Gå til innhold

Smørefri brødform, brød sitter fast

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Har den siste tiden bakt mye eltefritt brød. Rører sammen røra på kvelden, fordeler i brødfromen, og steker på morgenen. Har da kjøpt noen ganske dyre brødformer som er smørefri. Dette har funket utmerket en stund, men så begynner brødet å sitte fast… Kjøpte et nytt sett med brødformer, de funket en stund, men nå sitter brødet fast der og. 

Skal det være slik? Hva kan jeg gjøre? Jeg har prøvd å smøre med olje og fett, det hjelper litt, men i og med deigen hever i formen over natta trekker dette så inn i deigen og jeg liker ikke det resultatet. 

Anonymkode: b8f72...c30

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg et smalt ark med bakepapir nederst i formen og opp langs kortsiden. Har ikke funnet noe annet som fungerer på langtidshevet brød, evt bakepulver og masse mel.

Anonymkode: 7d6c1...405

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker litt sprayolje, uansett hvor smørefri formen er. 

Anonymkode: 32ad5...8d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smør den inn med olje eller smør, så sitter det ikke fast

Anonymkode: b9e1e...2f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ups, mente bakekurv ikke bakepulver!!!  Bakekurv altså, som brødet velves ut av før steking på plate!

Anonymkode: 7d6c1...405

AnonymBruker
Skrevet

Legg solsikkefrø i bunnen. 

Anonymkode: 3002c...64d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 9.44):

Hei dere! Har den siste tiden bakt mye eltefritt brød. Rører sammen røra på kvelden, fordeler i brødfromen, og steker på morgenen. Har da kjøpt noen ganske dyre brødformer som er smørefri. Dette har funket utmerket en stund, men så begynner brødet å sitte fast… Kjøpte et nytt sett med brødformer, de funket en stund, men nå sitter brødet fast der og. 

Skal det være slik? Hva kan jeg gjøre? Jeg har prøvd å smøre med olje og fett, det hjelper litt, men i og med deigen hever i formen over natta trekker dette så inn i deigen og jeg liker ikke det resultatet. 

Anonymkode: b8f72...c30

Jeg bruker silikonform uten å smøre og brødene har aldri satt seg fast så de formene anbefales sterkeste og koster ikke all verden. Bare et tips 😊

Anonymkode: d55cd...b71

• 6 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2024 den 12.24):

Jeg bruker silikonform uten å smøre og brødene har aldri satt seg fast så de formene anbefales sterkeste og koster ikke all verden. Bare et tips 😊

Anonymkode: d55cd...b71

Hvor har du kjøpt dine?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 11.37):

Jeg bruker litt sprayolje, uansett hvor smørefri formen er. 

Anonymkode: 32ad5...8d8

Er ikke det bare masse kjemikalier?

Anonymkode: 75c7b...27f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er ikke det bare masse kjemikalier?

Anonymkode: 75c7b...27f

Det er fullt mulig å helle olivenolje i en sprayflaske 😅

Anonymkode: ac313...30c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...