Gå til innhold

Min mors hund har blitt enorm (feit) -hvordan si ifra?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor har en Border collie. Forutenom at mor ikke har noe kontroll på den (kan ikke ta i mot komandoer, gjør hva den vil), har den tidligere sett normal ut, og fått turer.

Jeg bor ganske langt unna, så vi sees ikke sånn alt for ofte, og denne gangen var det litt ekstra lenge siden denne gangen. Og jeg fikk faktisk sjokk når jeg fikk øye på hunden. Den ser bokstavelig talt ut som en potet med fire bein og et hode.

Jeg føler jeg må ta det opp, for det her kan ikke være bra for den stakkars hunden. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal ta det opp. Hvordan ville dere tatt dette opp med moren deres? Jeg vet ikke om det er fordi hun ikke går nok tur eller om hun overmater den? 

Anonymkode: 04e48...19d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hunden blir ikke såra så bare si det som det er.

Anonymkode: 94ef2...64e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mamma, hvorfor har Tassen blitt så tjukk? Er den syk eller noe?"

Vær så god, problem løst.

Anonymkode: 26da5...cf1

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min mor har en Border collie. Forutenom at mor ikke har noe kontroll på den (kan ikke ta i mot komandoer, gjør hva den vil), har den tidligere sett normal ut, og fått turer.

Jeg bor ganske langt unna, så vi sees ikke sånn alt for ofte, og denne gangen var det litt ekstra lenge siden denne gangen. Og jeg fikk faktisk sjokk når jeg fikk øye på hunden. Den ser bokstavelig talt ut som en potet med fire bein og et hode.

Jeg føler jeg må ta det opp, for det her kan ikke være bra for den stakkars hunden. Men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal ta det opp. Hvordan ville dere tatt dette opp med moren deres? Jeg vet ikke om det er fordi hun ikke går nok tur eller om hun overmater den? 

Anonymkode: 04e48...19d

Hvorfor ikke bare si det som det er? Å gå rundt grøten fungerer ofte dårlig på sånne ting, her må du nok være ganske direkte 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at den er feit, og at det er mishandling å la den være så overvektig. 

Anonymkode: abe36...fb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du gir hunden for mye og feil mat. En border collie trenger sinnsykt mye fysisk og psykisk stimuli. Dette er misshandling. Ivareta den på en ordentlig måte, eller adopter den bort."

Anonymkode: 357c6...7d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er din mor blind? Hvis ikke trenger du ikke si noe, for det ser hun selv. 

Anonymkode: a1a29...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er din mor blind? Hvis ikke trenger du ikke si noe, for det ser hun selv. 

Anonymkode: a1a29...8a4

Mange fortrenger at sine barn er tjukke. Jeg vet ikke om en hund er annerledes for enkelte.

Si det som det er! Dyret kan ikke bli lei seg eller utvikle spiseforstyrrelse fordi du kommenterer vekta. Di mor må få åpna øynene.

Anonymkode: d6f99...84e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier det rett ut! Det hun driver med er dyremishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du ta opp med henne. det går an å være direkte uten å være ufin. si du er bekymret for hunden, det er faktisk mye verre for hunder å være overvektig enn det er for mennesker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier i fra selv til folk jeg ikke kjenner. Får ofte svar som "den er et matvrak" Vel det er jo du som eier som gjør den til et matvrak..

Anonymkode: d1525...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg sier i fra selv til folk jeg ikke kjenner. Får ofte svar som "den er et matvrak" Vel det er jo du som eier som gjør den til et matvrak..

Anonymkode: d1525...01d

Det er jo bare tull. Eier har jo full kontroll over matinntaket til hunden, og hvis den er veldig glad i mat er jo det bare bra hvis man bruker det til sin fordel, det er jo mye lettere å trene hunder som er veldig motivert for godbiter.

Bra at du sier fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...