Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så jeg er 18 år og går vg3. Til høsten skal jeg på folkehøgskole (fhs), og er i den anledning usikker på om jeg bør søke lån og stipend eller bare stipend fra Lånekassen. 

Har ingen lån hittil, og tenker etter folkehøgskolen å ta to bachelor eller én master i Stavanger/Tromsø/Bergen/Volda, hvertfall Volda. Har i over ett år nå hatt fast jobb på 20% i en dagligvarebutikk, i tillegg til to midlertidige jobber ved siden av skolen. Den faste jobben sier jeg opp ila sommeren, men de to midlertidige beholder jeg (ekstrahjelp på et sykehjem) og kommunesyrerepresentant.

Hittil har jeg søkt kun stipend til høsten fra Lånekassen da min mor har sagt at hun kan dekke resten av skolen da fhsen jeg skal gå på er den billigste i landet. Samtidig er det noe reising med skolen i Norge, og én utenlandsreise på våren. Hadde dessuten vært lurt å ha litt penger i bakhånd til snacks og rengjøringsmidler. Planen er å jobbe på sykehjemmet mest mulig alle ferier, men så har jeg et svært dårlig forhold til alle i slekta. Uten at jeg skal gå for mye inn på det så har jeg bodd nesten mer på barnevernsinstitusjoner og krisesenter enn hjemme i oppveksten, så det å søke om stipend ville dessuten gjort at jeg kan endelig begynne på voksenlivet og ikke være avhengig av dem.

Tenker dessuten å ikke ha så mye kontakt med de hjemme når jeg er på fhs, men føler de kan bruke det at de dekker skolen til å tvinge meg til å ha kontakt med den daglig. De andre gangene de/jeg har vært bortreist i alt fra én natt til tre uker (uansett om det er sommerleir eller hva det er) har de ringt meg flere ganger om dagen og spurt hva jeg holder på med selv om jeg har vært tydelig på at jeg ikke ønsker like mye kontakt. 

Så hva tenker dere? Har det ene året med lån fra Lånekassen noe å si oppå de fem ish årene med studier jeg uansett får studiegjeld for?

Anonymkode: f7a14...12c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt lån også siden du søker stipend. Det tar av årene du kan få stipend for uansett, og lånet er rentefritt mens du fremdeles studerer. Det kan da settes på høyrentekonto f.eks. og brukes som egenkapital når du kjøper bolig.

Anonymkode: 3002b...179

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville tatt lån også siden du søker stipend. Det tar av årene du kan få stipend for uansett, og lånet er rentefritt mens du fremdeles studerer. Det kan da settes på høyrentekonto f.eks. og brukes som egenkapital når du kjøper bolig.

Anonymkode: 3002b...179

Dette.

Anonymkode: 99989...e82

AnonymBruker
Skrevet

Så dere begge vil anbefale meg å ta både lån og stipend slik at jeg kan spare lånet på egen konto for å kunne spare til egenkapital til bolig i fremtiden når jeg er ferdig med studiene?

Er snakk om 90 000 kr ish for lånet

og har btw en boligsparingskonto alt hvor jeg har rett under 130 000 kr 

Anonymkode: 7e9d9...2f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...