Gå til innhold

Hvilken alder MÅ/BURDE barn ha hversitt rom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere? Når kan de ikke dele lenger?

Anonymkode: 9b4de...505

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg delte rom med storebror fram til jeg var 3 år. Da fikk jeg en lillesøster. Hun og jeg delte rom fram til jeg var 15 år. Dette var på 70-80 tallet, vi hadde den plassen vi hadde. På 80 tallet lånte mine foreldre penger i banken,  og vi fikk bygget på huset. Det tok 1.5 år. Etter det fikk jeg eget rom

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn delte rom til de var 4 og 6, da flyttet vi til bolig med ett soverom til hver av dem.

Jeg delte rom med broren min frem til jeg var 11, han var 12, da flyttet foreldrene våre inn på stuen slik at vi fikk hvert vårt rom.

Dette synes jeg var et greit tidspunkt.

Søsken av samme kjønn kan sikkert dele litt lenger, men rundt pubertsalder er det greit med litt privatliv.

Anonymkode: bbe1b...22c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker pubertetsalder er et greit utgangspunkt, eller når barna ytrer selv at de ønsker mer privatliv.

Vi bygget hus med eget rom til begge barna da de var 3 og 5 år, men de ønsket å fortsette å dele. Vi har bodd i det nye huset i ett pr og de har enda ikke ytret ønske om å slutte å dele rom. 

Anonymkode: d7fce...39d

AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg fikk eget rom da jeg var ca 10 år, og hadde iallefall ikke behov for det tidligere. Søsteren min og broren min delte deretter rom til de var 11 og 8 år, vanskelig å snakke på vegne av andre selvfølgelig men de har et kjempegodt forhold nå som voksne, og jeg kan ikke huske at de kranglet noe særlig heller. 

Anonymkode: 66910...c68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg delte rom med søsteren min til jeg flyttet hjemmefra. Mannen delte rom med en bror. To av våre barn deler rom, og kommer til å gjøre det til de flytter ut. De er nå 10 og 12. Dette går helt greit. Ingen av oss opplever det som et problem.

Anonymkode: 353a4...a7a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine to minste, på 9 og 7 (jente og gutt) har hvert sitt rom, men sover hver eneste natt i samme seng. 

Anonymkode: b4d47...4bf

• Hjerte 1
Skrevet

Mine to (4 og 6) deler rom. Vi har nok soverom, men bruker det ene som lekerom. Og har ingen leker på soverommet.

Det er foreløpig veldig praktisk å kunne legge dem samtidig. De får hvert sitt rom når eldste virkelig etterspø det. Jeg gjetter om ca 2 år

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn har hatt egne rom fra start og jeg tenker at slik bør det være. Hadde aldri fått flere barn enn det vi hadde plass til. 

Anonymkode: 82538...90a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Våre barn har hatt egne rom fra start og jeg tenker at slik bør det være. Hadde aldri fått flere barn enn det vi hadde plass til. 

Men det handler ikke om å ikke ha plass til barna. Vi har 250 kvadrat og fem soverom, så vi har plenty med plass. Barna ønsker å dele rom. De, som oss foreldre, liker ikke å legge seg alene på et mørkt rom. Det er hyggelig og naturlig å sove sammen. 

Anonymkode: d7fce...39d

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lettere sagt enn gjort. Der jeg vokste opp var det en familie i blokka som fikk trillinger. Plutselig var de fire barn i en leilighet med tre små soverom. Dette var på 80-tallet og økonomien var ikke så romslig som den er for mange nå. De ble boende i den leiligheten til barna var sånn 10-12. Sikkert trangt, men hva skulle de liksom gjort når de plutselig fikk tre barn på en gang og ikke hadde økonomisk mulighet til å flytte? Adoptert bort to av barna?

Anonymkode: 5751d...7b0

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Søsken av samme kjønn kan dele rom til de flytter ut. Når det er søsken av ulike kjønn så er pubertet, litt før første mens, et greit tidspunkt. 

Anonymkode: 01754...c2f

AnonymBruker
Skrevet

11 og 7. Kan få hvert sitt soverom, men vil ikke. Så da deler de enn så lenge.

Anonymkode: b4406...99b

Skrevet

Jeg kan huske at jeg delte soverom med 2 søstre. Dette var på 70 tallet. Det var ikke noe problem, bare helt naturlig. 

Skillet kom da foreldre bygget hus, og vi fikk vært vårt soverom. Uvant og ikke noe jeg forventet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg felte rom først med foreldrene min og min bror frem til jeg var 4 og min bror 3. Etter det flyttet vi og jeg og min bror delte rom til vi var nesten 10 og 11 år. Det var aldri noe problem, og jeg likte tryggheten av å dele rom. Det var likevel stad å få eget rom rett før jeg fylte 11 da foreldrene våre bygget hus. Egne barn har aldri delt rom, men kunne «overnatte» hos hverandre frem til rett før puberteten. 

Anonymkode: 0ec09...c5f

AnonymBruker
Skrevet

Skolealder hvis forskjellig kjønn, ellers puberteten. 

Anonymkode: 70545...e6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når de begynner å bli opptatt av egen kropp.

Anonymkode: 4fe56...f06

Skrevet

Mine jenter delte rom til de var 3 og 5 år. Dette var et soverom i samme etasje,som vår. Så kom lillebrur og jentene flyttet til hver sitt rom i 3.etasje. Lillebror flyttet fra fødeavdeling inn på eget rom også. 
Jeg delte aldri rom med mine barn. Overalt leier vi hotelleiligheter med nok soverom fordi jeg vil ha eget rom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...