Gå til innhold

Hvordan klarer folk å spare 35% eller mer av lønna si hver mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke alle er smarte nok til å skjønne sånt, men det forklarer jo også hvorfor de tjener så dårlig at de ikke kan spare penger.

Anonymkode: 96185...92f

Heller lite penger enn ræva personlighet 

Anonymkode: cf084...c87

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk velger å spare fremfor å bruke penger på bukse nr 10,nye puter i sofaen fordi de blir lei av de gamle, har med seg mat i stedet for å kjøpe ute osv osv. 

Anonymkode: 8dd5a...948

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sparegrad på 30% av nettoinntekt. 

Tjener under medianlønn, bor alene og bor godt, men er veldig kjip ovenfor meg selv. 

Går ikke på kafè eller restaurant, lager all mat hjemme, drikker ikke, kjøper klær for ca. 500 i året, handler til rabatterte priser (f.eks julegaver) og har ellers veldig oppmerksom forbruk. 

Hadde jeg hatt partner som delte på utgiftene så hadde jeg sikkert klart å spare over 40%. 

Anonymkode: 6721f...2fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jada, helt naturlig at Norge som er et så bra land også har verdens mest trygdede folk. 

Anonymkode: 43ed8...773

Det har vi ikke. Sysselsettingsgraden i  Norge er veldig høy. Men det hadde du sikkert visst hvis du hadde vært smart.

Anonymkode: 1c559...3a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fordi folk velger å spare fremfor å bruke penger på bukse nr 10,nye puter i sofaen fordi de blir lei av de gamle, har med seg mat i stedet for å kjøpe ute osv osv. 

Anonymkode: 8dd5a...948

Jeg er relativt gnien men har likevel ikke sjans til å spare 35 % av lønna. Men har jo 3 barn og mann da, uten dem kunne jeg fint ha bodd i en liten leilighet og spart 70 %. 

Anonymkode: 87882...6a4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo fordi Norge er et land som har kommet langt i fht likestilling. Du skal ikke reise lenger enn til England og Tyskland for å oppdage av kvinnene faller ut av arbeidslivet straks de får barn, og deretter er 100 % avhengige av mannens gunst og inntekt. Naturligvis en våt drøm for uattraktive menn i Norge, at kvinner er 100 % avhengige av dem, men det fører til stor fattigdom på sikt. Bare se på alle minstepensjonistene på rundt 70 år nå; de aller fleste er fattige kvinner som var dumme nok til å jobbe deltid/være hjemmeværende. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De om lag 1,1 millionene uten arbeid som i tillegg er utenfor arbeidsstyrken, er en sammensatt gruppe. Hele 90 prosent av de under 25 år oppgir som sin hovedsakelige virksomhet at de studerer eller går på skole. Blant personene 55 år og eldre er nesten alle enten uføre eller pensjonister. Når vi ser på aldersgruppen 25-54 år er en god del av de yngste studenter, men ellers er de fleste uføre. I tillegg er det en gruppe som anser seg å være arbeidsledige, og blant kvinner i denne aldersgruppen er det en del som oppgir å være hjemmearbeidende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg arbeidsledig da, men på grunn av det vet jeg hvor smertegrensa går med det jeg får utbetalt akkurat nå, i den livssituasjonen jeg er i i skrivende stund. Men jeg har bevisst valgt bort barn i tillegg, både fordi jeg aldri har kjent på noen form for morsfølelse, og nå ser jeg jo at det uansett ikke hadde gått økonomisk. Jeg er ikke en person som lever et vanlig A4-liv, selv om det aldri var meningen at det skulle bli slik som det er nå, har tatt både utdannelser og jobbet mesteparten av livet.
Jeg bor i et rom i kollektiv, klipper håret mitt selv, har innført full kjøpestopp for alt annet enn mat, bruker beina for å komme meg steder, kjøper lite alkohol, går sjelden ut, spiser ikke takeaway og kjøper aldri kjøtt. Eneste abonnementet jeg har er trening, telefon og internett, men jeg elsker å trene og tenker det blir en form for investering i helsa for min del.
Jeg kommer til å leve ganske likt så fort jeg får meg jobb, og da kan jeg forhåpentligvis spare minst 35%.

Anonymkode: cff96...941

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var ute på byen ukentlig, pluss sosial med venner 1-3 dager i uka mens jeg sparte 30% av lønna. Jeg hadde ikke energi eller tid til å ha mer sosialt liv enn det...

Anonymkode: 9372d...2b2

Da bodde du antakelig billig og hadde ikke barn.

AnonymBruker
Skrevet

I fjor sparte vi over 40% av lønna. Vi har utbetalt til sammen rett over 100 000 i måneden. Vi har tre barn, men har ikke lån på huset eller de to bilene. Har ikke behov for å kjøpe det dyreste eller bruke så mye penger generelt, men bruker penger på ferie og så setter vi resten i fond. Det er ikke en automatikk i at de som tjener mye må bruke mye penger.  Vi sparer så vi kan slutte og jobbe når vi er 62 og i tillegg skal alle tre barna få tilskudd når de skal kjøpe bolig. 

Anonymkode: 98bf5...808

AnonymBruker
Skrevet

Det siste 12 månene har jeg spart 57% av brutto inntekten. Jeg har 520’ i brutto årslønn, og har spart 298’. 
Jeg bor i nedbetalt enebolig sammen med mannen, han tjener omtrent det samme, og vi fordeler utgifter 50/50.
Vi har ikke barn, så det hjelper veldig, men vi har kjæledyr, og han har dyr hobby. Men vi spiser godt både hjemme og ute (spiser ute 1-2 ggr pr mnd, pluss en og annen burger fra BurgerKing). Har behagelig innetemperatur, og veksler på hvilke strømme-tjenester vi abonnerer på… 

alt er mulig men man må velge og prioritere, som med alt annet her i livet…

Anonymkode: b55e9...74e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke råd til sparing i det hele tatt.

Anonymkode: 38392...1e5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det siste 12 månene har jeg spart 57% av brutto inntekten. Jeg har 520’ i brutto årslønn, og har spart 298’. 
Jeg bor i nedbetalt enebolig sammen med mannen, han tjener omtrent det samme, og vi fordeler utgifter 50/50.
Vi har ikke barn, så det hjelper veldig, men vi har kjæledyr, og han har dyr hobby. Men vi spiser godt både hjemme og ute (spiser ute 1-2 ggr pr mnd, pluss en og annen burger fra BurgerKing). Har behagelig innetemperatur, og veksler på hvilke strømme-tjenester vi abonnerer på… 

alt er mulig men man må velge og prioritere, som med alt annet her i livet…

Jeg skulle gjerne valgt og prioritert å ha nedbetalt boligen min, men det er ikke så lett. Hadde jeg ikke hatt boliglån (som spiser nær 30% av inntekten min, kunne jeg og slappet av med økonomien slik du gjør....

Anonymkode: 636d5...ace

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Leser flere kommentarer og følger flere på Youtube som sparer 35% eller mer av lønnen sin hver mnd. Hvordan klarer folk det? Og hvorfor skal de spare så mye?

Anonymkode: 089cc...5e5

Man bor billig og har ikke barn. Jeg bruker under 10% av netto inntekt på bolig, så 35% på sparing hadde ikke vært noe problem.

Hvorfor folk sparer er et helt annet spørsmål, jeg lurer mer på hvorfor enkelte velger å ikke spare.

AnonymBruker
Skrevet

Er nok mange grunner. Nå sparer jeg ikke like mye. Men da jeg var ung og bodde alene og hadde fått full jobb etter studiene gjorde jeg det. Jeg sparte 10 000 hver måned. Mer når det var feriepenger og halv skatt. Hadde ikke bil eller barn.

Ellers vet jeg at det finnes veldig billige boliger her i landet. Notodden og Årdal, F.eks. Kan få en helt fin bolig til 2 mill. Da har man så klart mye å rutte med etter alle faste utgifter er betalt. Mens vi, som bor i en mellomstor by rett utenfor Oslo har boliglån på 4 mill.🙈

Anonymkode: 1c7e6...1f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har ikke behov for ekstreme sparetiltak for vi har aldri levd over evne. Har ikke ny dyr bil, eller hus som koster flere millioner i gjeld. 

Er 32 og huset er nesten nedbetalt nå etter 15 år. 

Sparer opp til ting jeg vil ha istedenfor å bruke av buffer ol,  som mange gjør. 

Anonymkode: 9522c...59e

Tok du opp boliglån da du var 17, da altså? 🤨 

Anonymkode: 67960...74f

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (13 timer siden):

Da bodde du antakelig billig og hadde ikke barn.

Ja. 
Bodde billig, men likevel så sentralt at jeg ikke hadde behov for transportutgifter. 
Tok aktive valg hele tiden for å både kunne spare mest mulig, samtidig som jeg skulle kunne ha en sosial livsstil.

Anonymkode: 9372d...2b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er nok mange grunner. Nå sparer jeg ikke like mye. Men da jeg var ung og bodde alene og hadde fått full jobb etter studiene gjorde jeg det. Jeg sparte 10 000 hver måned. Mer når det var feriepenger og halv skatt. Hadde ikke bil eller barn.

Ellers vet jeg at det finnes veldig billige boliger her i landet. Notodden og Årdal, F.eks. Kan få en helt fin bolig til 2 mill. Da har man så klart mye å rutte med etter alle faste utgifter er betalt. Mens vi, som bor i en mellomstor by rett utenfor Oslo har boliglån på 4 mill.🙈

Anonymkode: 1c7e6...1f4

Sjekket nå- billigste enebolig på Notodden ligger på 1,75 mill, men det har bare ett soverom , grunnmuren ser ikke helt bra ut, og det er flere rom som ikke er omsøkte så her må man nok regne med en del utgifter…

Til sammenligning- boligen jeg eier har en verdi i dagens dårlige marked på ca 4,5-5 mill, og ligger sentralt til….

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...