Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #1 Skrevet 11. februar 2006 Jeg er student pr.d.d.,og kommer til å være det i to år til. Jeg har mulighet til å ta opp studielån, men har ikke behov for dette. Men så har jeg hørt at det finnes dem som tar opp lån, og setter det til side til kjøp av bolig senere. Mitt spørsmål er om dette kan være lurt? Jeg har ikke noe egenkapital fra før,og har ellers endel gjeld jeg betaler på. (forbrukslån, billån......) Noen her med litt økonomisk sans?
orakel Skrevet 11. februar 2006 #2 Skrevet 11. februar 2006 Jepp dette er absolutt lurt. Studielånet er det gunstigste lånet du noen gang vil få. Dessuten kan ingen arve gjelden etter deg. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt opp fullt lån og stipend og spart det til egenkapital til bolig. Du får ikke like gunstig lån i banken. Forbrukslån og billån bør du kvitte deg meg så raskt som mulig, det er vel omtrent de dyreste lånene du kan ha.
Arkana Skrevet 11. februar 2006 #3 Skrevet 11. februar 2006 Det fine med studielån er jo at det er rentefritt så lenge du studerer. Så du kan jo tjene en del renter på å ha lånet i banken under studietiden. Et studielån er jo forsåvdt et av de gunstigste lånene å ha, bl.a. fordi du kan få betalingsutsettelse, så jeg synes det høres lurt ut. Faren er jo at når man har disse pengene på konto er det lett å bruke dem, selv om man hadde tenkt å spare.
Gjest Fruktfat Skrevet 11. februar 2006 #4 Skrevet 11. februar 2006 ta opp fullt lån/stipend, og sett 15 000 på bsu hvert år. det er det lureste. resten kan du jo spare på en annen konto. svigerinnen min gjorde dette, og sparte det (meste) hun ikke fikk satt inn på bsu og betalte inn lånet da hun måtte begynne med det.
Grooo Skrevet 12. februar 2006 #5 Skrevet 12. februar 2006 Absolutt enig med de over her. Vi har gjort det samme, det lønner seg virkelig!
Gjest Embla s Skrevet 12. februar 2006 #6 Skrevet 12. februar 2006 Enig med de over! Gratis lån er alltid lurt. Spesielt hvis du vet at du allikevel trenger lån om noen år.
iingvild Skrevet 12. februar 2006 #7 Skrevet 12. februar 2006 Jeg har også gjort dette de årene jeg studerte, (5 år). Har ikke angret. Har nå startet å betale ned noe, men det holder masse for evt kjøp av bolig (egenkapital) senere.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #8 Skrevet 12. februar 2006 ta opp fullt lån/stipend, og sett 15 000 på bsu hvert år. det er det lureste. resten kan du jo spare på en annen konto. svigerinnen min gjorde dette, og sparte det (meste) hun ikke fikk satt inn på bsu og betalte inn lånet da hun måtte begynne med det. ← Men er det egentliug spesielt lurt å spare på bsu så lenge man formodentlig jobber lite? BSU er gunstigst om man jobber og betaler ganske mye i skatt. Uansett lurt å sette av pengene, men jeg ville kanskje sett meg om etter noe som ga mer avkastning enn bsu. Det finnes jo kontoer hvor pengene er låst for f eks ett år av gangen, og hvor renta er garantert og høy (vet jeg fikk over 6% rente for 15 000 kr for noen år tilbake, renta er enda høyere om man kan spare et større beløp).
Plonk Skrevet 12. februar 2006 #9 Skrevet 12. februar 2006 Ja, ikke noe poeng å spare i BSU hvis man ikke har skattbar inntekt. Størrelsen på inntekten spiller ingen rolle, så lenge man skatter mer enn 3000 kroner, som er det du får tilbake pr 15 000 kroner spart i BSU.
Gjest Fruktfat Skrevet 12. februar 2006 #10 Skrevet 12. februar 2006 Størrelsen på inntekten spiller ingen rolle, så lenge man skatter mer enn 3000 kroner, som er det du får tilbake pr 15 000 kroner spart i BSU. ← nemlig! skal ikke jobbe mye før man har betalt 3000 i skatt
diddi Skrevet 12. februar 2006 #11 Skrevet 12. februar 2006 Du skriver jo at du har forbrukslån og billån. Da ville jeg tatt opp studielån for å "refinansiere" disse lånene.
ashera Skrevet 12. februar 2006 #12 Skrevet 12. februar 2006 Du skriver jo at du har forbrukslån og billån. Da ville jeg tatt opp studielån for å "refinansiere" disse lånene. ← Enig! Du får en mye bedre rente, gratis gjeldsforsikring ved død eller uførhet samt bedre nedbetalingsvilkår hos Lånekassa enn hva tilfellet er for disse lånene. Får du overskudd, kan du sette det i BSU eller spare i sikre fonds.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2006 #13 Skrevet 12. februar 2006 nemlig! skal ikke jobbe mye før man har betalt 3000 i skatt ← Sant nok, men fribeløpet er vel nokså høyt? Men selvsagt avhengig av om man jobber både i ferier og ved siden av studier, selv jobbet jeg stort sett bare i feriene og tjente ikke mye over fribeløpet. Uansett blir det en avveiing om man får mest igjen ved å bruke bsu eller en annen spareform. Ellers enig i at jeg ville refinansiert billån og forbrukslån først - DET er dyre lån, med mindre man får nedbetalt dem veldig fort.
Grooo Skrevet 14. februar 2006 #14 Skrevet 14. februar 2006 Jeg har nå i alle fall alltid jobbet såpass at jeg har tjen over fribeløpet tidlig på våren, så BSU har jeg spart under hele studietiden. Er vel ganske mange som jobber en god del ved siden av studiet...
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #15 Skrevet 15. februar 2006 Man trenger jo heller ikke å spare 15000 i året, dersom man ikke tjener så mye at man har 3000 i skatt. Det første året jeg hadde sommerjobb, fant jeg ut at jeg ikke kom til å få 3000 i skatt, men bare litt over 2000. Derfor satte jeg inn bare 10000 på BSU det året. Man kan jo bare spare 100 000 på BSU, så da kunne jeg spare litt lenger, og få optimalt med skattelette. Jeg tok også opp fullt stipend og fullt lån selv om jeg ikke trengte det, og har spart alt. Jeg betaler ned etter lånekassens plan. Snart går hele summen inn i huskjøp, så jeg slipper å låne så mye i banken
Gjest Fruktfat Skrevet 15. februar 2006 #16 Skrevet 15. februar 2006 Man trenger jo heller ikke å spare 15000 i året, dersom man ikke tjener så mye at man har 3000 i skatt. Det første året jeg hadde sommerjobb, fant jeg ut at jeg ikke kom til å få 3000 i skatt, men bare litt over 2000. Derfor satte jeg inn bare 10000 på BSU det året. Man kan jo bare spare 100 000 på BSU, så da kunne jeg spare litt lenger, og få optimalt med skattelette. Jeg tok også opp fullt stipend og fullt lån selv om jeg ikke trengte det, og har spart alt. Jeg betaler ned etter lånekassens plan. Snart går hele summen inn i huskjøp, så jeg slipper å låne så mye i banken ← nettopp! genialt!
IdaC Skrevet 16. februar 2006 #17 Skrevet 16. februar 2006 Men husk at du ikke kan tjene mer enn 100000 i året når du har studielån. Så dersom du tjener mer enn det, så er det nok ikke så lønnsomt likevel eller?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #18 Skrevet 16. februar 2006 Men husk at du ikke kan tjene mer enn 100000 i året når du har studielån. Så dersom du tjener mer enn det, så er det nok ikke så lønnsomt likevel eller? ← Nei, men da får man ikke stipend heller. Så det er det samme om hun tar opp både lån og stipend eller bare stipend. grensa på 100 000 er der uansett.
Gjest gjest1 Skrevet 17. februar 2006 #19 Skrevet 17. februar 2006 Må bare føye til at grensen nå er hevet til 113 027,- Det hjelper godt på for oss som jobber fast ved siden av samt alle ferier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå