Gå til innhold

Hva forbinder du med charter?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 20.07):

Jegser at mange er i mot charter. Jeg reiser av og til på charter selv. 

Hva tenker og forbinder du om charter og hva er du i mot?

Anonymkode: 71dd4...be7

Reiser alltid charter, synes det er veldig lettvint og fint

Anonymkode: 95609...7df

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis det eneste man er interessert i er klima og soling, så skjønner jeg man tar en charter. For meg høres det forferdelig kjedelig ut.

Anonymkode: 9b5b6...754

Hvorfor tror folk at man ikke kan gjøre noe? Eneste er at man flyr og tar felles buss organisert av et selskap, ellers er man jo helt fri til å gjøre akkurat hva man vil 😂

Anonymkode: 95609...7df

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Forbinder charter mest med fordommer og det bekrefter denne tråden.

Charter er for meg at reise og opphold går via samme selskap. Oftest med egne fly, ikke rutefly. Og det er endel populære destinasjoner som går igjen, i sydligere varme strøk.

En charterreise definerer bare reise og opphold, hva du gjør på turen bestemmer du jo sjøl. Kan sitte på strandpub og la den ene øl’en erstatte den neste. Eller være et kulturelt fenomen som besøker alt det lokale har å by på av opplevelser, kunst og arkitektur. At noen samles i rare skikker og drekker og er harry, det er FOLK. Ikke charter. Men at en god del av disse bruker charter som reisemetode, det skal jeg være enig i.

Har reist et par ganger med charter selv, og mine ferier har ingen likhet til snutter jeg har sett av charterfeber. Har bodd på flott hotell, opplevd lokale severdigheter og spist masse god lokal mat, uten å være full en eneste gang. Eneste forskjell fra «vanlig» reise var flyselskapet som var av ukjent navn, og at jeg fikk endel oppfølging i app’en til selskapet om når ting skjer og guider man kan benytte seg av osv. Var bare positivt det, selv om jeg valgte å styre hele ferietiden der nede selv.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

God mat får man jo på restauranter helt uavhengig av om man er på charter eller ikke. Vi bestiller aldri med måltider eller all inclusive. 

Anonymkode: 7d5c5...cfd

Problemet jeg har opplevd er at charterhotellene gjerne ligger i klynger. Så alle restaurantene i området er turistifiserte, og har tilpasset seg det segmentet. Og gjerne overpriset med dårlig kvaltiet på toppen. Husker vi stoppet i Makarska en sommer, og det var helt umulig å finne et ok sted for lunsj ved strandpromenaden, uten nordmenn i bar overkropp, og omtrent det samme tilbudet, til det doble av prisen vi fikk på forrige stopp. 

Anonymkode: ef1da...162

AnonymBruker
Skrevet
Diskulis skrev (1 time siden):

Forbinder charter mest med fordommer og det bekrefter denne tråden.

Charter er for meg at reise og opphold går via samme selskap. Oftest med egne fly, ikke rutefly. Og det er endel populære destinasjoner som går igjen, i sydligere varme strøk.

En charterreise definerer bare reise og opphold, hva du gjør på turen bestemmer du jo sjøl. Kan sitte på strandpub og la den ene øl’en erstatte den neste. Eller være et kulturelt fenomen som besøker alt det lokale har å by på av opplevelser, kunst og arkitektur. At noen samles i rare skikker og drekker og er harry, det er FOLK. Ikke charter. Men at en god del av disse bruker charter som reisemetode, det skal jeg være enig i.

Har reist et par ganger med charter selv, og mine ferier har ingen likhet til snutter jeg har sett av charterfeber. Har bodd på flott hotell, opplevd lokale severdigheter og spist masse god lokal mat, uten å være full en eneste gang. Eneste forskjell fra «vanlig» reise var flyselskapet som var av ukjent navn, og at jeg fikk endel oppfølging i app’en til selskapet om når ting skjer og guider man kan benytte seg av osv. Var bare positivt det, selv om jeg valgte å styre hele ferietiden der nede selv.

Det er ikke egne fly. Det er chartrede fly. Derfor; "Charter". Har alltid synes det er litt ubehagelig å ikke vite hvilket selskap som egentlig flyr, og hva de er beryktet for. 

AnonymBruker
Skrevet

Har reist charter 1 gang. Det var veldig praktisk: direktefly og transport til døra på hotellet. Vi hadde ikke måltider, så vi stod helt fritt til å spise hvor vi ville. Vi deltok ikke på noe fellesopplegg, vi styrte dagene helt selv. Vi sosialiserete ikke med andre turister, og vi drikker heller ikke. Reiste rundt og besøkte de stedene vi selv hadde lyst. Så var det buss direkte fra døra til flyplass etterpå på avreisedag.

Så jeg syntes det var veldig greit. Ikkeno charter-svein-opplegg. Egentlig bare en samlet bestilling på fly+hotell+flyplasstransport.

Anonymkode: e0724...333

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

God mat får man jo på restauranter helt uavhengig av om man er på charter eller ikke. Vi bestiller aldri med måltider eller all inclusive. 

Anonymkode: 7d5c5...cfd

Du har rett. Siden jeg var litt uerfaren (første gang), tenkte jeg at "det er sikkert bra mat der" - var jo litt dyrt, så jeg antok det. Maten var ok, men jeg kommer nok ikke til å kjøre all inclusive igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke noe for meg, prøvd det. 

Liker å bestille fly og hotel selv, være på steder som ikke er bygd opp for turisme på denne måten. Min favoritt er storbyer ved sjøen, kan være mindre byer også. Men er så mye å se/gjøre i byer, Barcelona er en av mine favoritter. Der har man både by og strand! :) Kun 3t med fly fra Oslo, til granka er det jo mye lengre. Barcelona her mye mer å by på enn kanariøyene.

Spania har jo så mange flotte steder rundt hele kysten å dra til.

Anonymkode: eb811...9b8

AnonymBruker
Skrevet

For de som bor i Oslo kan jeg godt skjønne at det er greit å bestille flybilletter og hotell hver for seg. Men bor du langt nord blir det både dyrt og til tider upraktisk.

Anonymkode: 0f315...85d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reist en del ganger på charter. Fordelen er at du har et reiseselskap å forholde deg til om du får problemer. 

Vi menger oss ikke med de andre turistene. Vi leier bil som plukker opp på flyplassen. Dermed slipper vi å ta charterbussen med alle de stoppene den gjerne har. Vi kommer frem og får sjekket inn før de andre. Bor aldri på all inclusiv. Kjører rundt i områder og spiser gjerne lunsj og middag på nye steder hver dag. Finner små, bortgjemte strender. 

Slipper å komme til fluplassen mange timer før flyet går siden vi kjører leiebilen tilbake. 

Helt flott opplegg!

Anonymkode: 65e8b...4d9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har reist en del ganger på charter. Fordelen er at du har et reiseselskap å forholde deg til om du får problemer. 

Vi menger oss ikke med de andre turistene. Vi leier bil som plukker opp på flyplassen. Dermed slipper vi å ta charterbussen med alle de stoppene den gjerne har. Vi kommer frem og får sjekket inn før de andre. Bor aldri på all inclusiv. Kjører rundt i områder og spiser gjerne lunsj og middag på nye steder hver dag. Finner små, bortgjemte strender. 

Slipper å komme til fluplassen mange timer før flyet går siden vi kjører leiebilen tilbake. 

Helt flott opplegg!

Men hvorfor i alle dager tar du charter da? I stedet for å bare bestille fly + hotell, uten avansen charterselskapene tar. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvorfor i alle dager tar du charter da? I stedet for å bare bestille fly + hotell, uten avansen charterselskapene tar. 

Den enkle grunnen er vel direkte fly fra mange steder i Norge, som alternativ til to eller tre fly.

Anonymkode: 42f0b...86f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det skreiv jeg jo. Fordelen er å ha et reiseselskap i ryggen hvis man får problemer. Det har vi hatt glede av noen ganger. Blant annet under nedstengingen under korona. Da fikk vi alle utgifter returnert og slapp å forhandle med flyselskap og hotell. 

Ved sykdom har vi fått hjelp til å velge riktig lege. Når hotell har gått konkurs har vi fått tildelt et nytt hotell.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det kan være mange ulike grunner til at folk velger charter, for. eks.:

1. Man har ikke tid eller ork til å bestille fly og hotell i to operasjoner.

2. Man tenker at charter nødvendigvis er billigere enn å bestille fly og hotell selv.

3. Man er lite bereist og derfor usikker. Da kan det oppleves trygt og godt å forholde seg til én profesjonell aktør som tar hånd om alt fra booking til flyplasstransport til kveldsunderholdning.

Man kjenner kanskje heller ikke til at reiseforsikring og diverse lovverk i praksis dekker det samme som pakkereiseloven, slik at sistnevnte oppleves som en ekstra trygghet.

4. Å bo på et typisk charterhotell hvor alt er å finne på samme sted og «alle» andre snakker norsk fremstår attraktivt.

5. Man har ikke noe utpreget behov for autentiske kulturelle eller store kulinariske opplevelser. Man reiser for å slappe av, sole seg og bade.

6. Man ønsker å feste en uke eller to i varmere strøk på en enkel og grei måte, gjerne med andre nordmenn.

7. Man reiser med små barn og ønsker barnepass ala Lollo & Bernie, slik at man slipper å gjøre det selv hele tiden.

Anonymkode: 00b55...5dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er en lettvint måte å reise på. Spesielt med mindre barn. Hvis vi skal på ferie i "syden" de neste årene med barn kan det godt bli en charterreise. 

Selvsagt forbinder folk det med det de har sett på tv. Men man må huske på at sånne programmer trekker frem snålinger og stereotypier nettopp for at det skal være underholdende å se på. 

Anonymkode: 9e82e...900

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 7.28):

Det skreiv jeg jo. Fordelen er å ha et reiseselskap i ryggen hvis man får problemer. Det har vi hatt glede av noen ganger. Blant annet under nedstengingen under korona. Da fikk vi alle utgifter returnert og slapp å forhandle med flyselskap og hotell. 

Ved sykdom har vi fått hjelp til å velge riktig lege. Når hotell har gått konkurs har vi fått tildelt et nytt hotell.

Vi fikk alt refundert under Korona, selv om vi hadde "designet" egen ferie. Norwegian ga valget mellom full refusjon eller doble poeng. Hotellene vi ikke hadde fleks på trakk aldri pengene, da de ikke hadde lov å ta i mot besøkende. 

Ved sykdom har vi fått god hjelp av norsk reiseforsikring, som også stilte med norsk lege hjemme som kvalitetssikret alt. 

Det virker som om charter gir deg en falsk trygghet? 

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt trange fly med dårlig benplass. Konstant mas fra flyverter og "reiseledere".

Anonymkode: f3a99...bec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vi fikk alt refundert under Korona, selv om vi hadde "designet" egen ferie. Norwegian ga valget mellom full refusjon eller doble poeng. Hotellene vi ikke hadde fleks på trakk aldri pengene, da de ikke hadde lov å ta i mot besøkende. 

Ved sykdom har vi fått god hjelp av norsk reiseforsikring, som også stilte med norsk lege hjemme som kvalitetssikret alt. 

Det virker som om charter gir deg en falsk trygghet? 

Tja, ikke falsk trygghet, siden tryggheten er der. Men mulig det er en unødvendig trygghet. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har reist noen charterferier etter at vi fikk barn. Har aldri opplevd hverken klapping når flyet lander eller fulle folk på flyet. 
Det jeg derimot opplever på disse feriene er at det er mange skandinaviske turister på hotellene, og at mange av foreldrene ikke har kontroll på barna sine. 
Ellers så har vi alltid hatt fine og rolige ferier på chartertur, oppleves trygt og forutsigbart når man har med yngre barn. 

Anonymkode: cac4b...35d

• Liker 2
Skrevet

Charter Svein 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...