Gå til innhold

Få kreft av solkrem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt så mye om hvor mye farlige stoffer som finnes i solkrem, og vurderer nå å slutte med det og heller holde meg unna sola helt. Har brukt cosmica, som jeg leser er en versting. 

Spiser ikke ultraprossert mat, drikker ikke, bruker ikke plast, spiser kun økologisk. Men jeg føler det er farer overalt! Har kuttet ut det meste av sminke og hudpleie. Noen som har tips om solkrem som IKKE er kreftfremkallende? 

Anonymkode: e55c7...271

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Änglamark er både bra og miljøvennlig uten hormonforstyrrende stoffer og andre irritanter. Vi i Norge ligger jo høyt på topp i kategorien hudkreft så å gå uten solbeskyttelse er ikke lurt.

Anonymkode: f880b...adb

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

De fleste klarer fint å være litt i sola uten solkrem. Jeg bruker kun solkrem hvis jeg skal være flere timer i solen. I Norge det vil si da. Hvis vi snakker om Thailand så er det solkrem fra første sekund. 

Anonymkode: 765f1...e72

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg soler meg aldri. Og bruker kun solkrem om det er situasjoner der jeg skal være i sterk sol. 

Anonymkode: 8c971...3fe

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste klarer fint å være litt i sola uten solkrem. Jeg bruker kun solkrem hvis jeg skal være flere timer i solen. I Norge det vil si da. Hvis vi snakker om Thailand så er det solkrem fra første sekund. 

Anonymkode: 765f1...e72

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg soler meg aldri. Og bruker kun solkrem om det er situasjoner der jeg skal være i sterk sol. 

Hilsen naive personer som tror at man må bli solbrent for å få hudkreft.

TS: sjekk tester av solkremer, der kommer det ofte frem hvilke merker som inneholder gufne stoffer eller ikke. Jeg bruker nå Dermika, som har scoret høyt i tester fordi den ikke inneholder kreftfremkallende eller allergifremkallende stoffer.
Änglamark er også trygg, og det finnes flere merker som er trygge.

Anonymkode: db1d5...c6f

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

TS: sjekk tester av solkremer, der kommer det ofte frem hvilke merker som inneholder gufne stoffer eller ikke. Jeg bruker nå Dermika, som har scoret høyt i tester fordi den ikke inneholder kreftfremkallende eller allergifremkallende stoffer.

Jeg bruker Cliniderm og brukt den i mange år, er den trygg?

Anonymkode: 9a392...0ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er naivt å drive å smøre inn kroppen med kjemikalier mer enn nødvendig. Historien har jo igjen og igjen og igjen vist at noe som er "helt trygt" plutselig ikke er det i det forskningen beveger seg videre. 

Det mest tragiske er jo de som smører seg inn med solkrem for så å sette seg i solen. Er man redd for kreft, eller ikke? Det er mye sol, eller solbrenthet, som er triggerne for kreft. Så jeg velger også bort "mye sol". 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Man kan også få kreft av å være i skyggen uten solbeskyttelse

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Stoltskeiv skrev (6 minutter siden):

Man kan også få kreft av å være i skyggen uten solbeskyttelse

Og av solkrem, tørrshampoo, rødt kjøtt, for lite rødt kjøtt, radonstråling under huset... mange ting man sakte og sakte blir mer klar over hvor mye påvirker. Kjemiske forbindelser er den største kreftrisikoen i disse dager, likevel smører man seg inn med alt mulig - for så å legge seg ut i sola og eksponere seg for enda mer risiko. 

Det som er på full fart opp som stor risiko nå er mikroplast. likevel er få obs på hva som gjør at man får i seg mengder av dette. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og av solkrem, tørrshampoo, rødt kjøtt, for lite rødt kjøtt, radonstråling under huset... mange ting man sakte og sakte blir mer klar over hvor mye påvirker. Kjemiske forbindelser er den største kreftrisikoen i disse dager, likevel smører man seg inn med alt mulig - for så å legge seg ut i sola og eksponere seg for enda mer risiko. 

Det som er på full fart opp som stor risiko nå er mikroplast. likevel er få obs på hva som gjør at man får i seg mengder av dette. 

Større sjanse å få kreft i sola om man ikke smører seg enn om man smører seg. Ellers hadde man ikke fått anbefaling om å smøre seg hvert år av kreftforeningen og leger. Man kan få kreft av alt, så lite vist i å unngå alt.  Ts høres ut som meg da helseangsten min var på det verste. Man kan ikke kontrollere alt sammen, men man kan høre på anbefalinger :)

Endret av Stoltskeiv
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Stoltskeiv skrev (9 minutter siden):

Større sjanse å få kreft i sola om man ikke smører seg enn om man smører seg. Ellers hadde man ikke fått anbefaling om å smøre seg hvert år av kreftforeningen og leger. Man kan få kreft av alt, så lite vist i å unngå alt.  Ts høres ut som meg da helseangsten min var på det verste. Man kan ikke kontrollere alt sammen, men man kan høre på anbefalinger :)

Hvorfor være i sola om man er redd for kreft?

Solkrem er ikke noe magisk middel - er total eksponering fra sol som gjelder. Så solkrem gir bare falsk trygghet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest får altfor lite sol på kroppen, vi sitter jo inne nesten hele døgnet hele året.

Anonymkode: ae3df...21a

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man enten står imellom å bruke den verste solkremen eller å ikke bruke solkrem i det hele tatt. 

Kjøp en av de solkremene som ikke er hormonforstyrrende etc og bruk den. Problem løst. F.eks La Roche Posay Anthelios.

Anonymkode: 1abe2...126

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvorfor være i sola om man er redd for kreft?

Solkrem er ikke noe magisk middel - er total eksponering fra sol som gjelder. Så solkrem gir bare falsk trygghet. 

Nei ikke magisk..mem den vil beskytte huden din.  Skal jeg la være å smøre mine barn da eller.. for det gir fakdk trygghet. Heller la de bli solbrent? Få blemmer etc. Næææ...hudkreft og føflekk kreft er ikke farlig 

Screenshot_2024-05-26-15-41-12-28_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (35 minutter siden):

Nei ikke magisk..mem den vil beskytte huden din.  Skal jeg la være å smøre mine barn da eller.. for det gir fakdk trygghet. Heller la de bli solbrent? Få blemmer etc. Næææ...hudkreft og føflekk kreft er ikke farlig 

Screenshot_2024-05-26-15-41-12-28_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Barn leker ute, de bør man smøre. Det er sunnere enn å holde dem inne. 

Men jo mer du lar dem være ute, jo større risiko for hudkreft. Solkrem er ikke en magisk kur mot kreft. Total soleksponering er en stor risiko. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor man enten står imellom å bruke den verste solkremen eller å ikke bruke solkrem i det hele tatt. 

Kjøp en av de solkremene som ikke er hormonforstyrrende etc og bruk den. Problem løst. F.eks La Roche Posay Anthelios.

Anonymkode: 1abe2...126

Nå snakker vi ikke hormonforstyrrende kjemikalier. Men kjemikalier som kan være kreftfremkallende. Der det meste ikke er kjent en gang.

Et eksempel er tørrshampoo. Ansett for å være helt trygt for to år siden. Så for et år siden så eksploderte det i forhold til hvor farlig det egentlig var med tanke på kreft. 

Jeg bruker solkrem når jeg må, selvfølgelig. Men ikke for å ligge og steke meg i solen. Det er ekstremt selvmotsigende. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Barn leker ute, de bør man smøre. Det er sunnere enn å holde dem inne. 

Men jo mer du lar dem være ute, jo større risiko for hudkreft. Solkrem er ikke en magisk kur mot kreft. Total soleksponering er en stor risiko. 

Der svarer du også på ditt eget spørsmål: hvorfor være i sola om man er redd for kreft? 

Fordi voksne, akkurat som barn, har godt av å være utendørs, også på dager der sola skinner fra skyfri himmel. 

Anonymkode: 629ba...042

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

en Kierkegaard-situasjon😄

"Brug solkrem, du vil fortryde det; brug ikke, du vil også fortryde det. Brug eller brug ikke, du vil fortryde begge dele" 

Anonymkode: 6f98b...92c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Der svarer du også på ditt eget spørsmål: hvorfor være i sola om man er redd for kreft? 

Fordi voksne, akkurat som barn, har godt av å være utendørs, også på dager der sola skinner fra skyfri himmel. 

Anonymkode: 629ba...042

Jeg smører meg før min daglige joggetur når det er sterk sol. Eller om vi er på ferie i et land med mye sterkere sol enn her. Aktivitet eller opplevelser. 

Jeg smører meg ikke for å bare sitte i sola. Det er idioti. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...