AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #1 Skrevet 25. mai 2024 Er endel på sykehuset for tiden og får behandlinger og skal også gjennom flere undersøkelser til høsten. Jeg bruker å gå på journalene mine for å lese hva som skrives, og jeg går også inn på tilgangsloggen. Sist jeg gjorde det så så jeg at en bekjent har vært inne å åpnet et dokument. Det står navnet hennes og kontor. Jeg kjenner at dette ikke er greit å lurer på om det er vanlig å åpne bekjente sine journaler? Jeg mener at man bør overlate saken til en annen når man kommer over bekjentes navn. Dette er ikke noe lite sykehus, så det er nok andre som også kan åpne journaler. Hva er vanlig når det eks gjelder de som jobber på kontor ved sykehus o.l? Som pasient så har vel også jeg krav på personvern? Anonymkode: 2a81e...133
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #2 Skrevet 25. mai 2024 Rapporter det inn, da det er ulovlig å snoke unødvendig. Anonymkode: 2e56f...cf4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #3 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rapporter det inn, da det er ulovlig å snoke unødvendig. Anonymkode: 2e56f...cf4 Takk for svar Hvor rapporterer jeg det? Ts Anonymkode: 2a81e...133
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #4 Skrevet 25. mai 2024 Det er ikke vanlig å åpne bekjentes journal. Men dersom hun åpnet den fordi hun hadde en jobb å gjøre der, så er det innenfor hennes jurisdiksjon. Man kan ikke overlate til kollegaer hver gang man kommer over et navn man vet av, det kompliserer veldig. Derimot bør man overlate om det er venner og familie. Bekjente går under annet. Hvis det er veldig viktig for deg kan du sperre tilgang for både grupper og enkeltmennesker. Jeg, i min jobb, har åpnet bekjentes mapper flere ganger. Jeg jobber på autopilot ut fra lister, og ser ofte ikke at det er noen jeg vet av før jeg er inne i mappa deres og leser navnet. Er det en sak hvor jeg anser meg selv inhabil så flytter jeg saken til en kollega, men loggen vil uansett vise at jeg har åpnet. Anonymkode: 56786...300 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #5 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar Hvor rapporterer jeg det? Ts Anonymkode: 2a81e...133 Har hun snoket ulovlig da? Eller jobber hun på en avdeling hvor du faktisk skal motta helsehjelp? Anonymkode: 56786...300 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke vanlig å åpne bekjentes journal. Men dersom hun åpnet den fordi hun hadde en jobb å gjøre der, så er det innenfor hennes jurisdiksjon. Man kan ikke overlate til kollegaer hver gang man kommer over et navn man vet av, det kompliserer veldig. Derimot bør man overlate om det er venner og familie. Bekjente går under annet. Hvis det er veldig viktig for deg kan du sperre tilgang for både grupper og enkeltmennesker. Jeg, i min jobb, har åpnet bekjentes mapper flere ganger. Jeg jobber på autopilot ut fra lister, og ser ofte ikke at det er noen jeg vet av før jeg er inne i mappa deres og leser navnet. Er det en sak hvor jeg anser meg selv inhabil så flytter jeg saken til en kollega, men loggen vil uansett vise at jeg har åpnet. Anonymkode: 56786...300 Jeg er ikke komfortabel med at noen jeg kjenner er inne på mine journaler. Dette er i tillegg en person som er kjent for å sladre rundt og spre rykter, å sånne vil jeg ikke at skal se mine helseopplysninger. Tenker dere ikke på pasientene og vårt personvern når dere er inne i journalene dems? Dette føles veldig ubehagelig for meg. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har hun snoket ulovlig da? Eller jobber hun på en avdeling hvor du faktisk skal motta helsehjelp? Anonymkode: 56786...300 Ser ut til at hun jobber på avdelingen jeg er henvist til og skal til etter sommeren. Ts Anonymkode: 2a81e...133
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #7 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke komfortabel med at noen jeg kjenner er inne på mine journaler. Dette er i tillegg en person som er kjent for å sladre rundt og spre rykter, å sånne vil jeg ikke at skal se mine helseopplysninger. Tenker dere ikke på pasientene og vårt personvern når dere er inne i journalene dems? Dette føles veldig ubehagelig for meg. Ser ut til at hun jobber på avdelingen jeg er henvist til og skal til etter sommeren. Ts Anonymkode: 2a81e...133 Vel, da må du sperre disse. Jo, det gjør vi absolutt, men vi tenker også på at dere trenger helsehjelp og derfor må vi også gjøre jobben vår. Det betyr at vi må inn i journalene deres, og dersom dere ikke er venner/familie så gjør vi det vi skal. Det vil bli mye kø og unødvendig belastning dersom vi skal sette bort alle vi vet av navnet på, og vi er ikke så opptatt av informasjonen som du kanskje kan tro. For oss er det jobb, vi sitter ikke å leser og koser oss med informasjonen. Dersom dette blir spredt fordi hun er sladrekjerring får du melde dette videre, men per tid har hun ikke begått noe lovbrudd. La nå tvilen komme henne til gode. Dersom du synes det er veldig ubehagelig kan du, som jeg tidligere har sagt, sperre både grupper og enkeltpersoner. Anonymkode: 56786...300 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #8 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ser ut til at hun jobber på avdelingen jeg er henvist til og skal til etter sommeren. Ts Anonymkode: 2a81e...133 Da har du ingenting å melde. Anonymkode: 56786...300 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #9 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da har du ingenting å melde. Anonymkode: 56786...300 Jeg har vel krav til personvern som pasient? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vel, da må du sperre disse. Jo, det gjør vi absolutt, men vi tenker også på at dere trenger helsehjelp og derfor må vi også gjøre jobben vår. Det betyr at vi må inn i journalene deres, og dersom dere ikke er venner/familie så gjør vi det vi skal. Det vil bli mye kø og unødvendig belastning dersom vi skal sette bort alle vi vet av navnet på, og vi er ikke så opptatt av informasjonen som du kanskje kan tro. For oss er det jobb, vi sitter ikke å leser og koser oss med informasjonen. Dersom dette blir spredt fordi hun er sladrekjerring får du melde dette videre, men per tid har hun ikke begått noe lovbrudd. La nå tvilen komme henne til gode. Dersom du synes det er veldig ubehagelig kan du, som jeg tidligere har sagt, sperre både grupper og enkeltpersoner. Anonymkode: 56786...300 Dette er ingen person som bare vet navnet mitt, men ei jeg kjenner. Anonymkode: 2a81e...133
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #10 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har vel krav til personvern som pasient? Dette er ingen person som bare vet navnet mitt, men ei jeg kjenner. Anonymkode: 2a81e...133 Du skrev bekjent i hovedinnlegget ditt, og jeg har redegjort for hvorfor vi ikke kan sette bort alle journalene til bekjente. Vi drar en linje for familie og venner. Dersom du mener hun er så nær deg at hun ikke skal behandle dine opplysninger får du gi beskjed om dette, men hun har ikke gjort noe ulovlig. Anonymkode: 56786...300 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #11 Skrevet 26. mai 2024 Har du hentet ut medisiner på apotek også, i det siste? Med bare én aktiv resept…? Anonymkode: 3c3b0...f1a 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #12 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vel krav til personvern som pasient? Dette er ingen person som bare vet navnet mitt, men ei jeg kjenner. Anonymkode: 2a81e...133 Personvernet ditt blir ivaretatt selvom du føler det ubehagelig at vedkommende har sett i journalen din som del av jobben sin. Hun har ikke gjort noe galt. Er det så viktig for deg at ingen du kjenner har tilgang til dine opplysninger selvom de jobber på avdelingen du skal til. Da må du sperre journalen din for alle du kjenner som jobber i helsevesenet. Anonymkode: 15352...416 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #13 Skrevet 26. mai 2024 9 minutter siden, AnonymBruker said: Personvernet ditt blir ivaretatt selvom du føler det ubehagelig at vedkommende har sett i journalen din som del av jobben sin. Hun har ikke gjort noe galt. Er det så viktig for deg at ingen du kjenner har tilgang til dine opplysninger selvom de jobber på avdelingen du skal til. Da må du sperre journalen din for alle du kjenner som jobber i helsevesenet. Anonymkode: 15352...416 Hvordan sperrer man? Anonymkode: 3a7e6...451
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #14 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan sperrer man? Anonymkode: 3a7e6...451 Det husker jeg ikke i farten. Du må nesten Google eller spørre fastlegen din. Anonymkode: 15352...416
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #15 Skrevet 26. mai 2024 Bare fordi du synes det er ubehagelig så brytes ikke nødvendigvis habilitetsreglene. I min jobb gjør jeg mange oppslag i systemer, og er ikke alltid jeg registrerer med en gang hva folk heter. Det er uvesentlig. Anonymkode: 39025...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #16 Skrevet 26. mai 2024 Så lenge hun har tjenestemessig behov bryter hun ingen regler. Det er dessuten ikke sånn at helsepersonell kan unngå alle de vet hvem er i jobbsammenheng, man kan fjerne seg fra de nærmeste eller de man evt har særlige grunner til å ikke ville forholde seg til, men ellers må man være proff nok til å kunne behandle mennesker man kjenner fra før. De færreste leser faktisk mer enn de må i en journal (det er for å være ærlig ikke veldig interessant), og er det for administrasjon og forberedelse er det ikke alltid man får helt med seg navnet på den det gjelder heller. Du kan sperre tilgang for enkelte helsepersonell ved å sende skjema digitalt over Helsenorge, vær klar over at det i verste fall kan føre til at du ikke får nødvendig helsehjelp, og dette er du selv ansvarlig for. Anonymkode: 9fc75...e09 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #17 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan sperrer man? Anonymkode: 3a7e6...451 Det gjør du via helsenorge.no, åpne kjernejournal og gå til innstillinger for personvern. Anonymkode: 56786...300 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #18 Skrevet 26. mai 2024 Du har ingen sak her og du overkompliserer ting her. Hvis hun jobber i avdelingen du er henvist til så har hun åpenbart behandlet henvisningen og gjort nødvendige forberedelser. Du ser jo hvilket dokument hun har åpnet. Jeg jobber på sykehus og ønsker ikke informasjon om nære venner og familie. Men i inntak kan jeg få vite at familiemedlem Kari er henvist/innlagt, og da går jeg ut. Kan forøvrig si at det er lite interessant å vite at noen får heksejjr. Det får vi alle på et eller annet tidspunkt. Anonymkode: 9d8c2...d29 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #19 Skrevet 26. mai 2024 Det står jo i tilgangsloggen hvorfor de ulike personene har sett i journalen også, så hvis vedkommende jobber på avdelingen (f.eks. som sekretær) og har vært inne fordi du er henvist til avdelingen, så har hun jo bare gjort jobben sin. Jeg skjønner at du synes det er ubehagelig, men alle som jobber på sykehus kjenner jo masse folk, så det er uunngåelig at man av og til treffer på pasienter man kjenner i andre sammenhenger. Du har ingen grunn til å melde henne inn, med mindre hun jobber på en helt annen avdeling og tydelig ikke har noen grunn til å sjekke journalen din. Du må bare la tvilen komme henne til gode og anta at hun holder taushetsplikten sin. Jeg tror det er få mennesker som er så glade i å sladre at de vil risikere jobben sin for å spre sladder om folks helsetilstand. Hvis det begynner å sirkulere rykter eller info om helsetilstanden din blant folk, så kan du heller reagere. Anonymkode: fd697...a74 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #20 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kan forøvrig si at det er lite interessant å vite at noen får heksejjr. Det får vi alle på et eller annet tidspunkt. Anonymkode: 9d8c2...d29 Hva er det? Anonymkode: fd697...a74 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå