Gå til innhold

Dårlig råd fra såkalt datingekspert - og dårlig journalistikk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/video/nyhetene/nyttig/datingekspert-med-raad-avlys-rett-foer/1960129/

Denne "datingrådgiveren" Ane Hagen har visstnok 20 år i bransjen. Og om dette er rådene slike datingrådgivere gir, så er det jammen ikke merkelig at folk sliter med dating.

Hun mener altså at man skal avlyse en avtalt date rett før daten, for å se hvordan den andre reagerer. Teorien til Ane Hagen er altså at man med manipulasjon og løgner skal finne ut om andre er "egosentriske og har lite empati" som hun sier kjennetegner de med narsissistiske personlighetsforstyrrelser.

Man skal altså bruke manipulasjonsteknikker som narsissister bruker for å avsløre at den andre ikke er narsissist...

Dette er jo en uttalelse som er et rødt flagg i seg selv, ang. den som uttaler den!

Jeg håper virkelig ikke noen tror på eller følger dette rådet!

Anonymkode: 3e74e...998

• Liker 7
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://www.tv2.no/video/nyhetene/nyttig/datingekspert-med-raad-avlys-rett-foer/1960129/

Denne "datingrådgiveren" Ane Hagen har visstnok 20 år i bransjen. Og om dette er rådene slike datingrådgivere gir, så er det jammen ikke merkelig at folk sliter med dating.

Hun mener altså at man skal avlyse en avtalt date rett før daten, for å se hvordan den andre reagerer. Teorien til Ane Hagen er altså at man med manipulasjon og løgner skal finne ut om andre er "egosentriske og har lite empati" som hun sier kjennetegner de med narsissistiske personlighetsforstyrrelser.

Man skal altså bruke manipulasjonsteknikker som narsissister bruker for å avsløre at den andre ikke er narsissist...

Dette er jo en uttalelse som er et rødt flagg i seg selv, ang. den som uttaler den!

I utgangspunktet er det jo ok å avlyse en date når som helst, om grunnen er god. Har selv opplevd dette, og det går helt greit. Problemet oppstår for min del når jeg bare får en avlysning uten at det forsøkes å lage en ny plan, og at det forventes at det er jeg som skal ta initiativet til å sette opp en ny date. 
Jeg har satt en regel for meg selv, og det er at den som avlyser har initiativet på sin side når det gjelder nytt tidspunkt for daten

Anonymkode: 17dee...977

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I utgangspunktet er det jo ok å avlyse en date når som helst, om grunnen er god. Har selv opplevd dette, og det går helt greit. Problemet oppstår for min del når jeg bare får en avlysning uten at det forsøkes å lage en ny plan, og at det forventes at det er jeg som skal ta initiativet til å sette opp en ny date. 
Jeg har satt en regel for meg selv, og det er at den som avlyser har initiativet på sin side når det gjelder nytt tidspunkt for daten

Anonymkode: 17dee...977

Avtaler ikke date med noen jeg ikke har møtt før, altså via app lenger, og knapt ellers, for det har vært for mye «spill» som følger med. Vet at jeg er bare er et nr et godt stykke ned på lista, en «extra stand-in» i tilfelle noen bedre ikke kan. Da kan det være det samme. Jeg er ikke en marionette, og nekter p la meg manipulere i noe slags spill. Det er sykelig hvor utbredt dette er.

Anonymkode: f627e...da3

• Liker 3
Skrevet

Blir oppgitt når såkalte eksperter fyrer opp mer enn nødvendig. 

Det siste datingkulturen trenger er enda mer mindgames, analyser og tull. 

Hva blir det neste, at man må bedrive personlighetstesting?

Det man trenger er å få datingkulturen ned på jorda igjen. Og for å få det til så bør avansert spill, kortstokkmentalitet og slike eksperter utgå for å få inn gammeldagse tanker, høflighet og folkeskikk.

• Liker 7
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

jeg har aldri vært på en date men og jeg hadde en planlagt og noen avlyste i siste liten hadde jeg bare antatt at vedkommende ikke var interessert likevel og at de ikke har lyst til å treffe meg og at oppmerksomhet fra meg er uønsket og så hadde jeg avsluttet relasjonen. 

Anonymkode: 140d8...ff0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om noen jeg hadde en planlagt date med hadde avlyst i siste sekund, så hadde jeg bare antatt at han hadde funnet noen yngre og penere som han heller ville bruke tid på å bli kjent med. Hadde tatt det som at han ikke var interessert i noe mer, først blitt litt lei meg, og så tenkt at det ikke var rart at han prioriterte meg bort, deretter gått videre med livet mitt. Jeg er nemlig så lite narsissist at jeg tar utgangspunkt i at ingen er interessert i meg, og får nærmest sjokk om noen viser meg litt positiv oppmerksomhet på andre områder enn jobb og hobby. Så om han faktisk hadde vært interessert, og avlyst for å teste meg, hadde han bare ødelagt hele greia.  

Anonymkode: 3bd34...522

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det var masse gode tips i den videoen. Det å treffe på slike narsissister er noe jeg har slitt med i datingen min og jeg skal absolutt ta til meg disse rådene. 

Anonymkode: 33589...c0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En narsissist avslører aldri seg selv så tidlig uansett...

Hadde narsissister vært så lett å avsløre, så hadde alle syntes de var noen drittsekker. Narsissister fremstiller alltid seg selv som drømmemannen/dama i starten, og oppfører seg svært bra inntil man er omtrent fanget.

Anonymkode: e398d...979

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En narsissist avslører aldri seg selv så tidlig uansett...

Hadde narsissister vært så lett å avsløre, så hadde alle syntes de var noen drittsekker. Narsissister fremstiller alltid seg selv som drømmemannen/dama i starten, og oppfører seg svært bra inntil man er omtrent fanget.

Anonymkode: e398d...979

Jeg har opplevd flere som viser sine narsissistiske trekk allerede på første date, men som du sier, de fleste er vanskelige å oppdage. Synes også det var et godt tips om å se hvordan noen samhandler med andre før man bestemmer seg for hvordan noen er. Skjønner ikke hvorfor så mange har piggene ute med en gang de hører tittelen datingrådgiver eller datingekspert. Siden så mange sliter med å treffe noen, er det bra det finnes mennesker som bruker tiden sin på å finne løsninger for oss. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor så mange har piggene ute med en gang de hører tittelen datingrådgiver eller datingekspert. Siden så mange sliter med å treffe noen, er det bra det finnes mennesker som bruker tiden sin på å finne løsninger for oss

Fordi denne "eksperten" råder folk til å være toxic for å avsløre om daten er toxic, kanskje? 

Jeg har ikke rykte på meg for å være mentalt hverken det ene eller andre, men hadde daten min oppført seg toxic for å teste meg, så hadde det ikke blitt mye dating med meg. 

Hun jeg er med nå er straight as an arrow, som de sier. Møter til avtaler, på tid, sier hva hun mener og stiller opp. Takker himmelen for den gaven. 👍

Anonymkode: 31be5...86f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt enig, at en såkalt ekspert uttaler seg slik, er grunnen til at jeg har mistet respekten for eksperter. 

Å oppføre seg som en drittsekk for å avsløre om den andre er en drittsekk? Dårlig utgangspunkt for videre dating. Jeg synes dette bryter med god folkeskikk.

Og dette betaler folk sinnsyke summer for å få som råd? Får jo Tinder til å være rene veldedigheten i forhold…..

Anonymkode: 5d69d...1f7

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes det var masse gode tips i den videoen. Det å treffe på slike narsissister er noe jeg har slitt med i datingen min og jeg skal absolutt ta til meg disse rådene. 

Du synes det er smart å oppføre deg som en narsissist for å sjekke om en person du ikke har møtt før er narsissist? Ser du ikke hvor ulogisk det er?

• Liker 3
Skrevet

Latterlig. Det høres ut som annethvert menneske har narsissistisk personlighetsforstyrrelse. Mens ved et raskt googlesøk viser at det er 0,6% av befolkningen i landet som har det. 

Utrolig at dette mennesket kan kalle seg datingekspert.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt enig, at en såkalt ekspert uttaler seg slik, er grunnen til at jeg har mistet respekten for eksperter. 

Å oppføre seg som en drittsekk for å avsløre om den andre er en drittsekk? Dårlig utgangspunkt for videre dating. Jeg synes dette bryter med god folkeskikk.

Og dette betaler folk sinnsyke summer for å få som råd? Får jo Tinder til å være rene veldedigheten i forhold…..

Jeg googlet denne påståtte datingrådgiveren, og logoen er tilfeldigvis den samme som en bruker som var her inne tidligere hadde som profilbilde (bare annen farge). Den brukeren påstod også at hun var datingrådgiver, og ga også lange og veldig merkelige og virkelighetsfjerne "råd" ang. dating.

Om det er tilfeldig eller ikke, det vet jeg ikke, men litt påfallende (rådgiveren i linken har også relansert sitt tidligere firma).

Både kroppsspråk og spesielt ansiktsmimikk og tilsynelatende falsk smil gjorde at jeg aldri hadde fått tillit til en slik rådgiver.

Og når man hører en daterådgiver anbefaler klienter og andre som dater å oppføre seg manipulerende og lyve - oppføre seg som en narsissist - så er det nesten så man ikke vet om man skal le.

Hun avslørte i hvert fall at ingen bør betale for slike tjenester.

Som @Bombasi sa, så tror jeg at for at flere skal lykkes med å finne en god livspartner hvor begge har det godt, så må vi tilbake til mer jordnære verdier. Å behandle andre slik man selv ønsker å bli behandlet er en begynnelse, og for de fleste vil det innebære å vise bl.a. ekte respekt og omtanke og interesse for andre.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å avlyse en date i siste liten, uten at det har skjedd noe akutt, vitner om lite respekt for den man skal møte. Jeg ville aldri ha gjort det mot noen, og ville helt klart ikke avtalt noen ny date hvis noen gjorde det mot meg.

Merkeligste rådet jeg har hørt fra en såkalt ekspert.

Anonymkode: efa04...df3

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis en jeg dater, avlyser rett før uten en veldig god grunn. Så tolker jeg det, som at han har null respekt for meg, og min tid. Og da gidder ikke jeg å bruke mer tid på han. Helt greit å avlyse, men da gjør man det i god tid.

Anonymkode: d9ecc...1ce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Visste selvfølgelig at ordet "ekspert" er utvannet for lengst, men dette tar det virkelig på spissen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg googlet denne påståtte datingrådgiveren, og logoen er tilfeldigvis den samme som en bruker som var her inne tidligere hadde som profilbilde (bare annen farge). Den brukeren påstod også at hun var datingrådgiver, og ga også lange og veldig merkelige og virkelighetsfjerne "råd" ang. dating.

Om det er tilfeldig eller ikke, det vet jeg ikke, men litt påfallende (rådgiveren i linken har også relansert sitt tidligere firma).

Både kroppsspråk og spesielt ansiktsmimikk og tilsynelatende falsk smil gjorde at jeg aldri hadde fått tillit til en slik rådgiver.

Og når man hører en daterådgiver anbefaler klienter og andre som dater å oppføre seg manipulerende og lyve - oppføre seg som en narsissist - så er det nesten så man ikke vet om man skal le.

Hun avslørte i hvert fall at ingen bør betale for slike tjenester.

Som @Bombasi sa, så tror jeg at for at flere skal lykkes med å finne en god livspartner hvor begge har det godt, så må vi tilbake til mer jordnære verdier. Å behandle andre slik man selv ønsker å bli behandlet er en begynnelse, og for de fleste vil det innebære å vise bl.a. ekte respekt og omtanke og interesse for andre.

Sett fra hennes side, genial forretningsidé, ta godt betalt fra desperate single for å finne en date, og når man endelig finner en date, så avlys den, for å starte et nytt søk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Synes dette er helt hårreisende rett og slett. Det finnes mange andre måter enn dette, for å finne ut av det på! 

Kunne aldri gjort noe sånt! En person som liker deg har satt av tid til deg av en grunn! Respektløst rett og slett tenker jeg. Hadde jeg avlyst en date så er det fordi jeg er syk, og ikke vil smitte den andre. Eller hvis jeg er fullstendig utslitt...

Så hadde jeg jo selvfølgelig opplyst om grunnen. Liker ikke at andre tviler på meg som person. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du synes det er smart å oppføre deg som en narsissist for å sjekke om en person du ikke har møtt før er narsissist? Ser du ikke hvor ulogisk det er?

Hvis det får meg til å slippe flere av de forferdelige opplevelsene jeg har hatt i møte med menn så ja. Det handler jo også om hvordan du er i situasjonen. Å avlyse en date, og samtidig komme med forslag om ny date viser jo en interesse samtidig som man avlyser.  Jeg er også en person som er veldig travel, så det å måtte avlyse eller utsette en date er noe som fint kan skje med meg. Da er det greit at den jeg treffer forstår dette og jeg ser reaksjonen til personen på dette tidlig.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...