AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Jeg synes det er svært ubehagelig å bli undersøkt i intime områder. Har derfor foretrukket å gå til en gynekolog jeg føler tillit til. Etter at jeg fikk ny fastlege blir jeg nektet å få henvisning dit. Ble fortalt at jeg enten måtte bli undersøkt av fastlege eller gå privat. Er dette lov? Anonymkode: 312d5...46a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #2 Skrevet 26. mai 2024 Er det privat eller offentlig gynekolog du blir henvist til da? Anonymkode: 762c3...1e2
katties Skrevet 26. mai 2024 #3 Skrevet 26. mai 2024 Ja, det er slik det er blitt: gynekolog er forbeholdt de som har et problem som fastlegen ikke kan ta tak i, eller hvis det trengs undersøkelser som krever spesielt utstyr. Vet ikke om man kan få henvisning hvis man har noe spesiell "gynekologskrekk". Her er jeg heldig: fastlegekontotet har en kvinnelig lege hvis noen av de som har mannlige leger som er ukomfortabel med dét. Ellers har fastlegen min sagt at han er ikke noe spesialist på kvinnehelse, så jeg blir henvist ganske lett om den kvinnelige legen ikke er tilgjengelig eller det er noe mer enn veldig enkelt som skal ses på. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #4 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det privat eller offentlig gynekolog du blir henvist til da? Anonymkode: 762c3...1e2 Jeg ønsket henvisning til en gynekolog med offentlig avtale. Anonymkode: 312d5...46a
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #5 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsket henvisning til en gynekolog med offentlig avtale. Anonymkode: 312d5...46a Det kommer an på hvorfor du ønsker henvisning. Er det for celleprøve må du gå privat. Celleprøve og rutineundersøkelser skal gjøres hos fastlegen. Ønsker du ikke det må du gå privat. Har du et problem som fastlegen ikke har kompetanse til å hjelpe med får du henvisning. Har du ptsd pga voldtekt og blir retraumatisert av undersøkelser kan du få henvisning, men det er veldig høy terskel for det. At du synes det er svært ubehagelig er ikke tilstrekkelig grunn. Anonymkode: 98c7e...2ea 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #6 Skrevet 26. mai 2024 Selvfølgelig er det lov. Du har ikke rett på henvisning når det du ønsker av undersøkelser faktisk ikke krever gynekologisk kompetanse. Det er stor mangel på gynekologer, de må brukes til det kompetansen deres trengs til. Du får gå privat, så himla dyrt er det ikke. Anonymkode: 834ec...661 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #7 Skrevet 26. mai 2024 I de fleste tilfeller må du gå privat, eller få hjelp av fastlege. Anonymkode: 96e71...47b 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #8 Skrevet 26. mai 2024 Hvor bor du i forhold til Oslo? Jeg tar celleprøver hos Oslo jordmor og kvinnesenter . Anonymkode: c9508...306 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #9 Skrevet 26. mai 2024 Det er helt vanlig. Man kan jo ikke be om å sendes direkte til andre spesialister når man har et problem, men må alltid dra til fastlegen først. Jeg har kvinnelig fastlege, men orker ikke tanken på å sitte og skreve på bygdas lokale legekontor, og i tillegg vil jeg ha ultralyd for å sjekke eggstokker og livmor (siden jeg har muskelknute i livmoren). Det kostet meg 2600,- men jeg ser på det som en investering i egen helse. Anonymkode: f61ff...367 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #10 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er helt vanlig. Man kan jo ikke be om å sendes direkte til andre spesialister når man har et problem, men må alltid dra til fastlegen først. Jeg har kvinnelig fastlege, men orker ikke tanken på å sitte og skreve på bygdas lokale legekontor, og i tillegg vil jeg ha ultralyd for å sjekke eggstokker og livmor (siden jeg har muskelknute i livmoren). Det kostet meg 2600,- men jeg ser på det som en investering i egen helse. Anonymkode: f61ff...367 Glemte å skrive at jeg derfor valgte å gå privat (Aleris). Det som kostet 2600,- Anonymkode: f61ff...367
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå