Gå til innhold

Hvordan klarer folk å spare 35% eller mer av lønna si hver mnd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser flere kommentarer og følger flere på Youtube som sparer 35% eller mer av lønnen sin hver mnd. Hvordan klarer folk det? Og hvorfor skal de spare så mye?

Anonymkode: 089cc...5e5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper å ha høy lønn, lite ansvar og bo billig. Men hvorfor? Jeg vet ikke, økonomisk trygghet?

Anonymkode: 1a52b...4a6

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er jo vanskelig å svare på, men det er kanskje snakk om folk som ønsker å spare til å kunne slutte å jobbe tidlig?

Hvordan er derimot ikke så vanskelig. Tråden rett under denne handler om å klare seg på 22 000 i måneden. Om man har en inntekt på 35 000 eller mer etter skatt og lever som om man hadde 22 000 kan man spare resten. De fleste vil jo ikke synes at det er verdt det, men for noen blir sparing en slags livsstil og hobby.

Anonymkode: de88d...0e4

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Bromance
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Leser flere kommentarer og følger flere på Youtube som sparer 35% eller mer av lønnen sin hver mnd. Hvordan klarer folk det? Og hvorfor skal de spare så mye?

Anonymkode: 089cc...5e5

Boutgiftene mine er på under 15 % av utbetalt lønn fordi jeg har lave bokostnader. Så å spare 50 % av lønna går helt fint. Jeg sparer til å kunne reise, pluss sparer i fond. 

AnonymBruker
Skrevet

De har ingen barn og lite sosialt liv. 

Anonymkode: b824d...7ae

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er lett. Har utbetalt 27 000. Likevel sparer jeg mer enn det. To barn. Men har samboer, ellers hadde det nok ikke vært lett. 

Anonymkode: 4f2ea...ba7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sparte over 50% da jeg sparte opp egenkapital. 

Leide en billig og desentral sokkelleilighet. Hadde ikke et eneste abonnement, ikke trening, ikke netflix, ikke noe som helst. Drakk vann om vi var ute på byen. Reiste ikke på ferie. Eneste jeg brukte "normalt" på var jobbklær og det sosiale. 

Så fulgte en periode der vi nesten utelukkende sparte i bolig. 

Nå ligger vi kanskje på 30%, men bruker jo også av det løpende - en ferietur, ny bil, oppussing etc. Så det eneste som er langsiktig er fondsparing til pensjon og uforutsette ting. 

Anonymkode: f27c9...42f

• Liker 2
Skrevet

Jeg sparte 50% av lønna i flere år før vi kjøpte vår første bolig. Vi leide en billig studentleilighet på 40 kvadrater , også en periode etter at vi fikk første barn, spiste aldri ute, og levde noen år som fattige studenter selv om vi hadde ok jobber. 

• Liker 2
Skrevet

Vi klarer det fordi vi ikke tok ut maksimalt med boliglån og har ikke et kjempehøyt forbruk ellers i hverdagen.

Akkurat nå sparer vi til bryllupet, men utover det sparer vi til reiser, pensjon, kommende prosjekter vedrørende vår bolig (nytt tak, drenering osv) og til min stesønn. Buffer har vi selvfølgelig.

Skrevet

Man setter livet på vent, har ikke barn og som oftest tjener man ganske bra.

Det å ikke ha barn er nok det mest sentrale for alle som sparer mye og som har vanlige lønninger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle hørt det. Alt er dyrere og flere blir fattigere. Derfor må det kanskje noen ekstreme sparegrep til.

Hva gjør du for å spare inn en krone her og en krone der?

Jeg dusjer alltid på treningssenteret og bruker såpe der.

Jeg handler kun på second hand og loppemarkeder. Sørger for å få det jeg trenger så billig som mulig

Jeg har solgt mesteparten av "kjekt å ha"

Jeg lader mobil og lignende på biblioteket og leser aviser og magasiner der

Handler kun på tilbud og kan bruke en dag, gjerne mandager, på å dra i ulike butikker for å få de beste tilbudsvarene.

Ikke lett i disse tider på minsteufør.

Anonymkode: f5b81...8f9

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bruker ca 50-80 øre i året å lade telefonen hjemme. Så det virker som koster mye mer i arbeid enn i penger... 

Anonymkode: 2156f...a3a

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke vi dårlig råd, men vi har kuttet ut å betale for treningssenter. Det er bare i bruk om vinteren. 

Anonymkode: f23a0...7f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du bruker ca 50-80 øre i året å lade telefonen hjemme. Så det virker som koster mye mer i arbeid enn i penger... 

Anonymkode: 2156f...a3a

Takk for bidraget.

Anonymkode: f5b81...8f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper nesten aldri klær og "tilbehør", samt ting til huset lenger. Ikke reiser vi på dyre ferier heller (men det har vi egentlig ikke gjort før heller, så er ikke noe savn).. Det går helt fint, og tenker ikke noe på det.  Prioriterer mat og oppvarming, det er viktigst synes jeg. Hvis vi blir sittende å fryse med dårlig mat, kommer jeg virkelig til å føle meg fattig😔

Anonymkode: 55337...83c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kål som tilbehør til middag. Snittes, krydres og stekes i olje. Billig og bra mat som holder seg lenge,null matsvinn. Kan brukes på mange måter. 

Bønner og linser er billig. 

Kjøper frossen mat og tiner kun det som skal brukes.

Anonymkode: b1ccb...eba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke barn 👍🏼

Anonymkode: 64c9b...e71

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lever enkelt frafør, etter eget valg, så trenger ikke gjøre noen grep. Lever som jeg alltid har gjort. 

Anonymkode: 03480...c54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke behov for ekstreme sparetiltak for vi har aldri levd over evne. Har ikke ny dyr bil, eller hus som koster flere millioner i gjeld. 

Er 32 og huset er nesten nedbetalt nå etter 15 år. 

Sparer opp til ting jeg vil ha istedenfor å bruke av buffer ol,  som mange gjør. 

Anonymkode: 9522c...59e

Skrevet

Vi har tatt en stor risiko og kjøpte en stor bolig med god beliggenhet  på den tiden da alle andre skulle kjøpe seg ned. Det en en utleieleilighet i den og mulighet for en utleieenhet til, fortsatt skattefritt. Nå skal vi selge vår gammel bolig i en marked som forhåpentligvis er mye mindre tøff for selgere, og satse på at inflasjonen spiser opp store deler av gjelden, men det blir noen tøffe år først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...