Gå til innhold

Er det noe positivt i å ha en spisedag/cheatday?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i prosessen med å gå ned i vekt, og ligger på ca 1200-1300 kcal pr dag. Vil det gi kroppen min å ha en cheatday/helg 1 gang pr mnd ? Har lest litt om at noen mener det booster forbrenningen, men blir ikke helt klok på det. 

Anonymkode: 620f0...b54

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svarer basert på egen erfaring og ut i fra det jeg har lest fra spesialister som Dr. Spencer Nadolsky. 
1. En slik opplegg «cheat days» øker ikke metabolismen din på lang sikt. Men en dag eller flere dager med et kalori-inntak nærmere det du trenger for å beholde vekta du har ved et gitt tidspunkt vil kunne gi deg en mental pause fra diett, og øke sjangser for at du klarer å gå på diett over tid. Men disse dagene med økt matmengde bør være mest sunne matvarer og litt noe ekstra du vil unne deg.

2. En slik ordbruk/holdning kan forvrenge forholdet ditt til mat der man kan ende opp med å fråtse og deretter angre på det og ende opp i en vondt spiral.

3. På en all out cheat day kan du lett reverse hele ukas slanke innsats, så vinninga går opp i spinninga.

Ville ha lest om «multi phasic dieting” eller “diet sprints” hvis du ønsker. 

Anonymkode: b3439...ade

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 25 kilo, og hadde stor nytte av cheat days. Hadde det faktisk hver uke, levde veldig forsiktig de andre dagene. Det virket som om kroppen giret opp noen hakk og forbrant fortere. Har gått fra bmi 30 til 19 og holdt vekten i 5 år. Har fortsatt dager hvor jeg spiser veldig mye! Og så alle de andre dagene, hvor jeg spiser magert og ca 1300 kcal. 

Anonymkode: ffb14...9ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det kommer jo an på om du tar det helt ut, og spiser hele kaloriunderskuddet og vel så det. Det hjelper jo ikke så mye. 

For de aller fleste så er det å ha dager hvor en spiser noe ekstra en naturlig del av å leve. Det kan være en bursdag, ut å spise, litt smågodt på lørdag, dessert på søndag, osv. Idag er det mange som skal finne en anledning til å kose seg med noe ekstra «hele tiden» og da går ikke regnskapet opp. 

Om du kan si at du spiser dessert på søndag, eller en is i varmen eller hva en du velger så tror jeg det er bra, og det hjelper på motivasjonen og en finner en balanse mellom diett og det livet en forhåpentligvis skal leve etterpå. Jeg tror selv mer på livsstilsendring, fremfor diett, men skjønner jo at for en del så er det gjerne en diett før det blir en livsstil. Noen ganger må det også hardere lut til. 

Klarer du å kose deg med litt, men ikke ta av så hadde jeg gjort det. Er du blant dem som ikke klarer det, og det tar av, så dropp det. Eller ihvertfall dropp det til du har mer kontrollen. Vi er ulike der, og du vet best selv hva som er riktig for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En juksedag er mest for den mentale helsen. Å slanke seg kan være krevende og da kan det være bra for den mentale helsen å ha en dag i uka hvor du kan spise det som gjør deg glad.

Anonymkode: f8655...079

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...