Gå til innhold

Dieseltrollmotgift: Så sjeldent er det behov for å bytte batteri på elbil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bare tilfeldige tall, dette, @I Grosny. I denne diskusjonen som i så mange andre så gjelder det å sammenlikne sammenliknbare produkter. En gammel jallabil til 50000 vs en ny elbil, eller omvendt, er ikke en diskusjon som det er verdt å bruke tid på.

Anonymkode: 6bda8...f6d

Det er jo der problemet ligger! Nytter ikke å presse en stor andel av befolkningen som har biler til under 50.000 over på el-bil, midlene til bil finnes ikke. Da er vi tilbake på om man skal bytte batteri på en 15år++ gammel elbil som er utdatert med software, rekkevidde og komfort eller vente med tvang til dette løser seg selv om 50 år?

Anonymkode: be4fd...013

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (49 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal man kjøre så langt ofte? Det går fly.

Du snakker jo om å være miljø og klimavennlig. Så da svarer jeg først og fremst at det er mer miljøvennlig og klimavennlig å kjøre bil og dieselbil fremfor å fly :). Det er også dokumentert opp gjennom årene. Itillegg er det det mest praktiske, for da bestemmer man selv hvordan og når man reiser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (4 timer siden):

Hva sa du sa du? Hvis det brenner så godt i bilen at elbatteriet tar fyr er du allerede død for lengst. Da hadde jeg vært mer bekymret for å havne oppned med en vanlig bil med lekkasje og bensin som renner ned mot varme bremseskiver. 

Det er akkurat det. Da er man død for lengst, og man skal vel tenke sikkerhet :). Livet skal man ta vare på så langt det lar seg gjøre. Et elbatteri til en elbil er stort. Og da eksploderer bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Jo, det er for lenge. Du er da ikke så aktsom du skal være når du kjører bil, og det er følgelig ikke lov.

Det samme gjelder for øvrig om man er veldig trøtt. Da er man ikke skikket til å kjøre bil. Mangel på hvile og søvn medfører at man er dårligere skikket til å kjøre bil enn når man har 0,5 i promille.

Det er forskjell på mennesker. Noen er mer anlagt enn andre for å kjøre bil. Jeg elsker å kjøre bil, og jeg kan det. Og selvfølgelig skal man stoppe og hvile de minuttene man trenger det. Det sier seg selv. Men man skal ikke være fiendtlig innstilt til bilister og bilkjøring og komme med falske anklager mot de som kjører bensin og dieselbiler om at de er klimaverstinger - bare fordi at man vil ha ned biltrafikk :). Jeg kan fortelle deg at jeg er i stand til å kjøre 90-100 mil om jeg står opp tidlig om morgenen til jeg legger meg om kvelden. Det er ikke for lenge om man tar pauser for en matbit, fylle diesel eller bensin. Det er koselig å kjøre bil. Og det er en fin måte å se vårt vakre land på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (25 minutter siden):

Det er forskjell på mennesker. Noen er mer anlagt enn andre for å kjøre bil. Jeg elsker å kjøre bil, og jeg kan det. Og selvfølgelig skal man stoppe og hvile de minuttene man trenger det. Det sier seg selv. Men man skal ikke være fiendtlig innstilt til bilister og bilkjøring og komme med falske anklager mot de som kjører bensin og dieselbiler om at de er klimaverstinger - bare fordi at man vil ha ned biltrafikk :). Jeg kan fortelle deg at jeg er i stand til å kjøre 90-100 mil om jeg står opp tidlig om morgenen til jeg legger meg om kvelden. Det er ikke for lenge om man tar pauser for en matbit, fylle diesel eller bensin. Det er koselig å kjøre bil. Og det er en fin måte å se vårt vakre land på. 

Menn som mener de kan kjøre bil er desidert øverst på ulykkesstatistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (47 minutter siden):

Du snakker jo om å være miljø og klimavennlig. Så da svarer jeg først og fremst at det er mer miljøvennlig og klimavennlig å kjøre bil og dieselbil fremfor å fly :). Det er også dokumentert opp gjennom årene. Itillegg er det det mest praktiske, for da bestemmer man selv hvordan og når man reiser. 

Det var selvsagt flåsete sagt. Jeg har aldri behov for å forflytte meg så langt innenlands. Problemet er at vi ikke kan ha et samfunn der folk kjører så mye som i dag. Det gjelder også flyreiser. Verden tåler det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er bare tilfeldige tall, dette, @I Grosny. I denne diskusjonen som i så mange andre så gjelder det å sammenlikne sammenliknbare produkter. En gammel jallabil til 50000 vs en ny elbil, eller omvendt, er ikke en diskusjon som det er verdt å bruke tid på.

Anonymkode: 6bda8...f6d

Å sammenligne sammenlignbare produkter blir feil, man må sammenligne realistiske valg, og tenke på rekkevidde, bruksmåte, økonomi etc.  Om jeg skulle kjøpt batteribil så måtte jeg trolig ha lånt litt penger fordi den batteribilen som er attraktiv for meg koster rundt 600 000 ny, hva god elbil koster brukt vet jeg ikke, men jeg antar at det er vesentlig mer enn en god fossilbil. Hvis jeg istedet for el skulle velge fossil så hadde det blitt en bruktbil som både er eldre  og koster mindre, og det hadde gitt mindre finanskostnader. Den dyrere elbilen har annerledes kostnader, mindre til drivstoff og mer til renter og avskriving.  Elbilen ville kanskje hatt et verdifall på over 100 000 det første året mens den billigere fossilbilen hadde hatt mye mindre prisfall.

Volvo XC 40 er realistisk elbil som jeg har litt lyst på. Den har lit snau rekkevidde, men noen kompromisser må man leve med :https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=358830416

Fossilt ville jeg valgt noe mye billigere og litt eldre, kanskje noe sånt https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=356281174 eller kanskje noe enda billigere. Jeg har en 100000 kronersbil nå  som jeg liker så godt at bilkjøp ligger langt fram itid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Det var selvsagt flåsete sagt. Jeg har aldri behov for å forflytte meg så langt innenlands. Problemet er at vi ikke kan ha et samfunn der folk kjører så mye som i dag. Det gjelder også flyreiser. Verden tåler det ikke. 

Det var ikke flåsete sagt av meg, men det er korrekt å si det jeg sa. Det er ikke bilene som er problemet. Det du har rett i er flytrafikk, og da skal du heller ikke argumentere for at man skal ta fly fremfor å kjøre bil. Du snakker mot deg selv da :). Men å komme med falske påstander om at verden ikke tåler at man kjører bil, det kan du holde deg for god til. Det er fabrikker og fly som er den største synderen med tanke på forurensning. 
Jeg har behov for å forflytte meg innenlands, og da er det mer praktisk å kjøre bil. Og som jeg og sa i forhold til klima, så er det jo bra at jeg er mer klimavennlig ved at jeg velger å kjøre bil fremfor å fly og det at jeg velger en renere dieselbil fremfor en elbil. Som vi vet så må jo en elbil kjøre 60000 km før den er like ren som en dieselbil :)

Endret av gunsteam
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (18 minutter siden):

Menn som mener de kan kjøre bil er desidert øverst på ulykkesstatistikken.

Ja det er godt mulig. Men jeg har også mange års erfaring. Og det er viktig at man er avslappet og opplagt når man skal kjøre. Det er viktig å ta på alvor. Det er også derfor jeg uttaler meg om det. Du må huske at en sjåfør som ikke har erfaring vil også være nervøs, og dermed farlig for seg selv og andre. Noen syns at 20 mil er altfor langt. Jeg syns ikke det, men det er fordi at jeg er vant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Hvorfor i all verden skal man kjøre så langt ofte? Det går fly.

Kan hende man trenger bil på destinasjonen, eller har med mye utstyr. Jeg hadde nok kjørt fra Trondheim på morgenen, rett til Filipstad i Oslo og over på Kiel-ferga (avgang kl. 14:00). Deretter en avslappende ettermiddag/kveld med god mat og show før ankomst Kiel kl. 10:00 neste dag. Deretter rake veien til München. Det er 89 mil og går nok fint på under 10 timer selv med lading. Framme kl. 20:00 dagen etter avreise altså, med kun én overnatting. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2024 den 12.30):

Jeg gjør det. Er for øvrig kvinne og kjører hybrid. Og jeg er ikke så inkontinent at jeg ikke klarer å holde meg i 6 timer.

Det sagt, det er jo umulig å si hvor lang disse "beinstrekkene" blir med en elbil. Greit nok at det tar 20 minutter å lade, men hvor lenge må man stå i ladekø? Umulig å vite. Jeg er ikke interessert i å kaste bort en uviss mengde tid på en tur som allerede er 6-7 timer lang. Og ja, man kan risikere bensinkø også. Men det tar ikke 20 minutter å fylle bensin.

Anonymkode: d3d0a...b0b

Ladekø? Sist jeg sto i det var vel skjærtorsdag i 2019 tror jeg. Og jeg hurtiglader svært mye. Lader nesten utelukkende på Tesla sine stasjoner, og de har typisk 10-42 uttak (noen færre på de nordligste). Skulle det være litt kø på en stasjon med 30 uttak vil det, om folk i snitt lader 30 minutter (snittet ligger lavere enn det) bli en ny ledig plass hvert eneste minutt. På Lillehammer i 2019 var det bare 10 uttak (nå er det 30) og jeg hadde 9 biler foran meg i kø. Endte med å vente i 19 minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Ladekø? Sist jeg sto i det var vel skjærtorsdag i 2019 tror jeg. Og jeg hurtiglader svært mye. Lader nesten utelukkende på Tesla sine stasjoner, og de har typisk 10-42 uttak (noen færre på de nordligste). Skulle det være litt kø på en stasjon med 30 uttak vil det, om folk i snitt lader 30 minutter (snittet ligger lavere enn det) bli en ny ledig plass hvert eneste minutt. På Lillehammer i 2019 var det bare 10 uttak (nå er det 30) og jeg hadde 9 biler foran meg i kø. Endte med å vente i 19 minutter. 

Mens det tar toppen fem og ti minutter å få fylt drivstoff på en vanlig diesel og bensinbil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Kan hende man trenger bil på destinasjonen, eller har med mye utstyr. Jeg hadde nok kjørt fra Trondheim på morgenen, rett til Filipstad i Oslo og over på Kiel-ferga (avgang kl. 14:00). Deretter en avslappende ettermiddag/kveld med god mat og show før ankomst Kiel kl. 10:00 neste dag. Deretter rake veien til München. Det er 89 mil og går nok fint på under 10 timer selv med lading. Framme kl. 20:00 dagen etter avreise altså, med kun én overnatting. 

Dette er så sant. Jeg setter og veldig pris på friheten med å ha med bilen på turene mine. Slippe å ta taxi eller buss, men bestemme over min egen fritid og hverdag. Jeg foretrekker nok drivstoffbil. Sparer en god del tid, frustrasjon og irritasjon på det. 

Endret av gunsteam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rekkevidde, rekkevidde og rekkevidde er viktigst for meg. 

Skal jeg ha elbil så må jeg kunne kjøre fra Bergen til Sverige uten ladestopp.

Neste er at den må kunne ta minst 7 personer med bagasje+ henger.

Bruker i dag ikke bilen hver dag men til tunge innkjøp som ikke får plass i sekk + handletrille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (1 time siden):

Ladekø? Sist jeg sto i det var vel skjærtorsdag i 2019 tror jeg. Og jeg hurtiglader svært mye. Lader nesten utelukkende på Tesla sine stasjoner, og de har typisk 10-42 uttak (noen færre på de nordligste). Skulle det være litt kø på en stasjon med 30 uttak vil det, om folk i snitt lader 30 minutter (snittet ligger lavere enn det) bli en ny ledig plass hvert eneste minutt. På Lillehammer i 2019 var det bare 10 uttak (nå er det 30) og jeg hadde 9 biler foran meg i kø. Endte med å vente i 19 minutter. 

30 min er 20 min for lenge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 timer siden):

Hvorfor i all verden skal man kjøre så langt ofte? Det går fly.

Billigere når en er stor familie, mer fleksibilitet og gøyere.

Jada vi kan ta ut ett småfly og la far eller ett av barna som har flylappen kjøre men da mister vi fleksibiliteten 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I Grosny skrev (7 timer siden):

Det blir en avveining, og mye rart spiller inn , som f.eks. parkeringsprispolitikken. Ikke alle har råd til å unngå begrensninger. Når det er sagt, jeg kjører fortsatt bensinbil selv om jeg seriøst har lekt med tanken på batteribil. Litt ironisk at elbiler kjører fletta av bensinbiler, men må begrense farten for å ikke gå strømtom og følgelig blir frakjørt så det griner på autobahn.

Det å kjøre fletta av kommer an på hvilken elbil og hvilken fossilbil

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (På 25.6.2024 den 23.42):

Det er egentlig tullete å diskutere, da det er forbudt å kjøre i seks timer uten stopp. All forskning viser at ingen mennesker klarer å opprettholde konsentrasjonen en må ha for å kjøre bil så lenge uten pauser.

Søt du er.

Du får linke til denne loven, tips den er ikke i den røde boken eller på lovdata.no 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunsteam skrev (3 timer siden):

Det er forskjell på mennesker. Noen er mer anlagt enn andre for å kjøre bil. Jeg elsker å kjøre bil, og jeg kan det. Og selvfølgelig skal man stoppe og hvile de minuttene man trenger det. Det sier seg selv. Men man skal ikke være fiendtlig innstilt til bilister og bilkjøring og komme med falske anklager mot de som kjører bensin og dieselbiler om at de er klimaverstinger - bare fordi at man vil ha ned biltrafikk :). Jeg kan fortelle deg at jeg er i stand til å kjøre 90-100 mil om jeg står opp tidlig om morgenen til jeg legger meg om kvelden. Det er ikke for lenge om man tar pauser for en matbit, fylle diesel eller bensin. Det er koselig å kjøre bil. Og det er en fin måte å se vårt vakre land på. 

Enig, bare at jeg foretrekker å kjøre om natten. Starter å kjøre fra Bergen i titiden på kvelden og kjøre til Sverige i ett strekk.

Har med matpakke så spiser imenst jeg kjører. 

Tar pause om jeg må på do, og merker jeg at jeg er trøtt vekker jeg en av de med lappen og power napper i passasjersetet 15-30 min (Dette måtte jeg når vi kjørte i ett strekk til Hamburg)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Enig, bare at jeg foretrekker å kjøre om natten. Starter å kjøre fra Bergen i titiden på kvelden og kjøre til Sverige i ett strekk.

Har med matpakke så spiser imenst jeg kjører. 

Tar pause om jeg må på do, og merker jeg at jeg er trøtt vekker jeg en av de med lappen og power napper i passasjersetet 15-30 min (Dette måtte jeg når vi kjørte i ett strekk til Hamburg)

Det forstår jeg veldig godt. Det er kjekt å kjøre om natten. Jeg liker også å kjøre på natten. I det siste har det vært mer praktisk å kjøre på dagtid pga helsesituasjonen til nær familie som har vært med på turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...