Gå til innhold

Hvordan starter prosessen med å bli tent i langvarig forhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dagene i veletablerte lange forhold med barn og jobb oser ikke at romantikk og nærhet hele tiden da mye går med til det hverdagslige. Hvordan utarter opptakten til nærhet og sex for dere? Hvem tar initiativ, hvordan og når tar dere initiativ osv?  
M i 40 årene.

Anonymkode: 88b9a...771

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mye berøring i hverdagen er viktig for at vi skal holde oppe. Sende hverandre litt blikk her og der, men hyggelig melding mens man er på jobb og selfølgelig gi hverandre tid og oppmerksomhet. Vi har vært sammen i 13 år og dette er det som funker for oss hvertfall. 

Anonymkode: fdeae...3c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør ikke det, det går ikke. Vi har aldri sex lenger og tror vi er begge fornøyde med det. Men jeg savner å ha sex.. med andre.

Sånn her blir det for de fleste forhold, det er bare ikke så mange som tør å snakke så høyt om det

Anonymkode: 045e2...2e5

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør ikke det, det går ikke. Vi har aldri sex lenger og tror vi er begge fornøyde med det. Men jeg savner å ha sex.. med andre.

Sånn her blir det for de fleste forhold, det er bare ikke så mange som tør å snakke så høyt om det

Anonymkode: 045e2...2e5

Nei, det tror jeg ikke. Jobber man litt med forholdet, klarer man å beholde en nærhet.

En ting er å ikke ha sex i perioder, det kan alle oppleve i tøffe perioder. Men å være fornøyd med å ikke ha sex med partner, samtidig som man ønsker sex med andre? Nei! Det hadde vært lite bærekraftig for meg.

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør mye sammen, finner glede i å bygge et hjem, reiser mye, dyrker felles interesser og har mye, god sex. Vi har sex hver eneste dag, og vi ble enige tidlig om at det er noe vi prioriterer. Det er noe vi finner glede i, og det har nesten gått sport i å finne nye steder å gjøre det. Det blir litt som en lek; spørsmålet er aldri om vi skal ha sex, men hvor og når. Det hjelper at vi begge har like høy sexlyst, skal sies. Ingen tar initiativ sånn sett, det bare skjer. Vi vet på en måte instinktivt at det skal skje. Det hjelper jo at det blir mye kyss, klapp og klem i løpet av en dag.

Det ble kanskje sånn fordi livene våre på utsiden kan nok virke veldig A4 og kjedelige. Samboer har et barn med sterke hjelpebehov som vi har annenhver uke, men fordi forholdet begynte med ganske utfordrende premisser, så har det på en måte blitt et mål å vinne over disse premissene. Og dermed bygger vi både mur og motstand sammen, vi har en tosomhet jeg aldri har følt med noen annen. Det er oss mot verden, uansett hva. 

Så jeg synes romantikken lever i beste velgående hver dag, hele tiden, men det handler om å finne glede og muligheter der det kan være vanskelig. Vi sniker oss til sex i sovetiden til min stesønn, vi danser swing og vals på kvelden i hagen (skal sies at vi også går på kurs) for å ikke vekke min stesønn (alltid med alarm og kamera, i tilfelle anfall), vi prioriterer gode middager nesten hver dag hvor vi snakker om og med hverandre, vi spiller brettspill, planlegger reiser og bryllup (og drømmer oss bort sammen), og ser innimellom på en god serie eller film. Vi gjør også ting alene sammen, som skaper nærhet. F eks lese en bok mens han stryker meg over foten, jeg tegner mens jeg koser meg med at han leser ved siden av meg, smiler og sier at jeg elsker ham. Slike små ting gjør at det føles nært og litt romantisk.

For oss har det vært et aktivt valg, dog ikke et vanskelig et, å prioritere tid sammen. Vi trenger det, innimellom anfall, medisinering, sovetid, sykehusbehandling og andre omveltninger. Det har gjort oss sterkere, og fått oss til å verdsette tiden bare oss to. :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi begge tar like mye initiativ til sex og vi har vel jevnt over sex 3-8 ganger i uka. Hvordan vi tar initiativ varierer, men oftest ender et uskyldig kyss til sex uten at noen av oss egentlig har det som mål. Ellers er det å beføle hverandre eller si rett ut at vi vil ha hverandre. Hvis en av oss ikke føler for sex har vi lav terskel for å si det og det fører aldri til sure miner fra den andre. Det tror jeg er viktig for å opprettholde lysten. 

Vi har snakket mye om at forspillet til neste gang starter allerede ved avslutningen av forrige. Mye kos, nærhet og seksuell prat rett etter sex er viktig for oss begge. 

Ellers er det mye seksuelle undertoner i det daglige. Flørting, kyssing, berøring og prat. 

Vi begge liker også godt å motta filmer og bilder av hverandre, så det gjør vi vel omtrent ukentlig. Mest meg, men han også.

Vi prioriterer også tid med hverandre. Vi har minst én datekveld i uka (hjemme når barna er lagt) og bruker generelt mye av tiden på kveld sammen. Vi gjør husarbeid, lager mat, trener, prater og ser serier. Vi dusjer også sammen ofte noe som gir oss begge nærhet.

Sammen i rundt 15 år, 3 barn og i 30-årene. 

Anonymkode: 770db...ab4

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Hengebuksvinet said:

Nei, det tror jeg ikke. Jobber man litt med forholdet, klarer man å beholde en nærhet.

En ting er å ikke ha sex i perioder, det kan alle oppleve i tøffe perioder. Men å være fornøyd med å ikke ha sex med partner, samtidig som man ønsker sex med andre? Nei! Det hadde vært lite bærekraftig for meg.

Sorry å si det, men det er faktisk sånn det er. At folk med krampetrekning kunstig holder i live en illusjon om noe annet er heller ikke bærekraftig.

Å være tent i et langvarig forhold på samme partner er en biologisk motsigelse. 

Anonymkode: 9159d...7b6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sorry å si det, men det er faktisk sånn det er. At folk med krampetrekning kunstig holder i live en illusjon om noe annet er heller ikke bærekraftig.

Heldigvis finnes det mange som ikke er låst fast i biologi, men er egne tenkende individer. Det at du ikke har opplevd å være tent på samme partner over tid vil ikke si at ingen andre kan være det. 
TS spør ikke hva andre mener om folk som beholder lysten i et langvarig forhold, men hvordan det er for folk i langvarige forhold. Så du kan snakke for deg selv, så kan vi andre snakke for oss.

Anonymkode: 770db...ab4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Sånn her blir det for de fleste forhold

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vrøvl. Ser du ikke hva andre skriver?

Det er mange eksempler på lange, gode forhold.

Anonymkode: 3c01e...7ba

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Går fortsatt på date 1 gang i uka etter 9 år sammen. Så da er det alltid minst 1 gang i uka, men som regel 2-3 ganger. Pleier å skje når vi ser på film/serie sammen i senga, da utvikler det seg fort til andre ting. 

Ellers tenner det meg generelt bare at jeg har en så fantastisk person, som jeg er heldig nok til å dele livet med. Giftet meg med min bestevenn fra videregående, vi har vært gjennom mye, bygget et hjem sammen, støttet hverandres hobbyer, fått felles interesser, reiser, oppturer og nedturer. Hver gang blikket møtes kjenner jeg fremdeles forelskelsen. 

Anonymkode: 431d4...cdb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du noe forskning som støtter ditt syn her? 

Anonymkode: 05dd0...c84

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...