Gå til innhold

Vi kan se langt etter rentekutt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror virkelig vi må se langt etter rentekuttene fremover. Jeg blir så satt ut av hvor dårlige nordmenn er på forbruket sitt og på gjenbruk. Det har vært varmt siste ukene og folk strømmer til butikkene for ig kjøpe seg vifter og acs?? Altså nå har jeg vatt vifta mi i snart 6 år og min velfungerende ac i over 4 år. Altså er det så hinsides vanskelig for de av dere som MÅ kjøpe hvert eneste år? 

Hvordan skal vi få ned inflasjonen slik egentlig ? Det er jo helt umulig når folk ikke engang setter pris på ting og heller kjøper samma greie hvert år? 

Syntes det er veldig frustrerende rett og slett.. og spar meg for spydige kommentarer. Jeg er her bare for gi dere ett poeng.

Anonymkode: 14572...b68

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det visste og vet vi på forhånd. Det er en endeløs mengde vas fra "økonomene" om at renten ska og skulle ned. Helt uten et eneste vettigt argument som har rot i virkeligheten.

Anonymkode: 40ac8...3d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å takke alle kontorfolka som koser seg med 5 % + i lønnsøkning hvert eneste år. De sørger egenhendig for at renta ikke går ned.

Anonymkode: c6dcf...ef2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vi virkelig overasket over dette?

Det blir null rentekutt i år. Mest sannsynlig 1-2 neste år, om det ikke skjer noe uforventet. Og kommer det til å skje noe uforventet? Garantert! Så da er vi der at i 2025 får vi kanskje 1 kutt, eller ingen...

Boligprisene fyker oppover. Spesielt i Oslo-området. Det sette igang veldig få nyboliger i 2025 også, så det blir press på leilighetene her. 

Dette ender ikke bra om noen år. Spesielt ikke for fattige og førstegangsetablerere i boligmarkedet. For vi som sitter med leilighet derimot. Gull!

Anonymkode: 6f068...7c7

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vi virkelig overasket over dette?

Det blir null rentekutt i år. Mest sannsynlig 1-2 neste år, om det ikke skjer noe uforventet. Og kommer det til å skje noe uforventet? Garantert! Så da er vi der at i 2025 får vi kanskje 1 kutt, eller ingen...

Boligprisene fyker oppover. Spesielt i Oslo-området. Det sette igang veldig få nyboliger i 2025 også, så det blir press på leilighetene her. 

Dette ender ikke bra om noen år. Spesielt ikke for fattige og førstegangsetablerere i boligmarkedet. For vi som sitter med leilighet derimot. Gull!

Anonymkode: 6f068...7c7

Gull og gull. Er gull viss du har tenkt å nedgradere = mye penger til overs. Eller du eier flere boliger å har tenkt å selge en av de du ikke bor i.

Men viss du ikke har planer om å selge boligen din så fører bare økte boligpriser til at du må betale mer til staten i form av eiendomskatt. Er flere historier i media om pensjonister med nedbetalt lån som blir ribbet det lille de har av trygd fordi boligen deres plusselig har en absurd anntatt salgsverdi med påfølgende absurd høy eiendomsskatt.

Anonymkode: b8055...70a

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor skal jeg redusere forbruket mitt for at du skal få lavere rente? 

Hvis du ikke tåler dagens rente så burde du ikke satt deg i gjeld. Enkelt og greit.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Renten skal opp, ikke ned neste 2-3 år. Slutt å høre på "ekspertene".

Anonymkode: 2b87b...2d7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Renten skal opp, ikke ned neste 2-3 år. Slutt å høre på "ekspertene".

Anonymkode: 2b87b...2d7

Enig. Det er wishful thinking at rente skal ned. Realiteten er at det er ingen økonomiske indikasjoner som tilsier lavere rente, tvert imot. De som ikke tåler økt rente burde valgt fastrente, selv om man som regel taper på det over hele lånetiden. Poenget er at man ikke mister huset fordi man ikke tåler rentetoppen, noe som vil muligens skje for dem som går i minus nå hver måned og som ikke har økonomisk utholdenhet for å klare rentenivået.

Det som slår meg er at så mange tror at rente er høy nå. Det er den ikke.

Anonymkode: 63bc6...813

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare å takke alle kontorfolka som koser seg med 5 % + i lønnsøkning hvert eneste år. De sørger egenhendig for at renta ikke går ned.

Hvem er disse folka? Jeg har aldri fått over 5%, stort sett 1-2%. I år ble det 0,75.

Anonymkode: 40762...abd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som slår meg er at så mange tror at rente er høy nå. Det er den ikke.

Anonymkode: 63bc6...813

Tenkt det samme. Det er virkelig ikke høy boliglånsrente nå. De siste årene har det vært unntakstilstand med kunstig lav rente. 

Anonymkode: e1e89...ce3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker tilbake på 70- og 80-tallet, hvor unge ektepar kunne kjøpe seg hus lenge før de fylte 30. Stakkars unge voksne i dag. De har jo ikke sjans.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker tilbake på 70- og 80-tallet, hvor unge ektepar kunne kjøpe seg hus lenge før de fylte 30. Stakkars unge voksne i dag. De har jo ikke sjans.

De har sjans om de er to og ikke skal ha bolig i de dyreste områdene. De som sliter mest er de som må bo i de dyreste områdene og som er single.

Det er en helt annen bo og levestandard enn når mine foreldre kjøpte seg bolig på 70 tallet, de hadde heller ikke fått boligen om de ikke var to.

Anonymkode: 1144c...16a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

De har sjans om de er to og ikke skal ha bolig i de dyreste områdene. De som sliter mest er de som må bo i de dyreste områdene og som er single.

Det er en helt annen bo og levestandard enn når mine foreldre kjøpte seg bolig på 70 tallet, de hadde heller ikke fått boligen om de ikke var to.

Anonymkode: 1144c...16a

Det er sant at bo og levestandarden er heeelt annerledes i dag enn før. Men har også sett at mye av problemet i dagens boligmarked er at eldre boliger med lavere standard og rimeligere pris ofte har blitt kjøpt opp av folk med veldig god råd som bare river hele greia og bygger et digert føkkispalass der istedenfor. I området jeg bor er veldig mange av de koselige eldre boligene borte, og blitt erstattet med kostbare fønkishus. Vet om flere med mindre betjeningsevne som prøvde å kjøpe noen av disse eldre boligene, men ble slått i budrundene mot de som hadde mye bedre råd. Så området her har gradvis blitt dyrere og dyrere på grunn av alle disse nymoderne og kostbare boligene...

Anonymkode: ee1f6...a7a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

"føkkispalass" skulle selvsagt være "fønkispalass"...gikk litt fort i svingene der 😅

Anonymkode: ee1f6...a7a

AnonymBruker
Skrevet

Du vet ikke om de som kjøpte vifter er i fjor kjøper fordi de ikke har fjorårets vifte lengre. Det kan være noen kjøper sin første vifte. Det kan være noen trenger en vifte til i huset. Noen har kanskje flyttet ut fra foreldrene sine og inn i egen bolig. Derfor trenger de nå en egen vifte. 

Jeg tror uansett ikke kjøp av vifter er det som hindrer inflasjonen fra å sakke ned. Grunnen til at inflasjonen har vært på det nivået den har de siste årene er mye pga problemer i forsyningslinjene som skaper ringvirkninger, i tillegg til økte boligpriser.

Norges økonomi er ikke isolert fra verdensøkonomien. Norge kan ikke begynne å sette ned renta uten at andre store sentralbanker gjør det samme. Da vil den norske kronen bli enda svakere enn den allerede er sett opp mot f.eks. dollar, euro, pund. 

Anonymkode: e2f45...9a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg tror virkelig vi må se langt etter rentekuttene fremover. Jeg blir så satt ut av hvor dårlige nordmenn er på forbruket sitt og på gjenbruk. Det har vært varmt siste ukene og folk strømmer til butikkene for ig kjøpe seg vifter og acs?? Altså nå har jeg vatt vifta mi i snart 6 år og min velfungerende ac i over 4 år. Altså er det så hinsides vanskelig for de av dere som MÅ kjøpe hvert eneste år? 

Hvordan skal vi få ned inflasjonen slik egentlig ? Det er jo helt umulig når folk ikke engang setter pris på ting og heller kjøper samma greie hvert år? 

Syntes det er veldig frustrerende rett og slett.. og spar meg for spydige kommentarer. Jeg er her bare for gi dere ett poeng.

Hvilket poeng?? Det du skriver er svada ikke et poeng. for det første så mener du at du har fasiten på at "alle" allerede har en vifte og kjøper ny selv om de de har det. Vi bor i et stor hus og har ikke vifte. Men vi har 2 tenåringsgutter som ønsker seg vifte i år. Så da mener du at vi skal la være å kjøpe det fordi du mener at det holder inflasjonen oppe??? Kanskje du skal lese deg opp på emnet før du skriver svada.

Anonymkode: 1fa99...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/25/2024 at 7:38 PM, AnonymBruker said:

Dette er så kvinneguiden. "JEG har, så hvorfor må DU absolutt."

Men du har funnet en av de mest originale forklaringene på inflasjon så langt, det skal du ha. Nordmenns viftekjøp. Selv var du sikkert der bare for å kjøpe kålrabi og rett i koppen. Eller enda bedre, du kjøpte ingenting, du var der kun for å observere andres sløsing. 

Anonymkode: 40762...abd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2024 den 19.44):

Nå er det jo industrien, og ikke «kontorfolka», som setter rammen for lønnsutviklingen gjennom frontfagmodellen

Anonymkode: 1c040...d0f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det jo industrien, og ikke «kontorfolka», som setter rammen for lønnsutviklingen gjennom frontfagmodellen

Anonymkode: 1c040...d0f

Word!

Den vifteteorien er også bare for dum. 🤣

Anonymkode: eba99...716

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...