Gå til innhold

Regne ut kalori behov

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal regne ut mitt egentlige kalori behov av ulike årsaker. 

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling, har barn selv og hund. Går gjennomsnitt 20000 skritt daglig. På jobben i en vanlig hverdag ca 10000, det andre er fritid. Går gjerne et par km tur, trener HiT et par ganger i uka.

Vil dere si jeg har en veldig aktiv jobb? Iallefall ikke sittestillingende. Bærer også mye på jobb, det er jo også "trening".

Anonymkode: baf2e...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan sjekke ut denne siden for å se hvordan aktivitetene du gjør påvirker kaloribehovet ditt

https://www.helsenorge.no/trening-og-fysisk-aktivitet/aktivitetene-som-gir-hoyest-energiforbruk/

Anonymkode: 68230...934

Ja, men usikker på om jeg har aktiv jobb eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt aktiv jobb, men en snekker har kanskje mer aktiv jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sliten blir du av aktivitetene du gjør i løpet av en dag? Blir du svett? Øker pulsen slik at det er vanskeligere å snakke vanlig? 

Et eksempel:

Jeg bruker pulsklokke, og løper vanligvis 30-45 min daglig.

En helg var jeg i en fornøyelsespark med barna, og gikk 20 000 skritt hver dag, men uten å ta min daglige løpetur. Jeg ble ikke svett og pulsen økte ikke, men kjente i beina at jeg hadde gått langt. I følge klokken min forbrant jeg 500 kalorier i tillegg til mitt hvilebehov ved å gå 20 000 skritt.

Når jeg løper 45 minutter, men ikke går så mye utover det, får jeg ca 10 000 skritt på klokka og får registrert 450 aktive kalorier i tillegg til mitt hvilebehov den dagen. 

For min del så er forskjellen i den «aktive» kaloriforbrenningen på å gå 20 000 og å løpe 10 000 ganske liten. 

Hvis du ikke har en klokke som kan hjelpe deg å regne ut ville jeg nok maks registrert 20 000 skritt som «light exercise» / «lett mosjon». 

Anonymkode: fabda...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, men usikker på om jeg har aktiv jobb eller ikke. 

Jeg vil si at den er moderat aktiv.

Du er i aktivitet hele tiden, men jeg tviler på at intensiteten er like høy hele tiden.

Anonymkode: 68230...934

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal regne ut mitt egentlige kalori behov av ulike årsaker. 

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling, har barn selv og hund. Går gjennomsnitt 20000 skritt daglig. På jobben i en vanlig hverdag ca 10000, det andre er fritid. Går gjerne et par km tur, trener HiT et par ganger i uka.

Vil dere si jeg har en veldig aktiv jobb? Iallefall ikke sittestillingende. Bærer også mye på jobb, det er jo også "trening".

Aktiviteter man gjør hver dag krever relativt lite. Ville satt det som jobb i butikk eller lignende. 

Anonymkode: 9450b...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt middels til ganske aktiv.

Veldig aktiv for meg er: postbud, lagermedarbeider, brann/militær, en del produksjonsbedrifter, fiskere, bønder, gartnere, mekanikere og lignende.

Jeg har selv jobbet i produksjon, og hadde vanligvis 10 000 steg til lunsj, og til tider skiftet jeg skjorte i løpet av arbeidsdagen fordi den var våt av svette.

Men barnehage og mange andre jobber er vanskelig bedømme. Noen ansatte løper konstant eter barna, andre tar det roligere. Noen løfter mye på barm, andre ikke.

Anonymkode: 55c97...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel en middels aktiv jobb. Jeg tenker jeg har en stillesittende jobb, selv om jeg står ved pulten.

Hvorfor skal du regne ut behovet ditt? 

Anonymkode: bc853...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en aktiv jobb, hadde 17.000 skritt før lunsj i dag. 😅

Anonymkode: fa42b...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...