AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Vi har ei jente som begynner på ungdomskolen til høsten. Hun er veldig sjenert, forsiktig, stille og rolig på skolen. Kan legge til at hjemme er hun meget varm i trøya. Men det er altså på skolen. Hun har hatt en bestevenn i mange år og vært fornøyd med det, men de er ikke sammen lengre. På denne tiden har det dannet seg jenteklikker, som ikke er spesielt inkluderende. Og når man selv er veldig sjenert og forsiktig, så blir dette en dårlig kombinasjon for å skaffe seg nye venner i klassen. Jeg får så vondt av jenta vår, og er litt rådløs. Vi tenker faktisk så langt at vi kanskje må flytte, men nissen blir jo allikevel med på lasset. Skulle så gjerne tøffa opp jenta vår. Er det noen som har noen tips og råd? Hvordan hjelpe jenta til å tørre etc? Anonymkode: a9f93...ebd
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #2 Skrevet 26. mai 2024 Kanskje du bør slutte å ha ambisjoner på hennes vegne om hun skal være noe hun ikke er. Alle er ikke ekstroverte og populære med stor venneflokk. Man kan ha et veldig godt liv som introvert, med rolige intetesser og noen få gode venner. Anonymkode: c4168...1a3 3
Skigard Skrevet 26. mai 2024 #3 Skrevet 26. mai 2024 Tenkte på dette svaret som jeg leste nylig. https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/rl0w70/tenaaringssoennen-foeler-seg-usynlig-for-de-andre-hvor-mye-skal-foreldrene-gripe-inn
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #4 Skrevet 26. mai 2024 Skigard skrev (4 minutter siden): Tenkte på dette svaret som jeg leste nylig. https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/rl0w70/tenaaringssoennen-foeler-seg-usynlig-for-de-andre-hvor-mye-skal-foreldrene-gripe-inn Innlegget er bak betalingsmur. Ungdom har ulik personlighet men i dag skal man helst fikse alt og det er ofte foreldrene som har ambisiøse planer. Topp karakterer, mange venner, kjæreste, godt trent og helst best i idrett, deltidsjobb og sommerjobb. For foreldre er det helt utenkelig at ikke ungdommen skaffer seg jobb og betaler for seg så snart de er 16. Det er ikke like enkelt for alle. Min tenåring er ikke utadvendt, fremoverlent, smilende og har masse erfaring og får derfor ikke sommerjobb. Jeg synes det er litt trist men tenker at det ordner seg, etterhvert. Anonymkode: 52b7b...932
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #5 Skrevet 26. mai 2024 Ser dere har lest mer enn det jeg, TS, har skrevet i HI. Det er vår datter som ønsker venner, men hun tørr ikke ta kontakt. Vi synes hun er flott som hun er med sine egenskaper, og dette har vi snakket om. Så hvordan hjelpe henne i hennes ferd på å tørre? Vi trenger litt tips og råd, er sikkert noen her som har tilsvarende opplevelser. Anonymkode: a9f93...ebd
fru Alving Skrevet 26. mai 2024 #6 Skrevet 26. mai 2024 Jeg tenker at ungdomskolene er en ny start for alle, det er nok flere som din jente som er litt forsiktige. Dere kan kanskje oppmuntre henne til å kaste seg litt ut i ting, prøve noe nytt, tro på seg selv, ta initiativ osv. En som er sjenert kan jo lett bli litt borte og får ikke alltid vist frem sin personlighet. Jeg tenker og at dette er noe dere kan ta opp med læreren hvis dere ser det blir et problem. De jentene som er en del av en gjeng er ikke alltid så heldige de heller, det er ofte et strengt hierarki og masse uskrevne regler og drama i slike grupperinger😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå