AnonymBruker Skrevet 26. mai #1 Del Skrevet 26. mai Så å si alle diskusjoner her inne blir ødelagt av et eller annet dieseltroll med pondus som tror året er 2011 og batterier i elbiler er et usikkerhetsmoment. Folk som kan bil vet at batteriene og deres levetid er uproblematisk. Men trollenes atferd her inne forusikrer de som søker råd og det avsporer og forsurer mange diskusjoner. Derfor deler jeg denne med forumet; bare lenk hit neste gang Ronny-Kenneth tar en jamen batteriet jo. Kanskje vi blir kvitt desinformasjonen på den måten? https://www.tv2.no/broom/nye-tall-sa-ofte-ma-batteriet-byttes-i-elbiler/16703669/ Det må for øvrig påpekes at amerikansk klima er mindre batterivennlig enn det norske. Ved å anta at disse tallene stemmer for Norge også, har vi veldig grei slingringsmonn. Anonymkode: 6bda8...f6d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #2 Del Skrevet 26. mai Jadajada, det er knall-billig med elbil. Har hittil byttet 2 hjullagre, intern kabling, frontlykter, dashbord på garanti. Blir sikkert billig etterhvert uten garanti. Anonymkode: f56e5...7f4 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #3 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så å si alle diskusjoner her inne blir ødelagt av et eller annet dieseltroll med pondus som tror året er 2011 og batterier i elbiler er et usikkerhetsmoment. Folk som kan bil vet at batteriene og deres levetid er uproblematisk. Men trollenes atferd her inne forusikrer de som søker råd og det avsporer og forsurer mange diskusjoner. Derfor deler jeg denne med forumet; bare lenk hit neste gang Ronny-Kenneth tar en jamen batteriet jo. Kanskje vi blir kvitt desinformasjonen på den måten? https://www.tv2.no/broom/nye-tall-sa-ofte-ma-batteriet-byttes-i-elbiler/16703669/ Det må for øvrig påpekes at amerikansk klima er mindre batterivennlig enn det norske. Ved å anta at disse tallene stemmer for Norge også, har vi veldig grei slingringsmonn. Anonymkode: 6bda8...f6d Ddt byttes mange hovedbatterier på elbiler i Norge, tro det eller ei! Anonymkode: c5db4...747 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #4 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jadajada, det er knall-billig med elbil. Har hittil byttet 2 hjullagre, intern kabling, frontlykter, dashbord på garanti. Blir sikkert billig etterhvert uten garanti. Anonymkode: f56e5...7f4 Akkurat som om disse tingene ikke kan ryke på en diesel eller bensinbil. Anonymkode: aa4ce...7df 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #5 Del Skrevet 27. mai 12 hours ago, AnonymBruker said: Ddt byttes mange hovedbatterier på elbiler i Norge, tro det eller ei! Anonymkode: c5db4...747 Ja, ca 2,5% Anonymkode: 6baa9...e58 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #6 Del Skrevet 27. mai Har kjørt et elbil i 7 år, i et av Norges kaldeste strøk på vinteren. Samme bil (Kia) hele tiden. Bakdeler? Ja, selvfølgelig redusert kjørelengde på vinteren. Krever planlegging. Men samtidig noen fordeler som for eksempel varm bil fra første stund uten planlegging på forhånd. Desuten, ingen kjølevæske som kan fryse og ingen startproblemer. Bare trykke på en knapp å kjøre selv i - 40°. På sommeren bare fordeler med elbil. Sparer også mye på service, ingen regreim eller olje som skal skiftes. Er strømprisen på feks 50 øre, og legger jeg på nettleie, er drivstoff utgiften ca én krone pr mil. Anonymkode: aa4ce...7df 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. mai #7 Del Skrevet 27. mai 13 hours ago, AnonymBruker said: Ddt byttes mange hovedbatterier på elbiler i Norge, tro det eller ei! Anonymkode: c5db4...747 Tro kan man gjøre i kirka. Kilde på udokumenterte påstander er alltid fint. Og da ikke link til én artikkel om en uheldig sjel med defekt batteripakke, men statistikk på batteribytter. Jeg kan komme med samme påstand: Det er mange som må bytte automatkasse og turbo på fossile biler, tro det eller ei. Og clutch, EGR, dieselpartikkelfilter. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #8 Del Skrevet 27. mai Har elbil selv og bekymrer meg mest for at jeg kan måtte bytte batteri etter 10-12 år. Skal jeg da bruke 100 000+ på å bytte batteri på en 10 år gammel bil eller skrote den? For hvem vil ta risikoen på å skifte batteri på en halvgammel bil. Og hvordan er det med garanti på batteri ved bytte på en brukt bil? Anonymkode: 1e954...1ce 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 27. mai #9 Del Skrevet 27. mai (endret) Problemet mitt er verken batteri, vedlikehold eller ladetid. Mitt problem er prisen i forhold til rekkevidden. Derfor venter jeg med kjøp av elbil. Jeg ønsker en bil som garanterer meg 500km på vinteren med full varme på, til en pris på 200k til 300k. Uansett brukt eller ny, men helst en nyere brukt. Slike biler finnes ikke i dag og finnes kanskje aldri på markedet. Dermed ekskluderes det mange fra å ha et rimelig bilhold i elbil segmentet. Lading på stasjoner bør kunne betales med bankkort og følge timeprisen pluss et påslag som vises tydelig på stasjonen. Slik som bensinprisen vises. Men dette med lading og app er ikke en killer, bare unødvendig vanskelig. Schmuhu Endret 27. mai av Schmuhu 5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. mai #10 Del Skrevet 27. mai 46 minutter siden, Schmuhu said: Lading på stasjoner bør kunne betales med bankkort og følge timeprisen pluss et påslag som vises tydelig på stasjonen. Slik som bensinprisen vises. Men dette med lading og app er ikke en killer, bare unødvendig vanskelig. Jeg liker å lade med chip jeg. Har fra Plugsurfing og Elbilforeningen. Bare å koble kabel i bil og bippe kortet. Ferdig. Eneste måten å få bonus og akseptable priser på lading er å ha et kundeforhold her og der 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #11 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har elbil selv og bekymrer meg mest for at jeg kan måtte bytte batteri etter 10-12 år. Skal jeg da bruke 100 000+ på å bytte batteri på en 10 år gammel bil eller skrote den? For hvem vil ta risikoen på å skifte batteri på en halvgammel bil. Og hvordan er det med garanti på batteri ved bytte på en brukt bil? Anonymkode: 1e954...1ce Det er jo nettopp dét som er poenget: All erfaring vi har opparbeidet oss tilsier at det trenger du ikke en gang å tenke på. @Schmuhu, hurtiglading kan i verste fall koste nesten like mye som bensin/diesel, og at regjeringen ikke har tvunget leverandørene inn i et felles, oversiktlig, betalingskortbasert system er hårreisende. Men her i gården hurtiglader vi nesten aldri. Det er så sjeldent vi skal så langt. Anonymkode: 6bda8...f6d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #12 Del Skrevet 27. mai Men hva med dette argumentet? Å kjøpe ny elbil og bytte ut den fem år gamle fossilbilen "bare fordi" er ikke like miljøvennlig som å fortsette å kjøre fossilbilen man har til den tar kvelden av seg selv og skrotes, for så å kjøpe ny elbil. Anonymkode: 61017...bae 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 27. mai #13 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jadajada, det er knall-billig med elbil. Har hittil byttet 2 hjullagre, intern kabling, frontlykter, dashbord på garanti. Blir sikkert billig etterhvert uten garanti. Anonymkode: f56e5...7f4 Disse problemene er ikke fordi det er en elbil, men fordi det er en bil fra en produsent med laber kvalitet på bilene sine. Det er ikke alle bilmerker som er like problemfrie, og det gjelder både elbiler og fossilbiler. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har elbil selv og bekymrer meg mest for at jeg kan måtte bytte batteri etter 10-12 år. Skal jeg da bruke 100 000+ på å bytte batteri på en 10 år gammel bil eller skrote den? For hvem vil ta risikoen på å skifte batteri på en halvgammel bil. Og hvordan er det med garanti på batteri ved bytte på en brukt bil? Anonymkode: 1e954...1ce Ville jeg ikke bekymret meg for. Om du har en fossilbil kan også både motor eller girkasse havarere etter 10-12 år, eller før, og det koster også fort 100 000+ å fikse. Risikoen for dyre reparasjoner er der uansett drivlinje, og ikke spesielt risikabelt for el-biler. Kanskje snarere tvert i mot. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #14 Del Skrevet 27. mai Hvorfor mener du gjør amerikansk klima mindre batterivennlig enn norsk? Anonymkode: 3824e...ddd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #15 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor mener du gjør amerikansk klima mindre batterivennlig enn norsk? Anonymkode: 3824e...ddd *Hva mener du... Anonymkode: 3824e...ddd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. mai #16 Del Skrevet 27. mai (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva med dette argumentet? Å kjøpe ny elbil og bytte ut den fem år gamle fossilbilen "bare fordi" er ikke like miljøvennlig som å fortsette å kjøre fossilbilen man har til den tar kvelden av seg selv og skrotes, for så å kjøpe ny elbil. Anonymkode: 61017...bae Noen har for vane å bytte bil hvert år, annenhvert år, hvert tredje år osv. De bilene som byttes ut blir antagelig ikke skrotet, men solgt til noen som ikke har lyst eller råd til å kjøpe en helt ny bil. I mitt hode er det antagelig bedre at folk som har råd kjøper seg elbil slik at mindre bemidlede kan kjøpe seg en nyere fossilbil med lavere utslipp enn den de har nå. Så selges den bilen igjen til noen enda lavere på rangstigen. Svært få bestiller ny bil og kjører den gamle rett på dynga... De selger den Endret 27. mai av newman01 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #17 Del Skrevet 27. mai newman01 skrev (Akkurat nå): Noen har for vane å bytte bil hvert år, annenhvert år, hvert tredje år osv. De bilene som byttes ut blir antagelig ikke skrotet, men solgt til noen som ikke har lyst eller råd til å kjøpe ny bil. I mitt hode er det antagelig bedre at folk som har råd kjøper seg elbil slik at mindre bemidlede kan kjøpe seg en nyere fossilbil med lavere utslipp enn den de har nå. Så selges den bilen igjen til noen enda lavere på rangstigen. Svært få bestiller ny bil og kjører den gamle rett på dynga... De selger den Argumentet er at det blir flere biler i sving på planeten totalt sett når en riking bestiller seg ny elbil, selv om det ikke er noe galt med fossilbilen han eller hun eier fra før. Å kjøpe ny bil er ikke akkurat miljøvennlig, uansett om den er fossil eller elektrisk. Anonymkode: 61017...bae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. mai #18 Del Skrevet 27. mai Just now, AnonymBruker said: Argumentet er at det blir flere biler i sving på planeten totalt sett når en riking bestiller seg ny elbil, selv om det ikke er noe galt med fossilbilen han eller hun eier fra før. Å kjøpe ny bil er ikke akkurat miljøvennlig, uansett om den er fossil eller elektrisk. Anonymkode: 61017...bae Men på et eller annet tidspunkt må en fattig boms skrote sin fossile 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #19 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (23 timer siden): Så å si alle diskusjoner her inne blir ødelagt av et eller annet dieseltroll med pondus som tror året er 2011 og batterier i elbiler er et usikkerhetsmoment. Folk som kan bil vet at batteriene og deres levetid er uproblematisk. Men trollenes atferd her inne forusikrer de som søker råd og det avsporer og forsurer mange diskusjoner. Derfor deler jeg denne med forumet; bare lenk hit neste gang Ronny-Kenneth tar en jamen batteriet jo. Kanskje vi blir kvitt desinformasjonen på den måten? https://www.tv2.no/broom/nye-tall-sa-ofte-ma-batteriet-byttes-i-elbiler/16703669/ Det må for øvrig påpekes at amerikansk klima er mindre batterivennlig enn det norske. Ved å anta at disse tallene stemmer for Norge også, har vi veldig grei slingringsmonn. Anonymkode: 6bda8...f6d Bekymrer meg ikke for batteriets varighet, men hvor fort hele bilen står i full fyr ved brann. Anonymkode: 56742...510 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai #20 Del Skrevet 27. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvorfor mener du gjør amerikansk klima mindre batterivennlig enn norsk? Anonymkode: 3824e...ddd Og hvor i "Amerika"? Antar det er snakk om USA. Det inkluderer N.Y, L.A, Alaska og Hawaii. Dette er ganske ulike klimaer. Anonymkode: 56742...510 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå