Gå til innhold

Det er typisk norsk å være syk!

Kapt.Chat

Anbefalte innlegg

Dette er bare en tanke. Men mange sykemeldte er et problem for økonomien. Har inntrykk av at det i dag makes og presses på for at man skal stå lengst mulig i jobb og ikke sykemelde seg før man absolutt må. Evt gradert sykemelding fra start i stedet for 100% en periode. Jeg vet om mange barnehageansatte og helsepersonell som har ulike problemer, psykisk, fysisk eller begge deler. De skammer seg over å være å syk, de vet det går utover kollegene fordi de ofte da må gå underbemannet. Det går på bekostning av barna/pasientene osv. De står alt for lenge i jobb før det smeller. Og da smeller det ordentlig=langtidssykemelding og i tillegg noen ganger oppsigelser pga yrkesbytte. Noe som ikke er bra når vi mangler barnehageansatte og helsepersonell allerede. Jeg slår et slag for muligheten til å ta en pause/sykemelding før det smeller, men nok til at man henter seg inn igjen uansett hva årsak er. En uke + avhengig av problemet. Et par dager fungerer ikke alltid. 

Arbeidsgiverne skulle fått mer støtte enn arbeidstakerne. Altså at de får tilskudd så de må tilrettelegge for en ansatt slik at den ansatte kan klare å stå i jobb. Feks en assistent som tar seg av det mest fysiske / stepper inn om en må ha ekstra pauser osv. Vet det finnes ordninger, men tror ikke de varer over lang tid. Det viktigste er at ansatte er pliktet til å jobbe så fremt de kan, og når arbeidsgiver da må tilrettelegge og strekke seg langt, så er det ikke unnskylding. Hvis en arbeidstaker har ryggproblemer og må legge seg nedpå eller gå en kort tur innimellom, så skal de kunne det med en assistent eller støtte som dekker arbeidsgivers kostnader. Og den med ryggproblemer kan ikke si at hen må være hjemme fordi det er så uforutsigbart og vanskelig å jobbe. 

De som er i tiltak bør også observeres av eksperter på jobb. Feks finnes det mange måter å observere om en person har smerter. Jeg sier ikke at folk lyger, men det er kanskje litt enklere å sile ut de råtne eplene som jo finnes der ute. Men disse ekspertene burde Observere arbeidet også. Jeg vet om flere som har vært i tiltak. De får lite oppfølging, og arbeudsgiver/veileder i praksis vet svært lite om disse tiltakene. De bare signerer og svarer og ofte gir de den som er på tiltak mulighet til å vurdere situasjonen selv. Kjenner en hvor veileder i tiltaket (jobb på sfo) faktisk sa at vedkommende ofte burde melde seg syk, for da viste han nav at det ikke fungerte i tiltak heller og dermed lettere å få uføretrygd. 

Jeg tror også at fornøyde ansatte er mindre syk. Og de yter mer på jobb og ønsker å gjøre en god jobb hvis det er flere goder. Det burde nesten vært pliktig å ha muligheter for trening på arbeidsplassen i arbeidstiden. Dette gagner personen selv, jobben og velferdsstaten fordi det er sunt å trene og kan forebygge plager. Mer fleksitid der det er mulig. Hvorfor må det være fleksitid med kjernetid 9-14 hvis det faktisk er mulighet å kunne starte dagen 11 i stedet? Dette kan hjelpe de som har søvnproblemer, er B-mennesker, foreldre og man får velge mer over egen fritid. Kortere arbeidsuker / flere ulike turnusordninger, mindre helsearbeid, mer ferie. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kapt.Chat skrev (15 timer siden):

Ja det er veldig enkelt å få en sykemelding, for det er personen selv som i stor grad avgjør utfallet av konsultasjonen med legen som sykemelder. Det vil si at to personer som går til legen med samme diagnose og tilsvarende jobber kan få to helt ulike utfall, og da er det pasienten selv som har vippet saken i favør av fortsatt arbeid eller sykemelding.

Eksempelvis så fikk jeg selv en diagnose for en stund siden, når jeg snakket med folk så var det mange som sa, du må jo sjukemelde deg, hadde det samme selv og var sjukmeldt i flere mnd. Hvorpå jeg sier, men jeg klarer fint å gå på jobb og det er ingenting som tilsier at jeg skal bli værre av det, og smertene vil være de samme om jeg er hjemme eller på jobb.

Noe som har forandret seg mye de siste tiårene er at før så ble du appludert visst du sto i jobb på tross av litt fysiske problemer, mens i dag blir du sett på som dum som ikke benytter deg av din rett til å sjukmelde deg.

Det er jeg helt enig i. Jeg fikk en fysisk skade for 5 år siden, legen tvang meg til sykmelding, jeg gikk med på halvt. Deretter sa legen at jeg måtte søke om uføretrygd, jeg nekta og gikk ut I full jobb igjen, først da ble jeg frisk igjen. Jeg ble faktisk sykere av å ha sykmelding og gå hjemme, legen kjefta og sa helsa først. Så enkelte leger liker å ha deg syk og på lista også.... 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er veldig enkelt.  Det er altfor god ordninger i Norge og misbruket er skyhøyt.  Ingen politiske partier tør å pirke i det for det kan påvirke populariteten.  

Dette har utviklet seg over mange år og vil bare bli verre før vi får politikere som er modige nok til å si stopp.  

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (1 time siden):

Ja  Island og Danmark har høyere sysselsetting. Og som du sier så har Sverige og Finland lavere. Ingenting av dette motsier det jeg sier om at Norge har en av de høyeste sysselsettingen i Europa. (Europa består dessuten av flere land enn Norden).

Det er åpenbart for de fleste at man ikke kan sammenligne forskjellige trygdeordninger i forskjellige land. Sysselsettingsgraden forteller mest om hvor produktive arbeidstakerne er. Så å påstå at nordmenn er så mye sykere blir veldig feil. Og er som jeg sier,  populistiske billige poeng.

Skjønner ikke helt hva du mener da når sysselsettingen er tilnærmet lik men ufør/sykdom er x2???

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
Loff77 skrev (7 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener da når sysselsettingen er tilnærmet lik men ufør/sykdom er x2???

Tja, er den egentlig det. Eller har bare andre land andre stønadsordninger, og / eller at familiene forsørger sine syke som ikke greier å stå i jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loff77 skrev (9 minutter siden):

Det betyr at i andre land så er det tilsvarende mange som ikke jobber, men lever av noe annet enn uføretrygd. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Loff77 said:

Ja da er man vel dobbelt så syke som resten av europa i verdens beste land

Vi kan ikke ha en av verdens største sysselsettinger og samtidig ha en av de sykeste befolkningene. Det henger ikke på greip.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Loff77 said:

For å få uføre må man bli vurdert opp mot bl.a. arbeidsevne. I noen land har man relativt lav sysselsetting, f.eks. blant kvinner, unge etc. Dermed har man færre som kan få uføre, men får andre typer stønader/lever på familien eller lignende.

Så vi kan ikke ha både den sykeste befolkningen og en av de mest arbeidende befolkningene. Det går ikke opp.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurka skrev (19 timer siden):

"Jeg møter en del syke og uføre på treningssenteret. Jobbe kan de ikke, men trene – det er de til gjengjeld gode på."

Må jo undre over hvordan Sanna vet at folk på treningssenteret er syke og/eller uføre. Spør hun dem rett ut? Hver bidige person hun møter? Eller går folk med stempelet "UFØR" i panna?

La oss nå si at man faktisk ER ufør; er det da bedre å ligge hjemme på sofaen? Verken trene, gå tur, gå på butikken eller ta en kaffe ute? 

Mange uføre blir oppfordret til å trene. Spesielt ved psykisk sykdom.

At man klarer å høre på musikk mens man løfter vekter betyr ikke at man klarer å ha inntektsgivende arbeid.

Og som du sier, men blir ikke bedre av inaktivitet. Da hadde Sanna kommet og klagd på de enda lengre helsekøene, for de hadde blitt veldig mye lenger om alle som ikke var i arbeid skulle ligget på soffan 24/7 i tillegg til sine opprinnelige sykdommer.

Endret av Blåttvann
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV virker sinnsykt slitsomt. Jeg har måttet bytte til kontorjobb med hjemmekontor som jeg kan utføre 7 dager i uka og på kortere tid enn normert pga. kronisk sykdom. Venner som går på NAV må på arbeidstrening hele dager i strekk. Jeg hadde aldri greid det. Fysisk veldig krevende som sykehjem, barnehager og annet. Hvor de må være på plass hele dagen. Jeg kan ikke trene, dra på ferie, være med venner eller ta helgefri (da tar jeg igjen jobb). Men forstår godt hvorfor syke personer bare blir ufør i møte med NAV. De stiller vanvittige krav til fysisk og psykisk helse for å hjelpe deg. I tillegg papirkaos og stammespråk jeg ikke forstår noe som helst av.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke nok om samfunnsøkonomi til å uttale meg om overflødighet, men det vil jo bli en problemstilling som blir stadig mer relevant i møte med mer effektive roboter i produksjon og til en viss grad AI.

Jeg er mest bare lei av alle disse som prøver å syte om at Norge har den sykeste befolkningen, og at stønadene får landet til å gå under. Det er bare kunnskapsløshet og idiotisk propaganda. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Mange uføre blir oppfordret til å trene. Spesielt ved psykisk sykdom.

At man klarer å høre på musikk mens man løfter vekter betyr ikke at man klarer å ha inntektsgivende arbeid.

Og som du sier, men blir ikke bedre av inaktivitet. Da hadde Sanna kommet og klagd på de enda lengre helsekøene, for de hadde blitt veldig mye lenger om alle som ikke var i arbeid skulle ligget på soffan 24/7 i tillegg til sine opprinnelige sykdommer.

Men at hun kan slenge ut en sånn påstand er for meg forunderlig. Ja, mange blir oppfordret til å trene, noen gjør sikkert det, men andre kan slite med å komme seg ut av døra. 

Tviler sterkt på at hun kjenner folk på treningssenteret personlig. Det er ikke "normalt" å hilse på enhver inne i et sånt lokalet. Det er ikke en felles aktivitet, selv om man oppholder seg i samme rom. Og jeg tviler på at alle er så åpne om hva de holder på med om en fremmed finne vandrer rundt og spør hva folk driver med utenom trening. 

Svært få ønsker å være frivillig ufør. Folk flest ønsker seg god økonomi, hvor man kan sosialisere med venner utenfor hjemmets fire vegger, reise, unne seg god mat... etc. Svært få folk er tilfredsstilt med å telle ører på slutten av en mnd., fordi de har brukt penger på mat... for minstesatsen er virkelig ikke høy, slik hun påstår. Det er mindre enn minstelønn. Bor man i en større by er det ikke mye man har å rutte med etter alle bokostnader er betalt. Det er ingen luksus å være ufør. Et abonnement på treningssenter er oftest for dyrt for noen på minstesats. Det er nokså isolerende og miserabelt. Mennesker er ikke så enkle at det eneste som tilfredsstiller er å kunne sove lenge hver dag. Mennesker ønsker stimulans, spesielt om man i virkeligheten ikke skulle hatt ufør, slik hun påstår, en som snylter. 

Det er vel typisk mummitroll å blande seg i andres liv. 

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er typisk finsk å provosere.

Er rystet over at denne kronikken slapp igjennom hos VG. Som regel stilles det krav til kronikker om faglighet og/eller kilder, og ikke et synsorama fra Sarromaa. 

Kronikken hadde mest sannsynlig ikke overlevd moderering på KG engang...

Endret av Bombasi
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
Kapt.Chat skrev (På 25.5.2024 den 19.39):

Uføretrygd koster 118 milliarder kroner i året for staten.

Ja, og svart arbeid koster 150 milliarder kroner i året for staten:_popcorn_: hadde vi utrydda svart arbeid, hadde vi hatt nok til å finansiere uføretrygden og vel så det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (55 minutter siden):

Det betyr at i andre land så er det tilsvarende mange som ikke jobber, men lever av noe annet enn uføretrygd. 

Nettopp, de er ikke uføre og får hversågod ordne seg selv, hvorfor sykeliggjøre folk uten grunn som i Norge??

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bromance skrev (58 minutter siden):

Tja, er den egentlig det. Eller har bare andre land andre stønadsordninger, og / eller at familiene forsørger sine syke som ikke greier å stå i jobb...

Ja den er det

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Loff77 said:

Men landene vi sammenligner med har høyere eller marginalt lavere yrkesdeltagelse, hva snakker du om??

Din opprinnelige kommentar var: "Ja da er man vel dobbelt så syke som resten av europa i verdens beste land"

Norge er på verdenstoppen av sysselsetting, med kun to land med høyere sysselsetting enn oss i Europa. Vi kan ikke både være på verdenstoppen av sysselsetting og ha den sykeste befolkningen. Det går ikke opp logisk eller matematisk.

Grunnen til at vi har fler med ufør enn andre land kommer i all hovedsak av to ting:

1. I andre land er det andre typer stønader de får, eller det er ingen stønader a la ufør.
2. I land hvor det er færre som kommer til arbeidslivet, vil statistikken på sykdom ikke kunne sammenlignes med land med større sysselsetting - for om f.eks. kun 30% av kvinner jobber, så vil sykdom blant den øvrige 70% ofte (ikke alltid) ikke gå med i samme type statistikk som sykemeldinger, aap, ufør etc.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg sånn for at jeg er syk og toppen av det hele så jobber jeg også i det offentlig, det å være syk er svært stigmatiserende og det å jobbe i det offentlige da bare sitter vi å spiser smørbrød. Noen ganger tenker jeg at de fleste nordmenn ønsker at slike som meg skal dø så slipper de å tenke herregud hun klarer da å gå en tur. 
Det å være uføre/syk i Norge, da er du på bunnen av dritten, og mange ser ned på deg. 
Helsevesenet er faktisk ikke bra, slutt å si vi er verdensmester for det er vi ikke. Ja vi er verdensmester i å sløse penger på alt mulig annet, f.eks en tykk ledelse mens vi slanker staben. 

Jeg har vært i helsevesenet nå i 15 år, det har tatt de 15 år for å gi meg riktig hjelp!! 
Jeg har nå endelig blitt sett som et helt menneske, der mye kan påvirke min sykdom. Nå behandler de sykdommen og ikke kum symptom. Og det er det største problemer helsevesenet har i norge, de behandler ikke sykdom, men symptomer. 
Jeg står fortsatt i jobb, men er gradert uføre, jeg har det siste året blitt bedre, jeg får ikke høyere stilling enn det jeg har. Helst skulle arbeidsgiver helst fått mulighet til å kvitt meg. 
Dere som ikke er syke, ikke har vært innom helsevesenet uten om å sy en finger, dere som ikke har kjempet for å beholde en jobb burde faktisk ikke si noe når dere er så opptatt av at vi bare snylter. Se heller på systemet, der vi lager narkomaner som er 14 år, der vi ikle verdsetter yrkesfag, der vi heller ansetter en direktør med 6 mill i lønn isteden for en sykepleier eller lege, der vi ikke ser hele personen hos lege, det er bare et samlebånd fort inn fort ut.
Jeg blir så provosert av disse trådene, etter 2012 da vi fikk en blåvind gjennom landet, der de syke ble fremstilt som snyltere så har det å være syk vært en svært tøff belastning. Jeg deler ikke at jeg er syk til noen. Jeg gjemmer meg! 

Jeg er som sagt også offentlig ansatt, er en som ikke fortjener lønnen min. Jeg går bare 25000 skritt om dagen, har 10 timersvakter uten spising og mulighet for å gå på do. Sykefraværet er skyhøyt, ikke fordi vi skulker men fordi arbeidsgiver kjører oss så hardt så vi stuper. Utskiftningen er  høy i et yrke som man tidligere stod i over 40 år. Denne endringen kom også etter 2012! 
Samfunnet vårt er sykt, ikke Nordmenn. 
Sanna er misfornøyd med alt, hvorfor bor hun her? 

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (6 minutter siden):

Jeg skammer meg sånn for at jeg er syk og toppen av det hele så jobber jeg også i det offentlig, det å være syk er svært stigmatiserende og det å jobbe i det offentlige da bare sitter vi å spiser smørbrød. Noen ganger tenker jeg at de fleste nordmenn ønsker at slike som meg skal dø så slipper de å tenke herregud hun klarer da å gå en tur. 
Det å være uføre/syk i Norge, da er du på bunnen av dritten, og mange ser ned på deg. 
Helsevesenet er faktisk ikke bra, slutt å si vi er verdensmester for det er vi ikke. Ja vi er verdensmester i å sløse penger på alt mulig annet, f.eks en tykk ledelse mens vi slanker staben. 

Jeg har vært i helsevesenet nå i 15 år, det har tatt de 15 år for å gi meg riktig hjelp!! 
Jeg har nå endelig blitt sett som et helt menneske, der mye kan påvirke min sykdom. Nå behandler de sykdommen og ikke kum symptom. Og det er det største problemer helsevesenet har i norge, de behandler ikke sykdom, men symptomer. 
Jeg står fortsatt i jobb, men er gradert uføre, jeg har det siste året blitt bedre, jeg får ikke høyere stilling enn det jeg har. Helst skulle arbeidsgiver helst fått mulighet til å kvitt meg. 
Dere som ikke er syke, ikke har vært innom helsevesenet uten om å sy en finger, dere som ikke har kjempet for å beholde en jobb burde faktisk ikke si noe når dere er så opptatt av at vi bare snylter. Se heller på systemet, der vi lager narkomaner som er 14 år, der vi ikle verdsetter yrkesfag, der vi heller ansetter en direktør med 6 mill i lønn isteden for en sykepleier eller lege, der vi ikke ser hele personen hos lege, det er bare et samlebånd fort inn fort ut.
Jeg blir så provosert av disse trådene, etter 2012 da vi fikk en blåvind gjennom landet, der de syke ble fremstilt som snyltere så har det å være syl vært en svært tøff belastning. Jeg deler ikke at jeg er syk til noen. Jeg gjemmer meg! 

Jeg er som sagt også offentlig ansatt, er en som ikke fortjener lønnen min. Jeg går bare 25000 skritt om dagen, har 10 timersvakter uten spising og mulighet for å gå på jobb. Sykefraværet er skyhøyt, ikke fordi vi skulker men fordi arbeidsgiver kjører oss så hardt så vi stuper. Utskiftningen er  høy i et yrke som man tidligere stod i over 40 år. Denne endringen kom også etter 2012! 
Samfunnet vårt er sykt, ikke Nordmenn. 
Sanna er misfornøyd med alt, hvorfor bor hun her? 

Her har du tatt på deg en stor oppgave når du formidler hva det norske folk tenker.

Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg tenker at du gjør en god innsats og viser høy samfunnsmoral med å bidra på den måten du kan. Tror det er mange som absolutt respekterer arbeidstakere som prøver å bidra med det de kan, enn om noe redusert. 

Men resten av innlegget tyder på at du velger offerrollen, den er det du selv som definerer og ikke andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...