Gå til innhold

Dieseltrollmotgift: Så sjeldent er det behov for å bytte batteri på elbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjennomsnittsalder for vraking i Norge er over 18 år. Garanti på elbiler er 70% batterikapasitet i 8 år.

Flott at 'alle' vil ha ny elbil så vi andre får tilgang til billige fossiler. 🙂

Anonymkode: 0546a...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 15.28):

Så å si alle diskusjoner her inne blir ødelagt av et eller annet dieseltroll med pondus som tror året er 2011 og batterier i elbiler er et usikkerhetsmoment.

Folk som kan bil vet at batteriene og deres levetid er uproblematisk. Men trollenes atferd her inne forusikrer de som søker råd og det avsporer og forsurer mange diskusjoner.

Derfor deler jeg denne med forumet; bare lenk hit neste gang Ronny-Kenneth tar en jamen batteriet jo. Kanskje vi blir kvitt desinformasjonen på den måten?

https://www.tv2.no/broom/nye-tall-sa-ofte-ma-batteriet-byttes-i-elbiler/16703669/

Det må for øvrig påpekes at amerikansk klima er mindre batterivennlig enn det norske. Ved å anta at disse tallene stemmer for Norge også, har vi veldig grei slingringsmonn. 

Anonymkode: 6bda8...f6d

Problemet med den undersøkelsen er at det er selvrapportering fra en flåte av biler. De har også ekskludert alle "recalls" der batteri har blitt skiftet på garanti.

Det virker som batteri problemer ikke er veldig utbrett, men den undersøkelsen er etter mitt syn lite verd.

Jeg synes for øvrig det er en uting om en enten er elbil eller ICE-bil fan, det er ulemper og fordeler med begge. Det er også utrolig vanskelig og estimere total kostnad av et bilhold, da særlig når vi ser hvor ustabile el-bil prisene er.

Det er også et moment i at en 20% forringelse i kapasitet på batteriet er vesentlig høyere en det kan virke som.  En kjører ikke til 0% og en lader ikke til 100% normalt, så tape får relativt større konsekvens for rekkevidden er hva en gjerne tror.

I praksis må en forvente at bruksmåten til en elbil blir endret etter som den eldes.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (44 minutter siden):

Det virker som batteri problemer ikke er veldig utbrett

Det er jo nettopp det det ikke er. Jeg er ikke noe elbil-"fan" per se, men ser meg lei av ødelagte diskusjoner her inne som blir så målløse og flate av at folk bare gjengir følelser. Mange av fossilfanatikerne gjentar jo de samme bekymringene vi hadde i 2010. Det er 14 år siden. Vi har lært en del siden da.

Anonymkode: 6bda8...f6d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 10.13):

Har kjørt et elbil i 7 år, i et av Norges kaldeste strøk på vinteren. Samme bil (Kia) hele tiden. Bakdeler? Ja, selvfølgelig redusert kjørelengde på vinteren. Krever planlegging. Men samtidig noen fordeler som for eksempel varm bil fra første stund uten planlegging på forhånd. Desuten, ingen kjølevæske som kan fryse og ingen startproblemer. Bare trykke på en knapp å kjøre selv i - 40°.

På sommeren bare fordeler med elbil. Sparer også mye på service, ingen regreim eller olje som skal skiftes. Er strømprisen på feks 50 øre, og legger jeg på nettleie, er drivstoff utgiften ca én krone pr mil. 

Anonymkode: aa4ce...7df

Enig.. kia Soul her..kjørt i 8 år... kjempe fornøyd. Bytte batteri 1 gang. Billig i drift og strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo nettopp det det ikke er. Jeg er ikke noe elbil-"fan" per se, men ser meg lei av ødelagte diskusjoner her inne som blir så målløse og flate av at folk bare gjengir følelser. Mange av fossilfanatikerne gjentar jo de samme bekymringene vi hadde i 2010. Det er 14 år siden. Vi har lært en del siden da.

Anonymkode: 6bda8...f6d

Tror du bør lese hva du svarer på en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/26/2024 at 9:59 PM, AnonymBruker said:

Ddt byttes mange hovedbatterier på elbiler i Norge, tro det eller ei!

Anonymkode: c5db4...747

Hva betyr mange? 1%? 50%?

På de jeg har hørt om ble batteriproblemene oppdaget lenge før garantien gikk ut så de fikk nytt eller fixet batteriet uten å betale selv.

Anonymkode: 5bf86...918

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en 20 år gammel dieselbil som jeg bruker så sjelden som mulig, nettopp fordi den går på fossilt drivstoff. Planlegger å bygge den om til å gå på frityolje etterhvert.

Den mest ihuga elbiltilhengeren jeg kjenner er nå på sin fjerde elbil. Vedkommende påstår at dette er mer miljøvennlig enn min gamle dieselbil. Jeg er uenig.

Batteriene i en elbil er avhengig av mineraler fra et uregulert marked. Levetiden til disse batteriene er relativt kort. Om man stadig bytter til ny elbil stimulerer man nyproduksjon.

Vi vil bort fra fossilt drivstoff, men er elbiler svaret? Kanskje vi burde tenke helt annerledes, og se for oss en hverdag uten bil?

 

Anonymkode: 8b7b9...0ca

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva betyr mange? 1%? 50%?

På de jeg har hørt om ble batteriproblemene oppdaget lenge før garantien gikk ut så de fikk nytt eller fixet batteriet uten å betale selv.

Anonymkode: 5bf86...918

Regnes det ikke som byttet hvis det gikk på garantien? 

Anonymkode: 5c198...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 28.5.2024 den 8.35):

Da har du kjøpt feil bil fem ganger... Hva slags biler er det du kjøper? NAF sin vinterrekkeviddetest viser et ganske annerledes bilde. Selvfølgelig, har du kjøpt elektrisk Ford Focus, Hånkki og en Leaf fra 2017 kan du nesten skylde mer på deg selv enn kvaliteten på elbiler og oppgitt rekkevidde vinterstid.. 

Bmw, Hyundai og Mazda

Problemet med de testene er at de kjører så unaturlig rolig og nesten fryser ihjel

Drittbiler som sikkert egner seg i Spania og California, men ikke særlig i Norge;)

Ikke spiller det noe særlig rolle for klimaet heller forøvrig hva vi surrer med av biler her i lille Norge

Endret av Loff77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på annonser på finn så har mange av de elbilene som kan brukes (dvs kan kjøre mer enn 60 km på en lading) byttet batteri/motor både 1 og 2 ganger. Så miljøvennlig!

Anonymkode: f56e5...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 28.5.2024 den 8.12):

Akkurat det skjer ganske sjeldent... Statistisk brenner det oftere i fossile biler. 

Les tallene. De bilene som brenner en veteranbiler som plutselig får moderne "spritbensin"  og bensinslanger fra 50-70-80 tallet tåler ikke sprit. De blir harde og sprekker. Så brenner det. Hver vår ser man klassiske biler i full fyr langs motorvegen.

Bransjestandarden over det meste av verden er at 95 oktan bensin merkes E10, og kan inneholde inntil 10 prosent etanol.

Anonymkode: ba118...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 10.09):

Ja, ca 2,5%

Anonymkode: 6baa9...e58

Om en av 40 biler hadde fått motorhavari iløpet av garanti tiden kan jeg love deg at det hadde blitt oppvask. Ingen hadde kjøpt den bilen og motoren hadde blitt trukket fra markedet.

En normal diesel bil går normalt 16 år (pga av rust) eller 400.000 km. (pga slitasje). Det som kommer først.

Greit å være litt edruelig.

En kollega kjøpte en splitter ny KIA Soul . Først ble batteriet byttet på 70.000km (garanti). ved 140.000km røyk el,motoren til en kostnad på 90.000. 

Greit at det er få bevegelige deler osv. Men når ting ikke virker lenger så koster det. 

Så sitter man der men en bil som er 5-6 år gammel som ser nesten ny ut med ei regning på 90.000 og verdien på bilen er 100.000. Naboens KIA ceed  har 10 år igjen med oljeskift hver 20.000km.

Naboen har blitt hentet 3 ganger med flakbil bare i år i sin nye VW ID4. Plutselig virker ingenting og ungene skal i barnehagen. Greit at det er garanti (enda) men kanskje kommer man på jobb, kanskje ikke???

Ikke alle har gode erfaringer.

Anonymkode: ba118...c46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om en av 40 biler hadde fått motorhavari iløpet av garanti tiden kan jeg love deg at det hadde blitt oppvask. Ingen hadde kjøpt den bilen og motoren hadde blitt trukket fra markedet.

Anonymkode: ba118...c46

Har du hørt om Kia Optima med 2.0 "Nu" motoren? Eller "Sigma" og "Theta" motorene? De byttes ut i hopetall og ligger nok betydelig over 2,5% skadefrekvens.

Eller hele Volkswagen-konsernet. Se bort fra dieseljuks, og bare tenk på pumpe/düse-motorene, endeløst med EGR trøbbel, og annet som feiler til de samme kostnadene vi ser ved elbilfeil.

Da har disse bilene dog generert tilnærmet tigangen høyere driftskostnader/km frem til skaden oppstår, med drivstoff, vedlikhold og service.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er uenig.

Anonymkode: 8b7b9...0ca

Du er uenig, men uenighet har så utrolig lite å si når du har fakta mot deg.

Klart mineralutvinning bør foregå så skånnsomt som mulig, men vi sammenlikner her med klodens mest forurensende industri. Alt blekner jo i forhold. 

Anonymkode: 6bda8...f6d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet lykter, intern ladekabel, 2 hjullagre etc og alt dette på en elbil fra 2021 med under 60.000 km. Superrbra for miljøet.

Anonymkode: f56e5...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har byttet lykter, intern ladekabel, 2 hjullagre etc og alt dette på en elbil fra 2021 med under 60.000 km. Superrbra for miljøet.

Anonymkode: f56e5...7f4

Mesteparten av dette kunne vært byttet på en fossil bil også. Kanskje med unntak av intern ladekabel. Men et oljeutslipp kompenserer for det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

On 5/27/2024 at 3:31 PM, AnonymBruker said:

Ikke meg du spurte, men svaret er vel at varmt klima som det kan være i store deler av USA som for eks i Texas og California, sliter mer på batteriene en norsk mer kjølig klima.

Anonymkode: a3ead...b1a

Stemmer. Nissan Leaf, den første masseproduserte elbilen, slet i de sydligste statene i USA inntil de endret kjemien rundt 2015. De kalte det vel "lizard chemistry" som ble solgt i varme land og stater. De som har bruktimportert Leaf'er fra Spania kan da på en måte ha blitt lurt. Varmepumpe mangler de også, som er viktig for rekkevidden i norsk vinter. Nissan har også slitt med software bugs som meldte 0% når det egentlig var mye igjen og måtte vente på fix i neste service. Manglende TMS (thermal management system) og sub-optimal BMS (battery management system) har også være trøblete. De nyere Leaf'ene er langt bedre. Det koster å være early adopter! Men alle vi som ligger under topp-sjiktet på den økonomiske rangstigen og derfor måtte vente med elbil kan nå takke de som tok sjansen før oss. Som med all teknologi.

Anonymkode: 5bf86...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2024 at 3:54 PM, Hedda-78 said:

Hvor ofte kjører du 50 mil uten beinsttrekk eller tissepause?

Før elbilene kom gjorde ingen det. Men sta dieselgubber har nå anskaffet tisseflasker og voksenbleier bare for å kunne kjøre 900 km non-stop så de kan fortsette å håne rekkevidde på 500km.

Anonymkode: 5bf86...918

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Før elbilene kom gjorde ingen det. Men sta dieselgubber har nå anskaffet tisseflasker og voksenbleier bare for å kunne kjøre 900 km non-stop så de kan fortsette å håne rekkevidde på 500km.

Anonymkode: 5bf86...918

Jeg gjør det. Er for øvrig kvinne og kjører hybrid. Og jeg er ikke så inkontinent at jeg ikke klarer å holde meg i 6 timer.

Det sagt, det er jo umulig å si hvor lang disse "beinstrekkene" blir med en elbil. Greit nok at det tar 20 minutter å lade, men hvor lenge må man stå i ladekø? Umulig å vite. Jeg er ikke interessert i å kaste bort en uviss mengde tid på en tur som allerede er 6-7 timer lang. Og ja, man kan risikere bensinkø også. Men det tar ikke 20 minutter å fylle bensin.

Anonymkode: d3d0a...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/27/2024 at 5:08 PM, AnonymBruker said:

Det er nettopp når jeg kjører 50-60 mil (8-9 timer) jeg ikke tar pause, fordi turen er lang nok allerede om jeg ikke skal drive på og stoppe i tillegg. Hvor mange ganger må bilen din lades på en sånn tur, og hvor lenge per gang?

Anonymkode: d3d0a...b0b

Enkelt regnestykke.

Hvis man, som meg, har rekkevidde på 400 km og skal 600 km så må man lade 200 km underveis.

Det forutsetter 100% ved start og at man kan ankomme med 0% og at man lade på destinasjonen, feks saktelade over natten mens man sover.

Alle elbileiere vet ca sin bils ladehastighet. Min bil er ikke blant de raskeste på hurtigladig, men den lader ca 400 km/t. For å lade 200km trenger den da ca 30 minutter. En bedre bil ville kanskje ladet dobbelt så raskt. En halvtime er kanskje ti-femten minutter mer enn jeg ville tatt pause i en bensinbil, men det er en liten pris på fire-fem langturer pr år når jeg resten av året slipper å kjøpe bensin/diesel og stort sett lader når strømmen en billigst noen ganger nesten gratis hjemme.

Fin tjeneste for nye elbileiere til å planlegge langtur: https://abetterrouteplanner.com/ (......jeg brukte den det første halvåret med elbil, men fast raskt ut at hurtiglading nå er så godt utbygd at man egentlig ikke trenger å planlegge turene i Norge. Det var anderledes for ti år siden)

Anonymkode: 5bf86...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...