Gå til innhold

Mistet foreldrepenger, foreldrepengesaken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Saken er at mannen søkte om utsettelse av foreldrepenger, fellesperioden og pappaperm i 2020. Han søkte deretter ikke om uttak av ny periode før etter denne fristen. Han fikk dermed beskjed om at denne perioden var mistet siden han ikke søkte før fristen. Vi søkte derfor ikke på nytt, pga stadige samtaler hvor dette ble sagt.

Jeg lurer derfor på om dette er det samme som den foreldrepengesaken som nå er med nav? Hadde han allikevel krav på denne perioden? 

Det står da at rett til foreldrepenger ikke faller bort pga for sent fremsatt krav? Er ikke det dette? Eller er det noen som kan reglene godt her?

Anonymkode: c0ab1...018

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken sak...?

Anonymkode: c98f5...cfc

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg tro.

Ta kontakt med NAV og fremsett krav, så får de vurdere. 

Anonymkode: 9c706...ced

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilken sak...?

Anonymkode: c98f5...cfc

NAVs tolkning om at foreldrepenger frafaller dersom far ikke har søkt innen mors permisjon er over. De har nettopp tapt i Høyesterett etter at en far som fikk avkortning, og selv er advokat, tok saken videre. Nå ber de alle dette kan gjelde om å melde seg, de har ikke oversikt selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Okay, så det er kun når man ikke søker om utsettelse første gangen inne mors periode er over? 

AnonymBruker
Skrevet

Tolket det slik at det gjaldt alle krav fremsatt etter satt frist av Nav. Sånn når, han utsetter en periode, så skal starte opp men har ikke søkt ny uttalelse eller krav om start. Uff, blir så ordblind av å lese alt, så må ha litt hjelp her. Har søkt, men er 8 mnd ventetid og vet ikke om vi skal håpe eller ikke.. så all hjelp er supert! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tolket det slik at det gjaldt alle krav fremsatt etter satt frist av Nav. Sånn når, han utsetter en periode, så skal starte opp men har ikke søkt ny uttalelse eller krav om start. Uff, blir så ordblind av å lese alt, så må ha litt hjelp her. Har søkt, men er 8 mnd ventetid og vet ikke om vi skal håpe eller ikke.. så all hjelp er supert! 

Det er vanskelig for oss å svare på, fordi NAV har praktisert feil i alle år, og det ikke foreligger rettspraksis før nå nylig. 

Det høres rimelig ut at dere kan omfattes av den nye dommen, men akkurat hvor de drar linjen er vanskelig å vurdere. Det vil sannsynligvis bli prøvd flere gråsonesaker i rettsapparatet vil jeg tro. 

Kommer nok flere saker om dette i media den nærmeste tiden, så du må bare følge med, eventuelt rådfør deg med jurist som har lest dommen og har forutsetning for å kunne si noe om omfang. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen..

Så han søkte om hele foreldrepengeperioden, siden jeg ikke hadde rett og fikk den. 

Så tok han ut noen mnd rett etter som var felles og søkte utsettelse noen mnd pga arbeid. Måtte da søke innen slutten av denne om ny utsettelse eller å ta ut perioden med pappaperm. Det var her glippen kom og han søkte ikke innen fristen. 

Så da gjelder ikke dette? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier jo at jeg tror at det gjelder, fordi dommen slik dem fremstilles, påpeker at NAV ikke har rett til å sette en frist da det ikke står noe om frist i lovverket.

Men du må søke, og du må vente. Eventuelt må du høre med en jurist som kan hjelpe deg dersom du vil ha en tolkning før den tid. 

Vi som sitter her på KG har ikke lest dommen, og derfor kan vi ikke hjelpe deg mer enn å si at du bør søke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er vanskelig for oss å svare på, fordi NAV har praktisert feil i alle år, og det ikke foreligger rettspraksis før nå nylig. 

Det høres rimelig ut at dere kan omfattes av den nye dommen, men akkurat hvor de drar linjen er vanskelig å vurdere. Det vil sannsynligvis bli prøvd flere gråsonesaker i rettsapparatet vil jeg tro. 

Kommer nok flere saker om dette i media den nærmeste tiden, så du må bare følge med, eventuelt rådfør deg med jurist som har lest dommen og har forutsetning for å kunne si noe om omfang. 

Ja, er nok slik at jeg må ta denne med jurist. Er ikke lett å lese seg opp på hele, men er nok i gråsonen som du sier. Men takk for tilbakemeldingen :)

Er også litt i tvil siden det nevnes etter mors periode er over. Mens det andre steder står frister satt av Nav for uttak når ikke perioden skal tas like etter hverandre... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, er nok slik at jeg må ta denne med jurist. Er ikke lett å lese seg opp på hele, men er nok i gråsonen som du sier. Men takk for tilbakemeldingen :)

Er også litt i tvil siden det nevnes etter mors periode er over. Mens det andre steder står frister satt av Nav for uttak når ikke perioden skal tas like etter hverandre... 

Ja, Høyesterett har jo avgjort saken til denne konkrete familien, så blir det rettspraksis på dette. Samtidig er det nok mange lignende saker, slik som deres, som muligens rammes av det samme lovverket, men uten at det er helt identisk med dommen som nå har kommet. Det sitter nok en haug av jurister hos NAV og klør seg i hodet og forsøker å finne ut av dette akkurat nå. Derfor tror jeg også det vil komme flere saker for retten, slik at det dannes rettspraksis for flere, dersom ikke NAV selv finner ut at de skal omgjøre både det ene og det andre. Det nevnes mors periode fordi det var mor det gjaldt i akkurat denne saken, men feil lovanvendelse vil jo gjelde uansett om det er far, felles, osv, poenget her var jo at det ikke står tidsfrist i selve loven.

Du har alt å vinne på å søke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, Høyesterett har jo avgjort saken til denne konkrete familien, så blir det rettspraksis på dette. Samtidig er det nok mange lignende saker, slik som deres, som muligens rammes av det samme lovverket, men uten at det er helt identisk med dommen som nå har kommet. Det sitter nok en haug av jurister hos NAV og klør seg i hodet og forsøker å finne ut av dette akkurat nå. Derfor tror jeg også det vil komme flere saker for retten, slik at det dannes rettspraksis for flere, dersom ikke NAV selv finner ut at de skal omgjøre både det ene og det andre. Det nevnes mors periode fordi det var mor det gjaldt i akkurat denne saken, men feil lovanvendelse vil jo gjelde uansett om det er far, felles, osv, poenget her var jo at det ikke står tidsfrist i selve loven.

Du har alt å vinne på å søke. 

Tusen takk for svaret. Å se noen andre også skrive dette hjelper å sortere litt bedre. 

Uff ja, for et kaos, er lang ventetid og ikke så lett å være tålmodig alltid :) Men jeg gjør som du sier, avventer og ser. Søker også såklart og får følge litt med på de andre sakene for å få et bilde av hvilke saker de vurderer etter denne regelen :)

Igjen, tusen takk! 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...