AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #1 Skrevet 25. mai 2024 Hei Min bror og jeg står i arveoppgjøret etter mamma. Hun overtok barndomshjemmet sitt etter farfar, og min 7 år yngre bror og jeg er arvinger. Huset ligger attraktivt til, og tomten er litt over 1.mål. Prisstigningen i området har vært sinnsykt høy. For ca 10 år siden ønsket bror å bygge ut "gutteværelset" sitt, og leie kjellerstuen av mamma rimelig. Utbyggingen ble stadig mer omfattende. Så fikk han samboer, og de har tilsammen 2 barn. Da de trengte mere plass, betalte bror og samboer 1 million til mamma for 2 store rom fra mammas del av huset. Pengene skulle blant annet være kompensasjon for mammas tapte utleieinntekter. Huset ble seksjonert, og partene dannet et sameie. Bror og samboer står som eiere av seksjon x. Garasjen, boden og tomten står på mamma. Jeg er kontaktperson for dødsboet, og dermed den som får regningene for seksjonen til mamma. Min bror vil kjøpe meg ut. Takstrapporten (takstmann) vurderte eneboligen med tomten til 12 mill. Det er ikke mulig å selge mammas seksjon for seg selv. Det er blant annet bare ett strømskap i huset og det står i deres seksjon. De ønsker å overta hele huset, og pusse opp mammas del slik de har gjort med sin del. Det er ikke noe testamente, men mamma var opptatt av å finne en rettferdig fordelingsnøkkel (brev skrevet til oss). Jeg har selv 1 barn og bor i en liten leilighet. Dette er fryktelig vanskelig, spesielt for meg. Jeg vet at jeg må gi avkall på mye. Vi har privat skifte. Min bror vil at vi tar utgangspunkt i 11 mill (han synes 12 var for mye). Jeg må bestemme meg for hvor mye jeg synes morsarven min er verdt. Egentlig skulle jeg ønske at huset ble solgt, men da ble bror og samboer veldig opprørte. Hva burde jeg tenke på/ gjøre? På forhånd takk Anonymkode: e39a9...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #2 Skrevet 25. mai 2024 Må du egentlig gi avkall på så mye? Er det emosjonelt du mener, eller har du råd til å kjøpe ut broren din? Sånn jeg ser det blir du enten kjøpt ut med 5,5 eller 6 mill. 500K er selvfølgelig mye penger, men verdt å gi avkall på for en god relasjon videre - samt at broren din på et tidspunkt har gitt din mor 1 mill. Disse pengene eksisterer kanskje fortsatt og skal også fordeles eller? For 5,5 mill og verdien av din egen leilighet burde du ha råd til å kjøpe noe større for deg selv og barnet ditt. Anonymkode: 5942d...5ae 18 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #3 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei Min bror og jeg står i arveoppgjøret etter mamma. Hun overtok barndomshjemmet sitt etter farfar, og min 7 år yngre bror og jeg er arvinger. Huset ligger attraktivt til, og tomten er litt over 1.mål. Prisstigningen i området har vært sinnsykt høy. For ca 10 år siden ønsket bror å bygge ut "gutteværelset" sitt, og leie kjellerstuen av mamma rimelig. Utbyggingen ble stadig mer omfattende. Så fikk han samboer, og de har tilsammen 2 barn. Da de trengte mere plass, betalte bror og samboer 1 million til mamma for 2 store rom fra mammas del av huset. Pengene skulle blant annet være kompensasjon for mammas tapte utleieinntekter. Huset ble seksjonert, og partene dannet et sameie. Bror og samboer står som eiere av seksjon x. Garasjen, boden og tomten står på mamma. Jeg er kontaktperson for dødsboet, og dermed den som får regningene for seksjonen til mamma. Min bror vil kjøpe meg ut. Takstrapporten (takstmann) vurderte eneboligen med tomten til 12 mill. Det er ikke mulig å selge mammas seksjon for seg selv. Det er blant annet bare ett strømskap i huset og det står i deres seksjon. De ønsker å overta hele huset, og pusse opp mammas del slik de har gjort med sin del. Det er ikke noe testamente, men mamma var opptatt av å finne en rettferdig fordelingsnøkkel (brev skrevet til oss). Jeg har selv 1 barn og bor i en liten leilighet. Dette er fryktelig vanskelig, spesielt for meg. Jeg vet at jeg må gi avkall på mye. Vi har privat skifte. Min bror vil at vi tar utgangspunkt i 11 mill (han synes 12 var for mye). Jeg må bestemme meg for hvor mye jeg synes morsarven min er verdt. Egentlig skulle jeg ønske at huset ble solgt, men da ble bror og samboer veldig opprørte. Hva burde jeg tenke på/ gjøre? På forhånd takk Anonymkode: e39a9...cc6 Om ikke noe skal selges ut, så ville jeg anbefale å ta inn takster fra flere takstmenn, slik at man kan finne en «middeltakst». Da vil taksten oppleves litt mer riktig for alle parter. Om dette blir Vansklig for deg så kan du evt skaffe deg egen advokat. Har dere privat skifte med uavhengig bostyrer? Eller prøver dere finne ut av dette på egenhånd? Anonymkode: 36161...1f6 10 1 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #4 Skrevet 25. mai 2024 Jeg tenker at dere bør få verdivurdering fra tre meglere, og regne ut gjennomsnittet av dem. Så kan man jo vurdere om man skal trekke fra den millionen som broren din har betalt inn, jeg hadde vel kanskje tenkt at det ikke var helt urimelig? Når verdien av boet samlet er såpass høy hadde i alle fall jeg tenkt at det hadde vært ok. Kanskje har broren din bidratt med oppussing og vedlikehold som har økt verdien, kanskje har han hjulpet din mor mer på sine eldre dager? Og så kan enten din bror kjøpe deg ut, hvis han har råd, eller så må huset selges. Jeg ser ikke helt hva du må ofre her? Jeg oppfatter det ikke som realistisk at du skal kjøpe ut din bror? Du vil jo få en meget god arv, mer enn de fleste får, som vil forandre livet ditt. Anonymkode: c509d...63c 19 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #5 Skrevet 25. mai 2024 Kan du også bo der? Anonymkode: 28f6c...50d
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #6 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei Min bror og jeg står i arveoppgjøret etter mamma. Hun overtok barndomshjemmet sitt etter farfar, og min 7 år yngre bror og jeg er arvinger. Huset ligger attraktivt til, og tomten er litt over 1.mål. Prisstigningen i området har vært sinnsykt høy. For ca 10 år siden ønsket bror å bygge ut "gutteværelset" sitt, og leie kjellerstuen av mamma rimelig. Utbyggingen ble stadig mer omfattende. Så fikk han samboer, og de har tilsammen 2 barn. Da de trengte mere plass, betalte bror og samboer 1 million til mamma for 2 store rom fra mammas del av huset. Pengene skulle blant annet være kompensasjon for mammas tapte utleieinntekter. Huset ble seksjonert, og partene dannet et sameie. Bror og samboer står som eiere av seksjon x. Garasjen, boden og tomten står på mamma. Jeg er kontaktperson for dødsboet, og dermed den som får regningene for seksjonen til mamma. Min bror vil kjøpe meg ut. Takstrapporten (takstmann) vurderte eneboligen med tomten til 12 mill. Det er ikke mulig å selge mammas seksjon for seg selv. Det er blant annet bare ett strømskap i huset og det står i deres seksjon. De ønsker å overta hele huset, og pusse opp mammas del slik de har gjort med sin del. Det er ikke noe testamente, men mamma var opptatt av å finne en rettferdig fordelingsnøkkel (brev skrevet til oss). Jeg har selv 1 barn og bor i en liten leilighet. Dette er fryktelig vanskelig, spesielt for meg. Jeg vet at jeg må gi avkall på mye. Vi har privat skifte. Min bror vil at vi tar utgangspunkt i 11 mill (han synes 12 var for mye). Jeg må bestemme meg for hvor mye jeg synes morsarven min er verdt. Egentlig skulle jeg ønske at huset ble solgt, men da ble bror og samboer veldig opprørte. Hva burde jeg tenke på/ gjøre? På forhånd takk Anonymkode: e39a9...cc6 Men om de kjøper deg ut for halve verdien, hva er problemet? O. Hele sulamitten selges og dere deler overskuddet så vil det vel bli ca det samme? Hva er det du må gi avkall på? Anonymkode: 9d6e8...e43 23 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #7 Skrevet 25. mai 2024 Et annet alternativ er å sjekke pris på å legge inn ny strøm til deres mor si del, deretter få takst på salg av kun den seksjonen. Anonymkode: 389ae...14f 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #8 Skrevet 25. mai 2024 Hva er så komplisert?? Han kjøper deg ut for 5,5 mill. Er ikke verre enn det. Og MYE enklere med å styre med salg på åpent marked Anonymkode: 2640f...1fd 11 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #9 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva er så komplisert?? Han kjøper deg ut for 5,5 mill. Er ikke verre enn det. Og MYE enklere med å styre med salg på åpent marked Anonymkode: 2640f...1fd Hvis hele huset er verdt 11 mill og broren eier halvparten ish så skal hun kjøpes ut for 2,750 mill og ikke 5,5 mill. Så da har han betalt 1 mill for den delen som er verdt 5,5 mill, han får 2,750 i verdi i arv og han sitter igjen med 7,250 mill etter dødsboet og TS 2,750 mill. Anonymkode: 582ac...263 9 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #10 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis hele huset er verdt 11 mill og broren eier halvparten ish så skal hun kjøpes ut for 2,750 mill og ikke 5,5 mill. Så da har han betalt 1 mill for den delen som er verdt 5,5 mill, han får 2,750 i verdi i arv og han sitter igjen med 7,250 mill etter dødsboet og TS 2,750 mill. Anonymkode: 582ac...263 Det står ingenting om at bror eier 50%, eller at brors del av huset innehar 50% verdi. Jeg ville brukt advokat i dette tilfellet, det er vel verdte penger både fordi dere ikke kan så mye om dette, og for relasjonen deres videre. Anonymkode: c4f05...bc8 12 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2024 #11 Skrevet 25. mai 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hva er så komplisert?? Han kjøper deg ut for 5,5 mill. Er ikke verre enn det. Og MYE enklere med å styre med salg på åpent marked Anonymkode: 2640f...1fd 1. Bror eier allerede deler, uvisst prosentandel av bolig/verdiandel av bolig 2. Bror har innbetalt 1 million Regnestykket ditt var, i beste fall, veldig forenklet. Og veldig feil. Anonymkode: c4f05...bc8 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #12 Skrevet 26. mai 2024 Uansett hvor mye bror har investert, eier han ikke det. Mora har heller ikke overlatt eiendom til bror enda hun kunne mens hun levde. Han har ombygget og investert men de ble enige at det skulle være tapt leieinntenkt til mor. Da er det sånn at de får prisantydning til huset, deler på to og HI kan gi ham en mill mer. Hvis de ble enige om at en mil var tapt leieinntekt til mor, ikke det heller. Broren kan kjøpe ut søskenet med 5 mill. Anonymkode: 0d84f...e08 6 6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #13 Skrevet 26. mai 2024 Millionen var som kompensasjon for tapte leieinntekter, så den er bare å glemme. Dere lar enten en advokat ordne opp, eller dere tar en takst hvor han kjøper deg ut for 50%. Skal noe skjevfordeles så er det de faktiske utgiftene han har hatt ved å pusse opp, kun det. Så det han brukte på renoveringen av gutterommene synes jeg det er greit å trekke fra taksten før resten deles på to. Hvis huset ligger i et attraktivt område vil han uansett allerede tjene på det ved at huset mest sansynlig vil gå over takst ved salg. Anonymkode: 4e4c3...428 13
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #14 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tenker at dere bør få verdivurdering fra tre meglere, og regne ut gjennomsnittet av dem. Så kan man jo vurdere om man skal trekke fra den millionen som broren din har betalt inn, jeg hadde vel kanskje tenkt at det ikke var helt urimelig? Når verdien av boet samlet er såpass høy hadde i alle fall jeg tenkt at det hadde vært ok. Kanskje har broren din bidratt med oppussing og vedlikehold som har økt verdien, kanskje har han hjulpet din mor mer på sine eldre dager? Og så kan enten din bror kjøpe deg ut, hvis han har råd, eller så må huset selges. Jeg ser ikke helt hva du må ofre her? Jeg oppfatter det ikke som realistisk at du skal kjøpe ut din bror? Du vil jo få en meget god arv, mer enn de fleste får, som vil forandre livet ditt. Anonymkode: c509d...63c Skjevdeling må dokumenteres og være gyldig mtp dødsboet. Jeg tenker advokat bør på banen slik at ikke bror som virker som den sterke part her spiller på samvittighet og på den måten så kommer søsken dårligere ut av det. Samme hvor mye arv det er snakk om, det skal deles mest mulig rettferdig for begge parter, etter lov. Anonymkode: 36161...1f6 7 5
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #15 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Uansett hvor mye bror har investert, eier han ikke det. Mora har heller ikke overlatt eiendom til bror enda hun kunne mens hun levde. Han har ombygget og investert men de ble enige at det skulle være tapt leieinntenkt til mor. Da er det sånn at de får prisantydning til huset, deler på to og HI kan gi ham en mill mer. Hvis de ble enige om at en mil var tapt leieinntekt til mor, ikke det heller. Broren kan kjøpe ut søskenet med 5 mill. Anonymkode: 0d84f...e08 Det står at det er seksjonert, og at bror står som eier av seksjonen. Da er det kun mors del som per definisjon er arv. Hvorvidt dette er riktig kan man diskutere, men det er lovlig og gyldig. Det er slike situasjoner som gir arvekrangler i ettertid, og jeg synes det er rart at det ikke foreligger testamente som begunstiger TS når bror i praksis allerede har fått forskudd på arv. Anonymkode: c4f05...bc8 4 8
Ingrid B Skrevet 26. mai 2024 #16 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Om ikke noe skal selges ut, så ville jeg anbefale å ta inn takster fra flere takstmenn, slik at man kan finne en «middeltakst». Da vil taksten oppleves litt mer riktig for alle parter. Om dette blir Vansklig for deg så kan du evt skaffe deg egen advokat. Har dere privat skifte med uavhengig bostyrer? Eller prøver dere finne ut av dette på egenhånd? Anonymkode: 36161...1f6 Vi skal finne ut av det på egenhånd. Bror er ikke interessert i å bruke penger på takstmann, så den vi fikk, var det jeg som betalte. Han ønsker heller ikke advokater eller bobestyrer, av samme grunn. Nå er det snart 1 år siden hun gikk bort, så jeg føler at jeg kaster penger ut av vinduet (jeg betaler utgiftene for seksjonen til mamma. Han har hatt trøbbel med firmaet sitt, og har gjeld). Det er veldig vanskelig å snakke med han, og enda verre å få han til å ta grep. 7
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2024 #17 Skrevet 26. mai 2024 7 minutter siden, Ingrid B said: Vi skal finne ut av det på egenhånd. Bror er ikke interessert i å bruke penger på takstmann, så den vi fikk, var det jeg som betalte. Han ønsker heller ikke advokater eller bobestyrer, av samme grunn. Nå er det snart 1 år siden hun gikk bort, så jeg føler at jeg kaster penger ut av vinduet (jeg betaler utgiftene for seksjonen til mamma. Han har hatt trøbbel med firmaet sitt, og har gjeld). Det er veldig vanskelig å snakke med han, og enda verre å få han til å ta grep. Du kan få råd av advokat (se om du kan få hjelp via fagforeningsmedlemskap eller hus/innboforsikring) . Og eventuelt be om offentlig skifte. Men det vil koste deg også. Anonymkode: f0008...cab 6 2
fru Alving Skrevet 26. mai 2024 #18 Skrevet 26. mai 2024 Jeg leser litt gjennom linjene at din bror og samboer dominerer deg her. Det er ikke verdt å bli uvenner pga arv men det er heller ikke du (som alenemor) som skal være "snill" med dem. Hva sa takstmannen om eierandelen på din brors selskjon, var det umulig å si noe om? Jeg tenker at din bror må kjøpe deg ut for halvdelen av huset så får du vurdere om du vil trekke fra en million. Eier du selv egen bolig? Din bror har jo bodd billig i ti år. 11
fru Alving Skrevet 26. mai 2024 #19 Skrevet 26. mai 2024 Ingrid B skrev (10 minutter siden): Vi skal finne ut av det på egenhånd. Bror er ikke interessert i å bruke penger på takstmann, så den vi fikk, var det jeg som betalte. Han ønsker heller ikke advokater eller bobestyrer, av samme grunn. Nå er det snart 1 år siden hun gikk bort, så jeg føler at jeg kaster penger ut av vinduet (jeg betaler utgiftene for seksjonen til mamma. Han har hatt trøbbel med firmaet sitt, og har gjeld). Det er veldig vanskelig å snakke med han, og enda verre å få han til å ta grep. Grunnen til at han ikke vil ta grep er jo fordi han har det som plommen i egget nå. Han bor billig i et tomt hus og du betaler de løpende utgiftene på den tomme seksjonen. Du må nesten sette krav, utgiftene il advokat kan gå fra overskuddet dere får når dere selger. 20 9
Ingrid B Skrevet 26. mai 2024 #20 Skrevet 26. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg tenker at dere bør få verdivurdering fra tre meglere, og regne ut gjennomsnittet av dem. Så kan man jo vurdere om man skal trekke fra den millionen som broren din har betalt inn, jeg hadde vel kanskje tenkt at det ikke var helt urimelig? Når verdien av boet samlet er såpass høy hadde i alle fall jeg tenkt at det hadde vært ok. Kanskje har broren din bidratt med oppussing og vedlikehold som har økt verdien, kanskje har han hjulpet din mor mer på sine eldre dager? Og så kan enten din bror kjøpe deg ut, hvis han har råd, eller så må huset selges. Jeg ser ikke helt hva du må ofre her? Jeg oppfatter det ikke som realistisk at du skal kjøpe ut din bror? Du vil jo få en meget god arv, mer enn de fleste får, som vil forandre livet ditt. Anonymkode: c509d...63c Jeg vil bare bli ferdig med arveoppgjøret. Jeg har ikke råd til å kjøpe han ut, så det har aldri vært et spm. Ang oppussing og omsorg: Han har oppgradert og pusset opp sin del av eneboligen, ikke mamma sin. Det er stor forskjell på standard i seksjonene. Ang omsorgsdelen, så var det meg som fulgte opp alt. Hun var svært hjelpetrengende de siste 5 årene (alvorlig, kronisk sykdom). Han fikk bygge ut fordi de hadde en muntlig avtale om at han skulle hjelpe mamma når hun ble dårligere. Det ble ikke slik. Delvis fordi han har små barn, men mest fordi han taklet ikke situasjonen da hun ble veldig syk. De (han og samboer) bodde så og si gratis. Mamma betalte alle fellesutgiftene. Men det kunne hun bestemme selv, så jeg prøver å holde dette utenfor oppgjøret. Han har tilbudt meg 3 mill over 2 år, men jeg synes det er litt lite. 1 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå