Gå til innhold

Det er typisk norsk å være syk!

Kapt.Chat

Anbefalte innlegg

Dette var overskriften i kronikken til Sanna Sarroma i VG.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/LMn4Vq/det-er-typisk-norsk-aa-vaere-syk

Gir en liten oppsummering av situasjonen i Norge hvor de fleste tallene er hentet fra kronikken.

•    370 000 på uføretrygd
  •    150 000 på arbeidsavklaring (steppet før uføretrygd)
  •    130 000 som til enhver tid er sykemeldt
  •    670 000 jobber i offentlig sektor (tre ganger så høy andel som eksempelvis Sveits, Irland eller Spania.
  • 1 320 000 i sum, sett i forhold til en arbidesstyrke på totalt 3 100 000
  • Uføretrygd koster 118 milliarder kroner i året for staten.
  • Det er tre ganger så mange uføretrygdede i Norge som i Finland, enda at det bor flere mennesker i Finland.

Har vi en elefant i rommet som ingen tør å påpeke? For burde ikke våre politike være pliktig til å finne ut hvordan Norge kan ha endt opp i en situasjon der vi har 3 ganger så mange uføre som i Finland.

Hva er årsaken?, for det er klart det må finnes en årsakssammenheng her, og den er viktig å finne ut av før hele vårt pensjons og sosialsystem bryter sammen slik vi kjenner det.

Ønsker en konstruktiv debatt som ikke fokuserer på de uføretrygde, men på systemet og mekanismene bak som gjør at vi ender opp med 3 ganger så mange uføretrygded som Finland.

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker som at sysselsettingsgraden er mye lavere i Finland enn i Norge, noe som kanskje kan bety at de som er syke ikke kommer inn i systemet i det hele tatt? I så fall blir det ikke helt riktig å sammenligne tall på den måten Sarroma gjør. 

Synes denne artikkelen var interessant:

https://tidsskriftet.no/2002/06/tema-trygdemedisin/trygdeordninger-i-norden

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mwanafunzi skrev (1 time siden):

Det virker som at sysselsettingsgraden er mye lavere i Finland enn i Norge, noe som kanskje kan bety at de som er syke ikke kommer inn i systemet i det hele tatt? I så fall blir det ikke helt riktig å sammenligne tall på den måten Sarroma gjør. 

Synes denne artikkelen var interessant:

https://tidsskriftet.no/2002/06/tema-trygdemedisin/trygdeordninger-i-norden

Sysselsettingsgraden i Finland er ikke så mye lavere at det kan forsvare den store forskjellen i antall uføre.

Men at der er mange variabler i statestikkene som gjør at det ikke er direkte sammenlignbart, det er nok riktig. Men de generelle tallene tilsier at Norge kommer dårligere ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (27 minutter siden):

Sysselsettingsgraden i Finland er ikke så mye lavere at det kan forsvare den store forskjellen i antall uføre.

Poenget er at andelen voksne mennesker som jobber er noe lavere i Finland enn Norge. De har litt flere som er utenfor arbeidsmarkedet, som i Norge vil være de uføre. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rasjonelt å kun fokusere på uføretrygd som du gjør.- Når det gjelder total andel i jobb er ikke Norge så ille i det hele tatt. Nesten alle land har omtrent 30-40 prosent av de voksne som ikke jobber. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forskning viser at det er nettopp tiltak mot inkludering og tilrettelegging som bør gjøres for å få folk tilbake i jobb/beholde folk i jobb!

«Denne systematiske oppsummeringen viser ingen konsekvent virkning på antall som kommer i arbeid på tross av endringer i kriterier for uføretrygd. Det er en stor fare for at personer som har helseproblemer skyves ut i andre ytelser, og potensielt ut i fattigdom, dersom kriteriene strammes inn. Hvis de ulike landene skal nå sine økonomiske mål, må det skje en økning i antallet som kommer tilbake i arbeid. Det anbefales derfor å flytte fokus mot tiltak som øker arbeidsdeltagelsen framfor endringer i kriterier for uføretrygd.»

Kilde:

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/arbeidsinkludering/lenker/oppsummert-forskning/hvilken-virkning-har-endring-av-kriteriene-for-uforetrygd-pa-sysselsettingen-en-systematisk-oversikt-og-metaanalyse-av-funn-fra-oecd-land 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurka

"Jeg møter en del syke og uføre på treningssenteret. Jobbe kan de ikke, men trene – det er de til gjengjeld gode på."

Må jo undre over hvordan Sanna vet at folk på treningssenteret er syke og/eller uføre. Spør hun dem rett ut? Hver bidige person hun møter? Eller går folk med stempelet "UFØR" i panna?

La oss nå si at man faktisk ER ufør; er det da bedre å ligge hjemme på sofaen? Verken trene, gå tur, gå på butikken eller ta en kaffe ute? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GP950mAh
Mwanafunzi skrev (4 timer siden):

Hun kunne brukt Sverige som eksempel, Sverige har høyere sysselsetting enn Norge, og samtidig lavere andel uføretrygdede. At Norge ligger på europatoppen i andel uføre handler om politikken, som gjør det for lønnsomt mot å stå i arbeid og samtidig har mindre restriktive medisinske krav enn våre europeiske naboland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andelen unge uføre pga psykisk uhelse har økt drastisk de siste 10-15 årene og her er det en veldig stor andel som med psykologisk behandling og mer tilrettelegging av jobb kunne klart å jobbe; om ikke 100%, så i alle fall litt. Slik det er nå, er ikke det norske trygdesystemet bærekraftig og NAV blir en hvilepute.

https://psykiskhelse.no/vellykket-arbeidsinkludering-balanserer-krav-og-stotte/

Endret av Grüner
  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber er det veldig lett å ta en 3 dagers eller sykmelde seg ved jevne mellomrom 1 mnd av gangen. Belastning for oss som sjelden er syke. Ser et mønster går igjen..

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (55 minutter siden):

Andelen unge uføre pga psykisk uhelse har økt drastisk de siste 10-15 årene og her er det en veldig stor andel som med psykologisk behandling og mer tilrettelegging av jobb kunne klart å jobbe; om ikke 100%, så i alle fall litt. Slik det er nå, er ikke det norske trygdesystemet bærekraftig og NAV blir en hvilepute.

https://psykiskhelse.no/vellykket-arbeidsinkludering-balanserer-krav-og-stotte/

Men da må vi spørre oss om årsakene til at vi har så mange som sliter psykisk og ikke kan jobbe på grunn av psykiske problemer. Og hvorfor har den psykiske uhelsen økt drastisk de 10-15 siste årene som du sier.

Er det noe med samfunnet som gjør at flere folk får psykiske problemer? Har vi det rett og slett for godt i Norge slik at vi fokuserer for mye på våre egne behov? Før kunne ungdom gå ut i hvilken som helst jobb og bli respektert for at de i det hele tatt jobbet og forsørget seg selv. I dag er det bachelor eller master som teller, heldigvis så har samfunnet senere år snudd litt og innsett behovet for yrkesfaglige studier, og det har fått litt høyere status.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gurka skrev (1 time siden):

"Jeg møter en del syke og uføre på treningssenteret. Jobbe kan de ikke, men trene – det er de til gjengjeld gode på."

Må jo undre over hvordan Sanna vet at folk på treningssenteret er syke og/eller uføre. Spør hun dem rett ut? Hver bidige person hun møter? Eller går folk med stempelet "UFØR" i panna?

La oss nå si at man faktisk ER ufør; er det da bedre å ligge hjemme på sofaen? Verken trene, gå tur, gå på butikken eller ta en kaffe ute? 

Jeg er enig i at det er en tabloid fremstilling, men allikvel et utsagn som jeg tror mange kan kjenne igjen. Alle kjenner vi en person som kan få til det meste bortsett fra å gå på jobb. Det er vel det hun prøver å si med den setningen.

Nei du blir ikke bedre av å ligge hjemme på sofaen, trening er faktisk veldig godt for helsen. Men visst du klarer å løfte vekter, løpe på tredemølle, sykle, jogge, ta sit-ups og være sosial, hva er det da som egentlig hindrer deg i å jobbe. Kanskje man da kunne klart å jobbe i tillegg til treningen som skal gjøre deg i bedre stand til jobben.. Så spørmålet er om vi som samfunn har satt for lav terskel for at vi kan sykemelde oss. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

makkapakka skrev (1 time siden):

Der jeg jobber er det veldig lett å ta en 3 dagers eller sykmelde seg ved jevne mellomrom 1 mnd av gangen. Belastning for oss som sjelden er syke. Ser et mønster går igjen..

Ja det er veldig enkelt å få en sykemelding, for det er personen selv som i stor grad avgjør utfallet av konsultasjonen med legen som sykemelder. Det vil si at to personer som går til legen med samme diagnose og tilsvarende jobber kan få to helt ulike utfall, og da er det pasienten selv som har vippet saken i favør av fortsatt arbeid eller sykemelding.

Eksempelvis så fikk jeg selv en diagnose for en stund siden, når jeg snakket med folk så var det mange som sa, du må jo sjukemelde deg, hadde det samme selv og var sjukmeldt i flere mnd. Hvorpå jeg sier, men jeg klarer fint å gå på jobb og det er ingenting som tilsier at jeg skal bli værre av det, og smertene vil være de samme om jeg er hjemme eller på jobb.

Noe som har forandret seg mye de siste tiårene er at før så ble du appludert visst du sto i jobb på tross av litt fysiske problemer, mens i dag blir du sett på som dum som ikke benytter deg av din rett til å sjukmelde deg.

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (6 timer siden):

Mange uføre kunne jobbet om der var lagt til rette for det.

370 000 på ufør

63 000 er arbeidsledige pr dd. 
Skal de på ufør skvise seg foran arbeidssøkende og kapre disse jobbene sa du…..?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med at legetimene er 10 minutter? Det er ikke tid nok til å bli kurert

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carmen67 skrev (48 minutter siden):

370 000 på ufør

63 000 er arbeidsledige pr dd. 
Skal de på ufør skvise seg foran arbeidssøkende og kapre disse jobbene sa du…..?

Arbeidsledigheten i Norge er veldig liten, og vi mangler faktisk arbeidskraft, så det er plass til mange flere personer i arbeid i Norge.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (9 timer siden):

Mange uføre kunne jobbet om der var lagt til rette for det.

Dette er en viktig faktor. Mange kan jobbe gradert, men det er svært få arbeidsgivere som ønsker å ansette en person som har gradert uføre. Jeg jobber gradert etter behandlingsskader fra kreft. Jeg vet veldig godt at jeg ikke er attraktiv på arbeidsmarkedet. Selv med god utdanning og gode resultater å vise til. Jeg vet også at hadde jeg hatt en fysisk jobb hadde det ikke gått.

Man snakker så pent om tilrettelegging. Svært få lykkes med dette er min opplevelse. Man er prisgitt en arbeidsgiver som ønsker å beholde deg. Realiteten er at mange blir sagt opp når de har vært sykemeldt ett år. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (7 timer siden):

Hun kunne brukt Sverige som eksempel, Sverige har høyere sysselsetting enn Norge, og samtidig lavere andel uføretrygdede.

Har de det nå lenger? De hadde en veldig topp for noen år siden, men mener at sysselsettingen der har falt igjen? En annen interessant sak er at områder der mange går på "sosialen" er fulle av kriminalitet, mens områder fulle av uføre egentlig ikke er det. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapt.Chat skrev (4 timer siden):

Arbeidsledigheten i Norge er veldig liten, og vi mangler faktisk arbeidskraft, så det er plass til mange flere personer i arbeid i Norge.

Det er fordi det er en mismatch mellom hva som etterspørres og hva som er tilgengelig på markedet. Det er stort sett ting som sykepleiere og ingeniører som "mangler". 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...