Gå til innhold

Dieseltrollmotgift: Så sjeldent er det behov for å bytte batteri på elbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor mener du gjør amerikansk klima mindre batterivennlig enn norsk?  

Anonymkode: 3824e...ddd

Ikke meg du spurte, men svaret er vel at varmt klima som det kan være i store deler av USA som for eks i Texas og California, sliter mer på batteriene en norsk mer kjølig klima.

Anonymkode: a3ead...b1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LanoAltforstor

.

Endret av LanoAltforstor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (3 timer siden):

 

Jeg ønsker en bil som garanterer meg 500km på vinteren med full varme på, til en pris på 200k til 300k. Uansett brukt eller ny, men helst en nyere brukt. Slike biler finnes ikke i dag og finnes kanskje aldri på markedet.

Hvor ofte kjører du 50 mil uten beinsttrekk eller tissepause?

Har en bil med relativt lang rekkevidde (Skoda Enyaq) Min erfaring er at selv om bilen kan kjøre langt uten pause  så klarer ikke jeg det. Jeg må ha en kort pause for å strekke på beina, frisk luft og gå på do innimellom. Så lader bilen litt samtidig, og er klar for nye 30-40 mil før neste tissepause.

Hva med denne, f.eks?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=347697002

Endret av Hedda-78
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (41 minutter siden):

Men på et eller annet tidspunkt må en fattig boms skrote sin fossile 

Ja, er interessert i å se det totale regnestykket her. Foreløpig kjører jeg som den fattige bomsen jeg er dieselkjerra mi fra 2014 🤌

Anonymkode: 61017...bae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (1 time siden):

Hvor ofte kjører du 50 mil uten beinsttrekk eller tissepause?

Har en bil med relativt lang rekkevidde (Skoda Enyaq) Min erfaring er at selv om bilen kan kjøre langt uten pause  så klarer ikke jeg det. Jeg må ha en kort pause for å strekke på beina, frisk luft og gå på do innimellom. Så lader bilen litt samtidig, og er klar for nye 30-40 mil før neste tissepause.

Hva med denne, f.eks?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=347697002

Det er nettopp når jeg kjører 50-60 mil (8-9 timer) jeg ikke tar pause, fordi turen er lang nok allerede om jeg ikke skal drive på og stoppe i tillegg. Hvor mange ganger må bilen din lades på en sånn tur, og hvor lenge per gang?

Anonymkode: d3d0a...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nettopp når jeg kjører 50-60 mil (8-9 timer) jeg ikke tar pause, fordi turen er lang nok allerede om jeg ikke skal drive på og stoppe i tillegg. Hvor mange ganger må bilen din lades på en sånn tur, og hvor lenge per gang?

Anonymkode: d3d0a...b0b

I fjor sommer kjørte vi 90 mil på 1 dag, med feriepakket bil, et par normale norske fjelloverganger, sommertrafikk og tyske bobiler på veien. Da stoppet vi to ganger for lading. Tok jo ikke tiden så jeg husker ikke hvor lange stoppene var, anslagsvis 30 minutt. Hadde også ett stopp uten å lade, bare sjåførpause. 

Google maps sier at ruten tar 10,5 time uten pauser. Vi brukte nøyaktig 12 timer inkludert tre halvtimes pauser. 

Vi hadde nok kommet frem med bare 1 lading underveis også, men da måtte vi ha holdt lavere fart (ikke kjørt i 110 på motorveien), kjørt batteriet tomt før ladingen (og vært sikker på at det var en ladestasjon akkurat der) og ladet helt fullt. Så det hadde blitt litt nervepirrende, og kanskje tatt like lang tid pga mer økonomisk kjøring og lengre ladepause (ladingen går sakte fra 90-100%). 

Det er sjelden vi kjører så langt at vi må lade underveis, det skjer egentlig bare når vi skal på sommerferie. Når vi skal på helgetur til hytta osv holder det å lade når vi har kommet frem. Så lading er ikke en tidstyv for oss. Tvert i mot. Da vi hadde fossilbil brukte vi flere timer ved en bensinstasjon i løpet av året, enn vi bruker ved en ladestasjon i løpet av året nå. 

 

Edit: oj, glemte å svare på spm ditt. På en 50-60 mils tur hadde jeg nok ladet 1 gang, ca 20 minutt, og så ladet igjen når jeg kom fram

Endret av Hedda-78
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (9 timer siden):

Tro kan man gjøre i kirka. Kilde på udokumenterte påstander er alltid fint. Og da ikke link til én artikkel om en uheldig sjel med defekt batteripakke, men statistikk på batteribytter.  

Jeg kan komme med samme påstand: Det er mange som må bytte automatkasse og turbo på fossile biler, tro det eller ei. Og clutch, EGR, dieselpartikkelfilter. 

Jeg tror ikke, jeg vet! Men du skjønte ikke meningen med ordet tro bare!

Anonymkode: c5db4...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hva med dette argumentet? Å kjøpe ny elbil og bytte ut den fem år gamle fossilbilen "bare fordi" er ikke like miljøvennlig som å fortsette å kjøre fossilbilen man har til den tar kvelden av seg selv og skrotes, for så å kjøpe ny elbil. 

Anonymkode: 61017...bae

Motbevist for lenge siden.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor mener du gjør amerikansk klima mindre batterivennlig enn norsk?  

Anonymkode: 3824e...ddd

USA er i gjennomsnitt betydelig varmere enn Norge, og biler uten aktiv varmestyring og -kjøling på batteriet (les: Leaf) har slitt en del med klimaet i sørstatene, f.eks.

Anonymkode: 6bda8...f6d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Bekymrer meg ikke for batteriets varighet, men hvor fort hele bilen står i full fyr ved brann.

Anonymkode: 56742...510

Akkurat det skjer ganske sjeldent... Statistisk brenner det oftere i fossile biler. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt 5 elbiler men heldigvis alltid en diesel ved siden av så kan kona kjøre lekebilene.

Altså de fungerte  jo stort sett greit alle sammen men fellesnevner er bortimot 50% reduksjon i tekkevidde i kulde og de bruker vesentlig mer strøm enn de tror de gjør selv så rekkevidden synker dobbelt av hva man kjører

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du kjøpt feil bil fem ganger... Hva slags biler er det du kjøper? NAF sin vinterrekkeviddetest viser et ganske annerledes bilde. Selvfølgelig, har du kjøpt elektrisk Ford Focus, Hånkki og en Leaf fra 2017 kan du nesten skylde mer på deg selv enn kvaliteten på elbiler og oppgitt rekkevidde vinterstid.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare sure fordi de blir forbikjørt av en tesla hver dag. Ja da. Det er som å kjøre karusell når man gir på. Kos dere med de treige dieseldoningene deres 😂😂

Anonymkode: 56ae8...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda-78 skrev (På 27.5.2024 den 15.54):

Hvor ofte kjører du 50 mil uten beinsttrekk eller tissepause?

Har en bil med relativt lang rekkevidde (Skoda Enyaq) Min erfaring er at selv om bilen kan kjøre langt uten pause  så klarer ikke jeg det. Jeg må ha en kort pause for å strekke på beina, frisk luft og gå på do innimellom. Så lader bilen litt samtidig, og er klar for nye 30-40 mil før neste tissepause.

Hva med denne, f.eks?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=347697002

Hovedproblemet er vestlandet.

Jeg får mange tvangspauser når jeg tar fergeturene. Kan jeg lade på fergene? Nei!

Så då må jeg stoppe i tillegg til fergepausene og planlegge for lading.

Derfor, når bilen garanterer mellom 400 km og 500 km rekkevidde om vinteren med full varme på, så er den veldig brukelig i hverdagen.

Og når det gjelder lenken du sendte, så tror jeg ikke at en VW med over 220k km er relevant når den fremdeles skal koste 260k kroner. Toyota hybrid med 60k km får jeg til samme pris. Og slipper el kabalen.

Så elbil er for dyrt. 

Men det kommer til å endre seg om noen år. Jeg ser frem til det.

Schmuvju

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 15.03):

Men hva med dette argumentet? Å kjøpe ny elbil og bytte ut den fem år gamle fossilbilen "bare fordi" er ikke like miljøvennlig som å fortsette å kjøre fossilbilen man har til den tar kvelden av seg selv og skrotes, for så å kjøpe ny elbil. 

Anonymkode: 61017...bae

Hva skjer med batteriene til elbiler etter deres levetid?

De er ikke så miljøvennlig som fossilbilene da. 

Denne populære trenden er ikke nedover i Europa, hvorfor her?

Anonymkode: ac088...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (10 minutter siden):

Hovedproblemet er vestlandet.

Jeg får mange tvangspauser når jeg tar fergeturene. Kan jeg lade på fergene? Nei!

Så då må jeg stoppe i tillegg til fergepausene og planlegge for lading.

Derfor, når bilen garanterer mellom 400 km og 500 km rekkevidde om vinteren med full varme på, så er den veldig brukelig i hverdagen.

Og når det gjelder lenken du sendte, så tror jeg ikke at en VW med over 220k km er relevant når den fremdeles skal koste 260k kroner. Toyota hybrid med 60k km får jeg til samme pris. Og slipper el kabalen.

Så elbil er for dyrt. 

Men det kommer til å endre seg om noen år. Jeg ser frem til det.

Schmuvju

Ja, gode elbiler er dyre. Det vil jo alltid finnes biler som koster mer enn det budsjettet man har. For noen er smertegrensen 40 000, for noen er den 400 000 og noen kan kjøpe for over millionen. Slik vil det jo alltid være. Man må kjøpe bil etter lommeboka, og kompromisse på kvalitet deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sett hvordan elbilbatterier er bygget opp. De fleste er det bare å kaste når det oppstår en liten feil. Altfor dyrt å reparere.

Anonymkode: f56e5...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ugh, tom. her er det en del folk som bare ikke klarer å ta poenget. Hva i all verden får folk til å tro at oljeindustrien er mer miljøvennlig? Det er ingen tall, ingen fakta, ingen erfaringsverdier som tilsier det. Men påstander...det kan man jo komme med. :S

Anonymkode: 6bda8...f6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 15.24):

Argumentet er at det blir flere biler i sving på planeten totalt sett når en riking bestiller seg ny elbil, selv om det ikke er noe galt med fossilbilen han eller hun eier fra før. Å kjøpe ny bil er ikke akkurat miljøvennlig, uansett om den er fossil eller elektrisk.

Anonymkode: 61017...bae

Det er selvfølgelig bedre at en «riking» kjøper elbil enn fossil bil i det tilfelle? Eller mener du at «rikinger» ikke byttet bil etter fem år før elbiler kom på markedet? Den gamle bilen blir jo kjøpt av noen andre, eller tror du gamle biler lever for evig og at vi aldri trenger nye biler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hva skjer med batteriene til elbiler etter deres levetid?

De er ikke så miljøvennlig som fossilbilene da. 

Denne populære trenden er ikke nedover i Europa, hvorfor her?

Anonymkode: ac088...76d

Mange får et nytt liv som powerbank sammen med solceller. Meget populært på hytter. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2024 den 9.44):

Er bare sure fordi de blir forbikjørt av en tesla hver dag. Ja da. Det er som å kjøre karusell når man gir på. Kos dere med de treige dieseldoningene deres 😂😂

Anonymkode: 56ae8...005

Hender jeg blir sur når jeg blir forbikjørt av en Tesla, eller andre elbiler, men da skyldes det at forbikjøringen skaper en farlig situasjon, som kunne vært avverget om ikke den idiotiske sjåføren absolutt måtte forbi, selv om det ikke var plass. Og det gjelder dessverre oftest Teslasjåfører eller andre med store dyre biler, som tror seg uovervinnelige fordi de har så mye under panseret.

Anonymkode: 5c198...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...