AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #1 Skrevet 26. mai 2024 Men ikke en en rød vid sirkel. Har hovnet opp til ca et kleggstikk. Kan man ta det med ro så lenge det ikke er en sirkel som vokser? Anonymkode: 7566d...abe 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #2 Skrevet 26. mai 2024 Tegn en ring rundt med penn for å følge med på voksing. Anonymkode: 56bdb...cea 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #3 Skrevet 26. mai 2024 Flåttbitt klør. Bare følg med på det- og smør med fenistil/eurax ved behov Anonymkode: 918ca...6d0 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #4 Skrevet 26. mai 2024 https://nhi.no/livsstil/reise/borreliose-flattbitt https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/bitt%2C-stikk-og-kloe/borreliose-|-symptomer-og-behandling/a/A795 Tror ikke du er i en akutt situasjon, men ring som dannes kan være tegn på borreliose smitte. Jeg ville nok selv kontaktet legekontoret på mandag og hørt med dem om du skal ta blodprøve og evt. få antibiotika. Anonymkode: a2397...d1c 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #5 Skrevet 26. mai 2024 Stikk innom legen for sikkerhetsskyld du. Anonymkode: 18cb9...b09 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #6 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men ikke en en rød vid sirkel. Har hovnet opp til ca et kleggstikk. Kan man ta det med ro så lenge det ikke er en sirkel som vokser? Anonymkode: 7566d...abe Kontakt lege Anonymkode: aeed9...5c7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #7 Skrevet 26. mai 2024 Man kontakter ikke lege for et flåttbitt. Det er som å kontakte lege for et myggstikk. Er det ikke ting er det ikke noe annet å gjøre enn å vente elller å gå på apoteket og spørre etter noe kløestillende. Flått klør. Sånn er det bare. Jeg har sett borreliose. Ta det helt med ro, det er noe helt annet Anonymkode: 2af84...485 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #8 Skrevet 26. mai 2024 Dersom du er usikker så kan du sende en melding til fastlegen din via helsenorge. Der kan man sende med bilder slik at legen kan ta en vurdering. Anonymkode: f155a...fa8 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #9 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man kontakter ikke lege for et flåttbitt. Det er som å kontakte lege for et myggstikk. Er det ikke ting er det ikke noe annet å gjøre enn å vente elller å gå på apoteket og spørre etter noe kløestillende. Flått klør. Sånn er det bare. Jeg har sett borreliose. Ta det helt med ro, det er noe helt annet Anonymkode: 2af84...485 Jo, man kontakter lege om man reagerer unormalt på bittet! Jeg har hatt mange flott-bitt, og jeg har aldri klødd eller hatt noe særlig merke der flotten satt fast. Hvis ts har hatt flere bitt og kun ett av dem er irritert så ville jeg sagt at ts burde gå til legen for å sjekke det for sikkerhets skyld. Anonymkode: 18cb9...b09 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #10 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo, man kontakter lege om man reagerer unormalt på bittet! Jeg har hatt mange flott-bitt, og jeg har aldri klødd eller hatt noe særlig merke der flotten satt fast. Hvis ts har hatt flere bitt og kun ett av dem er irritert så ville jeg sagt at ts burde gå til legen for å sjekke det for sikkerhets skyld. Anonymkode: 18cb9...b09 Jeg har også hatt flere flåttbitt, og har vært rød på bittstedet noen ganger. Jeg har ikke hatt borreliose. Ser ikke noen grunn til at ts skal løpe til legen med en gang, men ts bør følge med på om det røde området vokser. Sitat Å være rød et par cm. rundt bittstedet er vanlig også uten at man har fått borreliose. Men dersom utslettet gradvis vokser kan dette være Erytema migrans. Et godt tips er å tegne en ring rundt det røde utslettet med en penn eller tusj. Slik kan man følge med på om utslettet vokser Kilde Anonymkode: cb994...ed0 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #11 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Man kontakter ikke lege for et flåttbitt. Det er som å kontakte lege for et myggstikk. Er det ikke ting er det ikke noe annet å gjøre enn å vente elller å gå på apoteket og spørre etter noe kløestillende. Flått klør. Sånn er det bare. Jeg har sett borreliose. Ta det helt med ro, det er noe helt annet Anonymkode: 2af84...485 En ring rundt kan være tegn på borroliose, som kan være en sykdom som angriper nervesystemet. En veldig enkel blodprøve kan avdekke om man er smittet. Og jeg mener at det absolutt et noe man kontakter legen for. Ikke legevakten, for det er ikke en akutt livsfarlig situasjon, men fastlegen ja. Anonymkode: a2397...d1c 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #12 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Man kontakter ikke lege for et flåttbitt. Det er som å kontakte lege for et myggstikk. Er det ikke ting er det ikke noe annet å gjøre enn å vente elller å gå på apoteket og spørre etter noe kløestillende. Flått klør. Sånn er det bare. Jeg har sett borreliose. Ta det helt med ro, det er noe helt annet Anonymkode: 2af84...485 Jo en kan ta kontakt med lege å forhøre seg. Her gjorde vi det for vi var usikre. Barne hadde rødt merke på låret. Vi fikk beskjed å komme inn. Med en gang vi kom inn merket sykepleier omerådet. Mens vi satt der så ble merket større. Ble da tatt blodprøver og legen startet behandling med antibiotika samme dag. Barne ble da tatt blodprøver 1 gang i mnd I 6 mnd for å være på sikre siden. Vi ble veldig overrasket hvor alvorlig den legen på sykehuset tok det, for har egentlig ikke tenkt på at det skulle tas alvorlig Så jeg hadde tegnet rundt omerådrt, utvidet omeråde seg og en evnt merker almentilstand ikke er helt grei så hadde jeg tatt kontakt med lege Anonymkode: 53e35...0b9 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #13 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jo en kan ta kontakt med lege å forhøre seg. Her gjorde vi det for vi var usikre. Barne hadde rødt merke på låret. Vi fikk beskjed å komme inn. Med en gang vi kom inn merket sykepleier omerådet. Mens vi satt der så ble merket større. Ble da tatt blodprøver og legen startet behandling med antibiotika samme dag. Barne ble da tatt blodprøver 1 gang i mnd I 6 mnd for å være på sikre siden. Vi ble veldig overrasket hvor alvorlig den legen på sykehuset tok det, for har egentlig ikke tenkt på at det skulle tas alvorlig Så jeg hadde tegnet rundt omerådrt, utvidet omeråde seg og en evnt merker almentilstand ikke er helt grei så hadde jeg tatt kontakt med lege Anonymkode: 53e35...0b9 Men dette er jo noe helt annet enn det jeg skriver. Man følger med på merket og allmenntilstand før man kontakter lege. Mine barn har flått mange ganger i måneden, det klør. En god stund etter. På meg selv klør det nesten umiddelbart etter bittet. Jeg merker det med en gang og kan nesten plukke den av med fingrene før den får satt seg ordentlig fast. Fordelen med at det klør er jo at man merker det raskt, og det minsker sannsynligheten for borreliose. Som med mygg klør det mer hos noen enn hos andre. Skulle tatt seg ut om vi kontaktet legen hver gang. Anonymkode: 2af84...485 1
MCAS Skrevet 26. mai 2024 #14 Skrevet 26. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men ikke en en rød vid sirkel. Har hovnet opp til ca et kleggstikk. Kan man ta det med ro så lenge det ikke er en sirkel som vokser? Anonymkode: 7566d...abe En stor del av de som får Lyme borreliose får aldri noen sirkel. Se opp for influensa lignende symptomer fremover. Influensa lignende symptomer om sommeren kan være Lyme borreliose. Borrelia-bakterien trigger antistoff-produksjonen men det kan ta 6 til 8 uker før man kan få et positivt resultat ved test. Jeg fikk selv aldri noen ring. Gikk med influensa symptomer og hoste i et helt år uten at legen fant ut hva som feilte meg. Et år senere kom ME/CFS symtomene og to år senere fant legen ut at jeg hadde Lyme borreliose da jeg ba om test. Jeg hadde antistoffverdier opp mot 30 ganger over grenseverdi som er 15,5. Etter 30 dager med antibiota behandling ble jeg ikke bedre. Har nå vært syk i 12 år med ME/CFS symptomer og jeg blir langsom verre og verre og Lyme borreliose har ødelagt mitt liv. Antistoffverdiene går langsomt ned og har nå kommet under 100 nesten 10 år senere Du bør ikke ta lett på flått-bitt det kan ikke sammenlignes med et myggstikk i Norge. Det er rundt 2% sjanse for smitte av Lyme borreliose hvis du blir bitt. Jeg har trolig fått Mast Cell Activation Syndrome (MCAS) fra Lyme borreliose og det er et sant helvete. Trykk her for mer info om Mast Cell Activation Syndrome på lymedisease.org What I Learned About Lyme Disease After Losing My Daughter Mast Cell Activation Syndrome (MCAS) på Lyme.no er ikke nevnt med et ord. Endret 26. mai 2024 av MCAS 1
Perelandra Skrevet 26. mai 2024 #15 Skrevet 26. mai 2024 Tråden er ryddet for innlegg av signert helsepersonell. Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå