Gå til innhold

Hvordan klarer folk å spare 35% eller mer av lønna si hver mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Aldri spart en eneste krone, ei heller tatt ansvar for noe som helst. Regner selvsagt med at NAV osv fikser det som må fikses hvis det en gang skulle bli slik. 

Anonymkode: fc618...328

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har utbetalt 42000, sparer rundt 15. Har en mann med ca det samme utbetalt, som sparer ca det samme. Vi har to små barn og boliglån på 3 millioner. Hjelper at begge tjener greit og at vi ikke sløser, samtidig som vi alltid har råd til det vi ønsker å gjøre. 

Anonymkode: 189b5...441

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også minsteufør og har levd veldig enkelt i mange år. Er ikke vant til å kjøpe noe uten at det er nøye gjennomtenkt og oppspart. Men har likevel måttet gjøre noe tiltak siste halvåret.

Spiser vegetarisk for å spare penger, men har kuttet ut frukt, agurk, chili og lignende som er unødvendig og bare dyrt. Særlig agurk er vanvittig dyrt, 33 kr sist jeg var i butikken, det er mer penger enn jeg bruker på en hel middag.

Dusjer, lader rullestol, kjører vaskemaskin ol. kun i helger eller om natten for da er strømmen billigere.

Kuttet ut en medisin jeg har brukt fast men som ikke er mulig å få på blå resept for min diagnose. Det fungerer ikke så bra, så jeg må finne en måte å begynne igjen men jeg har ikke penger til det nå.

Anonymkode: d29af...68b

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er jo ikke rart at nordmenn har dårlig råd når 1 av 5 nordmenn snylter på trygd. Hvis de gidder å få seg jobb så skal de se at alt blir bedre med en gang.

Anonymkode: 43ed8...773

Bidro ikke den gode utdanningen til mer "kunnskaper " enn dette? 🤔

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk. Mange i landet som ikke er så smarte at de klarer det.

Ja hørtes skikkelig smart ut at man ikke forstår at livet skjer. Også for de med god utdanning og bra jobber.

Anonymkode: 1c559...3a9

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man spare 35 prosent av lønna? En sparer vel det man har til overs etter at man har tilpasset forbruket sitt sånn passe i forhold til det man tjener - veier nåsituasjonen opp mot en potensiell fremtid. Husk at du kan dø om to år. Og da er alt av opplevelser og fornøyelser du har ofret ingenting verdt.

Anonymkode: 5cebf...021

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor i gokk er dette? Jeg burde også flyttet ut i gokk.Er sliten av å bo ett sted som er dyrt.

Anonymkode: 1d27d...318

Vi bor i gokk i innlandet. Her er det billige boliger.

Annet jeg gjør: abonnerer kun på netflix som betales med YXvisa som gir 100kr i rabatt. Betaler dermed kun 9kr/mnd for netflix. 

Klipper meg selv, men skal til frisør i juni en gang med et gavekort på gratis klipp. Dusjer når strømmen er billigst, samme med klesvask. Spiser to måltider om dagen. Handler maks en gang i uken. Dyrker grønnsaker, siden man tross alt har så stor tomt så får den bli brukt til noe nyttig. Har ikke kjøpt poteter, løk og gulrot siden i fjor-sommer.

Anonymkode: 4337b...55f

AnonymBruker
Skrevet

Det kunne jeg fint gjort. Vi har lite lån. Men hvorfor skal jeg det? Det kalles å spare seg til fant. Ingen vet hvor lenge vi lever.

Anonymkode: 2d159...8b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Havregryn. Spiser havregryn til frokost. Med vann. Det metter lenge. Spiser kun to måltider daglig. Frokost og middag. Har kuttet ut snacks, tar en frukt om behovet for snacks melder seg. Har også kuttet ned på kaffe. 

Går ikke til frisør. 

Handler mat i Sverige en gang i måneden. Alt fra olivenolje, honning, mel, sukker, kjøtt og drikke er mye billigere enn her. 

Kjøper ikke noe til huset og ikke klær annet enn nødvendige klær. Sminke når det forrige er brukt opp, men åpner flaskene og tar alt av rester som er, før kjøper nytt.

Vanner ut oppvaskmiddelet. Kjøper OMO i store pakker. Oppvaskmaskintablettene deles i to. 

Bruker ikke penger på inneplanter, jord eller hageplanter. Det har blitt svindyrt og er rett og slett ikke verdt det.

Slår av alt av varme fom april tom september. 

Peisen brukes i vintermånedene. 

Tørker mer klær på stativ enn i tørketrommel i forhold til hva vi gjorde før.

Følger med på bensinprisene. 

Anonymkode: 42259...4ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det helt greit, men tenker over økonomien uansett. Så her er det kun vanlige tiltak som trumf, coop. Ha kun et strømmeabonnement om gangen. Pluss sjekke datodisken når jeg handler. 

Sparer i fond, og til reiser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ruralt, har lave bokostnader, røyker ikke, drikker ekstremt lite og har ikke barn. 

Kjøper det vi har lyst på av mat, men unngår matsvinn. Shopper når jeg trenger noe, men har det ikke som hobby. Reiser en del utenlands, men har jo råd til det. Føler ikke at jeg forsaker så mye, og jeg gjør det jeg har lyst til i hverdagen. 

Anonymkode: 36b49...50b

AnonymBruker
Skrevet

Vi klarer å sette av ca 20-30tusen i mnd, men det er mye pga vi er to. Hadde aldri klart det hvis jeg var alene.

Har 2 barn, stort hus men med sokkelleilighet som vi leier ut - får inn 14000 i mnd på denne som er skattefritt. Har vært heldige og kjøpt og solgt bolig de siste 15-20 årene, har lite lån men hus som har hatt enorm pristigning. Pengene investerer vi stortsett i globale fond, utbytte aksjer og noe kryptovaluta. Vi lever stortsett ganske normalt og føler ikke vi går glipp av noe. Har en 2 ukers utlandsferie hver sommer og ellers 1-2 weekendturer resten av året.

Det er ikke aktuelt å jobbe til jeg er 70 år, så det er derfor vi sparer. Ønsker å slutte å jobbe når vi er rundt 50. Regner med å bli minstepensjonist, så må ha endel oppspart. 

Anonymkode: 4fe25...301

AnonymBruker
Skrevet

Har høy lønn 😐

Anonymkode: 43dc3...e74

Skrevet

Stiller meg ofte spørsmålet, "trenger jeg egentlig dette?", er svaret nei, blir det ikke kjøp. Forsøker så langt det går å ikke handle ting jeg ikke trenger. 

Handler mye prima/FP/xtra-produkter (spesielt dagligvarer), alltid billigste dopapir / våtservietter, f.eks.

Sjekker tilbudsapper og går gjerne fra butikk til butikk for de beste tilbudene.

Handler mindre velværeprodukter enn tidligere, og klipper håret selv. Kjøper brynsfarge heller enn å gå på salong for å fikse bryn. 

Det har gått en del penger de to siste månedene, nå blir det innstramminger. Mindre penger på mat (bruke opp det i fryseren), og kun helt nødvendige ting (bursdagsgaver ol.) blir kjøpt.

Skal ta tatoveringer til 7-8K i juni, så jeg må spare alt det jeg kan😊

AnonymBruker
Skrevet
Samfunnsengasjert skrev (1 minutt siden):

Skal ta tatoveringer til 7-8K i juni, så jeg må spare alt det jeg kan😊

Er veldig i tenkeboksen på tatovering selv, men ettersom jeg kun tatoverer meg når jeg er i Frankrike, så står jeg muligens over denne gang pga sol og bading...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var smart og fikk meg skikkelig jobb og utdanning. De som har dårlig råd har det pga dårlige valg tidligere i livet.

Nå handler tråden om hvilke ekstreme sparegrep man gjør i disse tider da. Du kan gå inn i tråden om hva man gjorde for å slippe dårlig råd og komme med erfaringene dine istedet. Fant du ikke tråden? Det er fordi ingen bryr seg. 

Anonymkode: 78090...72a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

De har ingen barn og lite sosialt liv. 

Anonymkode: b824d...7ae

Sosialt liv behøver ikle koste mye overhodet, så lenge man har støttende venner som er med på gratis/billige aktiviteter, piknik ute, gåtur, joggeturer, badeturer, måltider hjemme, spillkvelder osv.

Jeg holder på å bygge hus, og sparer nesten 45%. Jeg valgte å bo veldig billig i mellomtiden, for å kunne spare mest mulig. Mange bor dyrere enn nødvendig, og sparekontoen kan jo dermed ikke fylles opp like mye.

Anonymkode: 956d2...565

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bidro ikke den gode utdanningen til mer "kunnskaper " enn dette? 🤔

Ja hørtes skikkelig smart ut at man ikke forstår at livet skjer. Også for de med god utdanning og bra jobber.

Jada, helt naturlig at Norge som er et så bra land også har verdens mest trygdede folk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har høy lønn 😐

Anonymkode: 43dc3...e74

Ikke alle er smarte nok til å skjønne sånt, men det forklarer jo også hvorfor de tjener så dårlig at de ikke kan spare penger.

Anonymkode: 96185...92f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke behov for ekstreme sparetiltak for vi har aldri levd over evne. Har ikke ny dyr bil, eller hus som koster flere millioner i gjeld. 

Er 32 og huset er nesten nedbetalt nå etter 15 år. 

Sparer opp til ting jeg vil ha istedenfor å bruke av buffer ol,  som mange gjør. 

Anonymkode: 9522c...59e

Så du kjøpte hus som tenåring?

Anonymkode: fe1a8...865

• Liker 3
Skrevet

Jeg var smart og fikk meg skikkelig jobb og utdanning. De som har dårlig råd har det pga dårlige valg tidligere i livet.

Er mange som har gode jobber men hva hjelper det,hvis du blir feks syk,utsatt for ulykke som gjør deg ufør? Mister jobben pga nedbemanning? Den kommentaren din var kun dømmende og lite gjennomtenkt!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...