Gå til innhold

Melde fra om seksuell trakassering mange år i ettertid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en forferdelig vond opplevelse med veilederen min på universitetet. Jeg hadde ingen oppfatning av at vi har hatt noen flørtende eller inviterende tone, så dette kom meget brått på.

Det er mange år siden, men har preget meg sterkt i ettertid. Jeg meldte aldri fra, men jeg vurderer å gjøre det nå.

Personen har nå en ren forskningsstilling, og ingen kontakt med studenter. Rådførte meg med en venn i samme universitetsmiljø som sa at en klage fra meg neppe ville gjøre noe fra eller til så lenge i ettertid, og at jeg kun utsetter meg selv for en unødvendig konflikt.

Jeg har ikke egentlig behov for at dette skal få noen karrieremessige konsekvenser for personen, selv om det definitivt har hatt det for meg. Ønsker imidlertid å si ifra at dette har vært vondt for meg, og at jeg anser det som skjedde som uakseptabel atferd.

Er det noen som har noen innspill?

Jeg ønsker ikke å bli gjenkjent, og kommer derfor ikke til å utdype hva som har skjedd eller hvordan det har påvirket meg i ettertid. Håper på forståelse for dette :) 

Anonymkode: d046f...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en person som har misbrukt sin stilling, så ja, det kan du si ifra om selv om personen ikke har noe med studenter å gjøre i dag. Hen er jo fortsatt rundt kolleger (sikkert noen yngre også), og har allerede vist at hen tråkker over andre menneskers grenser. For alt du vet, er du ikke den eneste.

Det sagt, hadde personen vært pensjonert eller død, syns jeg fortsatt du kan si ifra. Dette var krenkende overfor deg på ditt studiested, hvor du skal være trygg. At du ikke ønsker konsekvenser i karrieren til vedkommende, forteller meg at du trenger mest å fortelle for din egen del. Det skjønner jeg; det som skjedde var ikke greit, og det er universitetets ansvar at det ikke skjer. Og personen bør bli konfrontert med handlingen og holdes ansvarlig.

Så er det lurt å tenke over at du kan ende opp med å bli skuffa over hvordan du mottas, hvis du står fram med en anklage. Men veldig mange studiesteder har nå et studentombud, og der kan du drøfte saken før du ev. tar den videre - og få støtte til prosessen. Jeg vil tro de vil ta saken din all den tid krenkelsen fant sted mens du fortsatt var student. Eller hvis du i din nåværende jobb har privat helseforsikring, ville jeg brukt psykologtimer på å komme meg gjennom prosessen. Men forbered et lag rundt deg!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville absolutt meldt ifra, samt anmeldt mannen til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (14 minutter siden):

Ville absolutt meldt ifra, samt anmeldt mannen til politiet.

Det står ikke at det er en mann. Tipper det er en dame siden det skrives personen og ikke mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...