AnonymBruker Skrevet 25. mai #1 Del Skrevet 25. mai En pågående debatt i en av Norges største byer er at ungdommer har begynt å oppholde seg i hundretallsvis ett bestemt sted hvor de koser seg i sola. Det innebærer også en del element av alkohol/rus, festing, bråk og uro. Politiet er bekjent at dette har blitt ett sted hvor barn og ungdom trekkes mot, og oppfordrer foreldre til å følge med barna sine. Alderen på barna/ungdommen er fra 14-18 år i følge de fleste artikler som har dekket saken. Flere mener dette er bare supert og så klart må ungdommen få ha en plass å møtes. De omtaler det som «folkefest» og koselig. Andre mener det er forstyrrende for nabolaget, og bekymrer seg for spesielt alkohol/rus blant de yngre barna. Jeg har barn selv i samme aldersgruppe og jeg ser ikke helt behovet/hensikten med at flere hundretalls barn/ungdom skal møtes «uten mål og mening». Jeg skjønner at de koser seg i sola osv, men det kan de vel også gjøre i sine egne hager, i mindre format? Mine ungdommer har en egen gjeng som ikke søker seg til slike greier (enda) Er jeg den som er sær og gammeldags her? Bør barn/ungdom kunne møtes i store (hundretalls) grupper, for å «henge» utover kveldstimene? Hvis du er foreldre til en ungdom: ville du sendt ungdommen din dit? Og ville du hatt dette i ditt nabolag? Anonymkode: e0a0f...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #2 Del Skrevet 25. mai Det finnes mange som ikke har noen å være med, da kan set være enklere å bare opp et sted hvor det er mange ungdommer Anonymkode: 77a9e...4cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #3 Del Skrevet 25. mai Her har jeg ungdom som møtter andre ungdom på en parkeringsplass. Der står de å diskuterer traktor,moped og bil. Til tider kan det fort være 70 til 100+ der. Her har de oppført seg pent. De som bor ved skryter over at ungdommen slår av musikken kl 23, og det er Inge grisekjøring. Noe og lokalpoliti kontakt og sier. De har ikke 1 gang tatt noen med promille når de har vært der på fredager. Som de sier det er mer bråk fra campingen med voksene i alderen 50+ Anonymkode: 48f56...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dupers Skrevet 25. mai #4 Del Skrevet 25. mai Problemet er vel egentlog ikke at de mætes, men at det er veldig spredte aldersgrupper, veldig mamge og at noen av de drikker alkohol. Om det da går galt er det vanskeligere for nødetatene å hjelpe om de må måke seg gjennom store mengder folk som ikke vet hva som har skjedd for å finne frem. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Del Skrevet 25. mai Kommer tydelig frem fra innlegget ditt at du snakker om Grilstad Marina i Trondheim. Hvor skal ungdommene gjøre av seg? Plassen har stort grøntareal, det er laget en fantastisk strand, det er volleyballbane og fine fasiliteter. Ungdommene oppfører seg stort sett veldig fint. Jeg synes du er sær. Jeg hadde ikke sendt 15 åringen min dit på kveldstid med fest, men hun hadde fått dra på dagtid med venner for å bade. Jeg ser derimot ikke problemet med at de som er gamle nok kan møtes der på kveldstid. De som bor der og plages med dette må virkelig flytte. De har bosatt seg i Trondheims Dubai med høy trendfaktor, tåler du ikke folkeliv og støy da så må du bo et annet sted.. Anonymkode: 1e3e5...2b6 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kommer tydelig frem fra innlegget ditt at du snakker om Grilstad Marina i Trondheim. Hvor skal ungdommene gjøre av seg? Plassen har stort grøntareal, det er laget en fantastisk strand, det er volleyballbane og fine fasiliteter. Ungdommene oppfører seg stort sett veldig fint. Jeg synes du er sær. Jeg hadde ikke sendt 15 åringen min dit på kveldstid med fest, men hun hadde fått dra på dagtid med venner for å bade. Jeg ser derimot ikke problemet med at de som er gamle nok kan møtes der på kveldstid. De som bor der og plages med dette må virkelig flytte. De har bosatt seg i Trondheims Dubai med høy trendfaktor, tåler du ikke folkeliv og støy da så må du bo et annet sted.. Anonymkode: 1e3e5...2b6 Jeg bor ikke i området du viser til. Det virker dog som at debatten for mange handler mest om hva de som bor i området «må tåle», ikke hva som faktisk er bra og akseptabelt for ungdommen eller ei. Er dette sjalusi..? Hva med store gjenger som oppholder seg på eksempelvis Tempe og Kolstad? Alle nabolag bør vel «tåle» det samme? Kan jo ikke bare gjelde for noen.. eller? Du sier du har en 15 åring men ville ikke sende ungdommen dit på kveldstid. - Det er hva tråden handler om. Hvorfor vil du ikke sende 15 åringen din dit selv, og når mener du i så fall barnet ditt er stor nok? Som sagt, det er trådens tema, om ungdommer i denne aldersgruppa har godt av å samles på kveldstid i så store grupperinger. ikke hva du mener de som bor der «bør tåle» eller ei. Anonymkode: e0a0f...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Del Skrevet 25. mai Stor forskjell på 14 og 18 år. 18-åring er myndig og ikke på noe måte avhengig av ta hensyn hva foreldrene eller annen myndighet måtte mene. Anonymkode: 8c07d...9de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #8 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg bor ikke i området du viser til. Det virker dog som at debatten for mange handler mest om hva de som bor i området «må tåle», ikke hva som faktisk er bra og akseptabelt for ungdommen eller ei. Er dette sjalusi..? Hva med store gjenger som oppholder seg på eksempelvis Tempe og Kolstad? Alle nabolag bør vel «tåle» det samme? Kan jo ikke bare gjelde for noen.. eller? Du sier du har en 15 åring men ville ikke sende ungdommen dit på kveldstid. - Det er hva tråden handler om. Hvorfor vil du ikke sende 15 åringen din dit selv, og når mener du i så fall barnet ditt er stor nok? Som sagt, det er trådens tema, om ungdommer i denne aldersgruppa har godt av å samles på kveldstid i så store grupperinger. ikke hva du mener de som bor der «bør tåle» eller ei. Anonymkode: e0a0f...db7 Det bygges for at barn skal ha områder å trives i, men ungdommene glemmes. Tidligere var det samfunnshus og klubber de kunne være på, nå er det ingenting. Jeg har vært på Grilstad Marina flere ettermiddager/kvelder i sommer, og gått gjennom området. Ungdommene spiller kort og hører på musikk, bader og spiller volleyball. Jeg mener det er bra og akseptabelt at ungdommene kan møtes, og området er oversiktlig. Det er lagt opp til å kunne benyttes, med volleyballbane, grøntområde og strand. Det er stor forskjell på det, og det å "henge" på et senter på Kolstad der det ikke er ment å oppholde seg. Å henge i en park på Kolstad, det bør de kunne gjøre. Jeg mener altså at et nabolag som har fasiliteter ment for å brukes, må tåle at de brukes. Det er ikke fest på natterstid som er problemet heller, for det gjør de ikke. Jeg sender ikke 15 åringen min dit sent kveld fordi jeg synes hun er for ung til å hente ute noe som helst sted der hvor 18-20 åringene oppholder seg. Hun får lov på ettermiddager, men på kveldstid er det noe annet. Kun på grunn av alderen hennes. Hadde hun vært 18 så hadde jeg tenkt noe annet, og synes det er fint at de har en plass å samles og kose seg. Dere får det til å høres ut som de står og henger i en gjeng på 200 stykker, når de er i grupper rundt omkring på plener/strender sammen med sine. Slik som det er på alle badesteder og parker i norges land. Anonymkode: 1e3e5...2b6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Del Skrevet 25. mai Der hvor tilstrekkelig mange ungdommer er samlet, er det dessverre bare et spørsmål om tid før sterkere rusmidler enn alkohol kommer i omløp. Anonymkode: 03003...aac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Der hvor tilstrekkelig mange ungdommer er samlet, er det dessverre bare et spørsmål om tid før sterkere rusmidler enn alkohol kommer i omløp. Anonymkode: 03003...aac Og de som driver med narkotika, er godt klar over hvor lettpåvirkelig ungdommen er, og hvordan man kan utnytte dette. I sin tid var også Slottsparken et sted der man bare ville "henge" og nyte solen. Anonymkode: 03003...aac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #11 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Der hvor tilstrekkelig mange ungdommer er samlet, er det dessverre bare et spørsmål om tid før sterkere rusmidler enn alkohol kommer i omløp. Anonymkode: 03003...aac Ungdom skal holde seg hjemme da? Samles i hagene sine, slik TS foreslår? Sånn bortsett fra all blokkungene, og rekkehusungene, og leilighetsungene? Anonymkode: 1e3e5...2b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #12 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ungdom skal holde seg hjemme da? Samles i hagene sine, slik TS foreslår? Sånn bortsett fra all blokkungene, og rekkehusungene, og leilighetsungene? Anonymkode: 1e3e5...2b6 Før i tiden kunne unge samles enten i fritidsklubber, på løkka der gjerne fotball var en av aktivitetene, eller hjemme hos hverandre; i tillegg hadde man den "tøffe" gjengen som samlet seg utenfor grillbaren eller rundt motorsyklene. Nå er fritidsklubbene nedlagt, løkkene som fortsatt finnes gror igjen da ingen gidder å bruke dem mer, og det sosiale livet er begrenset fordi man likevel tilbringer tiden foran skjermen; hva med å gjøre noe så retro som å gå på besøk til hverandre samtidig som man legger igjen mobilen hjemme før man begynner å klage over at man ikke har noe sted å være? Anonymkode: 03003...aac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #13 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Før i tiden kunne unge samles enten i fritidsklubber, på løkka der gjerne fotball var en av aktivitetene, eller hjemme hos hverandre; i tillegg hadde man den "tøffe" gjengen som samlet seg utenfor grillbaren eller rundt motorsyklene. Nå er fritidsklubbene nedlagt, løkkene som fortsatt finnes gror igjen da ingen gidder å bruke dem mer, og det sosiale livet er begrenset fordi man likevel tilbringer tiden foran skjermen; hva med å gjøre noe så retro som å gå på besøk til hverandre samtidig som man legger igjen mobilen hjemme før man begynner å klage over at man ikke har noe sted å være? Anonymkode: 03003...aac Leste du i det hele tatt innleggene mine? Det er jo akkurat det ungdommene gjøre. Møtes ute. De har ikke klagd over at de ikke har noe sted å være. Det er nabolaget som klager over at de bruker fasilitetene som er ment til å brukes til akkurat det. De samme naboene som liker at det er badeplass, men som klager på at jentene "hyler" når de hopper fra brygga. Ungdommen kan ikke vinne, liksom. Anonymkode: 1e3e5...2b6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #14 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): De samme naboene som liker at det er badeplass, men som klager på at jentene "hyler" når de hopper fra brygga. Anonymkode: 1e3e5...2b6 Hvor har du dette fra? Du snakker mer om beboerne («nabolaget») enn det jeg faktisk spurte om. Du virker dessverre å være veldig negativ mot beboerne på G.M. Og dette overskygger trådens tema.. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ungdom skal holde seg hjemme da? Samles i hagene sine, slik TS foreslår? Sånn bortsett fra all blokkungene, og rekkehusungene, og leilighetsungene? Anonymkode: 1e3e5...2b6 unger som bor i blokk. Rekkehus og leilighet har som regel noe friareal/uteareal rundt der de bor, de også. Og ja; hva er «problemet» med at unger er i ens egen hage/venners hage..? Det stemmer heller ikke at det finnes null fritidstilbud til ungdom. Jeg har ungdom selv som går på nettopp fritidstilbud, såkalt «klubbhus».. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og de som driver med narkotika, er godt klar over hvor lettpåvirkelig ungdommen er, og hvordan man kan utnytte dette. I sin tid var også Slottsparken et sted der man bare ville "henge" og nyte solen. Anonymkode: 03003...aac Akkurat. Jeg valgte å ikke fokusere på hvor dette skjer men AT det skjer fordi jeg tror at de som bor i større byer klarer å ha et mer nøytralt perspektiv på selve saken, som er at ungdom i alderen 14-18 har begynt å oppholde seg i store gjenger på et geografisk område. Mange som bor i nærområdet er mer opptatt hva beboere i gitte område «må tolerere» enn hva som er barn/ungdom sitt beste. Området er pent, men det er likefullt et boligfelt, det er ingen aktivitetsklubb de går til, de bare «henger» der utover kveldstimene.. er dette virkelig bra? Mange synes det er stas og flott, jeg forundrer meg over at de ikke bekymrer seg mer for barna/ungdommen. Spesielt når politiet gjentatte ganger går ut å ber foreldre passe på ungene sine og hente dem fra dette området. I steden for at man snakker om politiets bekymring, snakker mange mer om hva de mener «beboerne må tåle».. det synes jeg er veldig merkelig.. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det bygges for at barn skal ha områder å trives i, men ungdommene glemmes. Tidligere var det samfunnshus og klubber de kunne være på, nå er det ingenting. Jeg har vært på Grilstad Marina flere ettermiddager/kvelder i sommer, og gått gjennom området. Ungdommene spiller kort og hører på musikk, bader og spiller volleyball. Jeg mener det er bra og akseptabelt at ungdommene kan møtes, og området er oversiktlig. Det er lagt opp til å kunne benyttes, med volleyballbane, grøntområde og strand. Det er stor forskjell på det, og det å "henge" på et senter på Kolstad der det ikke er ment å oppholde seg. Å henge i en park på Kolstad, det bør de kunne gjøre. Jeg mener altså at et nabolag som har fasiliteter ment for å brukes, må tåle at de brukes. Det er ikke fest på natterstid som er problemet heller, for det gjør de ikke. Jeg sender ikke 15 åringen min dit sent kveld fordi jeg synes hun er for ung til å hente ute noe som helst sted der hvor 18-20 åringene oppholder seg. Hun får lov på ettermiddager, men på kveldstid er det noe annet. Kun på grunn av alderen hennes. Hadde hun vært 18 så hadde jeg tenkt noe annet, og synes det er fint at de har en plass å samles og kose seg. Dere får det til å høres ut som de står og henger i en gjeng på 200 stykker, når de er i grupper rundt omkring på plener/strender sammen med sine. Slik som det er på alle badesteder og parker i norges land. Anonymkode: 1e3e5...2b6 Nå er det ikke noe jeg «får det til å høres ut som» Det er hva media selv har rapportert. Det finnes både bilder og video av at ungdommen går i hindretallvis og nei; de sitter ikke i små grupper spredt rundt om kring slik du påstår, og nei; store deler av marinaen er ikke en badestrand, det er en tursti og båthavn. Det ble grunnet all bading i båthavna laget en badestrand i år. Meg bekjent er det ikke badestranda ungdommen oppholder seg ved, men grøntareal, tursti. Jeg er selv ungdom fra Trondheim og har særdeles få ganger hengt i så store grupper som dette, og ikke synes jeg det var spesielt koselig heller, fordi som flere påpeker vet de som både driver med og selger rus; at det er her «kundekruppa» oppholder seg. Siden vi VET at det florerer med alkohol når de «koser seg» utover kveldstimene, hadde jeg også kjent på press for å drikke (jeg drakk ikke som 14 åring, begynte da jeg var nærmere 17) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er nabolaget som klager over at de bruker fasilitetene som er ment til å brukes til akkurat det. Anonymkode: 1e3e5...2b6 Du mener det er slik «fasilitetene er ment til å brukes»..? : https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/o3Akl0/melding-om-slagsmaal-paa-grillstad-politiet-har-rykket-ut https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/jQB3y9/politiet-oppfordrer-ta-vare-paa-deres-barn-i-kveld https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/Pp98z7/politiet-ber-foreldre-ta-seg-en-tur-noksaa-uoversiktelig anbefaler å se video i siste link. Hvor AB 2b6 hevder at de ikke oppholder seg i store grupper, men sitter pent og pyntelig rundt omkring, er jo helt feil. For meg begynner marinaen å se ghetto ut, til tross for «pene fasiliteter», når den blir en slags søppeldynge for all fyll og fest som barn og ungdom har «behov» for. Anonymkode: e0a0f...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #15 Del Skrevet 26. mai Jeg hang også før men på ungdomsklubbene som var rundt i byen var vel 2 stk der jeg vokste opp, på fredager, lørdag og en dag i uka på kvelden. Der jobbet det voksene mennesker som vi kunne prate med og vi hang med andre ungdom fra 12-17. alltid vært sånn at ungdom ønsker og være sammen, men i dag er det ikke nye sånt og er det noe så er det på en onsdag eller torsdag. Jeg var ungdom på tidlig 90 tallet. Så da blir det da at dem henger i parker osv, uten noen voksene Anonymkode: 23c0e...98f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 26. mai #16 Del Skrevet 26. mai Når det er fint vær som nå er det helt naturlig at ungdommene trekker ut til fine grøntområder, hvorfor i all verden skal de ville henge i en knøttliten hage (for de som bor i rekkehus) eller slitne fellesområder blant rekkehus? Hva gjør voksne når det er kveld og fint vær? Jo de trekker til byen og koser seg utenfor pubene. Det er helt naturlig for oss mennesker og SELVFØLGELIG gjør ungdommen det samme. Vi kan ikke forvente at ungdommene som er i sin mest sosiale fase skal gidde å kokkelure i en mørk kjellerstue når det er 30 grader ute. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #17 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvor har du dette fra? Du snakker mer om beboerne («nabolaget») enn det jeg faktisk spurte om. Du virker dessverre å være veldig negativ mot beboerne på G.M. Og dette overskygger trådens tema.. Fordi det er allment kjent i Trondheim at beboerne her har vært svært vanskelige på at det oppholder seg mennesker der. De skal bo urbant og trendy, men det skal ikke være mennesker der. AnonymBruker skrev (4 timer siden): unger som bor i blokk. Rekkehus og leilighet har som regel noe friareal/uteareal rundt der de bor, de også. Og ja; hva er «problemet» med at unger er i ens egen hage/venners hage..? Det stemmer heller ikke at det finnes null fritidstilbud til ungdom. Jeg har ungdom selv som går på nettopp fritidstilbud, såkalt «klubbhus».. Og de naboene i det borettslaget vil heller ikke ha de i "hagen," fordi de har små barn som skal sove etc. Det er klubbhus til barn på ungdomsskolenivå, det er ikke mange grendahus igjen med fest til de som er 16-18 år. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Akkurat. Jeg valgte å ikke fokusere på hvor dette skjer men AT det skjer fordi jeg tror at de som bor i større byer klarer å ha et mer nøytralt perspektiv på selve saken, som er at ungdom i alderen 14-18 har begynt å oppholde seg i store gjenger på et geografisk område. Mange som bor i nærområdet er mer opptatt hva beboere i gitte område «må tolerere» enn hva som er barn/ungdom sitt beste. Området er pent, men det er likefullt et boligfelt, det er ingen aktivitetsklubb de går til, de bare «henger» der utover kveldstimene.. er dette virkelig bra? Det er et friområde ute lagt opp til aktiviteter (bading, volleyball etc.) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mange synes det er stas og flott, jeg forundrer meg over at de ikke bekymrer seg mer for barna/ungdommen. Spesielt når politiet gjentatte ganger går ut å ber foreldre passe på ungene sine og hente dem fra dette området. I steden for at man snakker om politiets bekymring, snakker mange mer om hva de mener «beboerne må tåle».. det synes jeg er veldig merkelig.. Det er jeg enig med deg i. Foreldre bør passe på ungdommene sine, og som jeg tidligere har sagt synes jeg ikke ungdom under 18 år trenger å henge der på kveldstid. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er det ikke noe jeg «får det til å høres ut som» Det er hva media selv har rapportert. Det finnes både bilder og video av at ungdommen går i hindretallvis og nei; de sitter ikke i små grupper spredt rundt om kring slik du påstår, og nei; store deler av marinaen er ikke en badestrand, det er en tursti og båthavn. Det ble grunnet all bading i båthavna laget en badestrand i år. Meg bekjent er det ikke badestranda ungdommen oppholder seg ved, men grøntareal, tursti. Jeg er selv ungdom fra Trondheim og har særdeles få ganger hengt i så store grupper som dette, og ikke synes jeg det var spesielt koselig heller, fordi som flere påpeker vet de som både driver med og selger rus; at det er her «kundekruppa» oppholder seg. Siden vi VET at det florerer med alkohol når de «koser seg» utover kveldstimene, hadde jeg også kjent på press for å drikke (jeg drakk ikke som 14 åring, begynte da jeg var nærmere 17) Du mener det er slik «fasilitetene er ment til å brukes»..? : https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/o3Akl0/melding-om-slagsmaal-paa-grillstad-politiet-har-rykket-ut https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/jQB3y9/politiet-oppfordrer-ta-vare-paa-deres-barn-i-kveld https://www.adressa.no/nyheter/trondheim/i/Pp98z7/politiet-ber-foreldre-ta-seg-en-tur-noksaa-uoversiktelig anbefaler å se video i siste link. Hvor AB 2b6 hevder at de ikke oppholder seg i store grupper, men sitter pent og pyntelig rundt omkring, er jo helt feil. For meg begynner marinaen å se ghetto ut, til tross for «pene fasiliteter», når den blir en slags søppeldynge for all fyll og fest som barn og ungdom har «behov» for. Anonymkode: e0a0f...db7 Denne videoen var fra 17 mai. 17.mai får du store folkegrupper uansett hvor du tar video, være seg sentrum, Grilstad eller Lade. Gå deg en tur på Grilstad Marina en hvilken som helst annen kveld, og de ligger gruppevis rundt omkring og spiller kort og koser seg. Noen tar seg pils, andre bader. Fasilitetene er ment å brukes til folk. At det oppstår uønskede hendelser er synd, men slik blir det der folk ferdes. Det betyr ikke at det bør bli forbudt for ungdommen å være der. Derimot bør det mer synlig politi, og det er bra. Ungdommene fortjener å ha en plass å være hvor det er trygt. Du har ikke vært på marinaen, som du sier, så du har ingen forutsetning for å si ghetto. Det er nydelig der, og ungdommene oppfører seg stort sett bra. Mye bedre enn hva foreldregenerasjonen gjorde på grendahusene. Anonymkode: 1e3e5...2b6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #18 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi det er allment kjent i Trondheim at beboerne her har vært svært vanskelige på at det oppholder seg mennesker der. De skal bo urbant og trendy, men det skal ikke være mennesker der. Og de naboene i det borettslaget vil heller ikke ha de i "hagen," fordi de har små barn som skal sove etc. Det er klubbhus til barn på ungdomsskolenivå, det er ikke mange grendahus igjen med fest til de som er 16-18 år. Det er et friområde ute lagt opp til aktiviteter (bading, volleyball etc.) Det er jeg enig med deg i. Foreldre bør passe på ungdommene sine, og som jeg tidligere har sagt synes jeg ikke ungdom under 18 år trenger å henge der på kveldstid. Denne videoen var fra 17 mai. 17.mai får du store folkegrupper uansett hvor du tar video, være seg sentrum, Grilstad eller Lade. Gå deg en tur på Grilstad Marina en hvilken som helst annen kveld, og de ligger gruppevis rundt omkring og spiller kort og koser seg. Noen tar seg pils, andre bader. Fasilitetene er ment å brukes til folk. At det oppstår uønskede hendelser er synd, men slik blir det der folk ferdes. Det betyr ikke at det bør bli forbudt for ungdommen å være der. Derimot bør det mer synlig politi, og det er bra. Ungdommene fortjener å ha en plass å være hvor det er trygt. Du har ikke vært på marinaen, som du sier, så du har ingen forutsetning for å si ghetto. Det er nydelig der, og ungdommene oppfører seg stort sett bra. Mye bedre enn hva foreldregenerasjonen gjorde på grendahusene. Anonymkode: 1e3e5...2b6 Du kommer med mange bastante påstander her, og du sier imot deg selv. Du sier at det er upassende for de under 18 å henge i svære grupper på hundredevis, og sender ikke din egen tenåring på 15 dit? Da er vi jo enige. Med det sagt, så kan de på 18 faktisk dra på byen å drikke, ikke i et offentlig rom (som forøvrig også er forbudt i Norge) Du sier at videoen med alle som går i store grupper er fra 17 mai, men polititet fortsetter å rapportere om mange ungdommer som møtes på marinaen. Senest i går. Hvor de da måtte gripe inn grunnet rus og vold. Hva synes du om det? Er det fortsatt bare fint og flott? Videre sier du at det ikke finnes noe tilbud for de fra 16-18. dette er løgn. Min egen 14 åring deltar på aktiviteter (klubbhus) som er opp til de som er 19 år. Jeg vil våge å påstå at tilbudet til de fra 14-19 er større i dag enn for 25 år siden da jeg var i samme alder. Ikke mindre. Du skriver at jeg ikke har vært på marinaen. Det er også feil. Jeg sa at jeg ikke bor der. Det er to forskjellige ting. Jeg kommer fra Ranheim, født og oppvokst der. Det var små grupper med ungdom som dro ned i fjæra og festet den gang også, men overhodet ikke likt slik det er i dag. Ikke i nærheten en gang. Og vet du hva? Vi var ute likevel! Vi klarte å oppholde oss utendørs, uten at vi samlet oss i hundretallsvis. Grilstad marina er i mine øyne en begynne de ghetto hvis dette får fortsette. Det handler om holdninger til de som sender ungene sine dit og mener det er bare supert at de ruser seg, drikker seg stupings, kaster opp, forsøpler m.m. under påskuddet av at «de må jo få kose seg» osv. det ble rapportert om vold i går. Bare vent, det vil eskalere, og det skyldes faktisk foreldrene som sender unga sine dit. Og; dette handler ikke om at «naboer klager over bading» eller at noen bruker volleyball banene, går seg tur eller det som man normalt må forvente av aktivitet frem til kvelden senker seg. Jeg ser du prøver deg på stråmann argumentasjon og sier at naboene «tåler ikke lyd fra de som bader» og whatnot. Det vil jeg våge å påstå at er i så fall et mindretall. Alle «klager» så langt er berettiget og handler om når badetøyet er skiftet ut med festklær, hånddukene er skiftet ut med alkohol, rus, og isen med spy. Du sier jo sjæl at ingen under 18 bør delta, og de over 18 har faktisk en arena for rus/drikking. Så hva er det du egentlig forsvarer? Du er jo enig med alt jeg sier. Eller: du sier ganske mye imot deg selv. Anonymkode: e0a0f...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #19 Del Skrevet 26. mai Ungdommene i byen har jo alltid møttes i hundretalls ved finvær. Da jeg var ung var vi på marinen og i Korsvika. Senere var det festningen som gjaldt. Marinen og festningen ble jo til slutt stengt på de typiske festnettene. For de som ikke ønsker å holde på med noe organisert er det ikke mange plassene å møtes. Byen fortettes og de færreste har hager hvor ungdommen kan henge uforstyrret. På en balkong hører naboene alt. De få parkene er i stor grad innrettet mot barnefamilier. Ungdom vil henge der annen ungdom er, og sånn har det alltid vært. Anonymkode: d0d67...44e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #20 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Ungdommene i byen har jo alltid møttes i hundretalls ved finvær. Da jeg var ung var vi på marinen og i Korsvika. Senere var det festningen som gjaldt. Marinen og festningen ble jo til slutt stengt på de typiske festnettene. For de som ikke ønsker å holde på med noe organisert er det ikke mange plassene å møtes. Byen fortettes og de færreste har hager hvor ungdommen kan henge uforstyrret. På en balkong hører naboene alt. De få parkene er i stor grad innrettet mot barnefamilier. Ungdom vil henge der annen ungdom er, og sånn har det alltid vært. Anonymkode: d0d67...44e Jeg hang ikke på marinen og Korsvika som 13-14-15-16 åring. Var vel først som russ jeg gjorde det. Kan ikke huske at det var noe mine bekjente gjorde i stor scala heller.. Så klart ungdom vil henge der annen ungdom er, det betyr ikke at man som foreldre gir etter, og gir faen, gjør det vel? Det «argumentet» kan du bruke om alt: ungdom vil synes rus er spennende, ungdom vil stjele, ungdom vil drikke osv osv. hva slags argument er egentlig det?! Ungdom kan da absolutt «være der annen ungdom er», men ikke nødvendigvis der hvor hundretalls av ungdom er, hvor eldre ungdom er, hvor alkohol og rusmidler er.. eller hva? Anonymkode: e0a0f...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå