Gå til innhold

Det er typisk norsk å være syk!

Kapt.Chat

Anbefalte innlegg

Kapt.Chat skrev (På 25.5.2024 den 23.47):

Alle kjenner vi en person som kan få til det meste bortsett fra å gå på jobb.

Ekspander  

Det er nok snakk om at uføretrygd brukes for å dekke til andre ting, slik som f.eks. aldersdiskriminering. Er man 55 år eller eldre får man stort sett ikke jobb samme hvor frisk man er, og da er det like greit å uføretrygde dem. 

Kapt.Chat skrev (På 25.5.2024 den 23.36):

Og hvorfor har den psykiske uhelsen økt drastisk de 10-15 siste årene som du sier.

Ekspander  

Vanlige forklaringer er ting som sosiale medier men også narkotika. De tilfeller jeg kjenner til "friske uføre", er det snakk om enten alkoholisme men mye mer vanlig psyiske skader etter å ha brukt narkotika. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bromance
  Kapt.Chat skrev (På 25.5.2024 den 23.36):

Men da må vi spørre oss om årsakene til at vi har så mange som sliter psykisk og ikke kan jobbe på grunn av psykiske problemer. Og hvorfor har den psykiske uhelsen økt drastisk de 10-15 siste årene som du sier.

Er det noe med samfunnet som gjør at flere folk får psykiske problemer? Har vi det rett og slett for godt i Norge slik at vi fokuserer for mye på våre egne behov? Før kunne ungdom gå ut i hvilken som helst jobb og bli respektert for at de i det hele tatt jobbet og forsørget seg selv. I dag er det bachelor eller master som teller, heldigvis så har samfunnet senere år snudd litt og innsett behovet for yrkesfaglige studier, og det har fått litt høyere status.

Ekspander  

Norge har et dårlig offentlig helsevesen slik jeg ser det. Lange køer, feildiagnostiseringer, brannslukking fremfor forebygging. 

Fikk nylig ny fastlege. Han var dansk, der var det full helsemessig undersøkelse fra første besøk. Han sa det var viktig å ha kontroll på endringer, slik at man kan sette inn tiltak før det har gått så langt at helsa er uopprettelig. I Norge så syns jeg ikke man ser helheten, som nevnt, bare driver med brannslukking.

Jeg tror sosiale medier har litt å si for psyken, men den effekten burde man da ha sett i flere land, ikke bare her.

Jeg tror også at hvis man ikke hadde hatt full lønn når man er syk så kunne det forebygget noe. Jeg tror ikke vi skal sette for mye fokus på de uføretrygdede. For har det først kommet så langt at man mottar uføretrygd så har man vært gjennom langvarige utredninger / arbeidsutprøvinger i mange år som regel. Jeg syns også at vi kunne gjort noe med varigheten på hvor lenge man kan motta arbeidsledighetstrygd. Vi burde også sette mer fokus på svart arbeid enn i dag. Her blir det virkelig lurt unna penger til staten i stor skala.

Så bør man også se på sysselsettingsgraden i Norge når vi skal legge frem tallene. Jeg syns det blir for enkelt forklart at nordmenn er så mye mer syke, / trygdede når vi er et av de landene med aller høyest sysselsettingsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mye fravær som har psykisk årsak? Mange mangler sikkerhetsnett, støttende familie, venner man kan være åpen med, og et godt psykososialt miljø på jobb. Vi har generelt sett god økonomi - noe som paradoksalt nok kan skyve folk fra hverandre. Vi skal greie oss selv hele veien. Sosiale relasjoner og nære bånd har større innvirkning på helsen vår enn god økonomi. Syke mennesker får ofte begge deler, både mister de relasjoner og sosialt samvær og økonomien havner på et nivå som skaper bekymring.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2014/05/30/svart-arbeid-for-420-mrd-kroner/

Det er alltid så mye fokus på hvor mye de uføretrygdede koster staten. Men milliardene som unndras i skatt som følge av svart arbeid er altså en høyere sum (150 milliarder) mot utleggene til uføretrygd på ca 118 milliarder.

Enhver bør gå i seg selv, hvilke holdninger man har til svart arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (På 25.5.2024 den 18.20):

Mange uføre kunne jobbet om der var lagt til rette for det.

Ekspander  

Dette var også min første tanke mens jeg leste HI. Veldig mange kunne ha jobbet med riktig type yrke, dersom det ble tilrettelagt for dem. Men selvfølgelig, hvis man som arbeidsgiver heller kan velge en som er frisk, så gjør de vel det. Da slipper de å bruke penger og hodebry på å tilrettelegge. De er kanskje også redde for at en som trenger tilrettelegging = en som stadig sykemelder seg. Så dette er et problem som på et eller annet vis må tas tak i fra flere ender. 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spade

Jeg er glad for at de som er ufør kan få uføretrygd, men hun er inne på noe, det er typisk norsk å kjenne litt for godt etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurven
  Silviana skrev (På 26.5.2024 den 6.23):

Dette var også min første tanke mens jeg leste HI. Veldig mange kunne ha jobbet med riktig type yrke, dersom det ble tilrettelagt for dem. Men selvfølgelig, hvis man som arbeidsgiver heller kan velge en som er frisk, så gjør de vel det. Da slipper de å bruke penger og hodebry på å tilrettelegge. De er kanskje også redde for at en som trenger tilrettelegging = en som stadig sykemelder seg. Så dette er et problem som på et eller annet vis må tas tak i fra flere ender. 

Ekspander  

Ja , man har vel kanskje kalkulert med at det er billigere å gi folk uføretrygd enn å bruke tid og penger på tilrettelegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
  Maud-1919 skrev (På 26.5.2024 den 4.20):

Dette er en viktig faktor. Mange kan jobbe gradert, men det er svært få arbeidsgivere som ønsker å ansette en person som har gradert uføre. Jeg jobber gradert etter behandlingsskader fra kreft. Jeg vet veldig godt at jeg ikke er attraktiv på arbeidsmarkedet. Selv med god utdanning og gode resultater å vise til. Jeg vet også at hadde jeg hatt en fysisk jobb hadde det ikke gått.

Man snakker så pent om tilrettelegging. Svært få lykkes med dette er min opplevelse. Man er prisgitt en arbeidsgiver som ønsker å beholde deg. Realiteten er at mange blir sagt opp når de har vært sykemeldt ett år. 

Ekspander  

Jeg mener det burde vært opp til det offentlige å tilrette , svært få private arbeidsgivere ønsker jo å ansette personer som ikke er effektive og kan jobbe 100 %

I det offentlige er det jo vanligvis ikke samme krav til effektivitet. Men det er jo såklart en kostnad forbundet med tilrettelegging 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
  Carmen67 skrev (På 26.5.2024 den 0.26):

370 000 på ufør

63 000 er arbeidsledige pr dd. 
Skal de på ufør skvise seg foran arbeidssøkende og kapre disse jobbene sa du…..?

Ekspander  

Det var ikke det jeg sa.

Kan vel være at uføre personer kan passe bedre i noen jobber en arbeidsledige, Det handler jo også om kvalifikasjoner. 

Verden er ikke svart/hvit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (På 25.5.2024 den 18.20):

Mange uføre kunne jobbet om der var lagt til rette for det.

Ekspander  

Mange uføre som ikke er uføre også, Sanna treffer som vanlig spikeren på hodet

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (På 26.5.2024 den 6.10):

Norge har et dårlig offentlig helsevesen slik jeg ser det. Lange køer, feildiagnostiseringer, brannslukking fremfor forebygging. 

Fikk nylig ny fastlege. Han var dansk, der var det full helsemessig undersøkelse fra første besøk. Han sa det var viktig å ha kontroll på endringer, slik at man kan sette inn tiltak før det har gått så langt at helsa er uopprettelig. I Norge så syns jeg ikke man ser helheten, som nevnt, bare driver med brannslukking.

Jeg tror sosiale medier har litt å si for psyken, men den effekten burde man da ha sett i flere land, ikke bare her.

Jeg tror også at hvis man ikke hadde hatt full lønn når man er syk så kunne det forebygget noe. Jeg tror ikke vi skal sette for mye fokus på de uføretrygdede. For har det først kommet så langt at man mottar uføretrygd så har man vært gjennom langvarige utredninger / arbeidsutprøvinger i mange år som regel. Jeg syns også at vi kunne gjort noe med varigheten på hvor lenge man kan motta arbeidsledighetstrygd. Vi burde også sette mer fokus på svart arbeid enn i dag. Her blir det virkelig lurt unna penger til staten i stor skala.

Så bør man også se på sysselsettingsgraden i Norge når vi skal legge frem tallene. Jeg syns det blir for enkelt forklart at nordmenn er så mye mer syke, / trygdede når vi er et av de landene med aller høyest sysselsettingsgrad.

Ekspander  

Må bare belyse det du skriver om mindre lønn ved sykdom. Jeg har en genetisk fysisk nokså alvorlig sykdom som gjør at jeg tidvis har mye smerter og skader. Jeg er ikke mye borte sett i lys av dette. Kanskje i snitt 8 dager i året. Men kan få dårligere perioder også. Om jeg skal miste mye penger av å være hjemme må jeg kanskje presse meg bort ofte på dårlige dager. Det vil gi mer smerter og kan sikkert skvise meg ut av yrkeslivet tidligere.  Mot gradert ufør. Jeg tenker ikke det er så hensiktmessig. Men du tenker kanskje slike som meg da heller sykmeldes hyppigere og ikke egenmelder med mindre lønn f eks? Syns det er kjipt at slike som meg skal rammes fordi noen sløvinger tar langhelg på hytta og er «syke»..

Endret av Frøkenfryden
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
  Frøkenfryden skrev (På 26.5.2024 den 8.30):

Må bare belyse det du skriver om mindre lønn ved sykdom. Jeg har en genetisk fysisk nokså alvorlig sykdom som gjør at jeg tidvis har mye smerter og skader. Jeg er ikke mye borte sett i lys av dette. Kanskje i snitt 8 dager i året. Men kan få dårligere perioder også. Om jeg skal miste mye penger av å være hjemme må jeg kanskje presse meg bort ofte på dårlige dager. Det vil gi mer smerter og kan sikkert skvise meg ut av yrkeslivet tidligere.  Mot gradert ufør. Jeg tenker ikke det er så hensiktmessig. Men du tenker kanskje slike som meg da heller sykmeldes hyppigere og ikke egenmelder med mindre lønn f eks? Syns det er kjipt at slike som meg skal rammes fordi noen sløvinger tar langhelg på hytta og er «syke»..

Ekspander  

Jeg tenker ikke at man skal miste mye penger ved å være sykemeldt. Men 100 % lønn bidrar jo nettopp til at "noen sløvinger tar langhelg på hytta og er syke"

Jeg tenker at det ikke skal være forskjell på utbetaling av egenmeldinger og sykemeldinger fra lege. Prosenten i lønn kunne f.eks vært slik som det er for uføre i dag, evt 80 % lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (På 26.5.2024 den 8.35):

Jeg tenker ikke at man skal miste mye penger ved å være sykemeldt. Men 100 % lønn bidrar jo nettopp til at "noen sløvinger tar langhelg på hytta og er syke"

Jeg tenker at det ikke skal være forskjell på utbetaling av egenmeldinger og sykemeldinger fra lege. Prosenten i lønn kunne f.eks vært slik som det er for uføre i dag, evt 80 % lønn. 

Ekspander  

Skal man bli straffet for lengre sykemeldinger ved å miste en større prosentvis andel av det man hadde i lønn? Er nok ikke sikker på om det er spesielt lurt, mange av oss som har stått på i mange år med knapt nok en sykemelding er ikke interessert i å miste sikkerhetsnettet i fall vi en gang skulle trenge det. Hadde da heller stemt på partier som sørger for private ordninger i sin helhet, fremfor å bidra til en gradvis uthuling av sikkerhetsnettet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bromance
  Capt. Obvious skrev (På 26.5.2024 den 9.19):

Skal man bli straffet for lengre sykemeldinger ved å miste en større prosentvis andel av det man hadde i lønn? Er nok ikke sikker på om det er spesielt lurt, mange av oss som har stått på i mange år med knapt nok en sykemelding er ikke interessert i å miste sikkerhetsnettet i fall vi en gang skulle trenge det. Hadde da heller stemt på partier som sørger for private ordninger i sin helhet, fremfor å bidra til en gradvis uthuling av sikkerhetsnettet. 

Ekspander  

Ja det syns jeg man skal. Det er framdeles et sikkerhetsnett der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (På 26.5.2024 den 9.23):

Ja det syns jeg man skal. Det er framdeles et sikkerhetsnett der.

Ekspander  

Greit nok det, men da blir resultatet sannsynligvis flere stemmer til partier som ønsker å privatisere alt, som sagt, fremfor å bidra til en gradvis uthulingspolitikk. Beste måten å kvitte seg med de som faktisk bidrar på det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (På 26.5.2024 den 7.41):

Jeg mener det burde vært opp til det offentlige å tilrette , svært få private arbeidsgivere ønsker jo å ansette personer som ikke er effektive og kan jobbe 100 %

I det offentlige er det jo vanligvis ikke samme krav til effektivitet. Men det er jo såklart en kostnad forbundet med tilrettelegging 

Ekspander  

Utfordringen med mange jobber innen det offentlige er at de er fysisk tunge. For min del er det et mye bedre alternativ å jobbe på kontor. Og jeg priser meg lykkelig for at det er der jeg jobber. 

Det er uten tvil mye som burde gjøre i statlig regi for å gjøre det mer attraktivt å ansatte folk som kun kan jobbe gradert. Det er viktig for alle; den det gjelder, bedrifter og samfunnet. 

Jeg gremmes over hvor mye bra kompetanse som går tapt på grunn av dette. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lurven
  Maud-1919 skrev (På 26.5.2024 den 9.28):

Utfordringen med mange jobber innen det offentlige er at de er fysisk tunge. For min del er det et mye bedre alternativ å jobbe på kontor. Og jeg priser meg lykkelig for at det er der jeg jobber. 

Det er uten tvil mye som burde gjøre i statlig regi for å gjøre det mer attraktivt å ansatte folk som kun kan jobbe gradert. Det er viktig for alle; den det gjelder, bedrifter og samfunnet. 

Jeg gremmes over hvor mye bra kompetanse som går tapt på grunn av dette. 

Ekspander  

Ja enig, mange som kunne bidratt til samfunnet på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanna Sarromas “kronikker” er barnslig skrevet med hensikt og provosere en ny gruppe hver gang hun skriver, skjønner ikke hun får trykket dette, er dårlig skrevet med tynt faktagrunnlag og mye synsing. Er lei henne, og lei driten hun skriver. Hun vil tilbake til Finland, det er bare å dra, ingen som stopper deg. Så tilbake til den aktuelle kronikken.

-Mye av uførheten i Norge skyldes psykisk sykdom, Norge har gradvis redusert tilbudet i psykiatrien og slik fortsetter det, politikerne skjønner ikke att ett dårligere tilbud med færre døgnplasser og vanskeligere å få poliklinisk behandling fører til flere syke, men psykiatri er den ingen prestisje i, så havner nederst på prioriteringslista.
Vet ikke hvordan dette er i flotte Finnland?

-Å komme ut eller tilbake i arbeidslivet i Norge er vanskelig. Å gi folk en sjanse i dag er bare en stor risiko for arbeidsgiver og ingen intensiver å velge en som vil tilbake i arbeid når de kan velge blant søkere som ikke har vært syke og innebærer liten risiko. Dette må det endres drastisk på. 

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumpappen skrev (På 26.5.2024 den 13.29):

Sanna Sarromas “kronikker” er barnslig skrevet med hensikt og provosere en ny gruppe hver gang hun skriver, skjønner ikke hun får trykket dette, er dårlig skrevet med tynt faktagrunnlag og mye synsing. Er lei henne, og lei driten hun skriver. Hun vil tilbake til Finland, det er bare å dra, ingen som stopper deg. Så tilbake til den aktuelle kronikken.

-Mye av uførheten i Norge skyldes psykisk sykdom, Norge har gradvis redusert tilbudet i psykiatrien og slik fortsetter det, politikerne skjønner ikke att ett dårligere tilbud med færre døgnplasser og vanskeligere å få poliklinisk behandling fører til flere syke, men psykiatri er den ingen prestisje i, så havner nederst på prioriteringslista.
Vet ikke hvordan dette er i flotte Finnland?

-Å komme ut eller tilbake i arbeidslivet i Norge er vanskelig. Å gi folk en sjanse i dag er bare en stor risiko for arbeidsgiver og ingen intensiver å velge en som vil tilbake i arbeid når de kan velge blant søkere som ikke har vært syke og innebærer liten risiko. Dette må det endres drastisk på. 

Ekspander  

Jeg vil si at det er omvendt, vi har altfor få personer i Norge som  tør å være provoserende i den offentlige meningsutvekslingen, så sånn sett vil jeg si Sanna Sarroma gjør en god jobb. Vi trenger noen som sier ting rett ut og kan skape debatter som ellers aldri vil bli tatt.

Og ditt svar på problemet er å pøse mer penger og ressurser inn i helsevesenet på tross av at vi har et av verdens beste helsevesen og bruker mer penger enn alle de andre nordiske landene på helse. Dette indikerer at det er helt andre ting som gjør at vi er mer syke i Norge. Vi må på et eller annet tidspunkt tørre og ta debatten hva som gjør at vi er mer syke og uføre enn sammenlignbare land, på tross av at vi bruker mest penger på helse og sosial politikk. 

Vi kan ikke alltid ende opp med å kun skylde på samfunnet og det offentlige, noen ganger må vi se på hva individet kan bidra med, og tørre å sette visse krav.

Hvilket land bruker mest penger på helse?

Norge brukte i 2022 mer penger på helse per innbygger enn noen av de andre nordiske landene. Ifølge OECD brukte Norge cirka 7.900 dollar (justert for kjøpekraft) per innbygger. Sverige brukte cirka 6.400 dollar, Danmark brukte cirka 6.300 og Finland brukte cirka 5.700.20. okt. 2023

Hvilket land har best helsevesen i verden?
I rapporten «Mirror, Mirror 2021» har man tatt for seg 71 ulike mål på et helsevesens effektivitet og kostnader. Dataene er hentet fra spørreundersøkelser og OECDs databank. Norge kommer altså helt øverst foran Nederland og Australia. USA kommer sist i kåringen av de 11 rike landene.
  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
  Kapt.Chat skrev (På 26.5.2024 den 14.23):

Jeg vil si at det er omvendt, vi har altfor få personer i Norge som  tør å være provoserende i den offentlige meningsutvekslingen, så sånn sett vil jeg si Sanna Sarroma gjør en god jobb. Vi trenger noen som sier ting rett ut og kan skape debatter som ellers aldri vil bli tatt.

Og ditt svar på problemet er å pøse mer penger og ressurser inn i helsevesenet på tross av at vi har et av verdens beste helsevesen og bruker mer penger enn alle de andre nordiske landene på helse. Dette indikerer at det er helt andre ting som gjør at vi er mer syke i Norge. Vi må på et eller annet tidspunkt tørre og ta debatten hva som gjør at vi er mer syke og uføre enn sammenlignbare land, på tross av at vi bruker mest penger på helse og sosial politikk. 

Vi kan ikke alltid ende opp med å kun skylde på samfunnet og det offentlige, noen ganger må vi se på hva individet kan bidra med, og tørre å sette visse krav.

Hvilket land bruker mest penger på helse?

Norge brukte i 2022 mer penger på helse per innbygger enn noen av de andre nordiske landene. Ifølge OECD brukte Norge cirka 7.900 dollar (justert for kjøpekraft) per innbygger. Sverige brukte cirka 6.400 dollar, Danmark brukte cirka 6.300 og Finland brukte cirka 5.700.20. okt. 2023

Hvilket land har best helsevesen i verden?
I rapporten «Mirror, Mirror 2021» har man tatt for seg 71 ulike mål på et helsevesens effektivitet og kostnader. Dataene er hentet fra spørreundersøkelser og OECDs databank. Norge kommer altså helt øverst foran Nederland og Australia. USA kommer sist i kåringen av de 11 rike landene.
Ekspander  

Nytter fint lite å bruke mest penger på helse hvis man ikke bruker pengene på en fornuftig måte. Da kan andre land få et bedre resultat enn oss med færre ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...