AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Har hørt så mye om hvor mye farlige stoffer som finnes i solkrem, og vurderer nå å slutte med det og heller holde meg unna sola helt. Har brukt cosmica, som jeg leser er en versting. Spiser ikke ultraprossert mat, drikker ikke, bruker ikke plast, spiser kun økologisk. Men jeg føler det er farer overalt! Har kuttet ut det meste av sminke og hudpleie. Noen som har tips om solkrem som IKKE er kreftfremkallende? Anonymkode: e55c7...271 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #2 Skrevet 26. mai 2024 Änglamark er både bra og miljøvennlig uten hormonforstyrrende stoffer og andre irritanter. Vi i Norge ligger jo høyt på topp i kategorien hudkreft så å gå uten solbeskyttelse er ikke lurt. Anonymkode: f880b...adb 14 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #3 Skrevet 26. mai 2024 De fleste klarer fint å være litt i sola uten solkrem. Jeg bruker kun solkrem hvis jeg skal være flere timer i solen. I Norge det vil si da. Hvis vi snakker om Thailand så er det solkrem fra første sekund. Anonymkode: 765f1...e72 2 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #4 Skrevet 26. mai 2024 Jeg soler meg aldri. Og bruker kun solkrem om det er situasjoner der jeg skal være i sterk sol. Anonymkode: 8c971...3fe 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #5 Skrevet 26. mai 2024 Sjekk testene til forbrukerrådet for sikrere solkremer https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/baerekraft/forbrukerradets-solkremtest-for-2023/ Anonymkode: 12d6a...bf3 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #6 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste klarer fint å være litt i sola uten solkrem. Jeg bruker kun solkrem hvis jeg skal være flere timer i solen. I Norge det vil si da. Hvis vi snakker om Thailand så er det solkrem fra første sekund. Anonymkode: 765f1...e72 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg soler meg aldri. Og bruker kun solkrem om det er situasjoner der jeg skal være i sterk sol. Anonymkode: 8c971...3fe Hilsen naive personer som tror at man må bli solbrent for å få hudkreft. TS: sjekk tester av solkremer, der kommer det ofte frem hvilke merker som inneholder gufne stoffer eller ikke. Jeg bruker nå Dermika, som har scoret høyt i tester fordi den ikke inneholder kreftfremkallende eller allergifremkallende stoffer. Änglamark er også trygg, og det finnes flere merker som er trygge. Anonymkode: db1d5...c6f 5 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #7 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Hilsen naive personer som tror at man må bli solbrent for å få hudkreft. TS: sjekk tester av solkremer, der kommer det ofte frem hvilke merker som inneholder gufne stoffer eller ikke. Jeg bruker nå Dermika, som har scoret høyt i tester fordi den ikke inneholder kreftfremkallende eller allergifremkallende stoffer. Änglamark er også trygg, og det finnes flere merker som er trygge. Anonymkode: db1d5...c6f Jeg bruker Cliniderm og brukt den i mange år, er den trygg? Anonymkode: 9a392...0ee
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #8 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hilsen naive personer som tror at man må bli solbrent for å få hudkreft. TS: sjekk tester av solkremer, der kommer det ofte frem hvilke merker som inneholder gufne stoffer eller ikke. Jeg bruker nå Dermika, som har scoret høyt i tester fordi den ikke inneholder kreftfremkallende eller allergifremkallende stoffer. Änglamark er også trygg, og det finnes flere merker som er trygge. Anonymkode: db1d5...c6f Jeg synes det er naivt å drive å smøre inn kroppen med kjemikalier mer enn nødvendig. Historien har jo igjen og igjen og igjen vist at noe som er "helt trygt" plutselig ikke er det i det forskningen beveger seg videre. Det mest tragiske er jo de som smører seg inn med solkrem for så å sette seg i solen. Er man redd for kreft, eller ikke? Det er mye sol, eller solbrenthet, som er triggerne for kreft. Så jeg velger også bort "mye sol". Anonymkode: 8c971...3fe 7 5
Stoltskeiv Skrevet 26. mai 2024 #9 Skrevet 26. mai 2024 Man kan også få kreft av å være i skyggen uten solbeskyttelse 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #10 Skrevet 26. mai 2024 Stoltskeiv skrev (6 minutter siden): Man kan også få kreft av å være i skyggen uten solbeskyttelse Og av solkrem, tørrshampoo, rødt kjøtt, for lite rødt kjøtt, radonstråling under huset... mange ting man sakte og sakte blir mer klar over hvor mye påvirker. Kjemiske forbindelser er den største kreftrisikoen i disse dager, likevel smører man seg inn med alt mulig - for så å legge seg ut i sola og eksponere seg for enda mer risiko. Det som er på full fart opp som stor risiko nå er mikroplast. likevel er få obs på hva som gjør at man får i seg mengder av dette. Anonymkode: 8c971...3fe 7 2
Stoltskeiv Skrevet 26. mai 2024 #11 Skrevet 26. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og av solkrem, tørrshampoo, rødt kjøtt, for lite rødt kjøtt, radonstråling under huset... mange ting man sakte og sakte blir mer klar over hvor mye påvirker. Kjemiske forbindelser er den største kreftrisikoen i disse dager, likevel smører man seg inn med alt mulig - for så å legge seg ut i sola og eksponere seg for enda mer risiko. Det som er på full fart opp som stor risiko nå er mikroplast. likevel er få obs på hva som gjør at man får i seg mengder av dette. Anonymkode: 8c971...3fe Større sjanse å få kreft i sola om man ikke smører seg enn om man smører seg. Ellers hadde man ikke fått anbefaling om å smøre seg hvert år av kreftforeningen og leger. Man kan få kreft av alt, så lite vist i å unngå alt. Ts høres ut som meg da helseangsten min var på det verste. Man kan ikke kontrollere alt sammen, men man kan høre på anbefalinger Endret 26. mai 2024 av Stoltskeiv 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #12 Skrevet 26. mai 2024 Stoltskeiv skrev (9 minutter siden): Større sjanse å få kreft i sola om man ikke smører seg enn om man smører seg. Ellers hadde man ikke fått anbefaling om å smøre seg hvert år av kreftforeningen og leger. Man kan få kreft av alt, så lite vist i å unngå alt. Ts høres ut som meg da helseangsten min var på det verste. Man kan ikke kontrollere alt sammen, men man kan høre på anbefalinger Hvorfor være i sola om man er redd for kreft? Solkrem er ikke noe magisk middel - er total eksponering fra sol som gjelder. Så solkrem gir bare falsk trygghet. Anonymkode: 8c971...3fe 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #13 Skrevet 26. mai 2024 Folk flest får altfor lite sol på kroppen, vi sitter jo inne nesten hele døgnet hele året. Anonymkode: ae3df...21a 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #14 Skrevet 26. mai 2024 Jeg skjønner ikke hvorfor man enten står imellom å bruke den verste solkremen eller å ikke bruke solkrem i det hele tatt. Kjøp en av de solkremene som ikke er hormonforstyrrende etc og bruk den. Problem løst. F.eks La Roche Posay Anthelios. Anonymkode: 1abe2...126 2 1
mommyaka Skrevet 26. mai 2024 #15 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hvorfor være i sola om man er redd for kreft? Solkrem er ikke noe magisk middel - er total eksponering fra sol som gjelder. Så solkrem gir bare falsk trygghet. Anonymkode: 8c971...3fe Nei ikke magisk..mem den vil beskytte huden din. Skal jeg la være å smøre mine barn da eller.. for det gir fakdk trygghet. Heller la de bli solbrent? Få blemmer etc. Næææ...hudkreft og føflekk kreft er ikke farlig 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #16 Skrevet 26. mai 2024 mommyaka skrev (35 minutter siden): Nei ikke magisk..mem den vil beskytte huden din. Skal jeg la være å smøre mine barn da eller.. for det gir fakdk trygghet. Heller la de bli solbrent? Få blemmer etc. Næææ...hudkreft og føflekk kreft er ikke farlig Barn leker ute, de bør man smøre. Det er sunnere enn å holde dem inne. Men jo mer du lar dem være ute, jo større risiko for hudkreft. Solkrem er ikke en magisk kur mot kreft. Total soleksponering er en stor risiko. Anonymkode: 8c971...3fe 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #17 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor man enten står imellom å bruke den verste solkremen eller å ikke bruke solkrem i det hele tatt. Kjøp en av de solkremene som ikke er hormonforstyrrende etc og bruk den. Problem løst. F.eks La Roche Posay Anthelios. Anonymkode: 1abe2...126 Nå snakker vi ikke hormonforstyrrende kjemikalier. Men kjemikalier som kan være kreftfremkallende. Der det meste ikke er kjent en gang. Et eksempel er tørrshampoo. Ansett for å være helt trygt for to år siden. Så for et år siden så eksploderte det i forhold til hvor farlig det egentlig var med tanke på kreft. Jeg bruker solkrem når jeg må, selvfølgelig. Men ikke for å ligge og steke meg i solen. Det er ekstremt selvmotsigende. Anonymkode: 8c971...3fe 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #18 Skrevet 26. mai 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Barn leker ute, de bør man smøre. Det er sunnere enn å holde dem inne. Men jo mer du lar dem være ute, jo større risiko for hudkreft. Solkrem er ikke en magisk kur mot kreft. Total soleksponering er en stor risiko. Anonymkode: 8c971...3fe Der svarer du også på ditt eget spørsmål: hvorfor være i sola om man er redd for kreft? Fordi voksne, akkurat som barn, har godt av å være utendørs, også på dager der sola skinner fra skyfri himmel. Anonymkode: 629ba...042 4 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #19 Skrevet 26. mai 2024 en Kierkegaard-situasjon😄 "Brug solkrem, du vil fortryde det; brug ikke, du vil også fortryde det. Brug eller brug ikke, du vil fortryde begge dele" Anonymkode: 6f98b...92c 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #20 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Der svarer du også på ditt eget spørsmål: hvorfor være i sola om man er redd for kreft? Fordi voksne, akkurat som barn, har godt av å være utendørs, også på dager der sola skinner fra skyfri himmel. Anonymkode: 629ba...042 Jeg smører meg før min daglige joggetur når det er sterk sol. Eller om vi er på ferie i et land med mye sterkere sol enn her. Aktivitet eller opplevelser. Jeg smører meg ikke for å bare sitte i sola. Det er idioti. Anonymkode: 8c971...3fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå