning til skroting. I den siste jeg så var det på rundt 30 000 km at elbil passerer fossilbiler i klimautslipp. Elbiler har større co2-utslipp i produksjonen, pga batteriet, men selvfølgelig langt mindre utslipp langs veien. Dette selv med en elmix som er langt dårligere enn norsk vannkraft, dvs i de fleste land. I Polen med mye kullkraft er det ikke sikkert elbil er tingen, men de fleste land har bedre elmix enn Polen.

Håpet for kasserte batterier fra elbiler er at de lever flere år ekstra til lagring av strøm, balansering i strømnett der mer og mer kommer fra sol- og vindkraft. Selv om de har bare 30-50% igjen av kapasiteten fra da det var nytt. Det er fortsatt få elbiler som pensjoneres for godt, men det forandrer seg fort de neste årene. Hvis det vokser frem en industri rundt slik gjenvinning vil klimaregnskapet for elbiler se enda bedre ut.

Anonymkode: 5bf86...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med meg som ikke kan lade hjemme eller på jobb? I tillegg bor på vestlandet og for tvangspauser pga. fergene? 

Og så er prisen et problem. Hurtigladere er dyre, spesielt om vinteren og svinger ofte ikke slik som strømprisen.

Innkjøpsprisen er også et problem. Ikke alle har penger til å kjøpe en halv mill dyr elbil.

En brukelig elbil bør være minst på størrelsen med id.4 og rekke 400km på vinteren med varme på. Den burde ikke koste mer enn 250k.

Jeg har som sagt meget lyst å bytte til en elbil, men det blir så lite økonomisk pga. finansieringen.

Anonymkode: 923af...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva med meg som ikke kan lade hjemme eller på jobb? I tillegg bor på vestlandet og for tvangspauser pga. fergene? 

Og så er prisen et problem. Hurtigladere er dyre, spesielt om vinteren og svinger ofte ikke slik som strømprisen.

Innkjøpsprisen er også et problem. Ikke alle har penger til å kjøpe en halv mill dyr elbil.

En brukelig elbil bør være minst på størrelsen med id.4 og rekke 400km på vinteren med varme på. Den burde ikke koste mer enn 250k.

Jeg har som sagt meget lyst å bytte til en elbil, men det blir så lite økonomisk pga. finansieringen.

Anonymkode: 923af...64e

Om du ikke har råd til en ny elbil til 500k har du antagelig ikke råd til en fossilbil til 500k heller? Isåfall er saken litt irrelevant. Men igjen, om man ser på de månedlige kostnadene kan man antagelig se på alternativ finansiering. Med etpar tusen mindre til diesel og bompenger kan man finansiere et dyrere/større lån.

Hva er farlig med tvangspauser pga. ferger? 

Får du ikke ladet hjemme? Leilighet med gateparkering? Det vil alltid være noen det ikke passer for, så da får man velge noe som passer. 

Jeg ladet bilen 9.juni og fikk betalt 4,08kr for å gjøre det. Brukte 46kWt den dagen, til -4,08kr totalt. 

Er det forresten realistisk å kunne kjøpe en ny fossil bil på størrelse med ID.4 til under 250k? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 11.26):

Har elbil selv og bekymrer meg mest for at jeg kan måtte bytte batteri etter 10-12 år. Skal jeg da bruke 100 000+ på å bytte batteri på en 10 år gammel bil eller skrote den? For hvem vil ta risikoen på å skifte batteri på en halvgammel bil. Og hvordan er det med garanti på batteri ved bytte på en brukt bil?

Anonymkode: 1e954...1ce

Jeg er faktisk litt overrasket over at dette ikke er skikkelig kommersialisert enda. 

Batteriprisene har sunket som stein, og energitettheten har økt, så gamle biler skulle være istand til å ta imot nye, ferske batteripakker som er bedre enn original.

Men av alle utfordringer jeg ser, er det den jeg er minst bekymret for. 

Det største problemet er ladekapasiteten og nyttevekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men hva med meg som ikke kan lade hjemme eller på jobb? I tillegg bor på vestlandet og for tvangspauser pga. fergene? 

Og så er prisen et problem. Hurtigladere er dyre, spesielt om vinteren og svinger ofte ikke slik som strømprisen.

Innkjøpsprisen er også et problem. Ikke alle har penger til å kjøpe en halv mill dyr elbil.

En brukelig elbil bør være minst på størrelsen med id.4 og rekke 400km på vinteren med varme på. Den burde ikke koste mer enn 250k.

Jeg har som sagt meget lyst å bytte til en elbil, men det blir så lite økonomisk pga. finansieringen.

Anonymkode: 923af...64e

Du har rimelige kommunale ladere nær deg når du bor på Vestlandet. Hurtigladere er sjeldent dyrere enn bensin, så har du råd til fossilbil, kan du lett hurtiglade også.

Og hvorfor i alle dager skal en ID4 ikke koste mer enn 250k? Får du en tilsvarende ny fossilbil? Merkelig påstand. Og hvorfor gå for drittbiler fra Volkswagen når konkurrentene er så mye bedre? Der har ingenting endret seg fra fossil.

Druid skrev (4 minutter siden):

Jeg er faktisk litt overrasket over at dette ikke er skikkelig kommersialisert enda. 

Batteriprisene har sunket som stein, og energitettheten har økt, så gamle biler skulle være istand til å ta imot nye, ferske batteripakker som er bedre enn original.

Men av alle utfordringer jeg ser, er det den jeg er minst bekymret for. 

Det største problemet er ladekapasiteten og nyttevekt. 

Helt enig. Sendte en 2012 Leaf til Ukraina bare fordi SVV er streng på batteribytte. Med et 62 kWt batteri fra høggeren hadde denne bilen vært god som ny. Det er norsk politikk som er feilslått her; i utlandet er man mer pragmatisk. Klassiske biler konvertert til el i Storbritannia, Tyskland, Nederland og USA bærer vitne til det.

Anonymkode: 6bda8...f6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva med meg som ikke kan lade hjemme eller på jobb? I tillegg bor på vestlandet og for tvangspauser pga. fergene? 

Og så er prisen et problem. Hurtigladere er dyre, spesielt om vinteren og svinger ofte ikke slik som strømprisen.

Innkjøpsprisen er også et problem. Ikke alle har penger til å kjøpe en halv mill dyr elbil.

En brukelig elbil bør være minst på størrelsen med id.4 og rekke 400km på vinteren med varme på. Den burde ikke koste mer enn 250k.

Jeg har som sagt meget lyst å bytte til en elbil, men det blir så lite økonomisk pga. finansieringen.

Anonymkode: 923af...64e

Det finnes minst fire-fem typer lading:


1) hjemmelading med ladeboks, da betaler man strømprisen, elbiler kjører 4-8 km pr kWh, ladeboks koster vel 7000+ kr

2) hjemmelading uten ladeboks, det er ikke anbefalt annet enn til "nødlading", men har gjort det noen ganger uten problemer (problemet er visstnok slitasje når stikkontakten tar inn og ut så ofte og ledninger som ikke er tykke nok, hvis man kjenner etter om stikkontakten blir for varm og avslutte i så fall, så skal det ikke være noe problem å lade sånn av og til, ...i følge en elektriker)

3) hjemmelading med løsning fra borettslaget, der finnes det mange slags priser og løsninger, alt fra egne ladere pr bolig/garasje til fellesladere som enten er ledige eller ikke, det dyreste her er kanskje "fix-ferdig" løsninger fra leverandører som påtar seg å måle strømforbruket til hver enkelt og betale felles til strømselskapene mens elbileierne betaler til ladeboksleverandørene med noen prosenter ekstra så de skal tjene penger også

3) hurtiglading langs veien, dette er dyrt ja, litt dyrere enn tilsvarende for bensin, men antar at for de fleste med elbil så lader man kun 10-20% av all ladingen på denne måten, kommer helt an på hvor ofte man kjører langtur på flere hundre km. Hvis man lader ofte på slike bør man sette seg inn i diverse abonnementordninger og få rabatter, Tesla, Ionity og flere hurtigladere har dette, noen har også rabattavtaler med Coop, boligbyggerlag og annet.

4) saktelading på kommunale ladere, disse varierer fra 0 kr til 2 kr pr kWh som jeg har sett, man bør undersøke kommunen man bor i, jeg undersøkte det samtidig med prøvekjøring av bilen før jeg kjøpte den

5) "privat-offentlige" sakteladere ved kjøpesentre, butikker, arbeidsplasser, hoteller, parkeringshus osv. På noen parkeringsplasser betaler man det samme enten man lader eller ikke.

 

Selv lader jeg mest type 4) og betaler da litt mer enn om jeg hadde hjemmelader, men likevel ca bare halvparten av hva jeg ville betalt for tilsvarende km min forrige bil, en hybrid bensinbil. Ved overgang til elbil var det alle ladegreiene jeg grudde meg mest til, trodde det var mye å sette seg inn i, og det er det hvis man skal lære seg alt, men man behøver jo ikke det! De fleste benytter bare to-tre forskjellige lademetoder. De fleste kan klare seg med kun ladeboks hjemme og Tesla-appen på mobilen for langturer.

 

Anonymkode: 5bf86...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/30/2024 at 2:07 AM, AnonymBruker said:

Den mest ihuga elbiltilhengeren jeg kjenner er nå på sin fjerde elbil. Vedkommende påstår at dette er mer miljøvennlig enn min gamle dieselbil. Jeg er uenig.

Anonymkode: 8b7b9...0ca

Det utgjør ingen forskjell om han er på sin fjerde eller åttiende elbil sålenge de selges videre og får et langt liv videre som bruktbiler. Med mindre han hærper og totalhavarerer de. Det er antall km hver bil får som betyr noe, ikke antall eiere de har hatt.

Anonymkode: 5bf86...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjør det. Er for øvrig kvinne og kjører hybrid. Og jeg er ikke så inkontinent at jeg ikke klarer å holde meg i 6 timer.

Det sagt, det er jo umulig å si hvor lang disse "beinstrekkene" blir med en elbil. Greit nok at det tar 20 minutter å lade, men hvor lenge må man stå i ladekø? Umulig å vite. Jeg er ikke interessert i å kaste bort en uviss mengde tid på en tur som allerede er 6-7 timer lang. Og ja, man kan risikere bensinkø også. Men det tar ikke 20 minutter å fylle bensin.

Anonymkode: d3d0a...b0b

Etter fire år med elbil er det fullt mulig å vite: nesten aldri ladekø!

Unntakene er påsketrafikken og lignende utfartshelger. Altså hvis man har valgt dumme tider å kjøre på. Men da er det jo også køer langs veiene slik at ladekøen bare utgjør litt ekstra i forhold. Det er en stor overkapasitet på hurtiglading nå 99% av tiden. For stor etter min smak siden alle elbileiere må delta i nedbetalingen av overinvesteringene og dette driver opp ladeprisene.

Anonymkode: 5bf86...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2024 at 9:54 PM, Gregarious said:

Problemet med den undersøkelsen er at det er selvrapportering fra en flåte av biler. De har også ekskludert alle "recalls" der batteri har blitt skiftet på garanti.

Det virker som batteri problemer ikke er veldig utbrett, men den undersøkelsen er etter mitt syn lite verd.

Jeg synes for øvrig det er en uting om en enten er elbil eller ICE-bil fan, det er ulemper og fordeler med begge. Det er også utrolig vanskelig og estimere total kostnad av et bilhold, da særlig når vi ser hvor ustabile el-bil prisene er.

Det er også et moment i at en 20% forringelse i kapasitet på batteriet er vesentlig høyere en det kan virke som.  En kjører ikke til 0% og en lader ikke til 100% normalt, så tape får relativt større konsekvens for rekkevidden er hva en gjerne tror.

I praksis må en forvente at bruksmåten til en elbil blir endret etter som den eldes.  

Skjønner ikke hva du mener. 20% er 20%.

Hvis en ny elbil med 500km rekkevidde i praksis ofte bare kjøres fra 80% til 20% så blir det 300km "praktisk rekkevidde" (i mangel av bedre ord).

Hvis batteriet etter 13 år reduseres til åtti prosent restkapasitet og man fortsetter med denne 80%-20%-kjøringen så blir det 240km "praktisk rekkevidde".

Endringen fra 300km til 240 km er fortsatt 20%.

Jeg tror at etterhvert som man får erfaring med elbil, forbruket og km så blir man tryggere på rekkevidden, at man kommer frem og får mindre ubegrunnet angst enn da man var nybegynner. Altså man kjører bilen oftere ned mot 0% uten å skjelve i buksene. På den måten blir den praktiske reduksjon mindre enn 20%.

Anonymkode: 5bf86...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Er det forresten realistisk å kunne kjøpe en ny fossil bil på størrelse med ID.4 til under 250k? 

Jeg sammenligner med f.eks. Toyota hybrid som kan kjøpes til 200k isch.

Det trenger ikke å være ny.

Eneste kravene er 400km på vinteren mellom 80% og 20% med varme skrudd på. Og at bilen koster rundt 250k +/- 

Det er det som trenges for at jeg tar i bruk en elbil.

Om du har forslag så kjører jeg også japan for å hente bilen. Jeg hadde så gjerne spart på bensinen og hatt en elektrisk kjøreopplevelse. Det er bedre med elbil.

Frem til då må jeg kjøre bensin.

Anonymkode: 923af...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha 400km rekkevidde på 60% av batteriet? Skal jeg si det samme? Det er totalt uaktuelt om bensinbilen bruker mer enn 3 liter bensin på 17 mil? 
Og bensinen skal ikke koste mer enn 11kr/literen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 15.35):

Skjønner ikke hva du mener. 20% er 20%.

Hvis en ny elbil med 500km rekkevidde i praksis ofte bare kjøres fra 80% til 20% så blir det 300km "praktisk rekkevidde" (i mangel av bedre ord).

Hvis batteriet etter 13 år reduseres til åtti prosent restkapasitet og man fortsetter med denne 80%-20%-kjøringen så blir det 240km "praktisk rekkevidde".

Endringen fra 300km til 240 km er fortsatt 20%.

Jeg tror at etterhvert som man får erfaring med elbil, forbruket og km så blir man tryggere på rekkevidden, at man kommer frem og får mindre ubegrunnet angst enn da man var nybegynner. Altså man kjører bilen oftere ned mot 0% uten å skjelve i buksene. På den måten blir den praktiske reduksjon mindre enn 20%.

Anonymkode: 5bf86...918

20% er ja 20%, men den relative nytten av mulig rekkevidde er ikke lineær. 
Har en bil 40 mil maks rekkevidde så er det kanskje  24mil hverdags-rekkevidde, er det derimot vinter så er den vesentlig mindre. 

Det vil si at 20% reduksjon fra teoretisk maksimum ikke virker som noe problem, men kan i praksis fører til utfordringer med tiltenkt bruk. 
Det er for mange ikke betydningsfullt om en kan kjøre 30 eller 50mil, men det vil ofte være kritisk skille når vi snakker om kortere rekkevidder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (1 time siden):

20% er ja 20%, men den relative nytten av mulig rekkevidde er ikke lineær. 
Har en bil 40 mil maks rekkevidde så er det kanskje  24mil hverdags-rekkevidde, er det derimot vinter så er den vesentlig mindre. 

Det vil si at 20% reduksjon fra teoretisk maksimum ikke virker som noe problem, men kan i praksis fører til utfordringer med tiltenkt bruk. 
Det er for mange ikke betydningsfullt om en kan kjøre 30 eller 50mil, men det vil ofte være kritisk skille når vi snakker om kortere rekkevidder. 

Det er veldig teoretisk. I hverdagen kjører ganske få mer enn 10 mil per dag. Vi ligger på 5-6 på det meste. Likevel lader vi gjerne hver natt om vinteren. Lettvint og holder batteriet varmt. Kommer ut til varm bil om ønsket også, men den med varmepumpe blåser jo varmt umiddelbart, så forvarme trengs ikke der.

Anonymkode: 6bda8...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er veldig teoretisk. I hverdagen kjører ganske få mer enn 10 mil per dag. Vi ligger på 5-6 på det meste. Likevel lader vi gjerne hver natt om vinteren. Lettvint og holder batteriet varmt. Kommer ut til varm bil om ønsket også, men den med varmepumpe blåser jo varmt umiddelbart, så forvarme trengs ikke der.

Anonymkode: 6bda8...f6d

Det er ikke så teoretisk, selv om ikke jeg heller kjører ofte langt så vil det vert helt utelukket å hatt rekkevidde som bare litt overskrider min normale kjørelengde.  
Har bilen en praksis rekkevidde på 10-15 mil så vil den ofte ikke være relevant som primær bil selv om dette holder de fleste dagene.
Det var også mitt poeng at reduksjon i batterikapasitet "kan" føre til endret bruksområdet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Gregarious said:

Det er ikke så teoretisk, selv om ikke jeg heller kjører ofte langt så vil det vert helt utelukket å hatt rekkevidde som bare litt overskrider min normale kjørelengde.  
Har bilen en praksis rekkevidde på 10-15 mil så vil den ofte ikke være relevant som primær bil selv om dette holder de fleste dagene.
Det var også mitt poeng at reduksjon i batterikapasitet "kan" føre til endret bruksområdet.

 

Man kan være lur å ikke velge den kule tilbehørspakka med 20" dekk da. Da får man lenger rekkevidde 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

newman01 skrev (På 24.6.2024 den 21.55):

Hvorfor skal du ha 400km rekkevidde på 60% av batteriet? Skal jeg si det samme? Det er totalt uaktuelt om bensinbilen bruker mer enn 3 liter bensin på 17 mil? 
Og bensinen skal ikke koste mer enn 11kr/literen

Jeg trenger en garanti for de 400km, uansett forhold, og helst en margin.

Alle fossile biler gir meg dette. Gode Toyota biler finnes rundt 250k og kan finansieres.

Jeg trenger en tilsvarende elbil til samme pris. Uansett om brukt eller ikke. Som jeg kan bruke på lik måte som min fossil nå.

Så hvilken brukt elbil kan jeg velge?

Anonymkode: 923af...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 12.30):

Jeg gjør det. Er for øvrig kvinne og kjører hybrid. Og jeg er ikke så inkontinent at jeg ikke klarer å holde meg i 6 timer.

Det sagt, det er jo umulig å si hvor lang disse "beinstrekkene" blir med en elbil. Greit nok at det tar 20 minutter å lade, men hvor lenge må man stå i ladekø? Umulig å vite. Jeg er ikke interessert i å kaste bort en uviss mengde tid på en tur som allerede er 6-7 timer lang. Og ja, man kan risikere bensinkø også. Men det tar ikke 20 minutter å fylle bensin.

Anonymkode: d3d0a...b0b

Det er egentlig tullete å diskutere, da det er forbudt å kjøre i seks timer uten stopp. All forskning viser at ingen mennesker klarer å opprettholde konsentrasjonen en må ha for å kjøre bil så lenge uten pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 15.28):

Bekymrer meg ikke for batteriets varighet, men hvor fort hele bilen står i full fyr ved brann.

Anonymkode: 56742...510

Ja, el-biler brenner kraftigere. Men man bør tenke mye mer på sikkerhet. Nye el-biler er langt mer trafikksikre enn eldre biler. Så skal man tenke på hva som er mest risikofylt, er det ikke nye el-biler som kommer dårligst ut,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg trenger en garanti for de 400km, uansett forhold, og helst en margin.

Alle fossile biler gir meg dette. Gode Toyota biler finnes rundt 250k og kan finansieres.

Jeg trenger en tilsvarende elbil til samme pris. Uansett om brukt eller ikke. Som jeg kan bruke på lik måte som min fossil nå.

Så hvilken brukt elbil kan jeg velge?

Anonymkode: 923af...64e

Men hvorfor skal den bilen gå minst 400km uten behov for å lade, og attpåtil i intervallet 20-80% av batteriet? Da bruker du ikke engang 40% av kapasiteten til batteriet.. 

Jeg vil veldig gjerne ha en hytte langs sjøen, men den skal ligge maks 40 minutter fra Oslo, ha egen strandlinje og badehus, dypvannsbrygge og maks koste 2 mill. Mange fine krav, men totalt urealistisk. 

Så det enkleste for deg er å beholde fossilbilen etpar år til, så kommer nok Model3 Longrange ned i akseptabel pris. Men selv den, som går rundt 600km tilfredsstiller ikke rekkeviddekravet ditt, som er nesten 700km. 

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...