AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #21 Skrevet 26. mai 2024 Forhandla ned renta. Ellers lever vi som før. Følger med i strømappen, prøver å dusje når det er billigst mulig. Ikke alltid det går men.. Anonymkode: b41ed...9ac
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #22 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke behov for ekstreme sparetiltak for vi har aldri levd over evne. Har ikke ny dyr bil, eller hus som koster flere millioner i gjeld. Er 32 og huset er nesten nedbetalt nå etter 15 år. Sparer opp til ting jeg vil ha istedenfor å bruke av buffer ol, som mange gjør. Anonymkode: 9522c...59e Imponert over at du kjøpte hus som 17-åring! Tror det gjelder svært få mennesker som har den muligheten… Anonymkode: 98040...003 6 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #23 Skrevet 26. mai 2024 Det aller beste sparegrepet tok jeg og min samboer i fjor da vi merket at vi kom til å havne i en dyr tid framover. Vi måtte velge mellom å flytte til hans hjemby (oslo) eller mitt hjemsted (gokk). Vi flyttet altså til gokk. Her er boligkostnadene noe HELT annet. Føler faktisk vi kan leve ganske romslig her ute. For første gang på mange år har vi råd til utenlandsferie. Hadde vi flyttet til Oslo så hadde det blitt mye first price og brukthandel, det er helt sikkert. Har levd sparsommelig hele mitt liv, så føler det er boligkostnadene som virkelig har styrt hverdagene våre. Har et helt annet liv her i "gokk". Anonymkode: ff805...938 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #24 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Imponert over at du kjøpte hus som 17-åring! Tror det gjelder svært få mennesker som har den muligheten… Anonymkode: 98040...003 Man har ikke rettslig handleevne engang når man er 17, så det huset må i utgangspunktet stå registrert på noen andre... Anonymkode: 1c559...3a9 3 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #25 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke behov for ekstreme sparetiltak for vi har aldri levd over evne. Har ikke ny dyr bil, eller hus som koster flere millioner i gjeld. Er 32 og huset er nesten nedbetalt nå etter 15 år. Sparer opp til ting jeg vil ha istedenfor å bruke av buffer ol, som mange gjør. Anonymkode: 9522c...59e Det var vel kanskje ikke sånne som deg denne tråden var ment for, da? Typisk kg å kommentere i en SPAREtråd med ting som "jeg har ikke behov for å spare fordi jeg fikk kjøpt som 17-åring og har snart nedbetalt hus". Ikke alle her i verden er såpass priviligerte. Anonymkode: ff805...938 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #26 Skrevet 26. mai 2024 Kjøper klær brukt på finn.no / tise. Spiser kjøtt kun 1 dag i uken til middag. Har utvidert repertoaret av vegetarmiddager mye det siste året. Har kuttet ned/ut på en skjønnhetsprodukter og behandlinger. Anonymkode: 3767e...2e2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #27 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har ikke behov for ekstreme sparetiltak for vi har aldri levd over evne. Har ikke ny dyr bil, eller hus som koster flere millioner i gjeld. Er 32 og huset er nesten nedbetalt nå etter 15 år. Sparer opp til ting jeg vil ha istedenfor å bruke av buffer ol, som mange gjør. Anonymkode: 9522c...59e Gratulerer med å ha kjøpt hus som 17-åring😂 Anonymkode: b4b71...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #28 Skrevet 26. mai 2024 Jeg har ikke brukt penger på frisør på mange år, har langt hår som jeg klipper og farger selv med varierende resultat. Anonymkode: b1ccb...eba 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #29 Skrevet 26. mai 2024 Ukeshandler mat, sparer mye på å unngå flere turer i uken på matbutikken. Betale ekstra på billånet slik at det blir raskere nedbetalt og vi unngår å kaste bort penger på renter Anonymkode: ec713...c2f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #30 Skrevet 26. mai 2024 Om en har høy nok inntekt, lave boutgifter, og ellers lever nøkternt er det mulig. Jeg selv føler meg «flink» som sparer 25% av utbetalingen på ung ufør. Jeg kunne nok spart enda mer, men velger å ikke gjøre det. Godt mulig det vil bite meg i rumpa senere. I juni, desember, ved bursdag og jul og evt ellers så sparer jeg i tillegg ekstra. Jeg er enslig, men vet jo om par hvor de lever på en inntekt og sparer den enes inntekt. Da har de selvsagt forutsetninger for det og prioriterer sparingen. Lettere for mange å spare om en f.eks sparer til bolig, eller en ferie. Altså for et mål. For var det først for å ha god buffer, men bolig er selvsagt i tankene, og å ha penger til å betale ting som tannlege, og briller uten å måtte leve på havregrøt i 3 måneder. Jeg ser heller ikke poenget med å leve over evne «bare fordi», men vil gjerne leve litt greit mens jeg sparer. Anonymkode: 08e07...752 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #31 Skrevet 26. mai 2024 Jeg var smart og fikk meg skikkelig jobb og utdanning. De som har dårlig råd har det pga dårlige valg tidligere i livet. Anonymkode: 43ed8...773 1
BlackSunshine Skrevet 26. mai 2024 #32 Skrevet 26. mai 2024 Har det fremdeles ok økonomisk. Men jeg satte meg ned og så på alle abonnementene mine (netflix, HBOMax, Disney+ etc). To av disse røyk. Et par-tre hundre spart pr mnd der. Jeg forhandlet også med ny bank på boliglån. Dette + billån sparer jeg nå ca 3000 i mnd på. Forsikringer var det lite å spare på, fant jeg ut. Men jeg sa opp en forsikring som ikke er nødvendig lenger, strengt tatt. 500 spart der. Dette har jeg puttet i sparing. Dvs ca 3500 ekstra i sparing i fond pr mnd. Så dersom jeg mister jobb eller noe, har jeg en solid buffer jeg kan ta av. Jeg vet også at jeg kan spare en del på matvarer. Del gjerne tips på å sette opp gode matbudsjetter.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #33 Skrevet 26. mai 2024 Er jo ikke rart at nordmenn har dårlig råd når 1 av 5 nordmenn snylter på trygd. Hvis de gidder å få seg jobb så skal de se at alt blir bedre med en gang. Anonymkode: 43ed8...773 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #34 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det aller beste sparegrepet tok jeg og min samboer i fjor da vi merket at vi kom til å havne i en dyr tid framover. Vi måtte velge mellom å flytte til hans hjemby (oslo) eller mitt hjemsted (gokk). Vi flyttet altså til gokk. Her er boligkostnadene noe HELT annet. Føler faktisk vi kan leve ganske romslig her ute. For første gang på mange år har vi råd til utenlandsferie. Hadde vi flyttet til Oslo så hadde det blitt mye first price og brukthandel, det er helt sikkert. Har levd sparsommelig hele mitt liv, så føler det er boligkostnadene som virkelig har styrt hverdagene våre. Har et helt annet liv her i "gokk". Anonymkode: ff805...938 Hvor i gokk er dette? Jeg burde også flyttet ut i gokk.Er sliten av å bo ett sted som er dyrt. Anonymkode: 1d27d...318
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #35 Skrevet 26. mai 2024 Jeg sparer rundt 13-14 % av lønna, pluss det jeg betaler på avdrag. Før jeg kjøpte bolig, så sparte jeg 30% av lønna, nettopp fordi jeg ville kjøpe bolig. Anonymkode: 9372d...2b2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #36 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg var smart og fikk meg skikkelig jobb og utdanning. De som har dårlig råd har det pga dårlige valg tidligere i livet. Anonymkode: 43ed8...773 Så smart. Anonymkode: 1d371...3d3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #37 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De har ingen barn og lite sosialt liv. Anonymkode: b824d...7ae Jeg var ute på byen ukentlig, pluss sosial med venner 1-3 dager i uka mens jeg sparte 30% av lønna. Jeg hadde ikke energi eller tid til å ha mer sosialt liv enn det... Anonymkode: 9372d...2b2
Kaffebjørn Skrevet 26. mai 2024 #38 Skrevet 26. mai 2024 Jeg er en av dem som sparer opp mot 50% av lønna mi. Måten jeg klarer det er at jeg har måtte ofre ting mine søsken og venner har valgt å ikke ofre. Selv med 100% jobb, har jeg valgt å bo i en knøttliten slitt hybel på 25 kvadrat, usentralt. Jeg har også valgt å ikke ha bil, så jeg bruker beina til de fleste steder selv om det kan ta litt tid. De få gangene jeg er helt nødt til å ha bil, bestiller jeg taxi. Jeg har kjæreste utenlands, vi har valgt å vente med barn til vi begge sitter bedre økonomisk i det. Jeg er aldri på kafe, konserter, på byen, kino, dyre hobbyer osv, men prioriterer en ferie på sommeren. Prøver også å få til å jobbe en del overtid. Alle overtidspengene går rett inn på sparekonto i stedet for økning av forbruk og livsstil. Det høres nok veldig stusselig ut, men for meg er dette mer enn verdt det. For å komme meg inn på boligmarkedet er det helt nødvendig for meg å leve slik i et par år da jeg ikke bruker foreldrene mine som bank til EK. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #39 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Leser flere kommentarer og følger flere på Youtube som sparer 35% eller mer av lønnen sin hver mnd. Hvordan klarer folk det? Og hvorfor skal de spare så mye? Anonymkode: 089cc...5e5 Det er ikke så vanskelig, bare å ikke snylte på trygd eller jobbe på butikk, det. Ja skikkelig jobb og utdanning så er det lett. Anonymkode: 96185...92f
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #40 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så smart. Anonymkode: 1d371...3d3 Takk. Mange i landet som ikke er så smarte at de klarer det. Anonymkode: 43ed8...773
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå