Gå til innhold

Fanget i en fortvilet situasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men: 

Jeg flyttet med kone og barn tilbake til mine foteldres gård for en stund siden.. dette går IKKE bra! De er kontrollerende og jeg føler meg fanget i deres klør slik jeg var som yngre.

De skal ha kontroll å alt. Jeg må passe på hva jeg sier, hva jeg mener, bare det å legge feil trykk på et ord tolkes i verste mening. 

De blir også kjempesinte og opprørtr om jeg skulle snakke om å flytte en gang i fremtiden. Holder at jeg kommenterer en lokal boligannonse liksom.

Nå er det veldig sinte på meg fordi jeg uttrykte frustrasjon så de så det (hadde intet med dem å gjøre). Jeg kjørte bil opp mot gården og hadde en diskusjon med konen om noe helt trivielt, men tråkket på gassen i 5 - 10 meter. Klar sikt, ingen var i fare. 

Men nå later de som de ikke ser meg når jeg snakker til dem. Himler med øynene. Later som de sovner når jeg prater til de..

Hele barndommen var slik. Negative følelser var forbudt. Egne meninger likeså. I tillegg var det endel fysisk vold..

Kjenner at jeg er fortvilet. Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Og hvorfor flyttet jeg tilbake? Mine foreldre er svært "overtalende og overbevisende" 

Hva skal jeg gjøre? 

Vet ikke om jeg har økonomi til å flytte..

Hva hadde DU gjort?

Beklager for en rotete tråd 😪

Anonymkode: f2462...a14

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Flytt vekk! Kona di kommer til å flytte fra dette før eller senere uansett.

Anonymkode: 53d78...ffe

• Liker 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flytt vekk! Kona di kommer til å flytte fra dette før eller senere uansett.

Anonymkode: 53d78...ffe

Ønsker å gjøre det. Økonomien er ikke så god for tiden.. håper vi får det til 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men: 

Jeg flyttet med kone og barn tilbake til mine foteldres gård for en stund siden.. dette går IKKE bra! De er kontrollerende og jeg føler meg fanget i deres klør slik jeg var som yngre.

De skal ha kontroll å alt. Jeg må passe på hva jeg sier, hva jeg mener, bare det å legge feil trykk på et ord tolkes i verste mening. 

De blir også kjempesinte og opprørtr om jeg skulle snakke om å flytte en gang i fremtiden. Holder at jeg kommenterer en lokal boligannonse liksom.

Nå er det veldig sinte på meg fordi jeg uttrykte frustrasjon så de så det (hadde intet med dem å gjøre). Jeg kjørte bil opp mot gården og hadde en diskusjon med konen om noe helt trivielt, men tråkket på gassen i 5 - 10 meter. Klar sikt, ingen var i fare. 

Men nå later de som de ikke ser meg når jeg snakker til dem. Himler med øynene. Later som de sovner når jeg prater til de..

Hele barndommen var slik. Negative følelser var forbudt. Egne meninger likeså. I tillegg var det endel fysisk vold..

Kjenner at jeg er fortvilet. Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Og hvorfor flyttet jeg tilbake? Mine foreldre er svært "overtalende og overbevisende" 

Hva skal jeg gjøre? 

Vet ikke om jeg har økonomi til å flytte..

Hva hadde DU gjort?

Beklager for en rotete tråd 😪

Kom dere vekk derfra! Stakkars barna som skal vokse opp der! Få alle vekk og ikke se deg tilbake!!! Snakk med konen din! Ikke si noe til foreldrene dine flr dere er på vei til å flytte!

Anonymkode: 14930...ba9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i rådet om å snakke med konen din! Veldig viktig råd! Hun ser sannsynligvis hvordan de er (og misliker det) samtidig som hun ser deg som føyer deg og lar deg styre. Kanskje er du mer opptatt av å føye de enn å høre på kona de (ihvertfall kan det kanskje oppleves sånn). Tror det er viktig at du er veldig åpen med kona og ber om hjelp til å stå opp for deg selv, hvis ikke forsvinner hun.  Og det tror jeg ville vært veldig uheldig for deg!! Start med å ikke snakke så mye med de? De oppfører seg utrolig dårlig og ikke vanlig - hvorfor skal du snakke med noen som later som de sover? Gå!! Vis at du er selvstendig! Du har egen familie nå! 

Anonymkode: 28c19...b61

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig i rådet om å snakke med konen din! Veldig viktig råd! Hun ser sannsynligvis hvordan de er (og misliker det) samtidig som hun ser deg som føyer deg og lar deg styre. Kanskje er du mer opptatt av å føye de enn å høre på kona de (ihvertfall kan det kanskje oppleves sånn). Tror det er viktig at du er veldig åpen med kona og ber om hjelp til å stå opp for deg selv, hvis ikke forsvinner hun.  Og det tror jeg ville vært veldig uheldig for deg!! Start med å ikke snakke så mye med de? De oppfører seg utrolig dårlig og ikke vanlig - hvorfor skal du snakke med noen som later som de sover? Gå!! Vis at du er selvstendig! Du har egen familie nå! 

Anonymkode: 28c19...b61

Har selvfølgelig snakket med henne, det blir jo naturlig når vi bor under samme tak.

Hun ser det, hun forstår situasjonen. Men hun vegrer seg for å flytte grunnet økonomi og at vårt barn er veldig glad i besteforeldrene (de er ganske flinke med han)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har selvfølgelig snakket med henne, det blir jo naturlig når vi bor under samme tak.

Hun ser det, hun forstår situasjonen. Men hun vegrer seg for å flytte grunnet økonomi og at vårt barn er veldig glad i besteforeldrene (de er ganske flinke med han)

Det er bra du og kona di snakker sammen om dette! Jeg vil tro dette ikke er bare lett for henne heller? Hadde hun ønsket å flytte derfra om dere hadde hatt pengene?

Jeg har også vokst opp med slike giftige, kontrollerende foreldre, og jeg vil anbefale deg å lage så stor avstand som mulig med dem. Ikke inkluder de i livene deres mer enn strengt nødvendig, ikke vær særlig aktiv i samtaler med dem. Da blir det fint lite å være kontrollerende på for dem. Og sørg for å passe på kona di slik at de ikke går og hakker på henne også. Det blir en alt for stor pris å betale på sikt.

Det er mange som ikke har mulighet til å flytte i denne økonomien, men setter dere av penger til egenkapital vil det komme en dag da dere kan få det til, og da håper jeg du klarer å kutte båndene, sette egen familie og deg selv først og FLYTTE!

Dette høres så skadelig ut! Giftige folk er giftige folk, det er sjelden de endrer seg. Hadde de hatt evne til selvrefleksjon hadde de ikke holdt på slik mot deg. Det er jo mye på spill for dem også i denne relasjonen. Det er ikke sikkert det blir et tap når gutten din blir større, tenk om de begynner å kontrollere og straffe ham slik de gjør med deg? 

Anonymkode: 84d47...451

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er bra du og kona di snakker sammen om dette! Jeg vil tro dette ikke er bare lett for henne heller? Hadde hun ønsket å flytte derfra om dere hadde hatt pengene?

Jeg har også vokst opp med slike giftige, kontrollerende foreldre, og jeg vil anbefale deg å lage så stor avstand som mulig med dem. Ikke inkluder de i livene deres mer enn strengt nødvendig, ikke vær særlig aktiv i samtaler med dem. Da blir det fint lite å være kontrollerende på for dem. Og sørg for å passe på kona di slik at de ikke går og hakker på henne også. Det blir en alt for stor pris å betale på sikt.

Det er mange som ikke har mulighet til å flytte i denne økonomien, men setter dere av penger til egenkapital vil det komme en dag da dere kan få det til, og da håper jeg du klarer å kutte båndene, sette egen familie og deg selv først og FLYTTE!

Dette høres så skadelig ut! Giftige folk er giftige folk, det er sjelden de endrer seg. Hadde de hatt evne til selvrefleksjon hadde de ikke holdt på slik mot deg. Det er jo mye på spill for dem også i denne relasjonen. Det er ikke sikkert det blir et tap når gutten din blir større, tenk om de begynner å kontrollere og straffe ham slik de gjør med deg? 

Takk for godt svar 🙂

Det som skremmer meg er at mor i kraft av sitt yrke kan finne på å bruke barnevern mot oss. (Hun har tidligere truet med det og gjort andre lignende ting)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnevernet tar ikke bort barn. Du trenger ikke være redd for det i hvert fall. Jeg er lærer og uansett hvilken bekymringsmelding vi sender så er det aldri aktuelt å ta bort barna fra hjemmet. Det er først ved rus eller seksuelle overgrep at det er aktuelt å gjøre slike inngrep. 

Anonymkode: 86433...f5d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takk for godt svar 🙂

Det som skremmer meg er at mor i kraft av sitt yrke kan finne på å bruke barnevern mot oss. (Hun har tidligere truet med det og gjort andre lignende ting)

Det skjønner jeg er skremmende❤️Det er dessverre ikke mye du får gjort for å forhindre det, men du kan da informere henne om at det i såfall blir det siste hun ser av dere? Jeg vet av erfaring at det blir full krig dersom man setter den minste grense for seg selv. Men igjen, skal hun få true dere fra å bo der dere vil, eller leve livet dere ønsker? 

Uten å sette noen merkelapper på henne, men ut i fra dette overdrevne behovet for kontroll du beskriver, en måte å håndtere henne på kan være å bruke gråstein-metoden. Dette finner du ved et kjapt google-søk. Som jeg skrev over, det blir lettere å leve sammen og evt flytte dersom du har fått de litt på avstand. Da får du muligens mer handlingsrom. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at om jeg velger å flytte så bør det bli et stykke unna for å fjerne meg fra situasjonen helt.

Men, er det dårlig gjort mot barnet mitt? Han er jo så glad i besteforeldrene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker at om jeg velger å flytte så bør det bli et stykke unna for å fjerne meg fra situasjonen helt.

Men, er det dårlig gjort mot barnet mitt? Han er jo så glad i besteforeldrene sine..

Barnet ditt har best av en pappa som fungerer best mentalt.

Så her må dere prioritere å flytte. Du høres kanskje ikke helt ut til å ha kontroll på deg og egne følser. Ref kjøringen. Så her tenker jeg mulig du sliter med traumer pga tidligere oppførsel fra dine foreldre. Og at de mest sannsynlig trigger de frem nå. Spar hardt et års tid og kom dere vekk. 

Anonymkode: 5cb3e...020

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.5.2024 den 0.21):

Takk for godt svar 🙂

Kan du ta kontakt med fastlegen din for en prat? Fortell at du har det vanskelig grunnet situasjonen med foreldrene dine og at du frykter å bli meldt til barnevernet hvis du flytter/ setter grenser ovenfor foreldrene dine.

Da har du snakket med noen om dette i forkant og legen din kan støtte deg i dette, også HVIS det skulle bli en sak med barnevernet. Da har du noen på din side, som kan være en trygghet når du skal sette de grensene som trengs. Som noen andre skriver til deg så trenger du ikke være redd for at barnevernet gjør noe drastisk. Det skal mye til for at de fratar omsorgsrett. 

Å sette grenser for foreldre er vanskelig. Jeg har selv traumer fra barndommen og har hatt mye nytte av psykolog for å få hjelp til dette. Bor nå 3 timer unna foreldrene mine. Det er nok avstand til at de ikke bare kan stikke innom en ettermiddag /forvente at jeg stiller opp på kort varsel. Det er enklere å sette grenser når jeg har de litt på avstand. 

Når jeg og barnet mitt besøker de, ca en gang annenhver måned, bor vi ofte hos andre familiemedlemmer/venner, for å unngå at det blir for intenst. Da møter vi de på dagtid noen timer. I begynnelsen ble de veldig fornærmet over at vi ikke skulle sove der, men jeg bare ignorerte det og svarte at vi hadde blitt invitert annet sted/måtte prioritere å treffe andre folk. Til spesielle anledninger overnatter vi hos de. 

Anonymkode: 0fa5f...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over her. Syns IKKE det er dårlig gjort mot barnet ditt. Barn får med seg mye mer enn voksne tror og kan ta skade av å være vitne til giftige relasjoner mellom voksne. Så jeg vil heller si at dette er omsorg ovenfor barnet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Meg over her. Syns IKKE det er dårlig gjort mot barnet ditt. Barn får med seg mye mer enn voksne tror og kan ta skade av å være vitne til giftige relasjoner mellom voksne. Så jeg vil heller si at dette er omsorg ovenfor barnet ditt. 

Takk! 

Er så godt med slike tilbakemeldinger. Da vet man at man ikke er helt på bærtur heller 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

jeg forstår deg godt,  og det er det nok mange som gjør. Det er noe med det der foreldre-barn og søsken-seg-imellom forholdet. Det er innlært og ufattelig vanskelig å endre på selv når man kommer godt opp i årene. 

Som andre her ville jeg rådet deg til å flytte igjen. 

ELLER, gå i degselv og jobb med holdningene dine. Se for deg at foreldrene dine er hvilke som helst gamlinger. Ville du akseptert å bli snakket til/behandlet på den måten av dem? Nei! Sett foten ned - ikke noe drama, men rett og slett bare som om de var villt fremmede. Strål ut selvsikkerhet og verdihet. 

Du er uantastbar. Du finner deg ikke i å bli behandlet slik av voksne mennesker. 

Anonymkode: 12e24...e14

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...